Jarrutus

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Aloin tässä miettiä, että kuinkakohan nopeasti F1-autot pystyvät jarruttamaan 100km/h -> 0km/h. Aikoinaan täällä taidettiin käydä aika kiivasta keskustelua asiasta ja välillä arviot nousivat täysin utopistisiksi.

Eräs nimimerkki toisella forumilla väitti, että jarrutus onnistuisi alle puolessa metrissä, mikä on täysin naurettavaa. Olen kerran todistanut tapahtumaa, jossa testattiin punaista Porschea ja jarrutus 100km/h -> 0 kesti about 30-40 metriä. Kykenisikö F1-auto kolmannekseen tuosta matkasta? Jonkinlaiset tilastot olisivat mukavia. En googlettamalla löytänyt.
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Ferrari 4ever sanoi:
Aloin tässä miettiä, että kuinkakohan nopeasti F1-autot pystyvät jarruttamaan 100km/h -> 0km/h. Aikoinaan täällä taidettiin käydä aika kiivasta keskustelua asiasta ja välillä arviot nousivat täysin utopistisiksi.

Eräs nimimerkki toisella forumilla väitti, että jarrutus onnistuisi alle puolessa metrissä, mikä on täysin naurettavaa. Olen kerran todistanut tapahtumaa, jossa testattiin punaista Porschea ja jarrutus 100km/h -> 0 kesti about 30-40 metriä. Kykenisikö F1-auto kolmannekseen tuosta matkasta? Jonkinlaiset tilastot olisivat mukavia. En googlettamalla löytänyt.
En tiedä millaisen Porschen jarrutus tapahtumaa olet ollut todistamassa nimittäin Daewoo Lacetti(kin) pysähtyy 39,7m 100/kmh (uusin Auto Bild)
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Onhan siitä jo muutama vuosi ja mallia en tosiaankaan muista kun en ole "muihin" urheiluautoihin pahemmin perehtynyt. Voi olla, että matka oli päälle 40metriä. Jotenkin nuo luvut jäivät vain mieliin. F1-autojen jarrutusmatkaa kuitenkin yhä tiedustellaan. ;)
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Tuotahan vois joku testata jollain f1-pelillä :p
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17745
Sijainti
East of Eden
Formulankin jarrutusmatka 100km/h ->0 km/h on noin 40 m.
Ihanneolosuhteissa se voi olla aavistuksen alle 40m, ehkä jotain 39,5 - 39,9 m.
 

mazeur

Well-known member
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
156
"It takes a Formula One car considerably less distance to stop from 160 km/h than a road car uses to stop from 100 km/h"
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Viime vuonna Unkarissa uuden pääsuoran päässä vauhdit olivat noin 320. Jarrutuspaikka oli noin 60m ennen kurvia. Ei se juuri miltään näyttänyt, se vaan hiljeni 8 kymppiin se vauhti täysin käsittämättömästi. Oli se kuitenkin huima juttu.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17745
Sijainti
East of Eden
Joni15 sanoi:
Kannattaa muuten huomioida, että nopeudella 100 km/h auto kulkee noin 27,7 m/sek. Tuolla nopeudella liikkuvaa kulkinetta ei voi pysäyttää alle sekunnin muu kuin betoniseinä.
 

Ace17

Acenteella
Liittynyt
7.7.1999
Viestit
11664
McMike sanoi:
Kannattaa muuten huomioida, että nopeudella 100 km/h auto kulkee noin 27,7 m/sek. Tuolla nopeudella liikkuvaa kulkinetta ei voi pysäyttää alle sekunnin muu kuin betoniseinä.
Voisin väittää, että logiikkasi ontuu. Jarrutus alkaa ajanhetkellä 0 ja sekunnin kuluttua vauhti on ihan jotain muuta kuin 100 km/h, eli kuljettu matka on vähemmän kuin mainitsemasi 27,7 metriä.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17745
Sijainti
East of Eden
Ace17 sanoi:
Voisin väittää, että logiikkasi ontuu. Jarrutus alkaa ajanhetkellä 0 ja sekunnin kuluttua vauhti on ihan jotain muuta kuin 100 km/h, eli kuljettu matka on vähemmän kuin mainitsemasi 27,7 metriä.
Vaikka jarrutus alkaa ajan hetkellä nolla, niin siinä välittömästi ennen jarrutuksen aloittamista nopeus on juuri tuo n.27,7 m/sek. Siitä voidaan lähteä laskemaan hidastuvuutta ja jarrutusmatkaa ja siihen vaikuttaa oleellisesti alkunopeus.
Mikä sitten olisi hidastuvuus maksimissaan ja mikä tulisi keskinopeudeksi jarrutuksen aikana pysähtymishetkeen saakka, sen voisi joku vaikka laskea.

Tarkoitin vaan ensin sitä, että tuo 25 m:n matka ei riitä pysähtymiseen alkunopeudesta 100 km/h, koska siinä tapauksessa pysähtymisen pitäisi tapahtua noin sekunnissa.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Mike ja 17: osuuko minun näkemäni lähelle kummankaan teoriaa?
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Joo toi satasesta nollaan on formuloillekin aika heikko. Ne on kuitenkin tehty enemmänkin esimerkiksi 200km/h -> 100km/h.

edit: väsyneenä VM
 
Viimeksi muokattu:

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17745
Sijainti
East of Eden
öö ruz sanoi:
Viime vuonna Unkarissa uuden pääsuoran päässä vauhdit olivat noin 320. Jarrutuspaikka oli noin 60m ennen kurvia. Ei se juuri miltään näyttänyt, se vaan hiljeni 8 kymppiin se vauhti täysin käsittämättömästi. Oli se kuitenkin huima juttu.
Alkunopeus 320 km/h -> n. 88,89 m/sek
Loppunopeus 80 km/h -> n. 22,22 m/sek
Nopeuden pudotus 240 km/h:lla.
Jarrutusmatka n 60 m.

Joopa joo. Noin karkeasti arvioituna, ilman mitään laskutoimituksia, tuo kai on aika lähellä totuutta.

Vai voisiko alan inssi tai asiaa paremmin tunteva laskea tuon, onko mahdollista?
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
McMike sanoi:
Formulankin jarrutusmatka 100km/h ->0 km/h on noin 40 m.
Ihanneolosuhteissa se voi olla aavistuksen alle 40m, ehkä jotain 39,5 - 39,9 m.
Mistäs tämä tieto on peräisin? Vai kuuluuko kansalaisten yleistietoon?
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17745
Sijainti
East of Eden
Henkka sanoi:
Mistäs tämä tieto on peräisin? Vai kuuluuko kansalaisten yleistietoon?
Pikkusen "mutu" tuntumaa ja Tekniikan Maailmaa. Jossain TM:ssa muistan lukeneeni tuosta ja myös autoteknillisessä käsikirjassa on juttua jarrutusmatkasta eri nopeuksista ja niihin vaikuttavista tekijöistä.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Porschellahan on kait ainoana automerkkinä maailmassa mahdollisuus valita keraamiset jarrulevyt, jotka pystyvät varsin vaikuttaviin arvoihin... Tämä Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) taitaa olla siviilisovelluksista lähimpänä hiilikuitulevyjä? Kun nyt kerran Porschen jarruista puhuttiin.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Saahan renkaat lukkoon melkein millä jarruilla tahansa, kun tarpeeksi poljinta painaa. Ei ainakaan mun Nissanissa tartte keramiikkajarruja. :rolleyes: Parempaa rengaspitoa kylläkin.

Jotenkin on sellainen muistikuva, että katuprätkä pysähtyisi 35-40:ssä metrissä. Omana veikkauksena heittäisin, että formula-auto pysähtyisi n. 20 metrissä.
 

Ace17

Acenteella
Liittynyt
7.7.1999
Viestit
11664
öö ruz sanoi:
Viime vuonna Unkarissa uuden pääsuoran päässä vauhdit olivat noin 320. Jarrutuspaikka oli noin 60m ennen kurvia. Ei se juuri miltään näyttänyt, se vaan hiljeni 8 kymppiin se vauhti täysin käsittämättömästi. Oli se kuitenkin huima juttu.
Laskeskelin noiden tietojen pohjalta, että jarrutus tapahtuisi noin 1,1 sekunnin ajan ja auton keskimääräinen hidastuvuus olisi noin 6,3 g:ta. :eek!:

Vastaavasti jos auto pysähtyisi 100 km/h:sta 25 metrin matkalla, niin jarrutus kestäisi 1,8 sekuntia ja keskimääräinen hidastuvuus olisi 1,6 g:ta. :eek!:

Juu-u, tiedä sitten noista. Laskuissa käytin Spamin postauksessa ilmitullutta kaavaa ja tietoa, että kiihtyvyys (siis tässä tapauksessa hidastuvuus) on nopeuden muutos jaettuna ajan muutoksella.

Ongelmalliseksi Ferrari 4everin alkuperäisen kysymyksen kannalta asian tekee se, että jarrutusmatkojen, -aikojen ja hidastuvuuksien järkevyyttä on kohtuullisen hankala arvioida. Siis jos asiaa yrittää näin fysiikan lausekkeiden kannalta ratkaista.
Helpointa tietenkin olisi, että jollakulla olisi esittää kysytystä asiasta vedenpitävät faktat ja näin ollen tällaiset epätoivoiset laskuyritykset voisi suosista unohtaa. :wink:
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Ace17 sanoi:
Juu-u, tiedä sitten noista. Laskuissa käytin Spamin postauksessa ilmitullutta kaavaa ja tietoa, että kiihtyvyys (siis tässä tapauksessa hidastuvuus) on nopeuden muutos jaettuna ajan muutoksella.

Kunhan vaan ilmotan, että kaavassa ei ollu vikaa, mutta laskun vedin päin peetä. Poistin sen editillä veks. Teikäläisen tuloksen näyttää nopeesti ja väsyneenä katottuna oikeilta.
 
Ylös