Total
Member
- Liittynyt
- 25.9.2003
- Viestit
- 17
Laskeskelin tuota F1:n hidastuvuutta 0-100 km/h seuraavin oletuksin (en ole ennättänyt tarkistaa mistään): auton paino 600 kg, tehollinen kitkakerroin 1.2, teho 900 hv (jolla huppunopeus 400 km/h), downdorce 100 km/h 600 kg. Vierimisvastusta en ole huomioinut olleenkaan. Perusteluja olettamuksille: enpä muista F1-auton painoa; joskus tais olla 540 kg + kuski. Tehollinen kitkakerroin repäisty "hatusta". Arvelen, että F1 menis 400 km/h, koska CART-formulat menee ovaalilla yli 400 km/h. Riippuen tietenkin siipien asennosta, mitkä vaikuttavat downforceen ja ilmanvastukseen. Muistelen lukeneeni joskus, että F1 pystyisi menemään 100 km/h vauhdilla "ylösalaisin kattoa pitkin", siitä tuo olettamus. Koska en tiedä F1:n ilmanvastuskerrointa (se on suuri, tämänkin joskus jostain lukenu, luokkaa 1) laskin illmanvastuskertoimen c ja otsapinta-alan A tulon perusteella 900 hv F1 menee 400 km/h.
Eli laskelmissani käytin kolmea termiä: 1. Hidastuvuus ilman downforcea ja ilmanvastusta on lineaarinen 2. Downforce vähenee nopeuden neliön mukaan 3. Imanvastus vähenee nopeuden neliön mukaan.
Vastaukseksi sain 100 km/h - 0 km/h 20.8 metriä. Vastaus on varmasti väärin, koska olettamuksissa on jo virheitä.
Massasta (painosta) vielä sen verran, että kohdassa2 ja 3 massa ei supistu pois koska vastassa toisiian ovat liike-energia ja ilmanvastus. Yrittäkää heittää esim. pingispalloa ja golfpalloa kovaan vastatuuleen, kumpi lentää pidemmälle?
Muuta: Vierintävastus on siviiliautolla n. 20 hv 100 km/h vauhdissa. Tämän voisi olettaa olevan saman myös F1:llä tuossa vauhdissa. Sen voisi ottaa huomioon laskelmissa; todennäköisesti se vähenee suurinpiirtein lineaarisesti 100 km/h alaspäin. Pientä virhettä tulee tietenkin myös downforcessa ja etenkin ilmanvastuksessa kun nopeus hidastuu niin auto nousee ylöspäin ja ainakin ilmanvastus nousee enemmän kuin toisessa potenssa.
Ihan mukavahan näitä ois laskeskella jos sais nuo oletukset kohdalleen ja vielä aika varman tiedon siitä mitä se hidastuvuus todella on. Vielä kiinnostavampaa olisi verrata F1:n ja jonkun kunnon urheiluauton hidastuvuutta 200 km/h-0 km/h. Siinä nää eri tekijät tulisi paremmin esiin. Muistelen muuten, että luin joskus jostain, että F1:n hetkellinen (esim. 200 km/h-190 km/h) hidastuvuus on suurempi kun F1-kuski nostaa kaasupolkimen (mutta ei jarruta) kuin siviilliauton täysjarrutus samasta vauhdista 200 km/h.
Mukavampi se ois kertoa faktaa kuin näitä olettamuksia, hyvä olis tietää tuo todellinen tehollinen kitkakerroin.
Eli laskelmissani käytin kolmea termiä: 1. Hidastuvuus ilman downforcea ja ilmanvastusta on lineaarinen 2. Downforce vähenee nopeuden neliön mukaan 3. Imanvastus vähenee nopeuden neliön mukaan.
Vastaukseksi sain 100 km/h - 0 km/h 20.8 metriä. Vastaus on varmasti väärin, koska olettamuksissa on jo virheitä.
Massasta (painosta) vielä sen verran, että kohdassa2 ja 3 massa ei supistu pois koska vastassa toisiian ovat liike-energia ja ilmanvastus. Yrittäkää heittää esim. pingispalloa ja golfpalloa kovaan vastatuuleen, kumpi lentää pidemmälle?
Muuta: Vierintävastus on siviiliautolla n. 20 hv 100 km/h vauhdissa. Tämän voisi olettaa olevan saman myös F1:llä tuossa vauhdissa. Sen voisi ottaa huomioon laskelmissa; todennäköisesti se vähenee suurinpiirtein lineaarisesti 100 km/h alaspäin. Pientä virhettä tulee tietenkin myös downforcessa ja etenkin ilmanvastuksessa kun nopeus hidastuu niin auto nousee ylöspäin ja ainakin ilmanvastus nousee enemmän kuin toisessa potenssa.
Ihan mukavahan näitä ois laskeskella jos sais nuo oletukset kohdalleen ja vielä aika varman tiedon siitä mitä se hidastuvuus todella on. Vielä kiinnostavampaa olisi verrata F1:n ja jonkun kunnon urheiluauton hidastuvuutta 200 km/h-0 km/h. Siinä nää eri tekijät tulisi paremmin esiin. Muistelen muuten, että luin joskus jostain, että F1:n hetkellinen (esim. 200 km/h-190 km/h) hidastuvuus on suurempi kun F1-kuski nostaa kaasupolkimen (mutta ei jarruta) kuin siviilliauton täysjarrutus samasta vauhdista 200 km/h.
Mukavampi se ois kertoa faktaa kuin näitä olettamuksia, hyvä olis tietää tuo todellinen tehollinen kitkakerroin.
Viimeksi muokattu: