Annetaanpa uusi pähkinä:Valde sanoi:No voisitko sitten tiivistää pääidean tuosta tekstistä. En viitsi ruveta sanakirjaa pläräämään.
Tuo hiilikuitu tosiaan on parempi materiaali, sitä kautta ilmeisimmin että se sitoo paremmin energiaa, teräsjarru kuumenee enemmän ja formula ykkösessä käytettynä olisi jarrutuksen lopussa reilusti optimilämpötilaa korkeammassa lämmössä jolloin sillä ei ole mitään pitoa enää.Ilmari sanoi:Annetaanpa uusi pähkinä:
The most important elements of a brake system is the brake disc, rotating at the same speed of the wheel. Today, these are made from carbon, while CART still uses steel brake discs. This material is responsible for the brake power advantage Formula one has to CART.
Moottoripyörän parmepi pysähtyvyys liikenteessä johtuu suurelta osin kuskin reaktionopeudesta. Motoristi voi heti "jarrutuskehoitteen" saatuaan lyödä jarrut lukkoon pienellä sormenliikkeellä, kun taas autoilija joutuu siirtelemään kömpelöä kenkäänsä pois kaasulta jne. Ei meitsi tajuu miksei automaattiautoissa jarrua sijoiteta vasemmalle jalalle....sakuraba sanoi:Eipä tuo moottoripyörän parempi pysähtyvyys autoon verrattaessa enää pidä paikkaansa niin hyvin
Ei tässä mitään ole unohdettu. Kyse oli siitä mikä YKSITTÄINEN tekijä vaikuttaa eniten siihen, että F1-auto pysähtyy Cart autoa nopeammin. Minusta suurin erottava tekijä näillä kahdella erilaisella autolla on jarrut. Valde väitti muuta.oldez sanoi:Valde ja Ilmari olette kumpikin väärässä ja kumpikin oikeassa.
Mutta unohdatte että aerodynaamisen pidon. Jarrutuksen alkaessa autoa voi painaa jopa 3000kg downforce ja auton 600kg. Tässä vaiheessa kun kuljettaja painaa jarrut pohjaan kaikilla voimilla on renkaat silti lähes mahdoton lukita, oli jarrut mitkä tahansa. Tässä vaiheessa jarrutusta ovat hiilijarruttavat jarruttavammat paremmin.. Loppuvaiheessa kun aerodynaaminen pito on pienempi saa renkaat lukkoon kummillakin jarruilla.
Normiautoilijalla vasemmassa jalassa ei ole sitten minkäänlaista jarrutustuntoa, vaan poljinta runtattaisiin liian lujaa, tottuahan siihen toki voisi. Samoin, jos käsivaihteiseen autoon tottunut lainaa automaattivaihteista, eikä ole sellaisen kanssa ns. sinut, on varsin yleistä, että vasen jalka automaattisesti runttaa olematonta kytkinpoljinta pysähdyttäessä. Töks.J.Heldenview sanoi:Ei meitsi tajuu miksei automaattiautoissa jarrua sijoiteta vasemmalle jalalle....
Kuten jo myönsinkin, niin siinä tapauksessa, jos jarruilla ei pääse rajoille, niin syy voi olla niissä. Cart-autoissa nyt tuskin tästä voi olla kyse, kun mennään kolmensadan alapuolelle. Eikä Cartien downforce ole muutenkaan lähellä F1:siä.oldez sanoi:Valde ja Ilmari olette kumpikin väärässä ja kumpikin oikeassa. Mutta unohdatte että aerodynaamisen pidon. Jarrutuksen alkaessa autoa voi painaa jopa 3000kg downforce ja auton 600kg. Tässä vaiheessa kun kuljettaja painaa jarrut pohjaan kaikilla voimilla on renkaat silti lähes mahdoton lukita, oli jarrut mitkä tahansa. Tässä vaiheessa jarrutusta ovat hiilijarruttavat jarruttavammat paremmin.. Loppuvaiheessa kun aerodynaaminen pito on pienempi saa renkaat lukkoon kummillakin jarruilla.
Itse en ole väittänyt mitään muuta kuin, että on turhaa puhua jarrujen suuresta vaikutuksesta siinä vaiheessa, kun niiden tehot riittävät pitorajalla jarruttamiseen. Jos Cartit ovat kilpa-autoja, niin ainakin suurimmalla osalla jarrutusmatkasta (n. 0-250/300 km/h) niillä pitää voida pystyä jarruttamaan pitorajalle. En edelleenkään ymmärrä miten tämä päättely voisi mennä pieleen oleellisilta osiltaan.Originally posted by Ilmari
Kyse oli siitä mikä YKSITTÄINEN tekijä vaikuttaa eniten siihen, että F1-auto pysähtyy Cart autoa nopeammin. Minusta suurin erottava tekijä näillä kahdella erilaisella autolla on jarrut. Valde väitti muuta.
Valde 29-05-2004 14:05 : "ero formuloihin johtuu ensisijaisesti renkaiden/auton pidon puutteesta jarrutuksessa"Valde sanoi:Itse en ole väittänyt mitään muuta kuin, että on turhaa puhua jarrujen suuresta vaikutuksesta siinä vaiheessa, kun niiden tehot riittävät pitorajalla jarruttamiseen. Jos Cartit ovat kilpa-autoja, niin ainakin suurimmalla osalla jarrutusmatkasta (n. 0-250/300 km/h) niillä pitää voida pystyä jarruttamaan pitorajalle. En edelleenkään ymmärrä miten tämä päättely voisi mennä pieleen oleellisilta osiltaan.
Siis niinhän minäkin koko ajan puhun siitä, mikä ensimmäisenä tekijänä estää nopeammat jarrutukset: renkaiden ja auton aerodynaaminen pito. Toissijaisesti kyse voi olla ja varmaan on jarruista, mutta sen toteamiseen vaadittaisiin enemmän rengas-/aerodynaamista pitoa jarrutuksiin. Sitten, kun jarruja painamalla ei päästä renkaiden limitille, sitten on kyse jarrujen puutteista.Ilmari sanoi:Valde 29-05-2004 14:05 : "ero formuloihin johtuu ensisijaisesti renkaiden/auton pidon puutteesta jarrutuksessa"
Ilmari: Suurin syy formuloiden lyhyempään jarrutusmatkaan on formuloiden tehokkaammat jarrut.
Jos puhumme eri asioista niin asia on selvä. Minä puhun siitä mikä TODELLISUUDESSA aiheuttaa Cart ja F1 autojen eron jarrutuksessa. Sinä taidat suorittaa jotain teoreettisia pohdiskeluja. Jos näin on, niin kerro se ajoissa ettei kulu aikaa suotta hedelmättömään jankuttamiseen, kun todellisuudessa puhummekin eri asioista.
Kummasta sinä nyt puhut: tämänhetkisistä todellisista olemassa olevista Cart ja F1 autosta ja niiden todellisista ominaisuuksista, vai teoreettisesta hypoteesista joka toteutuu jos jo moneen kertaan toistamasi reunaehdot täyttyvät?Valde sanoi:Siis niinhän minäkin koko ajan puhun siitä, mikä ensimmäisenä tekijänä estää nopeammat jarrutukset: renkaiden ja auton aerodynaaminen pito.