Jarrutuksen periaate on se, että jos ei haluta renkaiden menevän lukkoon täytyy jarrujen aiheuttaman momentin olla pienempi kuin momentti, mikä renkaan ja tien välinen kitka voi siirtää. Eli tietyssä pisteessä eivät enää paremmat jarrut auta.
Mutta koska jarrut kuumenevat käytettäessä ja kuumetessa kitkakerroin pienenee on materiaalilla merkitystä. Eli mitä vähemmän kitkakerroin pienenee kuumuuden takia ja toisaalta mitä paremmin materiaali kestää muuttumatta tätä kuumuutta sen parempi jarrumateriaali on ääriolosuhteisiin.
Toinen huomioitava seikka formuloissa on nopeuden kasvaessa kasvava paino renkaissa. Parhaimmillaan formulat ilmeisesti painavat jopa 60 000N, mikä on, niin kuin kaikki huomaavat, aika selkeästi enemmän kuin auton massa (600kg=6000N). Tällöin siis momentti mikä renkaiden kitka kykenee siirtämää on 10 kertainen verratuna siirtokykyyn pelkällä auton massalla. Tällaisiin momentteihin eivät tavalliset teräsjarrut kykene kun ne lämpiävät tarpeeksi.
Amerikan formuloissa ei kai saa käyttää erikoisia jarrumateriaaleja, mikä vuoksi siellä jarrutusmatkatkin ovat pidempiä. Täytyy muistaa, että kitka ei suurene pinta-alan kasvaessa, jos massa pysyy vakiona, sillä paine pienenee. Eli leveämpi rengas ei lisää suoranaisesti hidastuvuutta.
anteeksi kirjoitusvirheet, silläolen hieman väsynyt