Jarrutus

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Henkilöautotkin pysähtyvät 100km/h:n nopeudesta alle 40 metristä, kun TM:ssä noita autoja testaavat, että eiköhän katuprätkä ja varsinkin formula pysähdy aika paljon lyhyemmällä matkalla. Downforce, renkaiden mekaaninen pito, painon vähyys ja itse jarrut ovat kaikki formulan puolella.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
JOC sanoi:
Henkilöautotkin pysähtyvät 100km/h:n nopeudesta alle 40 metristä, kun TM:ssä noita autoja testaavat, että eiköhän katuprätkä ja varsinkin formula pysähdy aika paljon lyhyemmällä matkalla. Downforce, renkaiden mekaaninen pito, painon vähyys ja itse jarrut ovat kaikki formulan puolella.
Eilisen mittaukseni innoittaman tutkin nettiä ja löysin tuollaisen laskurin...kitkakerroin tuossa on oletuksena aika alhainen. Mutta näyttäis aika kutinsa pitävältä tuo satasen jarrutus prätkällä mun mittausten perusteella.

Eli 39 metriä tarjoo katuprätkälle jarrutusmatkaa 100km/h->0km/h kitkakertoimella 1.
http://www.motoristisurvival.fi/virtuaali/jarru.html

Toinen laskuri taasen tarjoaa henkiöautolle 55 metriä jarrutusmatkaksi:
http://www.mainio.net/calculator.asp?path=1;13195;13199;13204;13592
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17752
Sijainti
East of Eden
Kitkakertoimen suurin arvo voi olla 1. Yleensä, ja oikeastaan aina, tuosta arvosta jäädään alapuolelle ja kitkakertoimen saavuttaminen arvoksi 1 on käytännössä saavuttamaton arvo.

Kautpyörällä nuo jarrutusmatkat 100 km/h nopeudesta ovat lyhyemmät kuin henkilöautolla.

Henkilöautolla parhaimmat jarrutusmatkat voivat olla hieman alle 40 m.

Huomioitava seikka: nämä ovat jarrutusmatkoja, pysähtymismatka on huomattavasti pitempi ja pysähtymismatkaan luetaan mukaan myös kuljettajan reaktioaikana kuljettu matka. Toivottavasti kukaan ei sekoita näitä termejä keskenään lukiessaan juttuja jarrutusmatkoista.
 
Viimeksi muokattu:

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
JOC sanoi:
Henkilöautotkin pysähtyvät 100km/h:n nopeudesta alle 40 metristä, kun TM:ssä noita autoja testaavat, että eiköhän katuprätkä ja varsinkin formula pysähdy aika paljon lyhyemmällä matkalla. Downforce, renkaiden mekaaninen pito, painon vähyys ja itse jarrut ovat kaikki formulan puolella.
Itse en onnistunut löytämään kuin sellaisia testejä, joissa jarrutettiin 80km/h->0km/h. Oisko viitettä, missä numerossa ois noita 100km/h nopeudesta suoritettuja jarrutuksia?
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17752
Sijainti
East of Eden
Tekniikan Maailma 9/2004, siis uusin, jossa oli testissä mm VW golf ja muita saman luokan autoja, oli jarrutuksessa 100->0 km/h mitattu Mazdalle jarrutusmatkaksi 39 m.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
McMike sanoi:
Tekniikan Maailma 9/2004, siis uusin, jossa oli testissä mm VW golf ja muita saman luokan autoja, oli jarrutuksessa 100->0 km/h mitattu Mazdalle jarrutusmatkaksi 39 m.
Jep, niinpä näyttää. Ja se oli jopa testivoittaja jarrujen suhteen. Meinaan kun heikkojarruinen custom pysähtyy lyhyimmillään 35 metrissä, niin siinä on vielä 4 metriä matkaa jyrätä se onneton motoristi, jos tuollainen tulee takaa päälle. :(

Ja testin heikoin, eli Corolla, jyrää sitten custominkin lähes 10 metrillä alleen.. tämä ihan sivujuonteena vain keskusteluun.
 
Viimeksi muokattu:

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
McMike sanoi:
Kitkakertoimen suurin arvo voi olla 1. Yleensä, ja oikeastaan aina, tuosta arvosta jäädään alapuolelle ja kitkakertoimen saavuttaminen arvoksi 1 on käytännössä saavuttamaton arvo.

Kautpyörällä nuo jarrutusmatkat 100 km/h nopeudesta ovat lyhyemmät kuin henkilöautolla.

Henkilöautolla parhaimmat jarrutusmatkat voivat olla hieman alle 40 m.

Huomioitava seikka: nämä ovat jarrutusmatkoja, pysähtymismatka on huomattavasti pitempi ja pysähtymismatkaan luetaan mukaan myös kuljettajan reaktioaikana kuljettu matka. Toivottavasti kukaan ei sekoita näitä termejä keskenään lukiessaan juttuja jarrutusmatkoista.
Itsehän käsittelen asiaa pelkän jarrutusmatkan kannalta, koska esim. testatessa autojen/prätkien jarrutusmatkoja eivät reaktiot vaikuta asiaan.
 

Speed12

Laiska Jäsen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
86
Sijainti
Skugeli, Espoo
Runar ja Kyllikki sanoi:
OK, laita sitten video jakoon. Meinaan en ihan tältä istumalta usko, että joku katuauto pysähtyy paremmin kuin formula ykkönen. Ace17 vois laskee G-voimat jos 192km/h ( siis yli 50 metriä sekunnissa) kiitävä auto pysäytetään alle 55 metrissä. (Sekä tähän vaadittava kitkakerroin.)
Joo kyllä vetelin tietoja omasta hanurista! :alppu:
Ei oikein muisti pelaa... Nyt kun löysin linkin videoon ja tarkastin, niin matka olikin hieman alle 72 metriä. Ja nopeus siis 192 km/h.
Tämäkin tulos on melko uskomaton normaalille autolle.
Tässä linkit:

Koko testi, jossa jarrutesti

Ratatesti
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Miksi porukka jatkuvasti jauhaa jarruista, kun käytännössä jarrut on aina niin vahvoja, että renkaat saa aina lukkoon, jos vain haluaa. Oleellista on renkaiden pito.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Valde sanoi:
Miksi porukka jatkuvasti jauhaa jarruista, kun käytännössä jarrut on aina niin vahvoja, että renkaat saa aina lukkoon, jos vain haluaa. Oleellista on renkaiden pito.
Asia ei ole näin yksiselitteinen. Cart autoissa on paljon pitävämmät renkaat (leveämmät sileäpintaiset scliksit) kuin formuloissa. Silti formuloiden jarrutusmatkat ovat lyhyempiä. Tämä johtuu nimenomaan kehittyneemmistä jarruista.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Ilmari sanoi:
Asia ei ole näin yksiselitteinen. Cart autoissa on paljon pitävämmät renkaat (leveämmät sileäpintaiset scliksit) kuin formuloissa. Silti formuloiden jarrutusmatkat ovat lyhyempiä. Tämä johtuu nimenomaan kehittyneemmistä jarruista.
Se, että formuloissa ei ole slicksejä, ei tarkoita, etteikö renkaat voisi olla ja olisi paljon nopeampia kuin muiden luokkien slicksit. Vastikään joku kuljettaja sanoikin, että urarenkaat ovat nykyään menneet jo reilusti ohi niitä edeltäneistä slickseistä.

Kuuleehan sitä puhuttavan, että cartin ja formuloiden eroavaisuutena olisi isossa roolissa jarrujen teho. Eikö tuntuisi silti oudolta ajatella, että cart-kuski ei pystyisi lukitsemaan autonsa renkaita?
 

Sam.S.Walken

alias SSW
Liittynyt
8.12.2000
Viestit
2414
Sijainti
Espoo, Suomi
Jarrutuksen periaate on se, että jos ei haluta renkaiden menevän lukkoon täytyy jarrujen aiheuttaman momentin olla pienempi kuin momentti, mikä renkaan ja tien välinen kitka voi siirtää. Eli tietyssä pisteessä eivät enää paremmat jarrut auta.

Mutta koska jarrut kuumenevat käytettäessä ja kuumetessa kitkakerroin pienenee on materiaalilla merkitystä. Eli mitä vähemmän kitkakerroin pienenee kuumuuden takia ja toisaalta mitä paremmin materiaali kestää muuttumatta tätä kuumuutta sen parempi jarrumateriaali on ääriolosuhteisiin.

Toinen huomioitava seikka formuloissa on nopeuden kasvaessa kasvava paino renkaissa. Parhaimmillaan formulat ilmeisesti painavat jopa 60 000N, mikä on, niin kuin kaikki huomaavat, aika selkeästi enemmän kuin auton massa (600kg=6000N). Tällöin siis momentti mikä renkaiden kitka kykenee siirtämää on 10 kertainen verratuna siirtokykyyn pelkällä auton massalla. Tällaisiin momentteihin eivät tavalliset teräsjarrut kykene kun ne lämpiävät tarpeeksi.

Amerikan formuloissa ei kai saa käyttää erikoisia jarrumateriaaleja, mikä vuoksi siellä jarrutusmatkatkin ovat pidempiä. Täytyy muistaa, että kitka ei suurene pinta-alan kasvaessa, jos massa pysyy vakiona, sillä paine pienenee. Eli leveämpi rengas ei lisää suoranaisesti hidastuvuutta.

anteeksi kirjoitusvirheet, silläolen hieman väsynyt
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Hmm.. vähän tuli mietittyä painon siirtymista jarrutuksessa eteenpäin, jarrut kun polkasee pohjaan yhtäkkiä niin varmasti millä tahansa laitteellaa ne saa lukkoon, mutta tuskin sillä tavalla kisakuskit jarrutta kisatilanteessa, hätätilanteessa refleksi on varmasti aina että jarrut lukkoon, mutta kun painoa annetaan vähän siirtyä eturenkaille ennen täyttä jarrutusta niin johan pitokin paranee ja jarrutuksen teho.

En mää tiiä onko tällä niin iso vaikutus mutta toinpahan yhden ajatuksen esille :rolleyes:

Nii tota formulan tiehen kohdistavaa voimaa mietiskelin, eräässä dokumentissa kerrottiin että se voima olisi 3 kertaa auton painoa suurempi, mutta varmasti tekniikan kehittyessä saadaan suurempia lukemia ja saattoihan tuo olla nimenomaan jarrutus- tai jostain muusta tilanteesta sitten :)

Ihan muutaman vuoden tai vuodentakainen dokkari oli.
 
Viimeksi muokattu:

Sam.S.Walken

alias SSW
Liittynyt
8.12.2000
Viestit
2414
Sijainti
Espoo, Suomi
Saan tosiaan korjata asiavirheitä. tuo 10 kertainen paino oli vain ekanatullut muistikuva, muttatodennäköisesti se on vähemmän. Uskoisin kuitenkin olevan enemmän kuin 3 kertainen.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Valde sanoi:
Se, että formuloissa ei ole slicksejä, ei tarkoita, etteikö renkaat voisi olla ja olisi paljon nopeampia kuin muiden luokkien slicksit. Vastikään joku kuljettaja sanoikin, että urarenkaat ovat nykyään menneet jo reilusti ohi niitä edeltäneistä slickseistä.

Kuuleehan sitä puhuttavan, että cartin ja formuloiden eroavaisuutena olisi isossa roolissa jarrujen teho. Eikö tuntuisi silti oudolta ajatella, että cart-kuski ei pystyisi lukitsemaan autonsa renkaita?
Tuota....voisitko täsmentää? En oikein ymmärtänyt mitä mieltä olet. Puhuit urarenkaista ja niitä edeltävistä renkaista ja jarrujen lukittumisesta?? Minä vertasin F1:n urarenkaita Cart autojen renkaisiin ja niiden jarruja toisiinsa.

Oletko siis sitä mieltä että:

1)F1-auton urarenkaissa on enemmän tai ainakin saman verran pitoa kuin cart auton leveämmissä sileissä renkaissa?

2)Cart auton "rauta"jarrut ovat vähintään yhtä tehokkaat kuin F1 auton hiilikuitutekniikkaan perustuvat jarrut?

Vai mitä yritit sanoa?
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Ilmari sanoi:
Tuota....voisitko täsmentää? En oikein ymmärtänyt mitä mieltä olet. Puhuit urarenkaista ja niitä edeltävistä renkaista ja jarrujen lukittumisesta?? Minä vertasin F1:n urarenkaita Cart autojen renkaisiin ja niiden jarruja toisiinsa.

Oletko siis sitä mieltä että:

1)F1-auton urarenkaissa on enemmän tai ainakin saman verran pitoa kuin cart auton leveämmissä sileissä renkaissa?

2)Cart auton "rauta"jarrut ovat vähintään yhtä tehokkaat kuin F1 auton hiilikuitutekniikkaan perustuvat jarrut?

Vai mitä yritit sanoa?
En suinkaan halunnut sanoa, että Cart-jarrut olisivat yhtä tehokkaat kuin F1:sten. Alkuperäinen pointtinihan oli, että jarrutehot on siihen asti irrelevantteja tekijöitä, kun renkaissa ja autossa ei ole tarpeeksi otetta tiehen. Sitten, kun jarruilla ei enää saa renkaita lukkoon, sitten on aika kiinnittää huomio jarrujen tehoihin. Carteilla kai sentään voi tehdä lukkojarrutuksia?

Lisäksi sanoit, että formula 1:sten lyhyemmät jarrutusmatkat johtuvat jarruista. Ensisijassa syy tähän on kuitenkin Cartin renkaissa/autossa _mikäli_ noilla Cartin rautajarruilla voidaan tehdä lukkojarrutus. Jos jo noilla jarruilla saa pyörät lukkoon, niin tehokkaammilla (F-1 tasoisilla) jarruilla ei tee mitään.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Valde sanoi:
Lisäksi sanoit, että formula 1:sten lyhyemmät jarrutusmatkat johtuvat jarruista. Ensisijassa syy tähän on kuitenkin Cartin renkaissa/autossa _mikäli_ noilla Cartin rautajarruilla voidaan tehdä lukkojarrutus. Jos jo noilla jarruilla saa pyörät lukkoon, niin tehokkaammilla (F-1 tasoisilla) jarruilla ei tee mitään.
Sinä olet todennäköisesti aivan pihalla, tai sitten minä en vaan ymmärrä sinua :doubtful:

Sanoit että formuloiden lyhyempi jarrutusmatka johtuu Cartin renkaista/autosta. Ja jos lukkojarrutus Cart autoilla onnistuu niin F1:n huippukehittyneillä jarruilla ei tee mitään?????

Kun tarkastellaan Cart autojen ja F1 autojen jarrujen eroja, huomataan hyvin nopeasti että kysymys on todella paljon muustakin kuin siitä kyetäänkö renkaat 300 km/h vauhdissa lukitsemaan vai ei. Pääsääntöisesti kysymys on juuri siitä että kyetään jarruttamaan mahdollisimman tehokkaasti lukitsematta renkaita.
 

proMB

Well-known member
Liittynyt
19.4.2004
Viestit
79
Ilmarilla on näköjään huono päivä. Eli siis jos "heikkotehoinen" cart auton jarru riittää lukitsemaan pyörän niin F1:ten überhiilikuitujarrun ominaisuudet ovat enemmän kuin riittävät yhteen jarrutukseen.
 
Ylös