Täällähän on mielenkiintoista keskustelua, kerrankin!
Aluksi lainaus
www.formula1.com:sta: "It takes a Formula One car considerably less distance to stop from 160 km/h than a road car uses to stop from 100 km/h." Tuosta voi jotain päätellä vastaukseksi alkuperäiseen kysymykseen.
Mitä tulee kitkakertoimeen, niin se todellakin voi olla yli 1, jopa reilusti, kuten mm. Oho, Vittorio ja bigbear tuossa totesivatkin. Alan kirjallisuudesta löytyy kitkakäyriä (kitkakerroin luiston funktiona), joissa kitkakerroin on parhaimmillaan tietyssä luiston kohdassa lähellä kahta, tyypillisesti luiston ollessa 5-10% luokkaa. Tämän jälkeen käyrä tyypillisesti laskee loivasti, kunnes rengas lukittuu (luisto 100%).
Kitkakerroin tässä yhteydessä on itse asiassa hieman väärä termi, sillä niinkuin joku jo totesikin perinteiset fysiikan kitkalait eivät ole tähän rengas-tie-kitkaan suoraan sovellettavissa.
Vielä kommentti jonkun toisen toteamukseen, että jarrutehoilla ei ole sinänsä väliä, niinkauan kun renkaan pystyy lukitsemaan. Sinänsä totta, mutta käytännössä formuloilla ajettaessa 350km/h downforce on niin suuri että tarvitaan todellakin HYVIN tehokkaat jarrut että rengas saadaan lukkoon
siinä nopeudessa. Väitän, että f-ykkösissä, eikä missään muissakaan urheiluautoissa, ei ole näin tehokkaita jarruja. Kaikki tietysti yrittää tehdä jarruistansa mahdollisimman tehokkaat.
Tästä rengas-tie asiasta tosiaan väännettiin täällä kovasti kättä muutama vuosi sitten, mahtaakohan noi vanhat keskustelut olla jossain tallella...