Valde sanoi:
Hannun kommentti oli ihan mielenkiintoinen. Oma maalaisjärkinen päättely tosiaankin lepäsi sillä pohjalla, että auton jarruilla päästään pitorajalle ainakin suurimmalla osalla jarrutusmatkaa. Eiköhän edelleen Cartin saa lukkoon 200 Kmh/h nopeudesta? Jos saa, niin rajoittava tekijä löytyy renkaista; niillä renkailla ei enää voisi jarruttaa ko. nopeudesta yhtään paremmin, koska jarrutehoja ei enempää saa siirrettyä rataan.
Tuo on täysin totta, ainoa etu mikä tehokkammalla jarrulla olisi että se materiaali kehittäis vielä nopeammin maksimikitkan jarruun verrattuna siihen nykyiseen, ja se että se kehittäisi myös vähemmän lämpöä jolloin se jarru vois toimia maksimiteholla koko ajan, tosin sitähän en tiedä että onko se CART:issa miten suuri ongelma tuo lämmönkehitys, varmaan aika samanlainen kuin yleensäkin mutta heti kun mennään sen optimilämpötilan yli jarruissa niin teho ja maksimikitkan kehittymisen nopeus pienenee, jos nyt ymmärsin oikein mitä kaverit kerto ircissä
Formuloiden tajuton pysähtyvyys liittyy sitten pitäviin renkaisiin ja downforceen yms, niinkuin kerroin niin edes hiilikuitujarruilla niitä ei saisi lukkoon huippunopeuksissa.
Edit: Niin sen takia se tehokkaampi jarru kehittäis vähemmän lämpöä, koska sitä ei tarvii painella niin paljoa.
En nyt ole ihan varma tästä painamisjutusta mutta ainakin hiilikuitu pystyy sitomaan enemmän sitä energiaa vaikkei sillä jarrun painalluksella sit väliä oliskaan