Joko Monzassa 370 km/h F1 -autolla ?

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
patriot sanoi:
Tällä palstalla ei todellisia asiantuntijoita kovin montaa ole... Itsehän olen jo pidemmän aikaa todennut, että Mersu on sarjan tehokkaimpia koneita TÄLLÄ HETKELLÄ.
Mistä HEMMETISTÄ sinä sen tiedät??? Kerro nyt ihmeessä mullekin.

Mistä tiedät esimerkiksi sen, että jos Lareniin sovitettais Ferrarin, Bemarin, Renaultin tai Hondan kone, niin menisikö se vielä lujempaa/hiljempaa?

On se nyt P"&¤%#LE jos ei ala nää "moottorifaktat" loppumaan... :mad:

Meillä ei ole mitään mahdollisuuksia tietää noista asioista YHTÄÄN MITÄÄN. Niin paljon muuttujia on tässä leikissä mukana: rungon luontainen ilmanvastus, siipien vastukset/kulmat, härpäkkeiden vastukset ym ym.

Eroan koko foorumilta, jos yksikään enää heittää varmana tietona jonkun koneen tehoja/voimasuhteita muihin koneisiin nähden.
 

Dj Ankka

Ruma kuin rusina
Liittynyt
7.5.2002
Viestit
1025
Sijainti
Vantaa
Jere1983 sanoi:
Joo ja ilmavirtauksen suunnalla ei ole vaikutusta siihen tuottaako siipi downforcea vai ei.

OT:
On muuten tämä macin uusi etusiipi todella komea. Saas nähdä tuleeko muille samanlaisia loppukaudeksi.
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Dj Ankka sanoi:
OT:
On muuten tämä macin uusi etusiipi todella komea. Saas nähdä tuleeko muille samanlaisia loppukaudeksi.
Onhan se melkoinen viritys, missä vaiheessa etusiiven väri muuten muuttui mustasta harmaaksi?
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Turun Sanomista:

"Keskiviikkona kauden toiseksi viimeisen kaikkien kuljettajien yhteistestin avajaisiksi Montoya otti nimiinsä formula 1 -autojen kaikkien aikojen nopeusennätyksen.

McLarenille mitattiin Monzan tutkassa huippunopeudeksi 372,2 km/t."

Kyllä kai tuo rikotaan kisaviikonloppunakin tuo 370 km/t raja...
 

roenick97

#97
Liittynyt
25.8.2005
Viestit
373
Sijainti
Scottsdale, Phoenix, AZ.
Karpow sanoi:
Turun Sanomista:

"Keskiviikkona kauden toiseksi viimeisen kaikkien kuljettajien yhteistestin avajaisiksi Montoya otti nimiinsä formula 1 -autojen kaikkien aikojen nopeusennätyksen.

McLarenille mitattiin Monzan tutkassa huippunopeudeksi 372,2 km/t."

Kyllä kai tuo rikotaan kisaviikonloppunakin tuo 370 km/t raja...
Turunsanomat taas nähtävästi sisällä asioissa:
BAR Hondan kuskeja ei näkynyt!?!? :dunno:
Vai??? :wink:
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
roenick97 sanoi:
Turunsanomat taas nähtävästi sisällä asioissa:
BAR Hondan kuskeja ei näkynyt!?!? :dunno:
Vai??? :wink:
About the test Gazzetta writes that Montoya set a topspeed of 372,2 km/h which is a record at Monza.
:ahem:
 

roenick97

#97
Liittynyt
25.8.2005
Viestit
373
Sijainti
Scottsdale, Phoenix, AZ.
En tiedä ymmärsinkö sua ja päinvastoin :wink: ???

Tarkoitukseni oli kommentoida Turun sanomien seuraavaa kirjoitusta:
"Keskiviikkona kauden toiseksi viimeisen kaikkien kuljettajien yhteistestin"...

Eli ei kyllä BAR Hondan autoja näkynyt... :dunno:

Heh, ehkä jompi kumpi tippui vain kyydistä,vai?? :)
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jone sanoi:
Eikös se ollu nimenomaan yhden kierroksen (aika-ajokierroksen) keskinopeusennätys?

Ja eikös se legenda kerro, että sillon 80-luvulla (oliko vuosi -84 vai -85?) Silverstonessa Keke tumppasi sikarinsa ja sanoi hoitavansa homman ennen kuin tuon huiman kierroksensa tempaisi... :D

On se Keke äijä...
1985, jokseenkin samoihin aikoihin taisi myös ilmoittaa ajavansa seuraavan kauden McLarenilla ja lopettavansa sitten uransa. Muistelisin, että Keken kierroksella viimeisissä mutkissa satoi, mutta se ei ehtinyt hidastaa.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
formulastara sanoi:
Mistä HEMMETISTÄ sinä sen tiedät??? Kerro nyt ihmeessä mullekin.

Mistä tiedät esimerkiksi sen, että jos Lareniin sovitettais Ferrarin, Bemarin, Renaultin tai Hondan kone, niin menisikö se vielä lujempaa/hiljempaa?

On se nyt P"&¤%#LE jos ei ala nää "moottorifaktat" loppumaan... :mad:

Meillä ei ole mitään mahdollisuuksia tietää noista asioista YHTÄÄN MITÄÄN. Niin paljon muuttujia on tässä leikissä mukana: rungon luontainen ilmanvastus, siipien vastukset/kulmat, härpäkkeiden vastukset ym ym.

Eroan koko foorumilta, jos yksikään enää heittää varmana tietona jonkun koneen tehoja/voimasuhteita muihin koneisiin nähden.
Niin no en mä varmasti tiedäkkään! Mutta nythän mä sain tukea alan julkaisuista! ;)
 

proMB

Well-known member
Liittynyt
19.4.2004
Viestit
79
No onhan niitä suuntia enemmän kuin 1 -- vaikka vaikutus varmaan on pieni niin kai aerodynamiikan toimivuudella kaarretta ajettaessa on merkitystä kierrosaikaan.. :cool:
 

Mokkis

Well-known member
Liittynyt
19.8.1999
Viestit
589
Sijainti
Onkamo, Tohmajärvi
Jere1983 sanoi:
Meneeko se ilmavirtaus vaakatasossa auton läpi vai joutuuko se kenties muuttamaan suuntaansa?
Nooh, eikös auton nokka mutkassakin osoita siihen suuntaan minne auton liikekin. Näin päättelisin myös, että auton koko rungon läpi kulkevan ilmavirtaus mutkassa ei ole juurikaan erilaisempi kuin suoralla ajettaessa. Toki ilma voi liikkua hyvin eritavalla auton läpi rungon eri vaiheilla. Puhumattamaan aerodynaamisista eroavaisuuksista tallien välillä.

Pystysuuntaisilla siivekkeillä tietääkseni juuri estetään ainakin sivuttaistuulen negatiiviset vaikutukset aerodynamiikassa. Autothan on suunniteltu siten, että niillä ajetaan kovaa, jolloin pienemmätkään sivutuulet eivät tunnu miltään verrattaessa kohtisuoraa menosuunnasta "puhaltavia" ilmamassoja. Mutkassa pienemmillä nopeuksilla ajettaessa taas tätä suurta ilmamäärää ei välttämättä edestä kohdistu ja voimakas sivuttaistuuli voisi sotkea auton aerodynaamista tomimista.
 

proMB

Well-known member
Liittynyt
19.4.2004
Viestit
79
Joo etenemissuunta on varmasti suunnilleen kohti keulaa. En itsekkään usko että vaikutus on iso, mutta muutaman asteen muutos aika isossa pinnassa (rengas) vaikuttaa varmasti ilmanvirtauksiin.
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Mokkis sanoi:
Toki ilma voi liikkua hyvin eritavalla auton läpi rungon eri vaiheilla.
Juurikin näin. Mahdotonta sanoa tuottaako joku siipi downforcea vai ei kun ei tiedetä mihin suuntaan ilmavirta liikkuu kyseisessä kohdassa.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Jere1983 sanoi:
Juurikin näin. Mahdotonta sanoa tuottaako joku siipi downforcea vai ei kun ei tiedetä mihin suuntaan ilmavirta liikkuu kyseisessä kohdassa.

Ei se kyllä mun mielestä ole mahdotonta sanoa. Virhetulkintoja varmaan helposti tulee, mutta luulen, että harjaantunut/lahjakas silmä näkee ainakin joissain tapauksissa hyvinkin pitkälle sen mitä reittiä ilmavirta missäkin kohtaa kulkee.

Esim. lähes jokaisella tallilla on sivuponttoonien päällä ns. perushärpäkkeet, jotka ehkä nykymuodossaan(pitkät varret, koska ponttoonit madaltuvat voimakkaasti taaksepäin mentäessä) olivat ekana käytössä F-2002 -kilpurissa. Ilmavirta, joka näihin kohdistuu - vaikka uudessa Mclarenissa - koostunee (ainakin)kahdesta pääilmavirrasta, jotka sekoittuvat ennen härpäkekohtausta: suoraan edestä päin tuleva ilmis, ja virta, joka tulee ponttoonin otsapinta-alaa myöten. Jälkimmäinen ilmavirtahan koostunee useista pikkuilmavirroista- etusiiven kautta tulevasta ilmavirrasta, virrasta joka taipuu keskeltä taivutetun etusiiven johdosta keulapalan sivuosia hipoen ponttoonin päälle, sekä renkaiden aiheuttamasta sotkuvirrasta(jota voitaneen jossain määrin hallita etusiiven päätylevyjen muotoilulla).

Kun sitten tutkimme näiden härpäkkeiden kohtauskulmia oletettujen ilmavirtauskokonaisuuksien kanssa, voimme hyvässä lykyssä tehdä analyysin, joka ei ole välttämättä äärettömän kaukana todellisesta käytännön tuulitunnelitilanteesta.

;)
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Miksi ihmeessä ette suunnittele F1-autoja kun kerran silmälläkin näkee miten ilmavirrat menee :)

Tulee mieleen entisajan suunnittelijat kun aerodynamiikasta alettiin ymmärtää jotain 70-luvulla. En nyt muista kuka suunnittelija oli kyseessä, mutta he liimasivat jotain karvatupuja autoon kiinni ja kuvasivat autoa sen ajellessa ohi. Toinen käytetty asia oli tarkastella sadekelin kuravanojen suuntaa. Tätä taisi joku harrastella aika pitkäänkin.

Itse huippunopeuteen vaikuttaa enemmin auton aurodynamiikka kuin moottoriteho. Nykykoneiden tehot ovat arvioilta 10%:tin sisällä, mutta aerodynamiikasta muodostuu sekuntikaupalla eroa kierrosajoissa. Itse en Mersun konetta väittäisi tehokkaimmaksi, mutta Laarenin aurodynamiikka lienee parhaimmasta päästä.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
formulastara sanoi:
Ei se kyllä mun mielestä ole mahdotonta sanoa. Virhetulkintoja varmaan helposti tulee, mutta luulen, että harjaantunut/lahjakas silmä näkee ainakin joissain tapauksissa hyvinkin pitkälle sen mitä reittiä ilmavirta missäkin kohtaa kulkee.
Juu varmaankin esim. kilpa-autojen aerodynamiikkaa työkseen suunnittelevat henkilöt osaavat veikkailla moisia asioita. Kuten varmaan lentokoneitakin piirtelevät hahmot, mutta tuollainen ammattitaito ei kyllä varmasti synny tv:stä kisoja katselemalla. Eikä edes tutkimalla netistä löytyviä kuvia videotykin kera.

Kun sitten tutkimme näiden härpäkkeiden kohtauskulmia oletettujen ilmavirtauskokonaisuuksien kanssa, voimme hyvässä lykyssä tehdä analyysin, joka ei ole välttämättä äärettömän kaukana todellisesta käytännön tuulitunnelitilanteesta.
Totta, kyllä lottonumerotkin voi hyvässä lykyssä arvata oikein. Se ei kuitenkaan kerro veikkaajan lahjakkuudesta tahi mistään muustakaan. Mikäli amatöörinkin olisi mahdollista antaa edes verrattain tarkkoja analyysejä tuosta nuin vain vähän ilmavirtauksia summailemalla, olisi varsin outoa, että jopa pienimmät F1-tiimit himoitsevat itselleen tuulitunnelia. Kyllähän ammattimiesten (tai -naisten ... noh, ehkä ei kuitenkaan - tyrmäsiväthän foorumin asiantuntijat "mursunokankin" (ja myöhemmin tallikin toki)) pitäisi nämä jutut osata pohtia pääkopassaan kuitenkin kertaluokkaa paremmin.
 
Ylös