Joko Monzassa 370 km/h F1 -autolla ?

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Juoni sanoi:
Pisarahan toki on pienimmän ilmanvastuskertoimen omaava muoto, mutta käsittääkseni (ja kaiken järjen mukaan) väärinpäin. Siis niin että ilmanvirta tulee kapeasta päästä.
Ei pidä paikkaansa. Pisaran tulee kohdata ilma juuri paksummalla osallaan, jolloin ilmanvastus on pienin. Varma tieto.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Juoni sanoi:
Pisarahan toki on pienimmän ilmanvastuskertoimen omaava muoto, mutta käsittääkseni (ja kaiken järjen mukaan) väärinpäin. Siis niin että ilmanvirta tulee kapeasta päästä.
ei kai sentään, eikös pisaran kapeneva takaosa eliminoi jättövirtaukset? Fiksummat sanoo, että tuo pisarankin muoto riippuu nesteen pintajännityksestä.
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Mokkis sanoi:
pisaraa (joka on muuten vähiten ilmanvastusta omaava muoto maailmassa, siksi vesi muodostuu pisaran muotoiseksi pudotessaan[massa hakee helpoimman muotonsa vetovoiman vaikutuksesta helpottaakseen putoamistaan ja pintajännityshän pitää vesimolekyylit yhdessä])
Anteeksi offtopic mutta en malta olla puuttumatta tämän asian yksityiskohtiin. Pintajännitys muodostaa pisaran palloksi, mikäli siihen ei vaikuta muita voimia.
Putoavan veden muoto on "litistynyt pallo" joka syntyy, kun pisaran täytyy työntää ilmaa pois edestään.

Tämä putoavan veden muodon käsitys lienee saanut alkunsa siitä, kun katsotaan millainen pisara on sen tippuessa hanasta. Tällöin sen massa kasvaa koko ajan, jolloin se lähtee hiljalleen tippumaan alaspäin, mutta pintajännitys pitää sitä kiinni vielä hanassa olevassa vedessä. Pisaran alkaessa tippua, se on yhä vähemmän kiinni ylhäällä, jolloin syntyy kuuluisa pisaramuoto.
 
Viimeksi muokattu:

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Juoni sanoi:
Pisarahan toki on pienimmän ilmanvastuskertoimen omaava muoto, mutta käsittääkseni (ja kaiken järjen mukaan) väärinpäin. Siis niin että ilmanvirta tulee kapeasta päästä.
Näin voisi kuvitella luulevansa katsomalla uusia virtaviivaisia automalleja, mutta asia on juuri toisinpäin. Autossa on loiva keula johtuen siitä että siellä on vain pyörät ja jalat ja näkymän eteen ei oikein voi laittaa mitään. Perään taas on hyvä kasata tavaraa. Nykyautoissa perän vastusta on pyritty pienentää kaventamalla sitä, etenkin ylhäältä.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Ja törmäystähdet ovat muuttaneet kaulaa aika paljon etenkin jalankulkijoiden yliajonseurausten pienentämiseksi.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Mutku sanoi:
Ja törmäystähdet ovat muuttaneet kaulaa aika paljon etenkin jalankulkijoiden yliajonseurausten pienentämiseksi.
Keulan pitää olla semmonen mikä sopivasti vie jalat alta ja koppaa jalankulkija pehmeästi kyytiin, eikä niin että jalankukija kaatuu maahan tai konepellille päänsä lyöden.
 
Liittynyt
5.9.2005
Viestit
24
Tulihan se sieltä!!! Todistus että KIMI on nopein kuski, vaikka kyllä se tiedettiinkin jo aikaa sitten... :wink:


Peura is Back!!
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Mittauspiste1:
RAI 354
MOY 353
MSC 353
WEB 352
BAR 349
FIS 348

Mittauspiste2:
FIS 356
RAI 356
MOY 353
MSC 352
WEB 352
ALO 352

Mittauspiste3:
MOY 334
RAI 334
WEB 332
MSC 331
BAR 330
FIS 330

Mittauspiste4:
RAI 370
MSC 369
MOY 366
VIL 365
WEB 365
BAR 364
 

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
formulastara sanoi:
Ei se kyllä mun mielestä ole mahdotonta sanoa. Virhetulkintoja varmaan helposti tulee, mutta luulen, että harjaantunut/lahjakas silmä näkee ainakin joissain tapauksissa hyvinkin pitkälle sen mitä reittiä ilmavirta missäkin kohtaa kulkee.

Esim. lähes jokaisella tallilla on sivuponttoonien päällä ns. perushärpäkkeet, jotka ehkä nykymuodossaan(pitkät varret, koska ponttoonit madaltuvat voimakkaasti taaksepäin mentäessä) olivat ekana käytössä F-2002 -kilpurissa. Ilmavirta, joka näihin kohdistuu - vaikka uudessa Mclarenissa - koostunee (ainakin)kahdesta pääilmavirrasta, jotka sekoittuvat ennen härpäkekohtausta: suoraan edestä päin tuleva ilmis, ja virta, joka tulee ponttoonin otsapinta-alaa myöten. Jälkimmäinen ilmavirtahan koostunee useista pikkuilmavirroista- etusiiven kautta tulevasta ilmavirrasta, virrasta joka taipuu keskeltä taivutetun etusiiven johdosta keulapalan sivuosia hipoen ponttoonin päälle, sekä renkaiden aiheuttamasta sotkuvirrasta(jota voitaneen jossain määrin hallita etusiiven päätylevyjen muotoilulla).

Kun sitten tutkimme näiden härpäkkeiden kohtauskulmia oletettujen ilmavirtauskokonaisuuksien kanssa, voimme hyvässä lykyssä tehdä analyysin, joka ei ole välttämättä äärettömän kaukana todellisesta käytännön tuulitunnelitilanteesta.

;)


Ei jumalauta näitä meidän "aerodynaamiikkaneroja"
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Juoni sanoi:
Pisarahan toki on pienimmän ilmanvastuskertoimen omaava muoto, mutta käsittääkseni (ja kaiken järjen mukaan) väärinpäin. Siis niin että ilmanvirta tulee kapeasta päästä.
Ja ei varmasti pisaralla ole pienempää ilmanvastusta kuin vaikka molemmista päistään terävällä neulalla. Hajotkaa noihin urbaanilegendoihin. Pisara on vain edullisin muoto tippuvalle vedelle, ei mitään muuta.
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
kouvotsvoni sanoi:
Oletko huomannut, että joka selvityksestä selviää ;) -merkinnällä?
Olikos teillä oikeasti jotain muutakin lisättävää asiaan, kuin lapsellista näsäviisastelua? Vaikka joitakin perusteluja ja todisteluja siitä, että vain "aerodynamistikoulutuksen" käynyt hlö pystyy tekemään mitään johtopäätöksiä autojen muodoista...

;)
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
formulastara sanoi:
Olikos teillä oikeasti jotain muutakin lisättävää asiaan, kuin lapsellista näsäviisastelua? Vaikka joitakin perusteluja ja todisteluja siitä, että vain "aerodynamistikoulutuksen" käynyt hlö pystyy tekemään mitään johtopäätöksiä autojen muodoista...

;)
:rolleyes:
 

Ace17

Acenteella
Liittynyt
7.7.1999
Viestit
11664
formulastara sanoi:
Ja ei varmasti pisaralla ole pienempää ilmanvastusta kuin vaikka molemmista päistään terävällä neulalla. Hajotkaa noihin urbaanilegendoihin. Pisara on vain edullisin muoto tippuvalle vedelle, ei mitään muuta.
Ihan vaan heittäisin sellaisen ajatuksen ilmoille, että ehkäpä pisaran muotoisella kappaleella on pienin ilmanvastus suhteessa kappaleen tilavuuteen.
 

jimpo

Well-known member
Liittynyt
28.6.2003
Viestit
283
Ace17 sanoi:
Ihan vaan heittäisin sellaisen ajatuksen ilmoille, että ehkäpä pisaran muotoisella kappaleella on pienin ilmanvastus suhteessa kappaleen tilavuuteen.
En usko, mutta ehkä suhteessa kappaleen läpileikkauksen pinta-alaan tms? Eiköhän tilavuuteen suhteutettuna tuo edellä mainittu (lähes äärettömän pitkä ja äärettömän ohut) neula olisi parempi?
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Minä järkeilin niin, että jos pisaraa ja neulaa verrataan, pitäisi neulaa suurentaa niin että molemmille kappaleille tulee sama pinta-ala, ja sama massa, jolloin vain muodoissa on eroa. Outoa sekin, että koulukirja pitää "urbaanilegendaa" totuutena. :rolleyes:
Voihan se olla että lukion jälkeen sekin muuttuu.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
formulastara sanoi:
Ja ei varmasti pisaralla ole pienempää ilmanvastusta kuin vaikka molemmista päistään terävällä neulalla. Hajotkaa noihin urbaanilegendoihin. Pisara on vain edullisin muoto tippuvalle vedelle, ei mitään muuta.
Oletkos varma? Mites esimerkiksi ilmanpyörteilyt neulan päissä ? Voisko pisaranmuoto ohjailla ne paremmin ?
 
Ylös