formulastara
Well-known member
Etkö todellakaan pysty pinnistämään yhtään enempää.kouvotsvoni sanoi:
Etkö todellakaan pysty pinnistämään yhtään enempää.kouvotsvoni sanoi:
Taitaa se koulukirja sanoa, että vesi muodostuu tippuessaan pisaran muotoiseksi, joka on sille mahdollisimman edullinen muoto ilmanvastuksen suhteen. Veden pintajännitys taistelee neulamaista muotoa vastaan, pyrkiessään pitämään muodon mahdollisimman pyöreänä.hannu^ sanoi:Minä järkeilin niin, että jos pisaraa ja neulaa verrataan, pitäisi neulaa suurentaa niin että molemmille kappaleille tulee sama pinta-ala, ja sama massa, jolloin vain muodoissa on eroa. Outoa sekin, että koulukirja pitää "urbaanilegendaa" totuutena.
Voihan se olla että lukion jälkeen sekin muuttuu.
formulastara sanoi:Taitaa se koulukirja sanoa, että vesi muodostuu tippuessaan pisaran muotoiseksi, joka on sille mahdollisimman edullinen muoto ilmanvastuksen suhteen. Veden pintajännitys taistelee neulamaista muotoa vastaan, pyrkiessään pitämään muodon mahdollisimman pyöreänä.
Jos ajattelet ohuen ohutta neulan muotoa, niin mikä siinä sitä ilmaa vastustaa, kun sillä ei käytännössä ole ollenkaan otsapinta-alaa.
Ajattele vaikka 20cm pitkä neula, joka on halkaisijaltaan 0,5 cm. Ajattele että se on langan päässä. Vie se veteen, ja vedä sitä perässäsi niin, että se on veden alla. Vastus on niin vähäistä ettet tunne sitä. Ota vastaavan mittainen esine joka on pisaran mallinen. tee sama temppu. Tunnet vastuksen helposti. hydrodynamiikka toimii käytännössä samalla tavoin kuin aerodynamiikka, joten?
Ei siinä vedestä mitään puhuttu, vaan vertailtiin kappaleitten ilmanvastuskertoimia. Täällä on samantapainen lista kappaleista. Tuo pisaran tai siiven muotohan alkaa jo muistuttamaan neulan kärkeä, tiedä sitten laskisiko ilmanvastus vielä lisää jos tuota keulaa kaventaisi. Formula ykköseen tuskin pystyy rakentamaan mitään neulamaista, joten tuo siipi- ja pisaramuoto on varmasti seuraavaksi tehokkain, jos ei paras.formulastara sanoi:Taitaa se koulukirja sanoa, että vesi muodostuu tippuessaan pisaran muotoiseksi, joka on sille mahdollisimman edullinen muoto ilmanvastuksen suhteen. Veden pintajännitys taistelee neulamaista muotoa vastaan, pyrkiessään pitämään muodon mahdollisimman pyöreänä.