Joko Monzassa 370 km/h F1 -autolla ?

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Otto Hokkanen sanoi:
(tai -naisten ... noh, ehkä ei kuitenkaan - tyrmäsiväthän foorumin asiantuntijat "mursunokankin" (ja myöhemmin tallikin toki)).
Kyllä neiti/rouva Terzi suunnitteli aerodynaamisesti hyvin toimivan nokan, siitähän ei ollut epäselvyyksiä. Pojat eivät vaan saaneet rakennettua sitä hyvin. Tuotoksen ongelmahan oli paino/painopiste/lujuus/värähtelyt. Williamsillahan oli mursunkeulan loppuvaiheilla Monacossa värähtelyantureita mursun siivessä.
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni Montoya ajoi Monzan testeissä 372km/h ja risat (taisi olla 372,2km/h), joten ainakin mahdollisuus tuon rajan ylitykseen on. Tuskin ne siellä testasivat mitään muuta, kuin Monzan setuppeja ja renkaita.
 

Mokkis

Well-known member
Liittynyt
19.8.1999
Viestit
589
Sijainti
Onkamo, Tohmajärvi
kyllä 370km/h menee monzassa rikki jos kerran monty ajanu jo testeissä noi kovaa. Voipi olla hyvin että juuri monty rikkoo tuon rajan, ehkä jopa useampi kuski...


Ja aerodynaamiikassa formuloissahan on kaksi pääperiaatetta mitä tavoitellaan. Mahdollisimman hallittu ilmankierto auton rungon läpi, jolla saadaan tasainen/haluamanmukainen downforce SUHTEESSA auton ilmanvastukseen. On huomoitavaa, että downforcen kasvaessa myös auton ilmanvastus kasvaa. Kuitenkin downforcea voi saada aikaiseksi muullakin tavalla kuin yksinkertaisella viistolla siivellä ja ilmanvastus ei siis aina kasva suhteessa downforcen määrään. Esimerkkinä "mekaaninen pito" / maaefekti. Vaikeinta juuri lienee korin saaminen mahdollisimman "helpoksi" ilmalle, downforcea aina saadaan aikaiseksi, mutta millä hinnalla ilmanvastukselle. Se joka tämän hallitsee, saa auton myös nopeaksi. Voi miettiä paljonko huippunopeuteen pitkällä suoralla vaikuttaa kun auton ilmavastus on suurempi kuin kilpailijalla.

Suuri ilmanvastus hyödyttää myös kilpailijoita auton jättämän "imun" takia. Nykyäänkään imua ei suorastaan saada häviämään, mutta taakse jäävää ilmaa pystytään häiritsemään siten, että se olisi mahdollisimman pyörteistä ja siten häiritsevää takana tulevalle. Silti esim viime kisassa oli nähtävissä imun vaikutukset kun barrichello ohitti jordanin?(meniköhän näin jossai vaiheessa, mutua). Kertoo vain siitä, ettei köyhillä talleilla pystytään ennestään huonon aerodynaamiikan lisäksi huonontamaan tuota taakse jäävää imuilmaa.

mallinnan tällä hetkellä (3d) tämän kauden mcmursua ja olen kyllä erittäin otettu sen aerodynamiikasta verrattuna muiden tallien autoihin. En väitä tietenkään ymmärtäväni miten ilma kiertää auton läpi (ei ole edes tarpeeksi kuvia syvimmistä koloista kaikkien yksityiskohtien huomaamiseksi), mutta se vain vaikuttaa erittäin hienosti toteutetulta. Auto on erittäin sulavalinjainen, ja keskiosa muistuttaa pisaraa (joka on muuten vähiten ilmanvastusta omaava muoto maailmassa, siksi vesi muodostuu pisaran muotoiseksi pudotessaan[massa hakee helpoimman muotonsa vetovoiman vaikutuksesta helpottaakseen putoamistaan ja pintajännityshän pitää vesimolekyylit yhdessä]). Paljon enemmän asioita on otettu mp4/20 aerodynamiikan suunnittelussa huomioon kuin muiden tallien autojen. Voi vain spekuloida miten hallittuja nuo pikku ykstyiskohdat ovat, mielestäni kuitenkin puolesta puhuvat autolla tehdyt kierrosajat suhteessa esim eri moottorien voimasuhteisiin.
 
Viimeksi muokattu:

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Mokkis sanoi:
Voi vain spekuloida miten hallittuja nuo pikku ykstyiskohdat ovat, mielestäni kuitenkin puolesta puhuvat autolla tehdyt kierrosajat suhteessa esim eri moottorien voimasuhteisiin.
Löytyykö sulta sitten varmaa tietoa moottoreiden voimasuhteista?
 

Mokkis

Well-known member
Liittynyt
19.8.1999
Viestit
589
Sijainti
Onkamo, Tohmajärvi
Jere1983 sanoi:
Löytyykö sulta sitten varmaa tietoa moottoreiden voimasuhteista?
Ei löydy, kaikki on varmaa spekulointia :D

Mutta eiköhän edes voida todeta, ettei mersu kuitenkaan ole tehokkain mylly, vaikkakin lähellä kärkeä.
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
Mokkis sanoi:
Mutta eiköhän edes voida todeta, ettei mersu kuitenkaan ole tehokkain mylly, vaikkakin lähellä kärkeä.
Jos uskotaan Ilieniä ja sitä, että moottorin osuus on 30% paketista, niin ei kannata alkaa edes spekuloimaan. On nimittäin aika mahdoton tehtävä, jos hevosvoimaeroja mitataan esim. välillä 10-20hv.
 

proMB

Well-known member
Liittynyt
19.4.2004
Viestit
79
Eikös mclarenilla ollut vielä testeissä sarvet?

Oma veikkaus on että itse kisassa suurin mitattu nopeus tulee olemaan 381 :eek: , perustuu ainoastaan arvaukseen..
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Eipä menty ainakaan vapaissa harjoituksissa, ei edes kolmoskuskien toimesta. Saas nähdä kuin käy tänään aika-ajoissa, siellä jos missä sitä todennäköisesti mennään kovaa :)
Tai tietysti nykyisen bensapelleilyn takia saattaahan sekin olla että itse kisassa sitä vasta mennään isoa kovaa.
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
Eipä menty harjoituksissa eikä aika-ajoissakaan. Sääli sinänsä.

Asiasta kukkaruukkuun, B.A.R. Honda aikoo yrittää USA:n suola-aavikolla F1-autojen epävirallista nopeusennätystä 400km/h.... Mitähän siitäkin tulee?
 

roenick97

#97
Liittynyt
25.8.2005
Viestit
373
Sijainti
Scottsdale, Phoenix, AZ.
Iacchus sanoi:
Eipä menty harjoituksissa eikä aika-ajoissakaan. Sääli sinänsä.

Asiasta kukkaruukkuun, B.A.R. Honda aikoo yrittää USA:n suola-aavikolla F1-autojen epävirallista nopeusennätystä 400km/h.... Mitähän siitäkin tulee?
Tai mitäköhän siitä ei tulisi :thumbdown ?

Totta helvetissä, media temppu ja miksi ei muutankaan... Ennätykset on aina ennätyksiä..
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
Iacchus sanoi:
Eipä menty harjoituksissa eikä aika-ajoissakaan. Sääli sinänsä.

Asiasta kukkaruukkuun, B.A.R. Honda aikoo yrittää USA:n suola-aavikolla F1-autojen epävirallista nopeusennätystä 400km/h.... Mitähän siitäkin tulee?
Vaan kisassapa mentiin sittenkin. Kimi Räikkönen raivosi tasan 370km/h.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Iacchus sanoi:
Vaan kisassapa mentiin sittenkin. Kimi Räikkönen raivosi tasan 370km/h.
Kimi on nyt sitten virallisesti maailman nopein F1 kuljettaja :thumbup:
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Paljonkos se Kimin todellinen huippunopeus oli tarkalleen? Tuskin se nyt 370.00km/h oli? :) Eipä löytynyt edes F1:n comista kisan tutkanopeuksia, vaikka aika-ajojen tutkat kirjataan sinne ylös. Tyhmää sanon minä.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
No sithän siellä meni 370km/h rikki että pamahti :D

Kimi varmaan katellu suoralla nopeusmittaria että "ei *lvetti, nyt mennään kovaa" :)
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Onko tuosta tietoa onko nopeus suurin suoralla saavutettu, vai vain nopeus jossain tietyssä mittauspisteessä. Jos on niin nopeushan on voinut olla vielä kovempi tutkan jälkeen. Sillä nyt mitään väliä, mutta olisi kiva tietää miten tuo mitataan.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
E. Tuhero sanoi:
Onko tuosta tietoa onko nopeus suurin suoralla saavutettu, vai vain nopeus jossain tietyssä mittauspisteessä. Jos on niin nopeushan on voinut olla vielä kovempi tutkan jälkeen. Sillä nyt mitään väliä, mutta olisi kiva tietää miten tuo mitataan.
Speedtrapin paikassa... Onhan hän voinut kovempaakin mennä.
 

Juoni

Member
Liittynyt
14.6.2004
Viestit
16
Sijainti
Helsinki, Finland
Mokkis sanoi:
(joka on muuten vähiten ilmanvastusta omaava muoto maailmassa, siksi vesi muodostuu pisaran muotoiseksi pudotessaan[massa hakee helpoimman muotonsa vetovoiman vaikutuksesta helpottaakseen putoamistaan ja pintajännityshän pitää vesimolekyylit yhdessä]).

Pisarahan toki on pienimmän ilmanvastuskertoimen omaava muoto, mutta käsittääkseni (ja kaiken järjen mukaan) väärinpäin. Siis niin että ilmanvirta tulee kapeasta päästä.
 
Ylös