kyllä 370km/h menee monzassa rikki jos kerran monty ajanu jo testeissä noi kovaa. Voipi olla hyvin että juuri monty rikkoo tuon rajan, ehkä jopa useampi kuski...
Ja aerodynaamiikassa formuloissahan on kaksi pääperiaatetta mitä tavoitellaan. Mahdollisimman hallittu ilmankierto auton rungon läpi, jolla saadaan tasainen/haluamanmukainen downforce SUHTEESSA auton ilmanvastukseen. On huomoitavaa, että downforcen kasvaessa myös auton ilmanvastus kasvaa. Kuitenkin downforcea voi saada aikaiseksi muullakin tavalla kuin yksinkertaisella viistolla siivellä ja ilmanvastus ei siis aina kasva suhteessa downforcen määrään. Esimerkkinä "mekaaninen pito" / maaefekti. Vaikeinta juuri lienee korin saaminen mahdollisimman "helpoksi" ilmalle, downforcea aina saadaan aikaiseksi, mutta millä hinnalla ilmanvastukselle. Se joka tämän hallitsee, saa auton myös nopeaksi. Voi miettiä paljonko huippunopeuteen pitkällä suoralla vaikuttaa kun auton ilmavastus on suurempi kuin kilpailijalla.
Suuri ilmanvastus hyödyttää myös kilpailijoita auton jättämän "imun" takia. Nykyäänkään imua ei suorastaan saada häviämään, mutta taakse jäävää ilmaa pystytään häiritsemään siten, että se olisi mahdollisimman pyörteistä ja siten häiritsevää takana tulevalle. Silti esim viime kisassa oli nähtävissä imun vaikutukset kun barrichello ohitti jordanin?(meniköhän näin jossai vaiheessa, mutua). Kertoo vain siitä, ettei köyhillä talleilla pystytään ennestään huonon aerodynaamiikan lisäksi huonontamaan tuota taakse jäävää imuilmaa.
mallinnan tällä hetkellä (3d) tämän kauden mcmursua ja olen kyllä erittäin otettu sen aerodynamiikasta verrattuna muiden tallien autoihin. En väitä tietenkään ymmärtäväni miten ilma kiertää auton läpi (ei ole edes tarpeeksi kuvia syvimmistä koloista kaikkien yksityiskohtien huomaamiseksi), mutta se vain vaikuttaa erittäin hienosti toteutetulta. Auto on erittäin sulavalinjainen, ja keskiosa muistuttaa pisaraa (joka on muuten vähiten ilmanvastusta omaava muoto maailmassa, siksi vesi muodostuu pisaran muotoiseksi pudotessaan[massa hakee helpoimman muotonsa vetovoiman vaikutuksesta helpottaakseen putoamistaan ja pintajännityshän pitää vesimolekyylit yhdessä]). Paljon enemmän asioita on otettu mp4/20 aerodynamiikan suunnittelussa huomioon kuin muiden tallien autojen. Voi vain spekuloida miten hallittuja nuo pikku ykstyiskohdat ovat, mielestäni kuitenkin puolesta puhuvat autolla tehdyt kierrosajat suhteessa esim eri moottorien voimasuhteisiin.