Jules Bianchi menehtynyt saamiinsa vammoihin

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9186
Katedraalissa pidettiin Bianchin siunaustilaisuus, mutta hautausmaata aivan sen vieressä ei ole. En siis tiedä vastausta alunperin Becon esittämään kysymykseen. Videonpätkä näytti kuitenkin, kuinka arkku laitettiin tilaisuuden jälkeen auton kyytiin.

Nizzan alueen suurin hautausmaa taitaa olla itäinen hautausmaa (Cimetière de l'Est), joka sijaitsee noin kahdeksan kilometrin päässä rannikolta/Nizzan keskustasta.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Hyvästi Jules. Asia jysähti vasta nyt tajuntaan, kun katsoi kuvia hautajaisista. :(
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Ehkä hieman ylimitoitettu ele tuo numeron jäädytys tässä tapauksessa kun se ei ollut itse kuljettajalle tai edes lajille mitenkään merkityksellinen. Mutta enpä lähtisi sitä tuomitsemaankaan ja vapaita numeroita riittää jatkossakin kaikille.

Mitä itse onnettomuuteen tulee, niin kyllähän siitä päävastuu Bianchilla oli. Liputus radalla oli asianmukaista, mutta kuljettaja ei siitä huolimatta hidastanut tarpeeksi vauhtiaan. On aivan toissijaista mitä esimerkiksi säännöt sanovat kuinka paljon pitäisi hidastaa. Tuollaisissa olosuhteissa on ensisijaisesti varmistettava radalla pysyminen ja auton hallinta, koska eteen voi tulla mitä tahansa. Bianchilla se ei valitettavasti Suzukassa onnistunut, loppu olikin sitten pelkkää huonoa tuuria.

Ehkä tässä 20 vuoden aikana aika monikin ehti jo ajatella että tämän lajin parissa ei enää kukaan kuljettaja pääse hengestään kiitos parantuneen turvallisuuden, mutta näin ei valitettavasti ollut. Monta pahannäköistä onnettomuutta on ollut aiemminkin, niistä on kuitenkin selvitty. Yhtenä monista tulee mieleen Massan onnettomuus vuonna 2009, mutta siellä tuo vain ajelee edelleen vaihtelevalla menestyksellä.

Rauha Julesin muistolle (myös täällä keskusteluforumilla).
 
Viimeksi muokattu:

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Tuntuu todella pahalta katsoa kuvia hautajaisista. Ei tällaista vaan osannut odottaa enää tapahtuvan ja Sennan kuoleman aikoihin olin niin nuori, ettei siitä ole mitään muistikuvia.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Mitä itse onnettomuuteen tulee, niin kyllähän siitä päävastuu Bianchilla oli. Liputus radalla oli asianmukaista, mutta kuljettaja ei siitä huolimatta hidastanut tarpeeksi vauhtiaan. On aivan toissijaista mitä esimerkiksi säännöt sanovat kuinka paljon pitäisi hidastaa. Tuollaisissa olosuhteissa on ensisijaisesti varmistettava radalla pysyminen ja auton hallinta, koska eteen voi tulla mitä tahansa. Bianchilla se ei valitettavasti Suzukassa onnistunut, loppu olikin sitten pelkkää huonoa tuuria.
Osaltaan kyseessä oli totta kai Bianchin oma arviointivirhe, mutta mielestäni voidaan vahvasti kyseenalaistaa se, olivatko keltaiset liput tarpeeksi (varsinkin olosuhteet huomioiden) traktorin ollessa rata-alueella. Olisi voinut olla turva-auton paikka.
 

Porttilan Laki

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
555
Ehkä hieman ylimitoitettu ele tuo numeron jäädytys tässä tapauksessa kun se ei ollut itse kuljettajalle tai edes lajille mitenkään merkityksellinen.
Ihan normaalikäytäntö joukkueurheilussa jäädyttää kuolleen pelaaja nimi, vaikka kyseessä ei olisikaan mikään seuran tähtipelaaja.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5181
Osaltaan kyseessä oli totta kai Bianchin oma arviointivirhe, mutta mielestäni voidaan vahvasti kyseenalaistaa se, olivatko keltaiset liput tarpeeksi (varsinkin olosuhteet huomioiden) traktorin ollessa rata-alueella. Olisi voinut olla turva-auton paikka.
Voi olla että mielikuvitus tekee temput, mutta eikö näitä keltaisia lippuja oltu nimenomaan alettu suosia täysin päättömissäkin tilanteissa juuri parin edellisen kauden aikana? Ainakin sellainen olo minulla on näin jälkikäteen ollut, että useissakin kisoissa ajeltiin keltaisten alla tilanteissa, missä olisi aiemmin käytetty yksioikoisesti turva-autoa. FIA:han myös esitteli virtuaaliturva-auton Bianchin tilanteen jälkeen juuri siksi, ettei aina tarvitsisi ajattaa fyysistä pace caria radalla.
 

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Toronto Maple Leafs ei edes jäädytä, jos et ole kuollut tai vakavasti loukkaantunut.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Osaltaan kyseessä oli totta kai Bianchin oma arviointivirhe, mutta mielestäni voidaan vahvasti kyseenalaistaa se, olivatko keltaiset liput tarpeeksi (varsinkin olosuhteet huomioiden) traktorin ollessa rata-alueella. Olisi voinut olla turva-auton paikka.
Kyllä turva-auto olisi näin jälkeenpäin ajatellen ollut paikallaan, mutta jo tuplakeltaiset pitäisi riittää siihen että jokainen pitää autonsa radalla. Viime aikoina turva-autoon on turvauduttu lähinnä kun radalla on romua jota ei voida riittävän turvallisesti poistaa ilman että autot kerätään jonoon.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
No nythän VSC tulee käytännössä aina, kun traktori joudutaan tuomaan radalle. Tietysti kuivalla kelillä on suhteellisen pieni todennäköisyys, että toinen auto lipeää samassa kohtaa. Vaatisi öljyä radalle tai takasiiven irtoamisen. Mutta ainakin lähiaikoina FIA tuskin jättää mitään sattuman varaan.
Tänä vuonna ei tullut paljon osumia Monacossa, joten jäi epäselväksi, annetaanko ratavirkailijoiden kiinnittää köysi autoon tuplakeltaisten aikana kuten aiempina vuosina, vai tuleeko VSC myös ratavirkailijoiden ollessa radalla? Sinänsä Monacon ratavirkailijoiden toiminta oli aina ihailtavaa, että turva-autoa ei yleensä tarvittu kolaritilanteissa.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Pidän kyllä ehdottoman upeana asiana, että näinkin moni F1-kuljettaja ja vaikuttaja olivat paikalla saattamasta Julesia matkalleen. Poissa siis on sellaiset ajat, kun loukkaantunutta kuljettajaa ei käyty sairaalassa tapaamassa eikä varsinkaan hänen hautajaisissaan.

Semmosta hevonkukkua joskus kuullut, että kuljettajat eivät tykkäisi tuollaisiin tilaisuuksiin mennä, koska vaikuttaisi heidän ajosuorituksiinsa. Joten kuvittelisin, että jos se siitä olisi kiinni, niin hanskat olisi syytä lyödä naulaan aika välittömästi.

Oiskohan sitten kaikuja niiltä ajoilta, kun kuljettajia kuoli useita vuodessa, joten hautajaisiakin oli useita ja kuolema oli muutenkin enemmän läsnä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös