Jyväjemmareiden höpinätoikki

• Viestiketjun aloittaja T.K
  • Aloituspäivämäärä

Jr-

Maximum Attack
Sijainti
Saviseutu
Tulis jo kevät...
*haikailee*
Kyllä se sieltä tulee. Töissä tämän huomaa erittäin hyvin, innokkaimmat on jo varaosakaupoilla. Kyselevät niitä ja näitä. Sekä K-kaupan Väiskillä tuntuu olevan melkoinen tahti päällä myyntipuolella.

T.K

Sähkö-ukkeli
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Yllätyin, sinäputki oli kerinnyt ennen minua tänne.

Huomenna suoritetaan täysimittainen hyökkäys pellolle, tänään kaikki pelit ja pensselit rasvattu, joten aamulla saa vain lähtiä ajahan.
Tästä se sitte alakaa.

jjv

Arschloch
Vieläkös sitä koulusta saa työlomaa keväisin ja syksyisin? Meinaan lähinnä peruskoulua, vaikka tiedän toki että nämä foorumin jyväjemmarit ovat jo ylemmillä opiskeluasteilla.

jjv

Arschloch
En ole ainakaan kuullut moisesta.
Minä muistelen, että semmosta olivat maatalon pojjaat aina innokkaasti rehtorilta pyytämässä sadonkorjuu- ja kylvöaikaan ja pari päivää usein saivatkin. Tuosta nyt on semmonen vajaa 15 vuotta aikaa.

Jr-

Maximum Attack
Sijainti
Saviseutu
Sesonkiaikaa. Meikäläiselle iski päivystysnakki tälle viikonlopulle, sekä eilen että tänään on tullut tehtyä varaosakauppaa.

T.K

Sähkö-ukkeli
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Vieläkös sitä koulusta saa työlomaa keväisin ja syksyisin? Meinaan lähinnä peruskoulua, vaikka tiedän toki että nämä foorumin jyväjemmarit ovat jo ylemmillä opiskeluasteilla.
Ei taida olla tarvetta, viikonloput ja iltapäivät paahtaa läpeensä, sillä hyvä tulee.
Yötä myöden on paras ajaa.

T.K

Sähkö-ukkeli
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Näillä mennään, aamun ajanu tällä:

Nyt sitte vaihdan, ja meen ajaan tällä:

Viimeksi muokattu:

T.K

Sähkö-ukkeli
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Enskeväästä tulee mielenkiintonen, sillä tulee pinta alaa lisää n.30 hehtaaria, kun äiteen isä siirtyy eläkkeelle, ja tehdään sukupolven vaihdos äiteelle, mutta käytännössa ne kolmisenkymmentä hehtaaria jää minun hoidettavaksi + kotona pitää isää autaa kotomaitten kanssa, joita on vähän päälli nelisenkymmentä hehtaaria.
Ja välimatkaa tilojen välillä on n.50km. Että ne pitäisi hoitaa keväällä alta opiskelujen välillä. Ja aariakaan ei olla kynnetty:alppu:
Nyt sitte pitäis sukaasta Isojoelle hoitamaan niitä maita koulun jälkeen, isää siä on jo alootellu, mutta se lähtee kotia sitte äjestämähän, ja minä saan jatkaa sitte muokkaamista.
Paappa vähäh meinas, notta rupiaa ajahan lietettä, jotta saan sitte muokkarilla muokata sen pinnan alle. Isojoella saatetahan vähä kummaksia konesta, kun siä perinteisesti lähes kaikki traktorit on Valametteja, niin nyt sitte sinne on rahdattu yks Fiiattiki Valamettien sekaan kotoo:

Vesku

Maatalousneuvos
Maanantaiaamuna aloittelin kevätpeltotyöt, eilen lopetin.:dunno:
On muuttunut ( vähentynyt) rutkasti siitä ajasta, kun oli navetta täynnä elukoita ja 1000 kuuutiota lietettä ajettavana, mullattavana ja kiviä kerättävänä ohran kylvön alle. Lietevehkeet ja kivipuimuri olivat ( tai olen toki osakkaana edelleen, mutten käyttänyt nyt) melko nykyaikaisia, mutta nyt ei ollut enää mitään uutuuttaan kiiltävää vehkettä.

Kevätmuokkaus oli hieman apulannaa hajakylvöä ( 25 v vanha traktori), naapurin rullakarhilla ( n 30 v) yksi ajo 13 v vanhalla traktorilla, n 40 vuotta vanhalla kylvökoneella nurmisiementen kylvöä sekä jyräys ( kyläpajalla yhdistetty kaksi n 40 v kapeaa jyrää yhdeksi).
Pääomakustanukset minimiin!:thumbup:

Syksyllä urakoitsija ajeli järeällä lautasäkeellä kyseiset lohkot. Ei noussut paljon mitää kiviä pintaa verrattuna kyntöön + 2:een joustopiikkiäestykseen!:ahem:

Vanhoille nurmille asiallinen lannoitus.Ja voikukan torjuntaa ensi viikon alussa. On ollut muutamia liian keltaisia peltolohkoja ( kesantopellot oiva siemenpankki :wall: )

Paperinpyöritystä pyöreästi 100 pv ( 2- 15 h) tänä vuonna. Niistäkin suurin rumba jo takana tältä vuodelta! Aika vetämätön olo nyt...:eek:

Sinäputki

Troll
Sijainti
Trollhättan
Tänään pääsin itsekin 1:nsimmäistä kertaa peltotöihin. Oltiin kahdella traktorilla äestämässä isän kanssa.

T.K

Sähkö-ukkeli
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Perjantaina lähdin kylvinkoneen kans aamulla nilkuttaan 1180:llä Isojokea kohti joskun yhdesksän aikoihin, matkaa oli 62km, paappa oli sielä kynnellyt ja äestänytkin parihehtaaria kylväkuntoon, ja kun saavuin paikalle, niin isää sitten samalla sapui Sisulla siemenet agrimarketista haettuaan.
Paappa lähti äjestelemään edeltä peltoja kylvökuntoon, isään kanssa virittelimme kylvinkoneen säätöihin, ja sitte se lähti kylyvään kauraa, ja minä lähdin pellolta keräämään kiviä.
Parituntia kiviä keräiltyäni lähdin jyräämään, koska suurinosa maista on senverran hietavaa ja kivistä, ja vanhasta rehupellosta jää luonnollisesti mättäitä, joten niitä jyräämään. Perjantaina kymmenenaikoihin lopettelin jyräämisen, kun isää vielä kävi yhden pellon kylvämässä loppuun.
Nyt sitten Lauantaina aamusta samat hommat jatkui, ja itse isäältä loppui pelto kesken jo hyvissä ajoin nelijän maissa, kun itse pääsin jyräämästä pari tuntai myöhemmin. Se oli vain traktorin vvaiht, ja kotia jyrryyttämään traktorilla takas.

Viimeksi muokattu:

Örfil

Guest
Täällä tehdään edelleen miästen töitä! Hyvä! :cool:

Vaihtaisin koska vaan nää it-paskahommat rattorinpenkille jos se jotenkin vaan onnistuis. Alanvaihto sinnittelee silmissä aina vaan vahvemmin...

Toistaiseksi täytyy tyytyä basilikan viljelyyn 3 m2:n kasvihuoneessa :(

T.K

Sähkö-ukkeli
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Täällä tehdään edelleen miästen töitä! Hyvä! :cool:

Vaihtaisin koska vaan nää it-paskahommat rattorinpenkille jos se jotenkin vaan onnistuis. Alanvaihto sinnittelee silmissä aina vaan vahvemmin...

Toistaiseksi täytyy tyytyä basilikan viljelyyn 3 m2:n kasvihuoneessa :(
Nevalla on aina tarvetta kuskeille, mutta palkka tahtoo olla huono (ainakin aluksi), pitkät päivät ja kausiluontoisuus.

Itse ajan vallan maataloustöitä traktorilla kesäisin, ei oo ollu tarvetta lähteä nevalle.

Örfil

Guest
Nevalla on aina tarvetta kuskeille, mutta palkka tahtoo olla huono (ainakin aluksi), pitkät päivät ja kausiluontoisuus.

Olisko KKWCS kuskiudesta hyötyä palkkauksessa, olis todistettavasti suht nopea rattorinkin puikoissa ;)

Voin vain kuvitella kuinka suoranopeuksia virittelisin ja mutkiin hakisin pitoa :thumbup: