Kaatuiluongelmia, vaihteeksi.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
jusban sanoi:
En minäkään tajua, kun en ymmärrä, että mikä on dual channel - ja mikä on single muistia???
Periaatteessa aika yksinkertainen asia:

Sulla on koneessa kaksi muistikanavaa (channel), jotka sun piirisarjasi pystyy käyttämään rinnan (eli siis yhtäaikaisesti), mikä teoreettisesti nostaa muistin siirtonopeuden kaksinkertaiseksi. Idea dual channelissa on siis lyhykäisesti se, että sulla on kummassakin muistikanavassa yhtä paljon muistia (esim. 512 ja 512, myös 512 ja 2*256 käy), jolloin dual channel on mahdollinen. Yhdellä palikallahan se ei mitenkään voi toimia. Todennäköisesti sun emosi muistislotit on merkitty eri väreillä osoittamaan mitkä slotit kuuluvat millekin kanavalle.

Käytännössä sun koneesi suoritituskyky nousee jokusella prosentilla, kun se pyörii dual channel moodissa, mistään aivan älyttömistä nopeuseroista ei ole kyse, mutta toki se muutamakin prosentti on aina plussaa.

Tuolla on asiaa selvitetty selkeellä suomenkielellä. Tuolla käsitellään nForce kakkosta, mutta idea on ihan sama muillekin piirisarjoille, kunhan se vaan ylipäätään tukee dual channel moodia.
 
Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
jusban sanoi:
En ole koettanut 3Dmarkia, mutta pitääpä iltasella imutella ja testailla. Luulisin, että x4 nopeudella menee läpi, mutta luultavasti AGP nopeuden nosto kasiin kaataa koneen.
Mä en taas olis lainkaan hämmästyny vaikka tuo menis läpi. Meinaan kun itsellä oli ongelmia ylikellotetun cpu:n jännitteen kanssa (oli liian alhainen), niin kaatuilua tapahtui vain joissakin peleissä, kaikki 3dmarkit (silloin 2001 ja 2003) meni läpi ongelmitta. Jollain sakemannilla oli netissä samankaltaisia ongelmia kuin sulla tuon AGP-nopeuden kanssa ja jos en ihan väärin muista, niin hänellä 3dMark meni läpi ongelmitta.

Sitä jännitettä voit yrittää hieman nostaa, mutta ole varovainen ettet riko mitään.
 

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
Just just, katos kun mä olen olettanut, että se ero on niissä kammoissa, eli joku on kaksipuoleinen tai jotain. Ihmettelinkin, että miksi niissä ei mainita asiasta, että kumpaa on :)
 

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
OoPee sanoi:

Sitä jännitettä voit yrittää hieman nostaa, mutta ole varovainen ettet riko mitään.
No mä nyt ensin laitan pistorasiaan 300 Volttia, katotaan sitten että täytyykö vielä nostaa :wink:
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
jusban sanoi:
Just just, katos kun mä olen olettanut, että se ero on niissä kammoissa, eli joku on kaksipuoleinen tai jotain.
Kakspuopleisessa muistikammassa on muistipiirejä kummallakin puolella kampaa, ykspuoleisessa taas ei. Dual channelin kanssa sillä ei oo mitään tekemistä.

Jostain sun emos reviewstä löysin muuten varoituksen, että just toi sun emos ei toimi (johtuen jostain bugista), jos sulla on 4 zipaletta kakspuoleisia muistikampoja.
 

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
Nostin Agp väylän jännitettä ensin 1.65 ja vaihdoin x8-nopeuden päälle. Kone kaatui jo windowsissa. Nostin jännitettä 1.7:n ja kone kaatui jo windowsin loggausvaiheessa. :(

Laitoin jännitteen takaisin auto-asetukseen ja kone pysyy pystyssä, jos ei pelaa ja siis kuormita ohjainta. Pelatessa kaatuu vanhaan (jo legendaariseen) tyyliin.

Voiko virtalähde olla syypää? Ei kai nyt kuitenkaan.
 

Mike Milk

Well-known member
Liittynyt
9.3.2001
Viestit
280
Sijainti
Milkyland
Itse itseäni lainaten:
Mike Milk sanoi:
Enpä usko että muistien sentään pitää olla samankokoisia. Muutamalla tuttavallani on myös kyseinen emo ja sen kanssa on ollut todella paljon muistiongelmia. Tuossa MSI:n sivullakin lukee että "Do not support three memory modules.", elikkä tuskin saat ainakaan hyvin toimimaan kaikkia 3 muistia. Mutta luulisi kyllä että tuo 512 Kingston ja toinen 256 Apacereista olisi toimiva yhdistelmä. Kannattaa biosista säätää muistiasetuksia, laskea kellotaajuuksia ja latensseja. Muistien oikeat latenssit löytynee ainakin valmistajien sivuilta.
Oon edelleen tätä mieltä. Niitä kolmea kampaa ei vaan saa toimimaan emolla, ainakaan ilman biospäivitystä. Mieluummin kannattaa laskea muistien kellotaajuuksia, jos siten saavutetaan vakaa kokoonpano, kuin laskea AGP väylä 4x:ksi. Vaikuttaa vähemmän suorituskykyyn,etenkin peleissä, tuo muistien asetuksien laskeminen. En kyl tiedä onko tästä sit mitään apua :nope:
 

Pasi73

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
1495
Sijainti
Ilmajoki
Tarkista ny vielä ettei IRQ:ssa ole samassa portissa tuo näyttis ja äänikortti.

XP:ssä sen näkee: kaikki ohjelmat -> apuohjelmat -> järjestelmätyökalut -> järjestelmätiedot sieltä laiteresurssit -> IRQ

Tarkista samalla sieltä Osat-otsikon alta ongelmalaitteet ja Ohjelmistoympäristö-otsikon alta windowsin virheraportointi.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Mike Milk sanoi:
Itse itseäni lainaten:

Oon edelleen tätä mieltä. Niitä kolmea kampaa ei vaan saa toimimaan emolla, ainakaan ilman biospäivitystä. Mieluummin kannattaa laskea muistien kellotaajuuksia, jos siten saavutetaan vakaa kokoonpano, kuin laskea AGP väylä 4x:ksi. Vaikuttaa vähemmän suorituskykyyn,etenkin peleissä, tuo muistien asetuksien laskeminen. En kyl tiedä onko tästä sit mitään apua :nope:
Mun ymmärtääkseni jusban hankki jo toisen 512 MB:n muistipalikan, joten suosittelisin niiden vanhojen 256:n megan palikoiden poistamista. Kyllä yhden gigan pitäis riittää ;)

Niinkuin jo alussa ehdottelin, laske niitä muistin asetuksia. Ei siis kellotajuuttaa vaan niitä ajoituksia (timings). Eli mitä suurempi luku, sitä hitaammat ja vakaammat asetukset. Mimmoset ne on tällä hetkellä? Löytyy bioksesta jos ei muuten niin manuaalin avulla.
 

Pasi73

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
1495
Sijainti
Ilmajoki
Joo luin koko topicin alusta alkaen.... myyt veke ne DDR333 muistit ja hommaat kolme samanlaista DDR400 muistikampaa.

edit: Eikun neljä!! :D
 
Viimeksi muokattu:

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
Nyt mennään taas väärille linjoille noiden muistien kanssa.
ELI koneessa on tällä hetkellä 2 kpl kingstonin 512 MB/ 400Mhz kampoja. Vanhat 333 on poissa. Se siitä, ne toimii :)

Mutta se AGP x8 ei :(
Testasin 3Dmark05 ilmaisversiolla, ja tulos oli AGP x4:llä vähän alta 3000. YLLÄTTÄEN x8 nopeudella kone kaatui...

Flassasin tuossa biosinkin, onnistuneesti!!!!
Se ei kyllä auttanut mihinkään vaivoihin.
...hmm, ehkä ne 333 kammat saa nyt kiinni...
 

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
Ei se ollutkaan ihan vähää alle kolmen tonnin tuo tulos vaan aika paljon. Käsittääksen aika huonohko tulos. Jossain mättää kyllä pahasti.
 

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
3Dmark teki listan missä on kai kaikki mahdollinen. Ensimmäisenä tuosta silmiin pistää Socket 754. Mulla on kyllä 939, ainakin pitäis olla...
Kuva

Kuva 2
 
Viimeksi muokattu:

Pasi73

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
1495
Sijainti
Ilmajoki
Ootko koittanu laittaa bioksesta päälle tota Fast Write:a näyttikselle?
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
jusban sanoi:
3Dmark teki listan missä on kai kaikki mahdollinen. Ensimmäisenä tuosta silmiin pistää Socket 754. Mulla on kyllä 939, ainakin pitäis olla...
Kuva

Kuva 2
Kyllä sulla on on 939, 3DMark ei vain tunnista sitä oikein.

Muuta erikoista en noista screenshoteista havainnut.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
jusban sanoi:
Ei se ollutkaan ihan vähää alle kolmen tonnin tuo tulos vaan aika paljon. Käsittääksen aika huonohko tulos. Jossain mättää kyllä pahasti.
Ei mätä välttämättä mikään muu kuin se, että sulla on AGP 4X. Ei tolla sun näytönohjaimella saa tosta testistä välttämättä kovin paljoa yli kolmeatonnia ainakaan ellei ylikellota.
 
Ylös