Jotta dual channel skulais, tulis sun mun ymmärtääkseni pistää ne muistipalikat kahteen eriväriseen slotiin. Loogisesti pistäisin itse ekaan ja kolmanteen, olettaen että kaksi vierekkäistä ovat aina yhdessä muistikanavassa (tää löytyy varmasti manuaalista).jusban sanoi:Tutkin noita emon valmistajan antamia yhteensopivuustaulukoita eri laitteiden osalta. Muut rojut (näytönohjain, kovalevyt...) listalta löytyy toimivina, +3500 AMD on jopa testi prosessorina, mutta kingstonin muistikammat eivät ole testattu OK toimiviksi kuin 333 taajudella. Ne kin on merkitty toimiviksi sloteissa 2 ja 4. täällä
Kuitenkin emon manuaali kehoittaa täyttämään muistipaikat järjestelmällisesti...
Minä saattaisin piruuttani jopa kokeilla via:n agp-ajurien deinstallointia.Pasi73 sanoi:Itse vielä koittaisin asentaa uusiksi ne VIA:n ajurit, sitten laittaisin AGP-väylän lukkoon 66MHz:n ja PCI-väylän 33MHz:n... sitten FAST WRITE pois päältä ja AGP 4x --> AGP 8x.
Ovat ehkä muuttaneet tuota ruutua uudemmassa bios versiossa. Uskoisin, että sun muistis pyörii ihan oikealla nopeudella. Mutta mene ja lataa ittelles Everest joka näyttää sulle Windowsista käsin about kaiken tietämisen arvoisen sun systeemistäsi.jusban sanoi:No nyt on tilanne tämä:
Kone toimii ja näyttäisi olevan vakaa AGP x8 asetuksella.
No mitäkö tein? Vaikka mitä.
X8 AGP:n käyttöönoton mahdollisti kuitenkin muistin sekä AGP väylän jännitteen pieni nosto biosista, eli tein sen, minkä tuo googlegroupsin ukko oli tehnyt omalle koneelleen.
Vaihdoin myös aiemmin muistit eri paikkoihin, kuten OoPee ehdotti. Tosin koitin myös sen jälkeen AGP x8:n toimivuutta, mikä ei ollut hyvä.
Jos tästä volttinostosta ei ilmene uusia ongelmia, niin eiköhän tyydytä tähän. Paitsi, että selaillessani emon manuaalia, löytyi uusi yllätys;
Alla olevassa kuvassa on manuaalista napattu kuva, jossa näkyy muistien ja CPU:n taajuudet. Omassa biosissani rammin taajuus on 200mhz??? Laitoin manuaalisesti biosiin, että kammat on 400mhz, mutta silti taajuus näyttää kahtasataa. Kokeilin vanhoilla 333 kammoilla, että mitä näkyy ja taajuus oli 156.
Käynnistyksen aikana ruudulla näkyy kyllä aivan oikein 1024 MB 444mhz ram. Mitä siis uskoa...
Kyllä se nyt pystyssä pysyy, mutta testailin Colin 2005 pelillä, niin jotain häiriötä kuvassa silloin tällöin on. Pari haaleampaa juovaa kulkee ruudun poikki pelatessa ja rasituksen kasvaessa. Eli vakauspiste saavutettiin volttinostolla, mutta ongelman aiheuttaja on kuitenkin olemassa.OoPee sanoi:
Hienoa että lähti skulaamaan!
Ainakin silloin kun mulla vielä oli VIA:n piirisarja, niin musta asennusohjelma tarjosi mahdollisuutta joko installoida kaikki tai vain jotkut ja lisäksi muistelen, että saman asennusohjelman avulla pystyi myös deinstalloimaan niitä ajureita.jusban sanoi:Kyllä se nyt pystyssä pysyy, mutta testailin Colin 2005 pelillä, niin jotain häiriötä kuvassa silloin tällöin on. Pari haaleampaa juovaa kulkee ruudun poikki pelatessa ja rasituksen kasvaessa. Eli vakauspiste saavutettiin volttinostolla, mutta ongelman aiheuttaja on kuitenkin olemassa.
Josko menis kauppaan ostamaan uuden NVidian kortin, jos toimisi paremmin yhteen. Tosin ei kyllä olisi varaa.
VIA ajurit laitoin myös uusiksi, mutta ei tapahtunut parannusta.
Mitenkäs noihin AGP ajureihin pääsee käsiksi, että näkisi versiota ja voisi uninstallata, tai vaihtaa. MSI:n live update-ohjelma osaa vaihtaa ne kyllä, mutta mitä kautta niihin pääsisi itse ronkkimaan?
Juu, joka osassa vuosi tai pari. Jos olis toinen x8 näyttökortti, niin vois koklata sen kanssa toimivuutta normaaliasetuksilla. Vai meinaatko, että emossa olisi vikaa?OoPee sanoi:...ja hieman tarkemmin kun miettii, niin jo se että joutuu nostamaan jännitettä, että ylipäätään toimii, kielii siitä, että jotain on viturallaan. Onhan sulla takuu niihin osiin.
Tuo motherboardmonitor ei tue mun emoa, mutta MSI:n omalla core-ohjelmalla, näytti lämmöt olevan noin 50 C tienoilla, vähän vajaakin. Bios tosin näytti hieman isommat lukemat, kuitenkin alle 60. Tiedä sitten mihin uskoa.Pasi73 sanoi:Seuraavaksi voisit kattoa millaiset lämmöt sulla on siellä kopan sisällä, esim. tällä MBM.
Jahas, löysin ks. kotelosta testin.
Aika mahdoton sanoa missä se vika onjusban sanoi:Juu, joka osassa vuosi tai pari. Jos olis toinen x8 näyttökortti, niin vois koklata sen kanssa toimivuutta normaaliasetuksilla. Vai meinaatko, että emossa olisi vikaa?
Mulle ei ainakaan nyt tule mieleen enää mitään mitä vois kokeilla ja toisaalta perusasetuksilla ton vehkeen pitäis toimia AGP x8 moodissa, joten melkein tosiaan suosittelen, että otat niihin yhteyttä ja kerrot huoles.jusban sanoi:Ostin samalla kertaa kotelon, prossun ja emon, joihin otin kokoamistyön. Ensin kuullemma asensivat siihen rikkinäisen emon ja toinen versio kuullemma toimi. En tiedä miten testasivat...
Itse laitoin koneeseen pari kuukautta aiemmin vanhan koneen piristeeksi ostetun näytönohjaimen, muistit, kovalevyt ja äänikortin.
Kaikki osat siis toimivat hyvin vanhassa koneessa, mutta sen emo olikin antiikkia ja piti nopeudet sopivasti kurissa (soltek VIA-piirillä). Näytönohjaimen AGP x8 nopeutta ei siis ole testattu muilla kokoonpanoilla.