Kaikkien aikojen "keskikastin" kuljettajat!

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Viihdytin itseäni ysärivideoilla.
Monet vanhat tutut nimet ovat painumassa unholaan, kuten esimerkiksi Alex Wurz, joka näissä videoissa esiintyi vielä nuorena tulokkaana. Tuli mieleen, että voisin perustaa yhteisön, jossa ihan vaan fiilisteltäisiin entisiä ja nykyisiä "keskikastin" (mietin jo tovin, enkä löydä parempaa sanaa) kuljettajia, jotka ovat saattaneet joskus urallaan yltää suuriin suorituksiin, joilla oli/ on hyvät mahdollisuudet nousta suurien joukkoon, persoonallisuudet ja nimet, jotka eivät yksinkertaisesti lähde alitajunnasta, suosikkimokailijat lempinimineen ja heidän suurimmat ja kenties huvittavimmat urotekonsa ja seikkailunsa.
Itse jäin mahdottomasti fiilistelemään Heinz- Harald Frentzeniä, Johnny Herbertiä ja David coulthardia.

Jokainen näistä kuljettajista on hyvä. Heidän elämässään Ykkösten parissa vain on minun silmissäni löytynyt pari ironista lukua, joka on joko muuttanut heidän elämänsä ihmisten mielissä täysin tai sitten jäänyt vain omaan mieleeni ikuisesti leimattuna.

Vuonna 1998 Heinz ajettiin kahden Ferrarin toimesta muutamissa tilanteissa surullisesti seinään. Ensin kilkkasi Eddie Monacossa ohitustilanteessa, ja sen jälkeen oliko Argentiinassa, kun Schumacher varikolta ulostullessaan ajoi vahingossa Heinzin kaiteeseen. Tämä oudon huumorin omaava, nöyrä ja kummallinen saksalainen on jotenkin yhtä suruisanhullu ja pehmeä tapaus, kuin hirtetty klovni sirkuksessa, ja hahmona yhtä kuolematon kuin Coulthard.

Johnny on ihana. Myöskin vuonna 98 hänelle kävi kolme kummallista keskeytystä: Sauberilla ajaessaan ensimmäinen syy oli autosta löytynyt jakoavain, joka hakkasi ohjaamossa Herbertin jalkoja. Toisessa kilpailussa Johnnyn ajoi ulos hänen oma tallikaverinsa Alesi - lämmittelykierroksella. Kolmanneksi Sauber tallilta tulleessa käskyssä Johnnya vaadittiin päästämään nopeampi Alesi ohi. Sen tehdessään Herbert nosti ystävällisesti kätensä ylös, ajoi ulos ja keskeytti. Herbert on mukava tarinoija ja rattimies, jota tulen muistelemaan tulevaisuudessakin.

David Coulthard, Leuka, halvatunmoinen hienostelija, joka pistää tyttöjään laikkarille valitakseen taas uuden kaunottaren rinnalleen. Kohtelias skotti, joka on ärsyttänyt herrasmiesmäisyydellään ja periksiantavudellaan minua aina.
Hänen suurin urotekonsa lienee Magny Courin keskisormi.
Rakastan tätä miestä, ja harmittaa, kun hän joskus tulee uransa lopettamaan.
 

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Kyllä Coulthard:sta on lämpimiä muistoja mm. -98 spa kun hidasti jotta Schumi päsee ohi.Ja onhan hän voittanut jo monta maailmanmestaruutta puheissaan. No taitokuski tai ei niin omalla tavallaan värikäs persoona on ollut mutta myös Irvine kuuluu tähän kastiin kyllä.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Kyllähän se David voi voittaa mestaruuden vaikka ensi kaudella:ahem: Alesi-Berger -kaksikkoa ei kannata unohtaa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Andrea De Cesaris
Mika Salo
Martin Brundle
Thierry Boutsen
Riccardo Patrese
Michele Alboreto
JJ Lehto
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kuskeja, joilta aikoinaan odotin suuria, mutta joista ei sitten F1-tähtiä tullutkaan:

Emmanuele Pirro
Oscar Ruben Larrauri
Dario Franchitti
Ivan Capelli
Stefan Bellof
Karl Wendlinger

Odotusten listasta Fisichella ja Nannini oikeasti myös menestyivät ykkösissä, vaikkei kummastakaan suurta mestaria tullutkaan.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
arzipuppy sanoi:
Johnny on ihana. Myöskin vuonna 98 hänelle kävi kolme kummallista keskeytystä: Sauberilla ajaessaan ensimmäinen syy oli autosta löytynyt jakoavain, joka hakkasi ohjaamossa Herbertin jalkoja. Toisessa kilpailussa Johnnyn ajoi ulos hänen oma tallikaverinsa Alesi - lämmittelykierroksella. Kolmanneksi Sauber tallilta tulleessa käskyssä Johnnya vaadittiin päästämään nopeampi Alesi ohi. Sen tehdessään Herbert nosti ystävällisesti kätensä ylös, ajoi ulos ja keskeytti. Herbert on mukava tarinoija ja rattimies, jota tulen muistelemaan tulevaisuudessakin.
Herbertin lähtökohdista keskikastin suuruuskin on varsin huikea saavutus. Isäpapan rahoilla ajanut sveitsiläinen idiootti Gregor Foitek murskasi ruusuisen tulevaisuuden Brands Hatchin F3000-kilpailussa vuonna 1988 aiheuttamalla usean auton onnettomuuden, jonka tuloksena Johnnyn auto osui keula edellä kaiteeseen. Herbertin jalat murskautuivat niin pahoin, että ensimmäisenä paikalle tullut ratavirkailija oksensi ne nähtyään. Brandsissa oli paikalla myös Frank Williams, jonka oli tarkoitus tavata Herbert ja tehdä hänen kanssaan F1-sopimus kaudesta 1989. Tuota tapaamista ei koskaan järjestetty.

F1-urastaan Herbert saa kiittää tuolloin Benettonin tallipäällikkönä toiminutta Peter Collinsia, joka Johnnyn jalkojen toivottomasta kunnosta huolimatta kiinnitti hänet Alessandro Nanninin kakkoskuljettajaksi jo 1989. Herbertin suurin ongelma oli oikean jalan jalkaterä, jota hän ei kyennyt liikuttamaan. Tuon ajan kilpa-ajajalle tämä oli välttämätön taito, sillä heel-and-toe (Oikeaa jalkaa pidetään sekä kaasun että jarrun päällä, isovarpaan pallo, tai siis päkiä kuten se suomeksi sanotaan, jarruttaa, jalan ulkosyrjää pidetään kaasupolkimella ja sillä säädellään kierroksia alaspäinvaihtoihin sopivasti) vaatii jalan liikuttamista. Ongelma ratkaistiin siten, että Herbertin polkimien liikeradat asetettiin päinvastoin kuin normaalisti - jarrupolkimen liikerata jatkui pidemmälle kuin kaasun.

Kauden avauskilpailussa Brasiliassa Herbertin onnistui silti järjestää yllätys ja tuoda Benettoninsa neljänneksi. Johnny kertoi syyn tähän vasta vuosia myöhemmin; Jacarepaguan radan takasuoralla on pomppu, jonka kuljettajat normaalisti kiersivät. Herbert sitä vastoin ajoi suoraan töyssyn yli, jolloin hänen kipeä vasen jalkansa osui auton seiniin ja oli loppukierroksen ajan tunnoton, minkä avulla hän kykeni ajamaan lopun kierrosta ongelmitta. Samaten Rion radan layout (ei tiukkoja jarrutuksia) auttoi. Kauden toisessa kilpailussa Imolassa hän olikin sitten jälkijoukoissa, kun tiukat jarrutukset eivät onnistuneet.

Herbert sai potkut Benettonilta kesken kauden '89, mutta kaksi vuotta myöhemmin nyt Lotuksella toiminut Collins antoi Johnnylle vielä yhden mahdollisuuden. Viimein Herbertin jalat olivat riittävässä kunnossa kestämään F1-kilpailujen rasituksen. Herbertin ja Häkkisen yhteisten Lotus-vuosien aikana britti oli tallikaveriaan niukasti parempi aika-ajoissa, kilpailuissa taas Mika teki vähemmän virheitä ja keräsi enemmän pisteitä.

Pistää miettimään, mitä Herbertistä olisi voinut tulla.

---

Itse lisäisin tuohon keskikastin kuskien listaan vielä ainakin Jos Verstappenin, Stefano Modenan, Derek Warwickin, Eddie Cheeverin ja Pierluigi Martinin. Sellainen F1rejects-henkinen nettisivu tästä kööristä olisi vallan hieno.
 
Viimeksi muokattu:

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Mika Saloa ja Eddie Irvineä muistelen lämmöllä. Molemmat aukoivat päätään kun siltä tuntui. :cool:
 

kuttero

Haisulinäätä
Liittynyt
3.4.2007
Viestit
170
Eddie Irvine
Jarno Trulli
Heinz-Harald Frenzen
Jacques Villeneuve
Giancarlo Fisichella
Mika Salo
David Coulthard
Jenson Button
Ralf Schumacher
Mark Webber
Jean Alesi

Käsittääkseni näiltä herroilta odotettiin jotain suurta, mutta mitenkäs kävikään.
Fisico,Irvine,Cultu ja Ville pärjäs jotenki. :nope:
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Kiitos paljon Bobakille liikuttavastakin selonteosta Johnny Herbertin urasta. Pisti todella miettimään.
Itse katsoin uusintana Oliver Panisin onnettomuuden, jossa herran jalat murtuivat Monacossa, ja se jo sai minut hyvinkin rauhattomaksi. Erityisesti kuljettajat, jotka ovat ajaneet 90-luvulla, ovat minun sydäntäni lähellä, koska heidän kanssaan olen elänyt telkkaria seuraamalla,koska syntymävuoteni oli silloin, kun Ayrton Senna voitti ensimmäisen mestaruutensa.
Mutta, kuten sanoin, Herbertin tarina oli melko kivuliasta luettavaa. Ykkösiin mahtuu paljon dramaattisia kohtaloita, ja tämä nousee silmissäni jo jonkinasteiseksi sankaritarinaksi.
Häkkinenkin on kertonut mukavia tarinoita Johnnystä juuri Lotus-ajoiltaan, jolloin miehet mm. nukkuivat hotellihuoneessa samassa sängyssä. Johnny halusi aina nukkua alasti.

Lisäisin tosiaan vielä Coulthardin sankaritekoihin tämän Span kolaroinnin Schumin kanssa, jonka skotti sitten vuosia myöhemmin tunnusti tehneensä tahalleen. Eikä tunnustus suinkaan tullut omantunnon puhdistamisen merkeissä, ehei. Fernando ja David olivat käyneet pientä vimmattua taistelua, ja f. oli röyhkeästi tökännyt Davidin ulos radalta.
Tästä säikähtäneenä David oli sitten purkanut medialle vihdoin ymmärtäneensä, että se mitä hän oli tehnyt Michaelille, oli väärin, ja hän ymmärsi sen vasta Fernandon kautta, joka oli mitätöinyt täysin Davidin hengen.

Eddie Irvinestä en oikeastaan koskaan pitänyt, koska ajajana hän oli mielestäni aika paska -muulloinki kuin Schumin kyykyttämisen kohteena ollessaan - ja radan ulkopuolella ällöttävä limanuljaska. Hänen pilkkalauseensa Michaelia kohtaan olivat kylläkin miellyttäviä.
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
kuttero sanoi:
Eddie Irvine
Jarno Trulli
Heinz-Harald Frenzen
Jacques Villeneuve
Giancarlo Fisichella
Mika Salo
David Coulthard
Jenson Button
Ralf Schumacher
Mark Webber
Jean Alesi

Käsittääkseni näiltä herroilta odotettiin jotain suurta, mutta mitenkäs kävikään.
Fisico,Irvine,Cultu ja Ville pärjäs jotenki. :nope:
Yks maailmanmestariki päässy listalle :alppu:
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Andrea de Ceasariksen, Jos verstappenin, Takuma Saton(+ muut japsit) haluaisin vielä lisätä listaan.

Kun suomalainen tuli F1-talliin, hoettiin vanhaa mantraa, että voittaaksesi sinulla täytyy olla suomalainen. Kun taas japsikuski tuli talliin, hoettiin, että hän on paras japanilainen ykkösissä koskaan.
:(
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
arzipuppy sanoi:
Itse katsoin uusintana Oliver Panisin onnettomuuden, jossa herran jalat murtuivat Monacossa, ja se jo sai minut hyvinkin rauhattomaksi.
Jatkan taas pilkunviilaamisella... Panis mursi jalkansa Kanadassa. Jalkavammat olivat jonkinasteinen ammattitauti ennen kuin runkoja vahvistettiin ja kuljettajaa siirrettiin taakse päin, tässä otsikossa mainituista Martin Brundle ei myöskään kykene juoksemaan.
Lisäisin tosiaan vielä Coulthardin sankaritekoihin tämän Span kolaroinnin Schumin kanssa, jonka skotti sitten vuosia myöhemmin tunnusti tehneensä tahalleen. Eikä tunnustus suinkaan tullut omantunnon puhdistamisen merkeissä, ehei. Fernando ja David olivat käyneet pientä vimmattua taistelua, ja f. oli röyhkeästi tökännyt Davidin ulos radalta.
Tästä säikähtäneenä David oli sitten purkanut medialle vihdoin ymmärtäneensä, että se mitä hän oli tehnyt Michaelille, oli väärin, ja hän ymmärsi sen vasta Fernandon kautta, joka oli mitätöinyt täysin Davidin hengen.
Ei DC ole koskaan sanonut tarkoittaneensa kolaroida Schumacherin kanssa ja sikäli kyseessä ei ollut missään tapauksessa tahallinen temppu. David vaan ei syystä tai toisesta ymmärtänyt, että sadekelillä ei osittain ajolinjalla ollessaan saa missään tapauksessa hidastaa.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Bobakki:
Aika huvittavaa, että katsoin tuon kilpailun eilen videolta, ja jo nyt olen unohtanut koko radan ja käsitän sen Monacoksi. Älyttömän noloa!

Mitä tulee Davidiin... muistaisin kylläkin, että suuri "tunnustus" olisi kyllä tullut pintaan. Tai ainakin rivien välistä luettavissa. Olen huonomuistinen, mutta sen verran aikoinaan tapaus on minua ja aivojani inspiroinut, etten nyt malta uskoa, ettäkö David olisi kilkannut Schumia täysin ymmärtämättömyyttään.
Mistähän voisin lukea aiheesta enemmän, arkistoja, anyone?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
arzipuppy sanoi:
Mitä tulee Davidiin... muistaisin kylläkin, että suuri "tunnustus" olisi kyllä tullut pintaan. Tai ainakin rivien välistä luettavissa. Olen huonomuistinen, mutta sen verran aikoinaan tapaus on minua ja aivojani inspiroinut, etten nyt malta uskoa, ettäkö David olisi kilkannut Schumia täysin ymmärtämättömyyttään.
Mistähän voisin lukea aiheesta enemmän, arkistoja, anyone?
Wikipediassa on ihan hyvä summaus koko jutusta:
As the race intensified, Villeneuve spun out having briefly taken the lead during the first round of pitstops. Michael Schumacher retained his lead and was nearly 40 seconds ahead of Hill when he came up to lap Coulthard. Jean Todt had already paid a visit to the McLaren pitwall to ensure that Coulthard would move over. Coulthard did not let Schumacher by immediately, causing the Ferrari driver to shake his fist at the Scot. As the cars came down the hill towards Pouhon, Coulthard attempted to let Schumacher through, by lifting off to reduce his speed. Crucially however he had not moved off the racing line and in very poor visibility Schumacher slammed straight into the back of the McLaren, tearing off the right-front wheel of the Ferrari and removing the rear wing of the McLaren. Both cars made it back to the pits, and Schumacher immediately made his way to the McLaren garage where he screamed abuse at Coulthard, convinced that Coulthard was at fault. Schumacher even went as far as saying that Coulthard had tried to kill him. He then went to the steward's office to protest. Although the stewards found no case against Coulthard, the Scot admitted in 2003 that he was at least partly at fault for the incident, stating, "I lifted to let him pass me, but I lifted in heavy spray on the racing line. You should never do that. I would never do that now."[1] Schumacher was also criticised for his part in the incident at the time, with the race stewards requesting an explanation for why the German had driven into Coulthard's spray in the first place after Coulthard had moved aside to let him through.
http://en.wikipedia.org/wiki/1998_Belgian_Grand_Prix
Ja tuolta voi lukea DC:n kommentit vuonna 2003:
http://www.smh.com.au/articles/2003/07/06/1057430084085.html
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Niinno, täähän on oikeastaan Ykkösten yksi ikuisuuskysmyksistä, ja nuo lauseet voi lukea sekä Davidin syyttömyyden näkökulmasta, että Davidin tunnustamisen näkökulmasta.
David on kaunissanainen ja herrasmiesmäinen tyyppi,joten hän osaa olla töksäyttämättä. Väitän, että se, mitä hän teki, oli puoliksi tahallinen teko, eli tahallinen, ja se, mitä hän on jälkikäteen kertonut asiasta, on puolittainen tunnustus, eli tunnustus. :)
 

Newtown

Well-known member
Liittynyt
13.10.2007
Viestit
90
kuttero sanoi:
Eddie Irvine
Jarno Trulli
Heinz-Harald Frenzen
Jacques Villeneuve
Giancarlo Fisichella
Mika Salo
David Coulthard
Jenson Button
Ralf Schumacher
Mark Webber
Jean Alesi

Käsittääkseni näiltä herroilta odotettiin jotain suurta, mutta mitenkäs kävikään.
Fisico,Irvine,Cultu ja Ville pärjäs jotenki. :nope:
Villeneuve ei tuonne listalle kyllä kuulu. Kukaan muu näistä kuskeista ei ole edes voittanut mestaruutta toisin kuin Villeneuve.

Okei Jacques ei ole saavuttanut muuta suurta F1:ssä kuin toisen sijan vuoden '96 sarjassa (tosin mestaruus oli aika lähellä) ja '97 mestaruuden. Kaudeksi '98 Williams menetti Renaultin moottorit ja Newey oli siirtynyt McLarenille joten mahdollisuudet taistella mestaruudesta meni siinä. Jos Williamsilla olisi ollut Renaultin moottorit kauden ´97 jälkeenkin niin Villeneuvella olisi varmasti useampikin mestaruus kuin vain se yksi.

Villeneuve'n uran suurin moka oli kuitenkin se kun lähti mukaan uuden tallin British American Racingin perustamiseen.

Helppo sanoa näin jälkikäteen, mutta se oli suuri virhe. Siitä ura lähti lasku suuntaan. Uusi talli olisi voinut menestyäkin hyvin, mutta valitettavasti ei.

Villeneuve ei todellakaan kuulu "keskikastin kuljettajiin", ehkä osittain tulosten perusteella, mutta kyseessä on todella lahjakas kuljettaja. Antaa aina 110% ja muutenkin todella värikäs persoona kyseessä, joita F1 kaipaa nykypäivänä todella paljon toisin kuin Räikkösen tyylisiä tylsiä ja värittömiä kuskeja.

Villeneuve olisi varmasti saavuttanut formuloissakin paljon enemmän kun olisi ollut oikeissa talleissa Williams uran jälkeen. Tosin sama pätee kyllä esim. Jean Alesin kohdalla. Mies ajoi 90-luvulla Benettonilla ja Ferrarilla mutta vaan väärään aikaan. Bad Luck.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
arzipuppy sanoi:
Niinno, täähän on oikeastaan Ykkösten yksi ikuisuuskysmyksistä, ja nuo lauseet voi lukea sekä Davidin syyttömyyden näkökulmasta, että Davidin tunnustamisen näkökulmasta.
David on kaunissanainen ja herrasmiesmäinen tyyppi,joten hän osaa olla töksäyttämättä. Väitän, että se, mitä hän teki, oli puoliksi tahallinen teko, eli tahallinen, ja se, mitä hän on jälkikäteen kertonut asiasta, on puolittainen tunnustus, eli tunnustus. :)
Mun on vaikea kyllä nähdä tuota kuin yhdellä tavalla. En usko, että kukaan F1-kuski (ehkä Sennaa ja Schumacheria lukuunottamatta, molemmat ovat kyllä ainakin kertaalleen näyttäneet olevansa kykeneviä) lähtisi noissa nopeuksissa ja olosuhteissa tahallaan hakemaan osumaa toiseen.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Bobakki sanoi:
Mun on vaikea kyllä nähdä tuota kuin yhdellä tavalla. En usko, että kukaan F1-kuski (ehkä Sennaa ja Schumacheria lukuunottamatta, molemmat ovat kyllä ainakin kertaalleen näyttäneet olevansa kykeneviä) lähtisi noissa nopeuksissa ja olosuhteissa tahallaan hakemaan osumaa toiseen.
Väitätte siis, että nämä kaksi herraa ovat olleet ainoat kuljettajat, jotka pystyisivät tekemään ilkeitä tekoja kilpakumppaneineen? Tilannehan Spassa oli suorastaan tämän kaltaiselle tilanteelle luonnollinen: Davidillä ei ollut oikeastaan mitään hävittävää.Hän ei ollut ajamassa kuin enintään kuudenneksi, hän ei pitänyt Schumista laisinkaan(jo aiemmin kaudella he olivat kolaroineet keskenään, Schumacherin eduksi), olosuhteet olivat vaikeat, vauhti kohtuullisen hidasta juuri olosuhteiden takia ja edellisen mutkan, Davidin tallikaveri, mukava Mika Häkkinen ajoi mestaruudesta (ja ehkä Davidkin koki olevansa mukana siinä), Michael oli ajamassa voittoon ja talli ilmoitti, että Schumi olisi hänen takanaan...
Eli tapahtuma oli suorastaan kutkuttavan selvä. David teki törkeän, mutta inhimillisen erheen nostamalla AJOLINJALLA jalkansa kaasupolkimelta.
Kaikenlisäksi joidenkin laskujen mukaan kaasun nollaaminen on lähes yhtä tehokasta kuin äkkijarrutus.

Ja teoriani, omasta mielestäni maailman yksinkertaisimman teoriani tueksi haluaisin vielä muistuttaa f1-kuskien olevan sekopäitä. He nousevat reippaasti vara-autoon, jos ovat joutuneet hurjaan onnettomuuteen ja saavat tilaisuuden ajaa uusintalähdössä.

Minä raahauduin kerran kaksi metriä ratikan oven välissä enkä noussut kahteen viikkoon raitiovaunuun.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
arzipuppy sanoi:
Väitätte siis, että nämä kaksi herraa ovat olleet ainoat kuljettajat, jotka pystyisivät tekemään ilkeitä tekoja kilpakumppaneineen?
Ei mua tarvii teititellä :)

Eivät ainoita, jotka kykenisivät ilkeisiin tekoihin (tietenkään, höh), mutta vain näiltä kahdelta muistan tällaisen tempauksen nähneeni. Sitä en kiistä, ettenkö olisi voinut jonkun vastaavan tapauksen unohtaa ja etteikö yleinen käsitykseni kaksikon tavasta ajaa kilpaa vaikuttaisi myös.
Tilannehan Spassa oli suorastaan tämän kaltaiselle tilanteelle luonnollinen: Davidillä ei ollut oikeastaan mitään hävittävää.Hän ei ollut ajamassa kuin enintään kuudenneksi, hän ei pitänyt Schumista laisinkaan(jo aiemmin kaudella he olivat kolaroineet keskenään, Schumacherin eduksi), olosuhteet olivat vaikeat, vauhti kohtuullisen hidasta juuri olosuhteiden takia ja edellisen mutkan, Davidin tallikaveri, mukava Mika Häkkinen ajoi mestaruudesta (ja ehkä Davidkin koki olevansa mukana siinä), Michael oli ajamassa voittoon ja talli ilmoitti, että Schumi olisi hänen takanaan...
Muuten olen jokseenkin samaa mieltä, mutta argumenttisi siitä, miksi DC olisi tahallaan halunnut osua Schumiin ovat vähän ontot. Mitään sellaista kaksikon välillä ei ollut tapahtunut, että David olisi ehdoin tahdoin halunnut ottaa Schumacherin pois pelistä.
David teki törkeän, mutta inhimillisen erheen nostamalla AJOLINJALLA jalkansa kaasupolkimelta.
Kaikenlisäksi joidenkin laskujen mukaan kaasun nollaaminen on lähes yhtä tehokasta kuin äkkijarrutus.
Tästähän ollaan toki samaa mieltä. Kaasun nostamisen vaikutusta tuossa nopeudessa voi verrata henkilöautolla jarruttamiseen.
Minä raahauduin kerran kaksi metriä ratikan oven välissä enkä noussut kahteen viikkoon raitiovaunuun.
Ilmeisesti et siis ehtinyt uusintalähtöön? Harmi.
 
Ylös