Kaikkien aikojen "keskikastin" kuljettajat!

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Bobakki sanoi:
Voisiko joku kenties tulkata kaksi edellistä viestiä?
(antaisivat minulle kilpailukykyisen Ferrarin)

...mutta kiitos taas, tällä kertaa Warwick-tarinasta. Näitä on mukava lukea:thumbup:
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Bobakki sanoi:
Voisiko joku kenties tulkata kaksi edellistä viestiä?

Derek Warwickin jo mainitsin, mutta lisäillääs vähän, kyseessä kun on loistoesimerkki siitä, kuinka olla väärässä paikassa väärään aikaan. "Delboy" oli 1980-luvun alun kirkkain brittilahjakkuus ja Nigel Mansellin sijaan se, josta piti tulla jotain suurta. Warwickin F1-ura alkoi 1981 Tolemanilla ja kaksi vuotta myöhemmin talli sai kalustonsa toimimaan niin hyvin, että Warwick toi auton pisteille kauden neljässä viimeisessä kilpailussa. Tämä riitti näytöksi Renault'lle, joka palkkasi Warwickin Patrick Tambayn tallikaveriksi kaudelle 1984. Warwick olisi voinut voittaa heti ensimmäisen kilpailunsa huipputallissa, mutta osuma Niki Laudan kanssa rikkoi jousituksen ja Brasilian GP jäi kesken.

Voitto vältteli Warwickia myös lopun kautta, mutta kaksi kakkos- ja kaksi kolmossijaa takasivat seitsemännen sijan mestaruustaistossa. Valitettavasti tämä jäi hänen parhaaksi sijoituksekseen sarjassa, sillä väärät valinnat ja huono onni estivät paremman tuloksen. Tärkein päätös Warwickin uran kannalta tapahtui koskien seuraavaa vuotta - vaihtoehtoina olivat Renault'lla jatkaminen tai siirtyminen Williamsille Keke Rosbergin pariksi. Koska Williamsin kausi oli ollut varsin murheellinen (Hondan turbokoneet eivät olleet vielä toimivia ja talli käytti ainoana sarjassa alumiinista runkoa) päätyi Warwick jatkamaan Renault'lla. Williams puolestaan valitsi viimeisen vaihtoehtonsa, Lotusilla Elio de Angelisin varjoon jääneen Nigel Mansellin.



1985 Renault tippui lujaa ja talli lopetettiin kauden päätteeksi, Mansell taas päätti kauden ottamalla ensimmäiset voittonsa. Warwickin vastoinkäymiset eivät kuitenkaan loppuneet tähän; Renault halusi hänen jatkavan kuljettajanaan ja järjesti tälle paikan Lotusilta, mutta tallin ykköskuskiksi noussut Ayrton Senna ei tähän suostunut. Senna koki, että Warwick oli liian hyvä kakkoskuljettajaksi, eikä uskonut perinteikkään brittitallin resurssien riittävän kahden kuljettajan tasavertaiseen tukemiseen. Muuta paikkaa kuninkuusluokassa ei enää ollut tarjolla ja Warwick päätti siirtyä urheiluautojen MM-sarjaan Jaguarin rattiin.

Paluu F1:iin tapahtui kuitenkin äkkiä, sillä Elio de Angelisin kuoltua Brabham tarvitsi toisen kuljettajan. Tarina kertoo, että Bernie Ecclestone valitsi Warwickin, koska tämä oli tarjokkaista ainut, joka ei ollut soittanut hänelle onnettomuuden jälkeen. Myöskään Warwick ei pärjännyt jo mainitun Brabham BT55:n kanssa ja ainoa mahdollisuus jatkaa uraa kuninkuusluokassa tarjoutui Arrowsilla, jonka puikoissa hän vietti seuraavat kolme vuotta. Tallin heikohkosta tilanteesta huolimatta Warwick pääsi lähelle sen ensimmäistä voittoa kahdesti, vuoden 1989 Brasilian ja Kanadan kilpailuissa. Brasiliassa kaksi ylipitkää varikkokäyntiä veivät mahdollisuudet, Kanadassa taas moottori petti.



1990 Warwick päätyi viimein Lotusille, mutta viimeistään nyt sen suuruuden päivät olivat ohi. Auton jäykkyyttä verrattiin paperikassiin ja Lamborghinin moottori oli täysin tehoton. Jälkikäteen Derek kertoi ottaneensa enemmän riskejä kuin kertaakaan aiemmin F1-urallaan. Hän oli yksi ehdokkaista Nigel Mansellin lopulta sittenkin ottamalle Williams-paikalle 1991, mutta hyvien mahdollisuuksien puuttuessa päätyi Warwick jälleen urheiluautoihin. Vuodeksi 1993 hän palasi vielä kerran Footworkille ennen kuin jätti kuninkuusluokan pysyvästi. On helppo sanoa, että Warwick olisi ainakin ansainnut paremman mahdollisuuden - hän ei koskaan hävinnyt ainoallekaan tallikaverilleen ja kykeni heikollakin kalustolla parhaimmillaan näkyviin suorituksiin.

Warwickin pikkuveli Paul kuoli Brittein F3000-sarjan kilpailussa Oulton Parkissa 1991.
'Hmm. Eiks Warwick jäänyt yhdessä Monacon startissa itsensä Häkkisen alle?

Originally Posted by Bobakki
Voisiko joku kenties tulkata kaksi edellistä viestiä?:thumbfh:
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Bobakki sanoi:
Warwickin pikkuveli Paul kuoli Brittein F3000-sarjan kilpailussa Oulton Parkissa 1991.
Ja osallisena ulosajossa oli Allan McNish. Kolari järkytti McNishiä niin pahoin, että ura otti huomattavasti takapakkia -ja tämän vuoksi F1-debyytti niinkin varhaisella iällä. Yksi "menetetyistä" lupauksista.

Muistan edelleen kuinka Derek Warwick hieman veljen kuoleman jälkeen liikuttui kyyneliin voitettuaan urheiluautojen MM-sarjan osakilpailun.

Paul Warwick olisi myös matkalla F1:siin.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9299
Zep sanoi:
Ja osallisena ulosajossa oli Allan McNish. Kolari järkytti McNishiä niin pahoin, että ura otti huomattavasti takapakkia -ja tämän vuoksi F1-debyytti niinkin varhaisella iällä. Yksi "menetetyistä" lupauksista.

Muistan edelleen kuinka Derek Warwick hieman veljen kuoleman jälkeen liikuttui kyyneliin voitettuaan urheiluautojen MM-sarjan osakilpailun.

Paul Warwick olisi myös matkalla F1:siin.
Sekoitat tapauksen McNishin ja Emanuele Naspettin kolariin Doningtonissa 1990.

Paul Warwick ajoi ulos teknisen vian seurauksena Oulton Parkin Knickerbrook-mutkassa. Loppujen lopuksi Warwick teki tuona vuonna rindtit, eli voitti sarjan mestaruuden postuumisti.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Voipi olla.

-edit- Ja näin oli. Eli Naspettin ja McNishin kolarissa kuoli katsoja.
 
Viimeksi muokattu:

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
JvFan sanoi:
Räikkösen tyylisiä tylsiä ja värittömiä kuskeja.
I beg your freaking pardon.
Räikköstä voi kyllä haukkua moneksi, mutta tylsäksi tai värittömäksi ei sitten millään.
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
L4z! sanoi:
En laskisi GP voittajia keskikastiin, mutta kuitenkin tässä kysytään merkittävää henkilöä, eli jotain näkyvää turhautunutta kuskia.
Nää kriteerit taitaa olla katsojan silmässä hyvin pitkälti: Sportti noteeraa ALEX ZANARDIN F1-legendaksi!
Siis miehen, jolla on yksi MM-piste!
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Albert Oil sanoi:
Nää kriteerit taitaa olla katsojan silmässä hyvin pitkälti: Sportti noteeraa ALEX ZANARDIN F1-legendaksi!
Siis miehen, jolla on yksi MM-piste!
Tavoite päästä maaliin alle kahteen tuntiin ilman jalkoja:eek!: Taitaa olla farkut jal...eiku. huono:frown:
 

Melinda

Sponsored by Sam
Liittynyt
16.2.2003
Viestit
6280
Sijainti
Melko kaukana
arzipuppy sanoi:
Vuonna 1998 Heinz ajettiin kahden Ferrarin toimesta muutamissa tilanteissa surullisesti seinään. Ensin kilkkasi Eddie Monacossa ohitustilanteessa, ja sen jälkeen oliko Argentiinassa, kun Schumacher varikolta ulostullessaan ajoi vahingossa Heinzin kaiteeseen. Tämä oudon huumorin omaava, nöyrä ja kummallinen saksalainen on jotenkin yhtä suruisanhullu ja pehmeä tapaus, kuin hirtetty klovni sirkuksessa, ja hahmona yhtä kuolematon kuin Coulthard.
Sait vanhalle fanille melkein kyyneleet silmiin tällä iskevällä tiivistelmällä. :thumbup:

Minua itse asiassa hyvin harvoin missään urheilulajissa kiinnostaa se kaikkein kuumin kärki. Totuus kun on hyvin usein se, että kärjen voitto - ei voittoa - voitto - voitto - ei voittoa - sahaaminen on usein jopa yksitoikkoisempaa kuin se, mitä tapahtuu terävimmän kärjen takana. Olen liian väsynyt raapustaakseni nyt mitään syvempää analyysiä, mutta nostan nyt kuitenkin maljan: :alppu: , HHF:lle ja muille, jotka ovat viihdyttäneet minua vuosien mittaan vähintään siinä missä kärjen suomalaiset olisivat tehneet, jos olisin heidän kisailuaan samanlaisella intohimolla seurannut.
 

Godspeed

Well-known member
Liittynyt
8.2.2002
Viestit
103
Hajanaisia huomioita

Frentzenhän lienee äitinsä puolelta espanjalainen ja kolarointi Schumacherin kanssa tapahtui Montrealissa 1998.

Varpaista kantapäätä kohti mentäessä on ihmisen kintussa tietysti päkiä eikä mikään pallo (!), joka on varsin karmiva anglismi... :eek:

Eikös Keke manageroinut myös Volker Weidleria?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Godspeed sanoi:
Varpaista kantapäätä kohti mentäessä on ihmisen kintussa tietysti päkiä eikä mikään pallo (!), joka on varsin karmiva anglismi... :eek:

Eikös Keke manageroinut myös Volker Weidleria?
Näin on, mutta en tunne suurinta osaa muistakaan ruumiinosistani suomeksi. Lisäksi Heikki Kulta on idolini (minun on vaikea olla nauramatta, kun Kimi niin nokkelasti pelaa alas tyhmät kysymykset, sanoi Hamilton). Kiitos korjauksesta.

Tarkistin nuo Keken manageroitavat tuota kirjoittaessani... jostain, eikä siinä listassa Weidleria ollut, enkä muista moisesta koskaan kuulleeni tai lukeneenikaan. Jos kouvotsvonin oli tarkoitus sanoa, ettei tiedä, kuka on Volker Weidler, niin kyseessä on saksalainen F1-karsiutuja. 10 yritystä Rialilla 1989. Weidler lopetti uransa tinnituksen takia 1992 ja on varmaan tunnetumpi tästä faktasta kuin siitä, mitä on kilpa-autossa tehnyt, sillä tuo tuntuu olevan F1-visailujen suosikkikysymyksiä.
 
Viimeksi muokattu:

Godspeed

Well-known member
Liittynyt
8.2.2002
Viestit
103
Joku saksan kielen taitoinen voisi lämpimikseen kertoa mistä esim. tällä sivulla on kyse. Toisaalla muistellaan, että Keke ja Ortwin Podlech olisivat "promotoineet" Weidleria, joka siis lienee jotakin pienimuotoisempaa kuin suoranainen managerointi.

No, samapa tuo. Bagatellejahan nämä...
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Bobakki sanoi:
Jos kouvotsvonin oli tarkoitus sanoa, ettei tiedä, kuka on Volker Weidler, niin kyseessä on saksalainen F1-karsiutuja. 10 yritystä Rialilla 1989.
Niin, ja käväisi hän voittamassa Le Mansin 1991. Itselleni tuo Weidlerin Keke-yhteys kyllä kuulostaa jotenkin hämärästi tutulta.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
WebSlave sanoi:
Niin, ja käväisi hän voittamassa Le Mansin 1991. Itselleni tuo Weidlerin Keke-yhteys kyllä kuulostaa jotenkin hämärästi tutulta.
Itse asiassa Weidler oli se hemmo, jota tuossa aiemmin etsiskelin eikä Foitek tahi Reuter.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Bobakki sanoi:
Jos kouvotsvonin oli tarkoitus sanoa, ettei tiedä, kuka on Volker Weidler, niin kyseessä on saksalainen F1-karsiutuja. 10 yritystä Rialilla 1989. Weidler lopetti uransa tinnituksen takia 1992 ja on varmaan tunnetumpi tästä faktasta kuin siitä, mitä on kilpa-autossa tehnyt, sillä tuo tuntuu olevan F1-visailujen suosikkikysymyksiä.
Oli.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Bobakki sanoi:
Tarkistin nuo Keken manageroitavat tuota kirjoittaessani... jostain, eikä siinä listassa Weidleria ollut, enkä muista moisesta koskaan kuulleeni tai lukeneenikaan. Jos kouvotsvonin oli tarkoitus sanoa, ettei tiedä, kuka on Volker Weidler, niin kyseessä on saksalainen F1-karsiutuja. 10 yritystä Rialilla 1989. Weidler lopetti uransa tinnituksen takia 1992 ja on varmaan tunnetumpi tästä faktasta kuin siitä, mitä on kilpa-autossa tehnyt, sillä tuo tuntuu olevan F1-visailujen suosikkikysymyksiä.
Kyllä taisi tosiaan kuulua Keken joukkoon ja saattoi jopa olla ensimmäinen autettava. Minäkin tuota hemmoa tavailin aikasemmin, mutta ei tullut nimi mieleen. Volker taisi tehdä ihan kohtuullisen uran urheiluautoissa ennen tuota tinnitusta. Porschella C-ryhmää, ihan näin ulkomuistista. Ja Mazdan legendaarisella 787B:llä tuli tuo Le Mans -voitto. Jotkut taitavatkin syyttää tinnituksesta kyseistä autoa, sillä wankel kirkui varsin korkealta korvan vieressä. Joten on se "jotain kilpa-autolla tehnyt". Elämää on F1:sten ulkopuolellakin...
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Albert Oil sanoi:
Nää kriteerit taitaa olla katsojan silmässä hyvin pitkälti: Sportti noteeraa ALEX ZANARDIN F1-legendaksi!
Siis miehen, jolla on yksi MM-piste!
Äärimmäisen surullinen uutinen. Noi faktathan pikkulapsikin tietää. Kömpelöä journalismia.
 
Ylös