Kaikkien aikojen paras f1-kuski?

McHaka

Well-known member
Kyllähän se ykkönen kiistatta on M. Schumacher, mutta se toiseksi paras onkin jo hankalampi juttu.

sarla

Wanha HURU
Sijainti
'pihalla'
John Surtees, kirkkaasti. Monilahjakkuus ja eniten maailmanmestaruuksia saavuttanut kuljettaja. Tosin seitsemän mestaruuksista kaksipyöräisillä(4 x 500cc ja 3 x 350cc). Vähintäänkin yhtä hyvä perustelu kuin joku muu. Ainoa kahdeksalla maailmanmestaruudella kuitenkin.

Vilperi

Välimallin jätkä
Sijainti
Tampere
Kyllä jos 10 parasta kuljettajaa lähdetään listaamaan, niin nimien Fangio, Clark, Senna, Prost ja Schumacher kuuluminen listaan on itsestäänselvyys. Muista paikoista voidaan sitten keskustella erikseen.

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Vilperi sanoi:
...niin nimien Fangio, Clark, Senna, Prost ja Schumacher kuuluminen listaan on itsestäänselvyys. Muista paikoista voidaan sitten keskustella erikseen.
Jep, Juan-Manuel, Jim, Ayrton, Alain, ja Ralf :D saavat olla tyytyväisiä osaamisestaan:) Muita vaihtoehtoja top 10iin lienevät sitten ainakin mm. Ascari, Moss, Rindt, Stewart...

atr1

Vanha ja hidas
Sijainti
Suomi
R.Rosset sanoi:
Ricardo Rosset löi tallikaverinsa varsin ylivoimaisesti Melbournen aika-ajoissa 1997.
Ei vaan hävisi tallikaverilleen varsin selkeästi, niinkuin aina.
Qantas Australian Grand Prix - 1997:
Vincenzo Sospiri (24) Mastercard Lola Formula One Team 1:40.972
Ricardo Rosset (25) Mastercard Lola Formula One Team 1:42.086

Rosset sopinee "Huonoin F1-kuski kautta aikojen" äänestykseen paremmin.

Paras löytyy (mun mielestä) seuraavasta viisikosta:
-Fangio
-Prost
-Shumi
-Lauda
-Räikkönen

Revolt

Lead Singer
No siis jos puhutaan kokonaisuudesta niin täytyy olla aika sekaisin jos Michael Schumacher ei jonkun mielestä ole ylivoimainen ykkönen. On monia yksittäisiä osa-alueita, joissa on ollut häntä parempia kuskeja paljonkin mutta KUKAAN ei ole ollut yhtä täydellinen ja tasainen kokonaisuus.

Puhtaassa kokonaislahjakkuudessa auton ajamisessa (sis. ohittamisen, sadekelin, startit, aika-ajot ja kisamatkan, virheettömyyden) kallistun minäkin Kimi Räikkösen puoleen mutta ihan raa'an nopeuden kohdalla sanon Mika Häkkinen. Kun Häkällä oli allaan sopiva auto sopivilla säädöillä, oli meno kyllä jotain ihan tolkutonta. Täytyykin mennä tästä heti YouTubeen vähän fiilistelemään... :D

formulastara

Well-known member
Sijainti
hki finland
Revolt sanoi:
No siis jos puhutaan kokonaisuudesta niin täytyy olla aika sekaisin jos Michael Schumacher ei jonkun mielestä ole ylivoimainen ykkönen. On monia yksittäisiä osa-alueita, joissa on ollut häntä parempia kuskeja paljonkin mutta KUKAAN ei ole ollut yhtä täydellinen ja tasainen kokonaisuus.
Kyllähän tuo on aika sekopäistä tekstiä kuitenkin, mitä itse sepostat. Tuossa unohdetaan täysin se, millaisella kalustolla ja millaisessa asemassa herra Schumacher on saanut päästellä uransa aikana menemään. Ei ole mielestäni laisinkaan kirkossa kuulutettu, että vastaavassa asemassa moni muu, kuten vaikka Kimi, Senna, Alonso jne. ei muka olisi pystynyt vastaavaan tai jopa parempaan suoritukseen.

Tuollaiset KAIKKI MUUT ON TYHMIÄ JOS EIVÄT TAJUA MINUN TOTUUTTA -toitotukset eivät ole oikein koskaan muutenkaan napostelleet allekirjoittanutta.

Trullinkaasu

Well-known member
Kun puhutaan kaikkien aikojen parhaasta F1-kuskista, on syytä unohtaa kaiken maailman summelit, häkät, räkät, tsägät... ynnä muut karthikeijanit.

Nimittäin F1-piireissä pyörii eräs henkilö, joka on kiistatta Kaikkien aikojen paras F1-kuski. Ei, hän ei ole suomalainen, vaikka etunimi sitä onkin. Hän on tämän galaksin aika-ajo spesialisti. Mies, joka sutii radalla junan lailla. Hän on kuin pesunkestävä lumipallo, joka ei liiemmin esittelyjä kaipaa.

Kaikkien aikojen paras F1-kuski:

Jarno Trulli

--

Joku täällä höpisi jostain rehdistä Schumista? :tongue:

Miss Piggy

Schufosa
formulastara sanoi:
Kyllähän tuo on aika sekopäistä tekstiä kuitenkin, mitä itse sepostat. Tuossa unohdetaan täysin se, millaisella kalustolla ja millaisessa asemassa herra Schumacher on saanut päästellä uransa aikana menemään. Ei ole mielestäni laisinkaan kirkossa kuulutettu, että vastaavassa asemassa moni muu, kuten vaikka Kimi, Senna, Alonso jne. ei muka olisi pystynyt vastaavaan tai jopa parempaan suoritukseen.

Tuollaiset KAIKKI MUUT ON TYHMIÄ JOS EIVÄT TAJUA MINUN TOTUUTTA -toitotukset eivät ole oikein koskaan muutenkaan napostelleet allekirjoittanutta.
Taidat unohtaa, että se Ferrari, jolla Schumi lähti ajamaan kaudella '96 oli todella kaukana voittavasta autosta. Schumin tehtävä oli nostaa Ferrari-talli siitä suosta, johon se oli uponut suht syvälle vuosien saatossa. Se juurikin on enempikin se syy, miksi itse nostan Schumin todella korkealle muiden yläpuolelle. Harva voittava kuski suostuu ottamaan sellaista tehtävää itselleen.

Että ei se kalusto aina ollut kovin ylivoimainen ollenkaan. Viime vuosina tietty oli ja Benetton-aikana tietenkin. Mutta Ferrarilla alkuun tilanne oli jotain ihan muuta. Mutta Schumi kovana rattimiehenä pystyi ajamaan silläkin autolla jotenkin siedetävän näköisiä aikoja.

Mutta nämä on toki makuasioita, että kuka on kaikkien aikojen paras kuljettaja. Tilastojen valossa tarkastelukaan ei aina kerro koko totuutta. Ja mä ymmärrän kyllä todella hyvin, että herra Schumacherin persoona ja tapa tehdä asioita ei varmasti miellytä kaikkia. Mutta itse näen asian tällä tavoin. Eli että legendarisen Ferrarin nostaminen voittavaksi talliksi uudestaan oli se asia, joka teki schumista suuren kuskin. Tokikaan tietenkään se ei ole yksin Schumin ansioita ollenkaan, vaan monen monen tekijän. Mutta jos nyt kuljettajista puhutaan niin...

Misa1

Flying finns
Sijainti
Helsinki
No eihän siinä, onhan se Schumi kova jätkä. Jos kuitenki puhutaan kerta kokonaisuudesta, niin Schumin kohdallahan se tarkoittaa myös kaikkea ja kaikkia muuta/muita siinä ympärillä.

Schumi on tuote joka rakennettiin sen jälkeen kun menetettiin traagisesti Senna(R.I.P) :( Sarjan herrat&muut olivat siinä tilanteessa, että oli pakko tehdä tällainen ratkaisu. Schumin valintaa täksi tuotteeksi puoltivat useat asiat, kuten sopiva nöyryys radan ulkopuolella, röyhkeys radalla, riittävä nopeus ja taidot. Hyvä kielitaito sekä saksalaisuus.

Immeinen se Schumi noin niinku yksikseen on ja silloin tavallinen kuolevainen kuten muutkin suuret mestarit :)

NiPzyyZ

Well-known member
Schumia olen aina arvostanut hirmu korkealle, mutta tuollaiset tapahtumat, kuten Suzukassa auton sammutus yms. pistävät pienen kysymysmerkit hänen paineensietokyvyn ylle.. Toisaalta kun näki esim. viimeisen kisan jossa Schumi ajoi niin viimeistään ymmärsi, miksi kaikki nuo ennätykset ovat juuri hänellä.

Bobakki

@f1hog
Sijainti
En oo mistään kotosin
formulastara sanoi:
Mikä sut sitten saa sellaisia kirjoittamaan?

Miss Piggy sanoi:
Että ei se kalusto aina ollut kovin ylivoimainen ollenkaan. Viime vuosina tietty oli ja Benetton-aikana tietenkin. Mutta Ferrarilla alkuun tilanne oli jotain ihan muuta. Mutta Schumi kovana rattimiehenä pystyi ajamaan silläkin autolla jotenkin siedetävän näköisiä aikoja.
En pitäisi Benetton-aikojen kalustoa ylivoimaisena etenkään vuoden 1995 osalta. Minusta Williamsilla oli kyllä ylivoima sillä saralla suurimman osan kautta, mutta Benettonin paremmat taktiikat ja Schumin kyky toteuttaa ne käänsivät mestaruustaiston Hillin tohelointien ohella. Ehkä jopa se Schumacherin paras mestaruus minusta.

Lancer

Realisti
Sijainti
taas Suomessa
Miss Piggy sanoi:
Taidat unohtaa, että se Ferrari, jolla Schumi lähti ajamaan kaudella '96 oli todella kaukana voittavasta autosta. Schumin tehtävä oli nostaa Ferrari-talli siitä suosta, johon se oli uponut suht syvälle vuosien saatossa. Se juurikin on enempikin se syy, miksi itse nostan Schumin todella korkealle muiden yläpuolelle. Harva voittava kuski suostuu ottamaan sellaista tehtävää itselleen.

Mutta nämä on toki makuasioita, että kuka on kaikkien aikojen paras kuljettaja. Tilastojen valossa tarkastelukaan ei aina kerro koko totuutta. Ja mä ymmärrän kyllä todella hyvin, että herra Schumacherin persoona ja tapa tehdä asioita ei varmasti miellytä kaikkia. Mutta itse näen asian tällä tavoin. Eli että legendarisen Ferrarin nostaminen voittavaksi talliksi uudestaan oli se asia, joka teki schumista suuren kuskin. Tokikaan tietenkään se ei ole yksin Schumin ansioita ollenkaan, vaan monen monen tekijän. Mutta jos nyt kuljettajista puhutaan niin...
Tässä taidettiin hakea sitä kysymystä että miten Schumi olisi pärjännyt keskitason tai sitä heikommalla autolla. -96 ei Ferrari ollut heikoinkaan, muttei myöskään nopein (tasoa akselilla BMW-Renault tältä vuodelta). Ainoan kerran kun Schumi on vähän heikomman F1-auton rattiin päässyt on debyyttikisa Jordanilla -91 Belgiassa. Sekin oli vain yksi kisa, mikä ei oikein anna aihetta vertailuun mielestäni.

Revolt

Lead Singer
formulastara sanoi:

Kuten varmaan huomasit, mainitsin nimenomaan, että kokonaisuutena Schumi on ylivoimainen. Kokonaisuuteen kuuluu vaikka ja mitä myös ajamisen ulkopuolella. Esiintymiskyky, tiimin motivoiminen, ahkeruus, kielitaito, kaupallisuus, pitkäjänteisyys, uskollisuus, fysiikka, tasaisuus jne jne. Kyllä se vain niin on, ettei ole Schumin ylittänyttä kaikki nämä asiat huomioon ottaen. Tietysti kaiken ajamiseen liittyvän lisäksi. Kimi voi kuskina olla ihan rauhassa vaikka miljoona kertaa Schumia parempi mutta lähes kaikessa muussa onkin sitten vähintään yhtä paljon perässä... Eikä siinä mitään, tuskin se Kimiä itseään paljoa edes kiinnostaa :D

Ja mitä tulee tuohon vikaan kohtaan, niin ihan tahallani kirjoitin tuohon tyyliin kun nyt kuitenkin ollaan F1-Vapaan puolella, jossa ymmärtääkseni on tapana (ehkä jopa tarkoituksenakin) kirjoittaa hieman kieli poskessa... Kukaan ei vaan ole tainnut kertoa sulle :D ;)

Tinppa

Well-known member
Sijainti
Jyväskylä
en ole mikään suumahheri fani, mutta täytyy sanoa että parhaat miehet yleensä tuppaavat ajamaan parhaita autoja..

jos katsotaan pelkkien tilastojen varjossa, onhan se saksalainen ylivoimainen ykkönen, mutta jokainen arvostaa omalla tavallaan.
Tavoitehan on voittaa kilpailuja ja maailmanmestaruuksia, ja hän teki tavalla johon muut eivät ole pystyneen.

persoonista suurin mielestäni Senna,

ei ole yksittäistä parasta kuskia, kovia jätkiä KAIKKI,, (paitsi ehkä massa)