Kaikkien aikojen paras f1-kuski?

Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
1. Schumacher
2-6. (ei järjestyksessä) Räikkönen, Senna, Häkkinen, Alonso, Prost

Prostista en tiedä yhtään mitään, mutta mestaruuksia on paljon, joten heitin tonne mukaan. Toki on muitenkin, joilla on aika monta mestaruutta.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Miss Piggy sanoi:
Taidat unohtaa, että se Ferrari, jolla Schumi lähti ajamaan kaudella '96 oli todella kaukana voittavasta autosta. Schumin tehtävä oli nostaa Ferrari-talli siitä suosta, johon se oli uponut suht syvälle vuosien saatossa. Se juurikin on enempikin se syy, miksi itse nostan Schumin todella korkealle muiden yläpuolelle. Harva voittava kuski suostuu ottamaan sellaista tehtävää itselleen.
Nooh, en nyt sanoisin ihan noinkaan. Kuten joku sanoi, ainut heikkotasoinen kalusto millä Schumi on ajanut on on 91 Jordan.

Ferrari sitä vastoin oli voittaja-auto koko ajan. Kyseisen tallin kalusto oli koko ajan kolmen parhaan joukossa ja siihen aikaan taktiikoilla ja luotettavuudella sekä hieman kuskin lahjoilla saatiin aikaiseksi voittoja enemmän kuin nykyään. Ferrareiden ongelmana oli luotettavuus. Esim. kaudella 95, Alesi oli useaan otteeseen eturivissä mutta kalusto ei kestänyt.

96 auto ei ollut ihan parasta luokkaa mutta vastustajana oli ainoastaan Williams. Joten Schumi pystyi toki rattimiehenä hoitamaan muutamat tilanteet hyvin. Varsinkin ku päävastustaja oli niinkin heikkohermoinen heppu kuin Hill. Jolta Schumi oli murtanut selkärangan 95.

Vuodesta 95 on sanottava se, että vaikka Benetton ei autona ihan niin hyvä ollut kuin Williams, niin kuskina Hill ei ole koskaan ollut riittävän hyvä haastamaan Schumia. Joten en pidä kyseistä kautta lähelläkään Schumin parhaista kausista. 00 kausi on huomattavasti parempi kausi jo ihan siksi että vastustajat olivat samaa tasoa. Harmittaa suunnattomasti, että 99 kausi jäi Schumin osalta kesken.

Ja sit taas palataan takas Ferrariin. Miksi Schumi ei olisi tarttunut tilaisuuteen Ferrari paikasta voittavana miehenä??? Tyhmähän se olisi ollut jos ei olisi tarttunut. Kimin sanoin, samoin Alesin, kuka ei haluaisi ajaa Ferrarilla? Siinä vastaus. Toki Schumi otti haasteen vastaan mutta hänellä ei lajin hallitsevana ja kaksinkertaisena mestarina ollut mitään menetettävää.

Alesi teki Schumit jo muutamaa vuotta aikaisemmin vaikka hänellä oli mahdollisuus päästä voittavaan autoon Williamsille. Joten ei Schumin valinta ole mikään sen kummoisempi spesiaalitapaus.

Loppuun vielä se, että Ferrarin omalle tasolleen nosti nämä neljä henkilö: Schumi, Todt, Brawn ja Byrne. Joista tietty kuljettaja paistattelee siinä eturivissä. Todt oli jo valittu nostamaan Ferraria takaisin mestariksi. Byrne, Brawn ja Schumi olivat 94-95 näyttäneet, että juuri he kykenevät asian hoitamaan ja näin Todt hoiti kaikki Ferrarille -> Loppu on historiaa.

Miksi sitten 96 Benetton ei pärjännyt enää, kun Schumi lähti? Hyvä kysymys. Vastaus on lähes sama kuin miksi Williams ei pärjännyt 98. Brawn ja Byrne siirtyivät kauden 96 aikana Benettonilta Ferrarille hoitamaan Ferrarin 97 kalustoa ja tilannetta. Eli ne merkittävät henkilöt siirtyivät tallista pois juuri sen kauden aikana. Sama tapahtui 97 aikana Williamsille kun Newey siirtyi Williamsilta McLarenille. Noh Williams tosin sitten menetti Renaultin koneet 97 kauden jälkeen, vaikkakin Mecachrome mylly pohjautui edelliskauden Renaultin voittavaan koneeseen.

No ja tulipa turhaa höpinää siihen vähän, tzori :)
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Bobakki sanoi:
Mikä sut sitten saa sellaisia kirjoittamaan?
Hommaa jostain vaikka huumorintaju. Ihan kaikkia härpäkejuttuja ei tarvitse ottaa niin tosissaan. On se kumma, että joillekin sitä saa koko ajan olla alleviivaamassa.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Miss Piggy sanoi:
Taidat unohtaa, että se Ferrari, jolla Schumi lähti ajamaan kaudella '96 oli todella kaukana voittavasta autosta. Schumin tehtävä oli nostaa Ferrari-talli siitä suosta, johon se oli uponut suht syvälle vuosien saatossa. Se juurikin on enempikin se syy, miksi itse nostan Schumin todella korkealle muiden yläpuolelle. Harva voittava kuski suostuu ottamaan sellaista tehtävää itselleen.

Että ei se kalusto aina ollut kovin ylivoimainen ollenkaan. Viime vuosina tietty oli ja Benetton-aikana tietenkin. Mutta Ferrarilla alkuun tilanne oli jotain ihan muuta. Mutta Schumi kovana rattimiehenä pystyi ajamaan silläkin autolla jotenkin siedetävän näköisiä aikoja.

Mutta nämä on toki makuasioita, että kuka on kaikkien aikojen paras kuljettaja. Tilastojen valossa tarkastelukaan ei aina kerro koko totuutta. Ja mä ymmärrän kyllä todella hyvin, että herra Schumacherin persoona ja tapa tehdä asioita ei varmasti miellytä kaikkia. Mutta itse näen asian tällä tavoin. Eli että legendarisen Ferrarin nostaminen voittavaksi talliksi uudestaan oli se asia, joka teki schumista suuren kuskin. Tokikaan tietenkään se ei ole yksin Schumin ansioita ollenkaan, vaan monen monen tekijän. Mutta jos nyt kuljettajista puhutaan niin...
Heh, Sumihan sen Ferrarin sieltä ihan issekseen suosta kampesi. Aika hellyttävää, kuinka tällainen utopia edelleen elää ah, niin ylväänä ja voimakkaana Sumifanien sydämissä. :thumbup:

Enkä mä ole Sumia suinkaan dissaamassa täällä näin. Yksi parhaista kuljettajista, mutta yksi siinä missä muutkin. Olosuhteet tekivät hänestä Legendan, olosuhteet, joihin hänellä itsellään oli paljon vähemmän osaa, mitä suuri yleisö haluaa nähdä. Legendoja halutaan tehdä, ne myyvät, koska kysyntä on kova.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Se vielä Miss Piggylle, että yrittäisit sisäistää sen, mitä itsekin olet muille kertonut. Eli ettei ne kuskit suunnittele niitä autoja.

Hyvä esimerkki tästä on vaikka tapaus Mika Häkkinen. Luuletko, että hän kovalla työllään sai viimein vuonna -98 Mclarenin lentämään. Että hän nosti Mclarenin vielä pahemmasta suosta missä Ferrari oli? Vuonna 1994-1997 Mclaren ei saanut voiton voittoa, lukuun ottamatta -97 viimeistä kisaa, jossa Villeneuve tarjosi Häkälle ensimmäisen voiton.

Pidätkö sattumana, että tuon ajan tähtisuunnittelija Adrian Newey sattui tulemaan -97 ylivoimaisesta Williamsilta Mclarenille, ja yllättäen sekä Mikan että Davidin vauhti koheni kärkiporukkaan. Mika ja David sitten kovalla työllä olivat kauden -98 avauksessa aika-ajoissa omilla sekuntiluvuillaan ihme-Sumin jääden 0,7s molemmista.

Toivottavasti ymmärrät viestin sanoman. Fantasia ja F1 ovat halutessasi kaksi eri asiaa.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Bobakki sanoi:
En pitäisi Benetton-aikojen kalustoa ylivoimaisena etenkään vuoden 1995 osalta. Minusta Williamsilla oli kyllä ylivoima sillä saralla suurimman osan kautta, mutta Benettonin paremmat taktiikat ja Schumin kyky toteuttaa ne käänsivät mestaruustaiston Hillin tohelointien ohella. Ehkä jopa se Schumacherin paras mestaruus minusta.

Olen samaa mieltä siinä, että kausilla -94 ja -95 Williamsilla oli aerodynaamisesti kehittyneempi auto mitä Benettonilla. Sumin mestaruus -94 oli pitkälti tulosta Sumin loistavasta ajosta, tiimin mahtavista taktiikoista ja ikävä kyllä Sennan kuolemasta -Hillistä ei ollut vielä ajamaan mestaruudesta. Myös kaudella -95 Hill osasi kyllä uskomattoman lahjakkaasti tupeltaa aina kun mahdollista. Sen sijaan Sumi maksimoi pisteensä oivallisesti. Kuten Kimi jokaisella kaudellaan.
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Squmin siirto Ferrarille oli osa Bernien suunnitelmaa. Tarkoituksena oli kasata supertalli, joka dominoisi lajia ennen näkemättömällä tavalla ja siten nostaisi sen näkyvyyttä ympäri maailmaa. Talliksi valittiin luonnollisesti Ferrari, koska esim. Mäklaren tai Villijams eivät ole maailmanlaajuisesti tunnettuja.

Varma tieto.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Revolt sanoi:
Kuten varmaan huomasit, mainitsin nimenomaan, että kokonaisuutena Schumi on ylivoimainen. Kokonaisuuteen kuuluu vaikka ja mitä myös ajamisen ulkopuolella. Esiintymiskyky, tiimin motivoiminen, ahkeruus, kielitaito, kaupallisuus, pitkäjänteisyys, uskollisuus, fysiikka, tasaisuus jne jne. Kyllä se vain niin on, ettei ole Schumin ylittänyttä kaikki nämä asiat huomioon ottaen. Tietysti kaiken ajamiseen liittyvän lisäksi. Kimi voi kuskina olla ihan rauhassa vaikka miljoona kertaa Schumia parempi mutta lähes kaikessa muussa onkin sitten vähintään yhtä paljon perässä... Eikä siinä mitään, tuskin se Kimiä itseään paljoa edes kiinnostaa :D

Ja mitä tulee tuohon vikaan kohtaan, niin ihan tahallani kirjoitin tuohon tyyliin kun nyt kuitenkin ollaan F1-Vapaan puolella, jossa ymmärtääkseni on tapana (ehkä jopa tarkoituksenakin) kirjoittaa hieman kieli poskessa... Kukaan ei vaan ole tainnut kertoa sulle :D ;)

Jee-ep :D

Minä taas voin mainita yhtä mielivaltaisesti henkilön ominaisuuksia, jotka tekevät hänestä ns. "kokonaisuutena ylivoimaisimman".

Näitä ovat mm.
- Laskelmoitu hiljaisuus
- Kylmyys
- Passiivinen sosiaalisuus
- Karkea ja nöyristelemätön huumori
- kommenttien näennäinen monotonisuus
- paskan- eli "ylimääräisen" "epäolennaisen" "turhan" -puhumisen vähäisyys
- jne. jne.

Nämä tekevät mielestäni eräästä kuljettajasta niin "kokonaisesti ylivoimaisimman", että täysin sekaisin täytyy olla, jos erimieltä on. :D Hyvää viikonloppua vaan sullekin. :)
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Tinppa sanoi:
en ole mikään suumahheri fani, mutta täytyy sanoa että parhaat miehet yleensä tuppaavat ajamaan parhaita autoja..

jos katsotaan pelkkien tilastojen varjossa, onhan se saksalainen ylivoimainen ykkönen, mutta jokainen arvostaa omalla tavallaan.
Tavoitehan on voittaa kilpailuja ja maailmanmestaruuksia, ja hän teki tavalla johon muut eivät ole pystyneen.

persoonista suurin mielestäni Senna,

ei ole yksittäistä parasta kuskia, kovia jätkiä KAIKKI,, (paitsi ehkä massa)

Älähän nyt, heh Massa uhoaa jälleen voittavansa mestaruuden. Kunhan vaan ei olisi niin surkea tuuri koko ajan. :rolleyes:

Senna oli kyllä ehkä kaikkein kovin, ainakin aika-ajajana. Persoonana taas kyseinen sälli on lähinnä huvittava. Mieshän puhui toisinaan aika pehmeitä limiitin ylittämisineen jne. Itse asiassa äijän haastattelut ovat todella puuduttavaa kuunneltavaa - jonninjoutavaa runoilua, kuten Kimi mainitsi - eivätkä anna kuvaa kovin paljon kouluja käyneestä sällistä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
formulastara sanoi:
Hommaa jostain vaikka huumorintaju. Ihan kaikkia härpäkejuttuja ei tarvitse ottaa niin tosissaan. On se kumma, että joillekin sitä saa koko ajan olla alleviivaamassa.
Kävikö edes mielessäsi, että saattaisin tarkoittaa jotain muuta kuin niitä härpäkejuttuja?
Se vielä Miss Piggylle, että yrittäisit sisäistää sen, mitä itsekin olet muille kertonut. Eli ettei ne kuskit suunnittele niitä autoja.
Ei kai se tuollaista ole väittänytkään? Totta on se, että Schumi otti Ferrarin nousun myös omaksi projektikseen sitoutumalla talliin pitkäksi ajaksi. Hyvä tiimi vaatii muutakin kuin pätevän suunnitteluosaston ja Schumacherin vaikutuksesta sen synnyssä ollaan yleensä kohtalaisen yksimielisiä.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Bobakki sanoi:
Kävikö edes mielessäsi, että saattaisin tarkoittaa jotain muuta kuin niitä härpäkejuttuja?

Kävi, mutta en muista väittäneeni ketään sekopääksi, jos ei ole minun kanssa samaa mieltä jostain asiasta.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Bobakki sanoi:
Ei kai se tuollaista ole väittänytkään? Totta on se, että Schumi otti Ferrarin nousun myös omaksi projektikseen sitoutumalla talliin pitkäksi ajaksi. Hyvä tiimi vaatii muutakin kuin pätevän suunnitteluosaston ja Schumacherin vaikutuksesta sen synnyssä ollaan yleensä kohtalaisen yksimielisiä.
Antaisit mieluummin neiti Piggyn vastata hänelle osoitettuun kysymykseen. Ei tänne mitää Olli Saareloita tarvita.

Mutta vastatakseni sinulle, kyllä minusta jos sanotaan, että joku siis yksikössä, nostaa jonkun tallin "suosta", niin siinä tarkoitetaan vain ja ainoastaan tätä yhtä ihmistä, vaikka siellä oli Benettonin porukka mukana. Eikä se nyt niin kauheassa suossa muutenkaan ollut. 1995 Ferrari otti hienon voiton, ja vähän paremmalla onnella olisi ottanut pari muutakin. Vauhti oli ihan kohdillaan siinä hienossa V12-mottisessa.

 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
formulastara sanoi:
Antaisit mieluummin neiti Piggyn vastata hänelle osoitettuun kysymykseen. Ei tänne mitää Olli Saareloita tarvita.
Uskoakseni en vastannut yhteenkään kysymykseen, et nimittäin esittänyt yhtäkään Schumiin ja Ferrariin liittyen. Hämmästelen vaan sitä, että argumentilla "ei ne suunnittele niitä autoja" pyritään kumoamaan kuljettajan kaikki vaikutus tiimin toimintaan.

Mutta vastatakseni sinulle, kyllä minusta jos sanotaan, että joku siis yksikössä, nostaa jonkun tallin "suosta", niin siinä tarkoitetaan vain ja ainoastaan tätä yhtä ihmistä, vaikka siellä oli Benettonin porukka mukana. Eikä se nyt niin kauheassa suossa muutenkaan ollut. 1995 Ferrari otti hienon voiton, ja vähän paremmalla onnella olisi ottanut pari muutakin. Vauhti oli ihan kohdillaan siinä hienossa V12-mottisessa.
Miksi se Benettonin porukka tuli talliin? Todtin ohella nousu henkilöityy minusta vahvimmin Schumacheriin. Kaksi voittoa edelliseen neljään vuoteen ja 13 vuoden tauko mestaruuksissa on kyllä kohtalainen suo tallille, jonka pitäisi taistella mestaruuksista joka vuosi.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
No 4 kertaa kakkonen ja muuten aika pitkälti kolmen joukossa, voittoja lähes joka vuosi. Selvä suo, kuten McLarenillakin tässä vuoden 98 jälkeen.

Pyöritellään nyt samaa asiaa vielä ympäri ja tarkoitetaan suurin piirtein samaa, Todt oli merkittävin, eikä ollu ku Schumi, no eikä ollu ku Schumi&Todt, no eihän ku Todt&Schumi. Loppuun, no ei suinkaan ku Brawn&Byrne vai pitäiskö sen olla toisinpäin? :confused: Ihan sama miten noita pyörittelee ja kuka mitäkin mieltä. Totuus on jokaisen päässä siten miten sen itse näkee ja miten nuo kaikki tarinat ja tilastot tulkitsee.

Loppujen lopuksi voidaan sanoa, että kyseiset herrat ovat saaneet paljon aikaan :)
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9345
Jos nyt vain kahta kautta vertaa, niin mielestäni Ferrari 1995 oli parempi kuin McLaren 2006. Molempien kausien jälkeen ko. talliin liittyi kaksi edellistä mestaruutta voittanut kuljettaja.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Niin ja Prost teki kaudella 90 varsin mainiota työtä jos vertaa Ferrarin kausia 96-97 :ahem:
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Schumi on ehkä paras kuski koskaan, mutta ei hänellä silti luultavasti ollut hirveesti vaikutusta Ferrarin nousuun muuten kuin ehkä jollain ihmeen "hyvä henki ja kaikki on kavereita ja puhaltaa yhteen hiileen" -mentaliteetin luojana.

Varmaan Schumi on kuskeista paras auton kehittäjä ja tiimi hengen luoja jne., mutta ei se kuskin vaikutus silti koskaan ole kovin suuri (koska varmasi monikin kuski osaa antaa suurimman osan siitä palautteesta, mitä tallin henkilökunta kuskilta tarvitsee).

Kuitenkin se on lähes täysin niiden auton suunnitelijoiden ja muiden harteilla, että mihin se auto kulkee vai kulkeeko se mihinkään.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Ground Effect sanoi:
Schumi on ehkä paras kuski koskaan, mutta ei hänellä silti luultavasti ollut hirveesti vaikutusta Ferrarin nousuun muuten kuin ehkä jollain ihmeen "hyvä henki ja kaikki on kavereita ja puhaltaa yhteen hiileen" -mentaliteetin luojana.

Varmaan Schumi on kuskeista paras auton kehittäjä ja tiimi hengen luoja jne., mutta ei se kuskin vaikutus silti koskaan ole kovin suuri (koska varmasi monikin kuski osaa antaa suurimman osan siitä palautteesta, mitä tallin henkilökunta kuskilta tarvitsee).

Kuitenkin se on lähes täysin niiden auton suunnitelijoiden ja muiden harteilla, että mihin se auto kulkee vai kulkeeko se mihinkään.

Minen ymmärrä tätä viestiä. "vaikka Sumi on paras kuljettaja, niin ei se kuitenkaan vaikuttanut Ferrarin nousuun. Ja vaikka Sumi on paras autonkehittäjä, niin ei se vaikuttanut Ferrarin nousuun" :confused:

Onko tämä joku kieroutunut Sumifanin yritys sanoa, että se nyt on selvä, että Sumi on paras, muusta voidaan kiistellä?

Kuka voi varmasti sanoa, että jos Kimi olisi ollut Sumin tilalla, hänellä ei olisi niin paljon menestystä kuin Sumilla? Tai että hänellä ei olisi jopa kahta titteliä enemmän? En minä ainakaan voi sanoa. Ilmeisesti joku kuitenkin senkin tietää, koska Sumi on monille niin selkeästi ja itsestäänselvästi paras.

Mitä tulee Ferrarin nousuun, niin mielestäni siihen on siis ollut osallisena MYÖS Sumi, muttei pelkästään.
 

Miss Piggy

Schufosa
Liittynyt
14.9.2006
Viestit
1827
Jaahas, täällä taas väännetään. Niin, siis itsehän mielestäni kirjoitin justiinsa, että EI OLLUT YKSIN SCHUMIN ANSIOTA Ferrarin nostaminen huipulle. :doubtful: Jäikö se jotenkin epäselväksi? Ärsyttää vääntää aina tästä asiasta.

Ja Formulastaralle, rakkaalle kiistakumppanilleni :wink: sellaista, että ei varmaan ollut sattumaa, että Häkällä on ollut parhaat miehet takanaan Mäkillä, eikä todelakaan, että Schumilla on ollut sama tilanne Ferrarilla. Vai mitä ajoit takaa? Mutta Bobakki musta sanoi hyvin, että vaikka ei ne kuskit niitä autoja suunnittelekaan, niin kyllä eri kuskitkin eri tavalla tiiminsä kanssa kommunikoi ja eri intensiteetillä työskentelee. Kyllä mä tajuan, että et Schumia ole dissaamassa ja sama se mulle, vaikka oisitkin. Meidän mielipiteistähän tässä kyse onkin, eikä niiden tarvi olla samoja mielestäni. Itehän sä hehkutat Kimiä ihan yhtä paljon, ku mä Schumia. :eek: En mä kuule ketään minään Jumalasta seuraavana (alas- tai ylöspäin :D ) pidä.

Mun pointtini oli siis se, että Ferrari ei ollut voittava auto todellakaan 1996. Mutta eihän se nyt tietty huonoimasta päästä ollut, että siinä mielessä ei ole Schumi huonolla autolla ajanut. Mutta se, että Ferrari sai Schumista nopean, työlleen omistautuvan kuskin, joka sai houkuteltua mukaansa parhaat miehet sitä AUTOAKIN SUUNNITTELEMAAN ja taktiikoita hiomaan tekee kokonaisuutena Schumista MUN MIELESTÄ parhaan kuskin.

Mutta makuasioitahan nämä, joten paskaaks näistä kiistelemään. :eek:
 
Ylös