Miss Piggy sanoi:
Taidat unohtaa, että se Ferrari, jolla Schumi lähti ajamaan kaudella '96 oli todella kaukana voittavasta autosta. Schumin tehtävä oli nostaa Ferrari-talli siitä suosta, johon se oli uponut suht syvälle vuosien saatossa. Se juurikin on enempikin se syy, miksi itse nostan Schumin todella korkealle muiden yläpuolelle. Harva voittava kuski suostuu ottamaan sellaista tehtävää itselleen.
Nooh, en nyt sanoisin ihan noinkaan. Kuten joku sanoi, ainut heikkotasoinen kalusto millä Schumi on ajanut on on 91 Jordan.
Ferrari sitä vastoin oli voittaja-auto koko ajan. Kyseisen tallin kalusto oli koko ajan kolmen parhaan joukossa ja siihen aikaan taktiikoilla ja luotettavuudella sekä hieman kuskin lahjoilla saatiin aikaiseksi voittoja enemmän kuin nykyään. Ferrareiden ongelmana oli luotettavuus. Esim. kaudella 95, Alesi oli useaan otteeseen eturivissä mutta kalusto ei kestänyt.
96 auto ei ollut ihan parasta luokkaa mutta vastustajana oli ainoastaan Williams. Joten Schumi pystyi toki rattimiehenä hoitamaan muutamat tilanteet hyvin. Varsinkin ku päävastustaja oli niinkin heikkohermoinen heppu kuin Hill. Jolta Schumi oli murtanut selkärangan 95.
Vuodesta 95 on sanottava se, että vaikka Benetton ei autona ihan niin hyvä ollut kuin Williams, niin kuskina Hill ei ole koskaan ollut riittävän hyvä haastamaan Schumia. Joten en pidä kyseistä kautta lähelläkään Schumin parhaista kausista. 00 kausi on huomattavasti parempi kausi jo ihan siksi että vastustajat olivat samaa tasoa. Harmittaa suunnattomasti, että 99 kausi jäi Schumin osalta kesken.
Ja sit taas palataan takas Ferrariin. Miksi Schumi ei olisi tarttunut tilaisuuteen Ferrari paikasta voittavana miehenä??? Tyhmähän se olisi ollut jos ei olisi tarttunut. Kimin sanoin, samoin Alesin, kuka ei haluaisi ajaa Ferrarilla? Siinä vastaus. Toki Schumi otti haasteen vastaan mutta hänellä ei lajin hallitsevana ja kaksinkertaisena mestarina ollut mitään menetettävää.
Alesi teki Schumit jo muutamaa vuotta aikaisemmin vaikka hänellä oli mahdollisuus päästä voittavaan autoon Williamsille. Joten ei Schumin valinta ole mikään sen kummoisempi spesiaalitapaus.
Loppuun vielä se, että Ferrarin omalle tasolleen nosti nämä neljä henkilö: Schumi, Todt, Brawn ja Byrne. Joista tietty kuljettaja paistattelee siinä eturivissä. Todt oli jo valittu nostamaan Ferraria takaisin mestariksi. Byrne, Brawn ja Schumi olivat 94-95 näyttäneet, että juuri he kykenevät asian hoitamaan ja näin Todt hoiti kaikki Ferrarille -> Loppu on historiaa.
Miksi sitten 96 Benetton ei pärjännyt enää, kun Schumi lähti? Hyvä kysymys. Vastaus on lähes sama kuin miksi Williams ei pärjännyt 98. Brawn ja Byrne siirtyivät kauden 96 aikana Benettonilta Ferrarille hoitamaan Ferrarin 97 kalustoa ja tilannetta. Eli ne merkittävät henkilöt siirtyivät tallista pois juuri sen kauden aikana. Sama tapahtui 97 aikana Williamsille kun Newey siirtyi Williamsilta McLarenille. Noh Williams tosin sitten menetti Renaultin koneet 97 kauden jälkeen, vaikkakin Mecachrome mylly pohjautui edelliskauden Renaultin voittavaan koneeseen.
No ja tulipa turhaa höpinää siihen vähän, tzori