Kaikkien aikojen turhin F1 kuski?

kana-fin

Well-known member
Liittynyt
19.12.2006
Viestit
873
Itselle tuli mieleen ainakin Pantano, jolla oli tapana pyörähdellä ainakin kerran kisassa.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Turhimpien kuskien nimiä ei pitäisi edes muistaa.
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Bobakki sanoi:
Kuka se sitten olisi?
Itse pidän Jacques Villeneuvea heikompana kuin Damon Hilliä. Voisi kai sitä heikoimpanakin pitää, kun ottaa huomioon sen, että "ajoi mestaruuteen ylivoimaisella autolla" (;)) ja näytöt mestaruuden jälkeen olivat aika vaisuja. Vaikka väläyttelikin sillon tällöin niin '98 Williamsilla, BAR-kaudellaan, että Sauberin ratissakin. Jacquesin statseja: 11 voittoa, 23 podiumia, 13 paalupaikkaa, 9 nopeinta kierrosta.

Useathan myös antavat varsin vähän arvostusta Keken maailmanmestaruudelle, perustellen sitä kauden 1982 ikävillä tapahtumilla jotka edesauttoivat Keken mestaruutta ja Keijon suhteellisen heikoilla uratilastoilla ja näytöillä mestaruuden jälkeisiltä vuosilta. Omasta mielestäni Keijo tosin kärsi koko uransa ajan heikosta kalustosta, jonka myötä ei koskaan pystynyt oikeastaan taistelemaan enää toisesta mestaruudesta. Silti Keijo väläytteli heikommallakin kalustolla 1983-1986. Näiltä osin pidän Rosbergia Hillin lailla syyttä aliarvostettuna mestarina. Mutta puhtaiden tilastojen valossahan Rosbergia voisi pitää Hilliä heikompana maailmanmestarina: 5 voittoa, 17 podiumia, 5 paalupaikkaa, 3 nopeinta kierrosta.

Phil Hillin mestaruushan tuli myös hieman Kekemäisesti, kun kova kilpakumppani kuoli. Hillin statistiikat ovat myös heikohkot: 3 voittoa, 16 podiumsijaa, 6 paalupaikkaa, 6 nopeinta kierrosta. Mutta nämä vain 51 kisassa, joten ei hassumin.

Myös Mike Hawthorn on tilastojen valossa heikohko mestari: 3 voittoa, 18 podiumsijaa, 4 paalupaikkaa, 6 nopeinta kierrosta. Mutta nämä vain 47 kisassa, joten ei hassumin tämäkään. Hawthornikin voitti kekemäisesti mestaruuskaudellaan vain yhden osakilpailun, kun kakkoseksi jäänyt Stirling Moss voitti neljä kisaa. Pienenä "lisätahrana" Hawthornin kilpeen: Mike diskattiin mestaruusvuonnaan Portugalin GP:ssä, koska hän sääntöjenvastaisesti työnsi autonsa maaliin. Pahin kilpakumppani Moss kuitenkin puolusti Mikea ja (käsittääkseni täysin sääntöjenmukainen) diskaus peruttiin. Lisätahrana voisi ehkä pitää sitäkin, että Hawthorn (peloissaan? :p) lopetti ykkösissä heti mestaruutensa jälkeen. ;)

Eli summa-summarum: Nyky-ykkösten ajalta heikoin mestari on mielestäni Jacques Villeneuve. Esihistoriallisimmilta ajoilta Mike Hawthorn ja Phil Hill ovat varmaankin kaksi heikointa mestaria.
 
Viimeksi muokattu:

Lisko

Well-known member
Liittynyt
10.5.2006
Viestit
666
Sijainti
Liskola
Mun mielestä nää kaikki Idet ja Youngit on tuonu sarjaan lisää toimintaa ja vaarallisia tilanteita joten mun mielestä ei voida puhua turhista kuskeista:alppu:

Turheja kuskeja on esim. Monteiro tai Ralf Schumacheri, ei jaksais katella tollasia värittömiä letkan hännillä ajelijoita .
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Lisko sanoi:
Mun mielestä nää kaikki Idet ja Youngit on tuonu sarjaan lisää toimintaa ja vaarallisia tilanteita joten mun mielestä ei voida puhua turhista kuskeista:alppu:

Turheja kuskeja on esim. Monteiro tai Ralf Schumacheri, ei jaksais katella tollasia värittömiä letkan hännillä ajelijoita .
Ralf Schumacher olis varmaan voittanutkin sen Spa 98:n kun oli kait nopeampi kuin Hillkin sillä kelillä mutta kait joku tallimäärätys piti sen takan tai jotain. Ei muistia. :dunno:
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Trone sanoi:
Lisätahrana voisi ehkä pitää sitäkin, että Hawthorn (peloissaan? :p) lopetti ykkösissä heti mestaruutensa jälkeen. ;)
Itse kyllä arvostan sellaista kuljettajaa, joka osaa lopettaa ollessaan uransa huipulla. Vai vähentävätkö ne esim. Stewartin, Prostin ja M.Schumacherin saavutuksia mitenkään? :confused:
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Jason Voorhees sanoi:
Itse kyllä arvostan sellaista kuljettajaa, joka osaa lopettaa ollessaan uransa huipulla. Vai vähentävätkö ne esim. Stewartin, Prostin ja M.Schumacherin saavutuksia mitenkään? :confused:
Juu toihan oli läppänä tuossa. :) Vaikkakin, Stewart lopetti vuonna 1973 kolmanteen maailmanmestaruuteensa ja Prost vuonna 1993 neljänteen maailmanmestaruuteensa (Schumihan taasen ei lopettanut mestaruusvuoteen). Hawthorn sitä vastoin lopetti heti ensimmäiseen mestaruutensa alle kolmikymppisenä, koska tiesi ettei tulisi enää tuurimestaruutensa jälkeen pärjäämään. ;)
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Jason Voorhees sanoi:
Itse kyllä arvostan sellaista kuljettajaa, joka osaa lopettaa ollessaan uransa huipulla. Vai vähentävätkö ne esim. Stewartin, Prostin ja M.Schumacherin saavutuksia mitenkään? :confused:
Maailmanmestaruuteen lopettaneita ovat Stewart 1973 ja Prost 1993 sekä menehtyneet Hawthorn 1958 ja Rindt 1970. Mansell piti välivuoden 1992 jälkeen.

11 kertaa maailmanmestari on mestaruusvuotenaan saavuttanut vähemmän voittoja kuin joku toinen: Hawthorn 1958, Surtees 1964, Hulme 1967, Lauda 1977, Scheckter 1979, Rosberg 1982, Piquet 1983, Lauda 1984, Prost 1986, Piquet 1987 ja Prost 1989.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
jupla sanoi:
Maailmanmestaruuteen lopettaneita ovat Stewart 1973 ja Prost 1993 sekä menehtyneet Hawthorn 1958 ja Rindt 1970. Mansell piti välivuoden 1992 jälkeen.

11 kertaa maailmanmestari on mestaruusvuotenaan saavuttanut vähemmän voittoja kuin joku toinen: Hawthorn 1958, Surtees 1964, Hulme 1967, Lauda 1977, Scheckter 1979, Rosberg 1982, Piquet 1983, Lauda 1984, Prost 1986, Piquet 1987 ja Prost 1989.
Jep, tosin Rindt menehtyi ennen maailmanmestaruuttaan.
 

poko

Well-known member
Liittynyt
17.4.2005
Viestit
1231
R.Rosset sanoi:
No voihan PRKL!:jaska:

Mitä sinäkin tollo tiedät F1:kkösistä, kun tuollaista menet kirjoittamaan? Kannattaisi ottaa ensin asioista selvää ennen kuin laukoo päättömyyksiä.

Saavutuksina mainittakoon mm. löi huippunopean tallikaverinsa n. 3 sekunnilla Melbournen aika-ajoissa 1997.
1998

Aika-ajot Takagi 13 - Rosset 2
Karsiutumiset Takagi 0 - Rosset 4

:rolleyes:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jason Voorhees sanoi:
Jep, tosin Rindt menehtyi ennen maailmanmestaruuttaan.
Hyvin luettu.
Trone sanoi:
Eli summa-summarum: Nyky-ykkösten ajalta heikoin mestari on mielestäni Jacques Villeneuve. Esihistoriallisimmilta ajoilta Mike Hawthorn ja Phil Hill ovat varmaankin kaksi heikointa mestaria.
Phil Hilliä pidän itse kyllä kovempana kuin 60-luvun mestareista Hulmea ja Surteesia sekä seuraavilta vuosikymmeniltä Jonesia, Huntia ja Scheckteriä. Heikointa en itse osaa oikein nimetä, Hillin mestaruus oli hänen lähtökohdistaan ihan mieletön saavutus ja Villeneuvea pidän itse aliarvostettuna typerän tiimivalinnan takia. Hillin, Jonesin, Scheckterin ja Hawthornin välillä varmaan valitsisin.
 
Viimeksi muokattu:

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Bobakki sanoi:
Coca-Cola oli Engen tuolloisen F3000-tallin Nordicin sponsorina.


Visiirissä on PSN logot eli ihan Prostia ajellessa Coke on ollut tukemassa heppua. Muistin näköjään oikein.
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Bobakki sanoi:
Hyvin luettu.
Phil Hilliä pidän itse kyllä kovempana kuin 60-luvun mestareista Hulmea ja Surteesia sekä seuraavalta vuosikymmeneltä Jonesia, Huntia ja Scheckteriä. Heikointa en itse osaa oikein nimetä, Hillin mestaruus oli hänen lähtökohdistaan ihan mieletön saavutus ja Villeneuvea pidän itse aliarvostettuna typerän tiimivalinnan takia. Hillin, Jonesin, Scheckterin ja Hawthornin välillä varmaan valitsisin.
Omassa arvostuksessani Surtees ja Hulme nousevat Phil Hillin edelle. Surteesin kohdalla tähän varmasti vaikuttaa alitajuisesti myös miehen moottoripyörämenestys. Hulmessa taas pidän ehkäpä siitä, että mies ajoi melko hyviä tuloksia useampankin kautena.Toisaalta Phil Hill saavutti saman luokan F1-statistiikat kuin Surtees ja Hulme, mutta puolet vähemmillä kisoilla, joten ymmärrän kyllä Phil Hillin arvostukseksi. Itse asiassa, nyt kun vertailin Phil Hilliä ja Hulmetta, niin pitääpäs käntää sen verran takkia, että taidanpa tästä ajanhetkestä lähtien arvostaa Phil Hilliä enemmän kuin Hulmea. :D Eli Phil Hill > Hulme > Hawthorn.

Jones ja Scheckter olivat minullakin bubling under -listalla, samoin Rosberg ja juurikin Damon Hill. Ehkäpä heikomman mestarin määritelmänä voisi pitää sitä, ettei tuntisi suurta vääryttää käyneen vaikkei mestaruutta olisi kyseiselle kuskille koskaan langennutkaan. Giles Villeneuvehan on kai hyvä esimerkki tällaisestä "vääryydestä". Vastaavasti olisi ollut "vääryys", jos Kimi ei olisi koskaan mestaruutta saanutkaan.

Jacquesin arvonlaskuun silmissäni vaikuttaa varmasti tuo BAR-, Renault- ja Sauber-rämpiminen, jossa ne valon pilkahdukset jäivät valitettavan vähälle. Damon Hilliä taas arvostan juurikin siksi, että mies väläytteli Arrowsin ja Jordanin ratissakin mestaruutensa jälkeen. Ja kuten jo sanoin, ei Fränk olisi huonoa kuskia katsellut neljää kautta. Ja Hill kuitenkin piti takanaan sekä Coulthardin 1995-1996 että Villeneuven 1996.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Banaani sanoi:


Visiirissä on PSN logot eli ihan Prostia ajellessa Coke on ollut tukemassa heppua. Muistin näköjään oikein.
Te olette molemmat oikeassa. Enge oli kauden 2001 loppuun asti Nordicin kuljettaja, jonka ansiosta kytkös Coca-Colaan syntyi. Nordicin silloinen markkinointiguru Chris Mower oli edellisenä vuonna onnistunut houkuttelemaan englantilaisen pullotusfirman sponsoroimaan tallia. Samainen yhtiö oli Britannissa sponsoroinut Coca-Cola-tuotemerkillä paikallista Radical-joukkuetta, mutta halusi kivuta lähemmäs moottoriurheilun huippua.

Enge siirtyi vuodeksi 2001 Nordicille, koska Euroopan Coca-Cola halusi näkyvyyttä sijoitukselleen F3000-mestaruuden muodossa ja Nordic tarvitsi siksi toisen auton. Enge sai tämän lisäksi neuvoteltua tukea Tsekkien Coca-Colalta, jonka avulla paikka Nordicilta lopulta avautui. Ostettuaan loppukaudeksi Prostilta vapautuneen paikan Engellä oli muistaakseni myös vielä voimassa ollut sopimus Nordicin kanssa, joka oli myös yksi syy sille, miksi kypärässä pysyivät Coca-Colan mainokset. Tuo löytämäsi kuva taitaa olla ensimmäisestä Prost-testistä, sillä kilpailuviikonloppujen aikana Engellä oli kypärässä muitakin sponsoreita, koska tuki Tsekin Cokikselta oli suhteellisen pientä ja rahaa haettiin muualtakin. Päätukijana Engellä on jo vuosia toiminut Česká Pojišťovna, joka myös maksoi suurimman osan Prost-paikasta. Mutta eihän se kiinnostanut ketään...

Muistan tämän aiheen melko hyvin koska F1-toimittajat ympäri maailmaa olivat ekstaasissa Cokis-linkin takia. Yleisesti arveltiin Coca-Colan viimeinkin tulevan ykkösiin ja yhtiön uskottiin nousevan Ferrarin pääsponsoriksi kun tupakkamainonta loppuisi. Todellisuudessahan Nordicin yhteistyöllä Coca-Colan kanssa ei ollut juurikaan tekemistä Atlantassa päämajaa pitävän emoyhtiön kanssa.

Itse otsikon aiheeseen on ainakin minun vaikea vastata, koska en pysty nimeämään yhtään kuljettajaa, joka olisi F1-maailmassa ollut erityisen turha. Suoritustensa pohjalta Alex Yoong ja Yuji Ide eivät ehkä olleet samalla tasolla muiden kanssa, mutta se ei heistä tee turhia. Molemmat ovat hyviä kuljettajia. Michael Andretti toi vähäksi aikaa F1:lle kiinnostusta Yhdysvalloissa, joten ei hänkään turha ollut. Sikäli ollaan oikeilla jäljillä, että F1 varmasti olisi selvinnyt 90-luvun läpi ilman Lavaggia, Belmondoa ja Deletrazia, mutta hekin olivat loppujen lopuksi melko tärkeitä Marchille ja Pasificille… Rosset, Sospiri ja Moreno nyt eivät ainakaan tälle listalle kuulu, kuten eivät mestareina Hill eikä Villeneuvekään.

Vaikeaa olisi myös nimetä kuljettaja, joka olisi F1:lle erityisen tärkeä ja jota ilman laji ei olisi lainkaan samanlainen kuin se nyt on.
 

Porttilan Laki

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
555
henrizio sanoi:
Kai se on pakko sanoa Alex Yoong, jota jopa Malesialaiset häpeää. :rolleyes:
(Tähän empiiriseen tutkimukseen on käytetty yhtä (1) malesialaista)
Sinällään aika erikoista, koska onhan Alex Yoong tuonut F1-uran jälkeen Malesialle kunniaa ottamalla voittoja A1-sarjassa!
 

Miss Piggy

Schufosa
Liittynyt
14.9.2006
Viestit
1827
Turha ja turha. Miten sen nyt ottaa. Alex Yoong mulla tulis ekana mieleen, jos ois joku pakko nimetä... Mutta enoä tiedä sitten mahtoiko kaveri olla ihan turha. Kai tuolla jokaisella paikkansa on.

Tässä kai haettiin kuitenkin jotain muuta, kuin kuskia josta itse ei ole sattunut pitämään.
 
Ylös