Kanadan GP

  • Viestiketjun aloittaja Joni
  • Aloituspäivämäärä

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Kun McLarenit olivat johdossa ennen turva-auton tuloa, oli tiimin johto rauhoittanut tilanteen sanomalla, että tässä järjestyksessä tullaan maaliin. Eli on ihan turha puhua siitä, että McLaren olisi suosinut Kimiä tässä kisassa.

Kimin pysähdyksessä oli häikkää, koska mekaanikot olivat ehtineet jo ottaa Montoyan tankkausletkun luullen, että molemmat tulevat yhtäaikaa (eli siis Monty ensin). Todellisuudessa siis oli Kimin vuoro tulla sisään sillä kierroksella. Talli teki yksinkertaisesti virheen, eikä ehtinyt pyytää Montoyaa sisään.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Kun turva-auto tuli radalle, kilpailua johtanut Montoya ei saanut radio-ongelmien vuoksi kutsua tulla varikolle heti. Montoya joutui ajamaan ylimääräisen kierroksen, ja kun kolumbialainen lopulta poistui varikolta, ajoi hän varikon ulostulotiellä punaista valoa päin. Tuomaristo liputti Montoyan ulos radalta mustalla lipulla.

(MTV3-AFP)
Mietityttää kovasti et mistä tämä on revitty kun missään muualla ei mistään radio-ongelmista ole mainintaa?

Sinänsä tuo puhuu siis sen puolesta ettei talli voinut pyytää/kerennyt pyytää Montoyaa varikolle!

Toinen juttu mistä täällä joku jo mainitsikin, että olisiko Kimiä kannattanut sitten ottaa siihen perään seisomaan? Jarrut olisi saattaneet kuumeta liika ja kisa olisi sitten päättynyt jälleen keskeytykseen!

Ja kaiken lisäksi jos Kimin piti muutenkin sillä kierroksella tulla varikolle, niin olisiko tankissa ollut enää bensaa riittävästi ylimääräiseen kierrokseen? Melko varmasti kyllä olisi, koska SC perässä ajaessa sitä ei kuitenkaan olisi niin paljon kulunut!
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
En oikein usko noita McLarenin selityksiä. Kieltämättä olis kannattanu ottaa molemmat autot sisälle ja olis säilytetty kaksoisjohto. Oliko sitten niin että voitto pelattiin Kimille likaisella pelillä?

Tiimi ei sitä tietenkään tunnusta. Vaikka onkin McLarenin kannattaja ei voi luottaa heidän tietolähteisiinsä 100%. Ihmeen ristiriitaista infoa liikkuu ja Kimin käskettiin pitää matalaa profiilia.

Ja Montoya kiehui kuin mikäkin!! Asia on täysin selvä :rolleyes:
 

Timoteus

Maailman nisäkkäin
Liittynyt
4.4.1999
Viestit
3934
Misa1 sanoi:
Toinen juttu mistä täällä joku jo mainitsikin, että olisiko Kimiä kannattanut sitten ottaa siihen perään seisomaan? Jarrut olisi saattaneet kuumeta liika ja kisa olisi sitten päättynyt jälleen keskeytykseen!
Aika minimaalinenhan sen parin ylimääräisen pysähdyssekunnin tuoma keskeytysriski on. Jos sekin nyt kuitenkin otetaan huomioon, niin voidaan kysyä, halutaanko hakea 18 pistettä minimaalisella riskillä (jolloin saldo voisi tipahtaa kymmeneen) vai ottaa "varmat" n. 13 pistettä. Minulle ei ainakaan tulisi jälkimmäinen vaihtoehto mieleenkään.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Timoteus sanoi:
Aika minimaalinenhan sen parin ylimääräisen pysähdyssekunnin tuoma keskeytysriski on. Jos sekin nyt kuitenkin otetaan huomioon, niin voidaan kysyä, halutaanko hakea 18 pistettä minimaalisella riskillä (jolloin saldo voisi tipahtaa kymmeneen) vai ottaa "varmat" n. 13 pistettä. Minulle ei ainakaan tulisi jälkimmäinen vaihtoehto mieleenkään.
Niin no, me ei oltu tekemässä tätä päätöstä noin 15 sekunnissa siellä! Minä olen toista mieltä! Kimillä oli kuitenkin mahdollisuus 8 pisteeseen siinä Montoyan takana. Onko se riskeeraamisen arvoinen kun Alonso on jo keskeyttänyt?
 

Timoteus

Maailman nisäkkäin
Liittynyt
4.4.1999
Viestit
3934
Riippuu siitä, kuinka suuren riskin se pari sekuntia pitempi stoppi olisi aiheuttanut.
 

JKulmala

Well-known member
Liittynyt
19.7.2004
Viestit
82
Sijainti
Helsinki
Miten tämä bensaletku homma oikein menee? Tämän GP:n jälki selvityksiin asti mulla on ollut käsitys jonka mukaan letkut ja itse laite ovat samanlaisia. FIA toimittaa ne, tai on asettanut standardin. Käsittääkseni Montoyan letkulla olisi voinut tankata vaikka Minardin.

Tankkauslaite toimii jotenkin niin et ensin valitaan määrä joka halutaan tankata, jonka jälkeen se pumppaa itseensä tämän määrän bensaa. Sitten vaan odotellaan auton saapumista varikolle ja tankataan tämä määrä bensaa. Kaikkien osien pitäisi olla yhteen sopivia, mikäli ne on standardin mukaisia. Nyt haluaisin tietää minkä takia bensaletku on vaihdettu onko siinä ollut joku vika mistä ei ole julkisuudessa puhuttu? Mielestäni se on ainoa järkevä syy ja selittää muutenkin Mclarenin toimintaa kyseisellä hetkellä:
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Tokihan Montoyan tankkauslaitteella voi tankata Kimin, tai vaikka kenen auton mutta saattaa olla ettei bensamäärät natsaa yksiin taktiikan kanssa. :wink:
 

JKulmala

Well-known member
Liittynyt
19.7.2004
Viestit
82
Sijainti
Helsinki
Hevimies sanoi:
Tokihan Montoyan tankkauslaitteella voi tankata Kimin, tai vaikka kenen auton mutta saattaa olla ettei bensamäärät natsaa yksiin taktiikan kanssa. :wink:
Sitähän tässä vähän selitin et ei bensaletkun vaihto auta yhtään kyllä se on se iso pömpeli mikä pitää vaihtaa. Tässäkin tapauksessa olisi nopeampaa säätää se oikea määrä bensaa siihen laitteeseen.
 
Viimeksi muokattu:

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
JKulmala sanoi:

Tankkauslaite toimii jotenkin niin et ensin valitaan määrä joka halutaan tankata, jonka jälkeen se pumppaa itseensä tämän määrän bensaa. Sitten vaan odotellaan auton saapumista varikolle ja tankataan tämä määrä bensaa. Kaikkien osien pitäisi olla yhteen sopivia, mikäli ne on standardin mukaisia. Nyt haluaisin tietää minkä takia bensaletku on vaihdettu onko siinä ollut joku vika mistä ei ole julkisuudessa puhuttu? Mielestäni se on ainoa järkevä syy ja selittää muutenkin Mclarenin toimintaa kyseisellä hetkellä:
No jos minä rakentaisin jotain tuollaista tankkauslaitetta, en todellakaan rakentaisi mitään systeemejä, joilla sen pitäisi pumpata toisesta tankista toiseen tavaraa. Syykin on ihan yksinkertainen: Mitä enemmän komponentteja ja rakenteita, sitä suurempi vikariski, joten pitäisin rakenteen mahdollisimman yksinkertaisena.

Eli uskoisin noiden tankkauslaitteiden olevan vain isoja säiliöitä, jotka ovat täynnä polttoainetta ennen kisaa. Talli sitten päättää, montako kiloa/litraa haluavat laitteen syöttävän, laittaa polttoainemäärän tankkauslaitteen kyljessä olevaan säätimeen. Säädin voi toki olla letkunkin päässä. Tämä säädin sitten säätelee, milloin polttoainetta on syötetty tarpeeksi ja antaa lopulta merkin tankkaajalle että tarpeellinen määrä on syötetty, voit poistaa letkun.

Siihen, miksi bensaletku vaihdettiin on oikeastaan vain kaksi järkevää syytä:
1. Talleilla on omat tankkauslaitteistot molemmille kuskeille.
2. Ensisijainen tankkauslaitteisto hajosi, joten täytyi siirtyä varalaitteistoon, jotta Kimi saisi löpöä tankkiin.
 

JKulmala

Well-known member
Liittynyt
19.7.2004
Viestit
82
Sijainti
Helsinki
Jokunen vuosi sitten tuli Ruutulippu tai Tulosruutu jossa esiteltiin tankkauslaitteen toiminta. Sen ohjelman mukaan polttoaineen määrä säädetään niin et ensin tankataan se laite ja sit auto. Olis varmaan mahdotonta tankata autoa niin nopeasti ja tarkasti ellei se tankattava polttoaine olisi erillisessä tilassa.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
JKulmala sanoi:
Jokunen vuosi sitten tuli Ruutulippu tai Tulosruutu jossa esiteltiin tankkauslaitteen toiminta. Sen ohjelman mukaan polttoaineen määrä säädetään niin et ensin tankataan se laite ja sit auto. Olis varmaan mahdotonta tankata autoa niin nopeasti ja tarkasti ellei se tankattava polttoaine olisi erillisessä tilassa.
Mitenniin olisi mahdotonta?

Virtausanturi vain seuraa kuinka paljon polttoainetta on mennyt, ja ennen tankkausta määrätyssä kohdassa sulkee venttiilin. Olipas hankala operaatio.

Enemmän vaikeuksia tulisi siitä, että ne on erillisessä tilassa. Varsinkin, jos esim. yllättävästi halutaan polttoainetta vielä lisää autoon jostain syystä. Ja kun tankki tyhjenee, on suurempi vaara, että se imee mukana ilmaa, eli tankkaus hidastuu, kuin jos se tankki on kokoajan puolessavälissä. Myös laitteisto tarvitsee kaksinkertaisen tilan, jos ekana siirretään toisesta säiliöstä toiseen polttoaineet.

Eli yhden säiliön systeemillä on reilusti etuja verrattuna kahden säiliön systeemiin. Ja tottakai ekana pitää tankata tankkauslaitteisto, ennenkuin sillä voi alkaa tankkaamaan, sehän on ihan selvä homma, mutta tuskin siellä on mitään kahta tankkia joiden välillä pumpataan tavaraa edestakaisin pitkin kisaa.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Ainakin ennen (kun tankkaus tuli mahdolliseksi) tankkausvehkeet olivat FIA:n tekemiä/toimittamia. Tuolloin nähtiin varsin usein, kuinka laitteistoa jouduttiin vaihtamaan varavehkeeseen. Tiimit valittelivat ettei laitteiden laatu ollut sellaista kuin olisi pitänyt.

Äkkiseltään tulla mäkkärin sivulla todetaan "by FIA specifications" joten ehkäpä asia on muuttunut.

Tankkausvehkeeseen pumpataa haluttu bensamäärä, kun Kimi tulikin, otettiin toinen tankkauslaite. Saattaa olla että bensamäärä oli eri tai ihan tapa - käytetään tiettyä laitetta tiettyyn autoon, jolloin tiedetään että ne sopivat hyvin yhteen.
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Montoya ei ainakaan enää kiehu McLarenille :thumbup:
MTV3
Vaikka kauteni ei ole alkanut toivomallani tavalla, olen koko ajan saanut 100% tukea tallilta. Henki tallissa on erinomainen..

Williamsilla en koskaan saanut samanlaista tukea kuin mitä olen saanut McLarenilla, vaikka olen työskennellyt McLarenin kanssa vasta vajaan vuoden ajan. Hyvä esimerkki siitä kuinka McLaren toimii, on se, että kun minut liputettiin Montrealissa ulos kilpailusta, tallin päällikkö, Ron Dennis, tuli vielä kilpailun jälkeen yöllä tapaamaan minua hotellihuoneeseeni. Hän pyysi tallin puolesta anteeksi, etteivät he informoineet minua siinä tilanteessa, kun ajoin varikolta takaisin radalle.
 

Derek

Active member
Liittynyt
30.8.2002
Viestit
30
Löytyisikö tuota koko kisaa mistään kun missasin kertausharjoitusten takia sen..? :frown:
 

Laareni120

Banned
Liittynyt
11.6.2005
Viestit
766
Sijainti
Karjalohja
jaa a tulokset kyl löytyy vaikka maikkarin arkistoista... ite kisasta en tiedä
ne ois nyt sit tässä:
(MTV3)
Kanadan GP, lopputulokset:
1. Kimi Räikkönen McLaren 1.32,09,290 2 varikkokäyntiä
2. Michael Schumacher Ferrari + 1,137 3
3. Rubens Barrichello Ferrari + 40,483 2
4. Felipe Massa Sauber + 55,139 2
5. Mark Webber Williams + 55,779 2
6. Ralf Schumacher Toyota + 1 kierros 2
7. David Coulthard Red Bull + 1 kierros 2
8. Christian Klien Red Bull + 1 kierros 2
9. Jacques Villeneuve Sauber + 1 kierros 3
10. Tiago Monteiro Jordan + 3 kierrosta 3
11. Christijan Albers Minardi + 3 kierrosta 3

Keskeyttäneet:
Jarno Trulli Toyota 62 kierrosta: jarrut
Jenson Button BAR 46 kierrosta: ulosajo
Nick Heidfeld Williams 43 kierrosta: moottori
Takuma Sato BAR 41 kierrosta: jarrut
Patrick Friesacher Minardi 39 kierrosta: tekninen vika
Fernando Alonso Renault 38 kierrosta: takaripustus
Giancarlo Fisichella Renault 33 kierrosta: hydrauliikka
Narain Karthikeyan Jordan 24 kierrosta: tekninen vika

Hylätty:
Juan Pablo Montoya McLaren

Kilpailun nopein kierros: Kimi Räikkönen 1.14,384 kierroksella 23.
Voittaja Räikkösen keskinopeus 198,754 km/t.
 

GeGe

Talvihorrostaja
Liittynyt
26.3.2002
Viestit
2828
Jos omistaa pluspaketin, niin Kanadan kisa tulee uusintana:

su 19.6.2005 18:10 - 20:10 F1/Kanada/GP (2.u) (m)
 

Derek

Active member
Liittynyt
30.8.2002
Viestit
30
Enpä valitettavasti omista, mutta kisa löytyi jo netistä kiitos Shammyn.
 
Ylös