Kanadan GP

  • Viestiketjun aloittaja Joni
  • Aloituspäivämäärä

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
Mr Natural sanoi:
McLarenin virallisesta lehdistötiedotteesta:
Aika varovaista kommentointia kolumbialaiselta, eikä mikään ihme, kun katsotaan alkukauden tuloksia ja mietitään kellä on ollut aihetta kritiikkiin ja kellä ei :rolleyes: Hienoa yhteispeliä Mclarenilta ja Montoyalta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
jkjanne sanoi:
Kuitenkin, jos Mclarenille jäi vähän aikaa Sc-ilmoituksen jälkeen valmistautua Montoyan varikkokäynnille, siis 40 sek miinus Sc-ilmoituksen viipyminen, molempia kuskeja ei ehkä haluttu ottaa samaan aikaan sisälle, koska silloin jälkimmäisen eli Kimin varikkopysähdys olisi saattanut kestää kohtuuttoman kauan.
Mielestäni tämä on ihan puuta heinää - kun katsoo kuinka lyhyitä pysähdykset olivat (Montoyalla 6 s, Kimä tankattiin 5) , niin Kimi olisi ehtinyt hädin tuskin pyähtyä odottamaan vuoroaan kun oli vielä joitain sekunteja perässä. Aina on tietty olemassa riski siitä, että jotain menee vikaan, mutta varsinkin nyt kun auto tarvitsee vain tankata, olisi sen huomioiminen tuollaisessa tilanteessa todellista hätävarjelun liioittelua.
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
Bobakki sanoi:
Mielestäni tämä on ihan puuta heinää - kun katsoo kuinka lyhyitä pysähdykset olivat (Montoyalla 6 s, Kimä tankattiin 5) , niin Kimi olisi ehtinyt hädin tuskin pyähtyä odottamaan vuoroaan kun oli vielä joitain sekunteja perässä. Aina on tietty olemassa riski siitä, että jotain menee vikaan, mutta varsinkin nyt kun auto tarvitsee vain tankata, olisi sen huomioiminen tuollaisessa tilanteessa todellista hätävarjelun liioittelua.
samaa mieltä. Jos olisi vielä nakin vaihto niin sitten olisi ollut ongelmallista koska kimillä oli jokatapauksessa pysähdys sillä kierroksella. Mutta se että eivät tajunneet ottaa montyä ineen oli joka tapauksessa käsittämätöntä. Tosin montoyan ois kannattanut tulla sisään oma aloitteisestikin...
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
Bobakki sanoi:
Mielestäni tämä on ihan puuta heinää - kun katsoo kuinka lyhyitä pysähdykset olivat (Montoyalla 6 s, Kimä tankattiin 5) , niin Kimi olisi ehtinyt hädin tuskin pyähtyä odottamaan vuoroaan kun oli vielä joitain sekunteja perässä. Aina on tietty olemassa riski siitä, että jotain menee vikaan, mutta varsinkin nyt kun auto tarvitsee vain tankata, olisi sen huomioiminen tuollaisessa tilanteessa todellista hätävarjelun liioittelua.
Montako sekuntia Kimi oli Montoyan takana ennen varikkopysähdystä?

Sitä ei käy tietenkään kieltäminen etteikö tuo, mistä Montoya itsekin lehdistötiedotteessa kertoi, olisi se "oikea totuus". Mielenkiintoista vain miettiä vaihtoehtoisia teorioita :dunno:
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
Bobakki sanoi:
Kierroksen 47 lopussa 2,5 s.
Montoyan varikkopysähdys n.5s + bensaletkun vaihto ehkä n.3s - 2,5s ero=n.5-6s?

Jos oletetaan odotusajaksi n.5-6s + oma varikkopysähdys n.5s, on se yhteensä n.10-12s. "Bonuksena" vielä auton pysäyttäminen kahteen kertaan varikkosuoralla.

Ei ehkä mikään suuren suuri riski tuollainen pysähdys, muttei mikään täysin merkityksetönkään. Mutta tuskin se Kimin varikkopysähdystä kuitenkaan esti, Montoyan kommenttikin oli sen suuntainen...
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Niin tai näin, Montoyalta käsittämätön kämmi ajaa päin punaisia.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Matxi sanoi:
Niin tai näin, Montoyalta käsittämätön kämmi ajaa päin punaisia.

Nojoo, harvoin tulee ajatelleeksi kisassa että punaisia päin tulisi ajettua joten ei se mikään käsittämätön ole.

Ehkä enemmän pistäisin sitä ulosajoa ekalla stopilla mutta rajoja pitää hakea. :alppu:
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Kerta kerralta ja kisa kisalta enemmän tuntuu siltä, että McLarenilla ei tosiaankaan mietitä yhtään etukäteen mitä eri tilanteissa pitäisi tehdä. Tämä tuntuu uskomattomalta ottaen huomioon koko touhuun muuten käytetyt resurssit. Ferrari poikkeaa tässä suhteessa McLarenista selvästi.

Toistelen tässä nyt muita, mutta luulisi tosiaan että viimeistään siinä vaiheessa kun Button ajoi seinään olisi samantien mietitty että mitä tehdään. Arpominen alkoi kuitenkin vasta selvästi tämän jälkeen.

Montoyan moka oli kyllä todella paha. Mieshän hidasteli siinä valon kohdalla oikein kunnolla, ja varmasti mietti että mennäkö vai eikö mennä. Päätti sitten ottaa riskin joka kävi kalliiksi. Tuossa varikon portilla kun on sensoritkin, niin eipä jää mahdollisuutta sille että punaisia päin ajaminen ei rekisteröityisi ajanottoon. Jos tuota punaista valoa ei olisi, joku voisi ajaa varikon läpi pysähtymättä ja pääsisi kierroksen muiden edelle. Pitää muistaa, että Montoya tuli varikolle jonomuodostelman kärjestä ja oli lähellä saada jopa oman paikkansa takaisin vaikka pysähtyikin tankkaamaan.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Täytyy todeta et ihan mielenkiintoinen kisa ja kerrankin hieman sitä tuuria toiseen suuntaan, eli sopivasti tasoittui edellisen kisan pettymys :)

Jos Button ei olisi ollut jarruna, niin eipä nuo Renaultit olisi karkuun päässeet ja ainakin Montoyan taktiikalla olisi ehkä jopa voitto otettu mutta senkin tuittupää tupelsi itse! Varikolta suoraan pihalle? Alkaa olemaan aika rankkaa aikaa Montoyalle ilmeisesti kun tulosta ei vaan tule sitten millään! Sinänsä harmi koska mies on kuitenkin osoittanut olevansa loistava aisapari Kimille!

Fisicon "yllättävä" ongelma taas kävi kyllä hermoille, ihme homma että sitä Renaultin kakkosautoa ei millään saa maaliin?

Alonso taas teki sen mitä Briatore selitti Alonson muka tehneen Kimille! Eli seinään vaan ku vähä painostetaan ja tällä kertaa siis meni juuri siten miten Briatore väitti Nurren menneen! Ja tuoko on sitten muka se paremmin kisoja hallitseva kuski, ha!?

Varikko tupelointi oli kyllä omituista? Jostain luin että juuri sillä kierroksella Kimi oli muutenkin tulossa varikolle mutta ihmetystä aiheuttaa se, että miksi Montoyaa ei otettu sisälle? Jos molemmat olisivat tulleet peräkkäin, niin veikkaisin että kaksoisvoitto olisi ollut varma! Toki niin päin että Kimi olisi ollut kakkonen mutta tuossa tilanteessa se ei mielestäni olisi ollut mitenkään paha, olisihan tuon voiton Montoyallekin jo suonut!

Virhe mikä virhe joka tapauksessa mutta oliko se Montoyan virhe vai tallin vai molempien? Montoyanhan pitäisi nämä hommat tietää ja senkun olisi hurauttanut sisään, niin se olisi ollut siinä, ja Kimi suoraan perässä, niin sijoitukset olisivat pysyneet samana!

Jostain luin myös sen, että Montoyan radio olisi ollut rikki? Siinä tapauksessahan Montoya ei olisi kuullut sitä että SC tulee radalle? Siinä ei sitten itku auta, jos ei pysty itse asialle mitään tekemään! Vai tuliko "radio-ongelma" juuri siitä syystä, että Kimi siirretään kärkeen?

Voihan se olla että normaali tilanteessa McLarenilla annetaan kuskien kisata voitosta mutta jos tilanne suo sijoituksien vaihdon, kuten nyt, niin se käytetään hyväksi?

Sinänsä Renaultille pisteet radiokeskustelujen perusteella annetuista ohjeista, eli kuskien annettiin kisata rauhassa ainakin siihen asti mitä kisaa kesti! Mutta ihmetystä se hydrauliikka ongelma taas toisessa autossa aiheutti? Olisiko Fisico päästänyt Alonsoa ohi jos ongelmia ei olisi ollut?
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Veikkaan, että Fisiä ei ollenkaan kiinnostanut päästää Alonsoa ohi (miksi olisikaan), eikä olisi sitä tehnytkään ilman teknisiä ongelmia. Hänellä oli stoppi kierrosta myöhemmin kuin Alonsolla, ja jos sama rytmi olisi jatkunut, ei Alonso olisi missään vaiheessa päässyt ohi. Rellun ohjeet radiossa olivat mielestäni monitulkintaisia. Varmaan niissä oli tiettyä koodikieltä mukana, mutta en sanoisi varmaksi että Fisi pakotettiin päästämään Alonso ohi.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Niin Fisihän päästi Alonson ohi vasta kun ongelmat kävi todella pahoiksi. Siankarlo itse sanoi säästäneensä alussa jarruja, eikä sen takia painanut ihan niin kovaa kuin olisi voinut. Kierrosaikojen epätasaisuus hämäsi kyllä silti. Uskoisin kuitenkin, että Fisico olisi voittanut ilman teknisiä vikoja Mika Salon höpinöistä huolimatta.
 

Ripa

New member
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
2
Sijainti
pohjanmaa
Bobakki sanoi:
Mielestäni tämä on ihan puuta heinää - kun katsoo kuinka lyhyitä pysähdykset olivat (Montoyalla 6 s, Kimä tankattiin 5) , niin Kimi olisi ehtinyt hädin tuskin pyähtyä odottamaan vuoroaan kun oli vielä joitain sekunteja perässä. Aina on tietty olemassa riski siitä, että jotain menee vikaan, mutta varsinkin nyt kun auto tarvitsee vain tankata, olisi sen huomioiminen tuollaisessa tilanteessa todellista hätävarjelun liioittelua.
kanadassa taitaa jarrujen lämpötila olla sen verran korkea, että mielellään ei kahta autoa oteta samaan aikaan varikolle? ainakin heidfieldille sanottiin radiossa, että 2 kierroksen päästä sisään, tule pois imusta ja jäähdytä jarruja/moottoria ettei ota lieskaa varikolla. nick siirtyi heti pois imusta ja otti raitista. saton autostakin syttyi jarrut palamaan, kun keskeytti toisen kerran kisassa.

oliko muiden tallien autoja samaan aikaan stopilla? niin, että toinen kuski olisi joutunut odottamaan.

mutta silti mclaren ei oikein vakuuta, ainakaan minua näillä taktikoinneillaan:jaska:
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
No juu, mutta kuten tuosta jkjannenkin pohdinnasta käy ilmi, niin Kimi tuskin olisi seissyt juurikaan ensimmäistä pysähdystään (10 s) kauempaa normaalitilanteessa. Toki sekin täytyy ottaa huomioon, että toisessa stopissa Kimillä oli jotain ylimääräistä ohjelmaa. Ja toisin kuin Heidfeld, ei Kimi ollut ajanut pitkään kenenkään perässä ennen stoppia.
 

Ripa

New member
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
2
Sijainti
pohjanmaa
Bobakki sanoi:
No juu, mutta kuten tuosta jkjannenkin pohdinnasta käy ilmi, niin Kimi tuskin olisi seissyt juurikaan ensimmäistä pysähdystään (10 s) kauempaa normaalitilanteessa. Toki sekin täytyy ottaa huomioon, että toisessa stopissa Kimillä oli jotain ylimääräistä ohjelmaa. Ja toisin kuin Heidfeld, ei Kimi ollut ajanut pitkään kenenkään perässä ennen stoppia.
ei kyllä olisi kauaa joutunut odottelemaan ja jälkikäteen helppo todeta, että laren valitsi väärin :jaska:

mutta mclarenin ollessa kyseessä on selviö, että väärin toimittiin;)

tai sitten oli oikeasti jotain ongelmaa radion kanssa tai aikaa oli liian vähän reakointiin.
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
mutta silti mclaren ei oikein vakuuta, ainakaan minua näillä taktikoinneillaan:jaska: [/B]
Taisi olla niin että Montoya oli jo niin lähellä varikon sisääntuloa ettei hänen sisälle kutsumiseensa yksinkertaisesti ollut aikaa. Jostain muistelen lukeneeni että Monty ohitti varikon sisääntulon noin 10 sekuntia Buttonin kolarin jälkeen.
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
At the moment the safety car was sent out Montoya's McLaren was about 10 seconds short of the pit lane entrance and the decision was immediately made to call him in from the lead to refuel before the safety car accelerated out on the track. Unfortunately the engineers did not warn him in time, with the result that he missed the pit entrance and had to do an extra lap before stopping.

Meanwhile Raikkonen did come in to refuel, but Montoya accidentally left the pits after his own stop while the red light was showing at the exit. Shortly afterwards the Colombian was black-flagged and disqualified from the race.

"We decided to slow the pace of both cars after Kimi's developed an apparent slight steering problem," said Dennis. "After the Renaults went out of the race Juan Pablo and Kimi were driving for a one-two finish and were not racing each other. Managing that is not as simple as you might think because there were two guys who wanted to race and that inevitably put a bit of tension on to the pit wall.

The team personnel who managed Juan Pablo's car just missed the call with the result that he did not come in as we intended him to. He then exited the pits under a red light, but it is the stewards who determine the penalty, but at the end of the day a black flag is disqualification and we have to accept it.

As a team we have to apologise to Juan Pablo, but perhaps that was balanced by his rejoining the circuit against the red light."
Täällä laajempi Guardianin juttu.
 

macos

Member
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
19
Sijainti
tampere
Kimi antoi jossain haastattelussa ymmärtää, että hän olisi tullut joka tapauksessa tuolla kierroksella varikkopysähdykselleen. Mahtoiko Laaren sitten reagoida oikeasti tilanteeseen mitenkään, sattui vain säkä, että kimi körötteli varikolle?
 

Mikkoz

Well-known member
Liittynyt
28.11.2003
Viestit
839
Sijainti
JKL
macos sanoi:
Kimi antoi jossain haastattelussa ymmärtää, että hän olisi tullut joka tapauksessa tuolla kierroksella varikkopysähdykselleen. Mahtoiko Laaren sitten reagoida oikeasti tilanteeseen mitenkään, sattui vain säkä, että kimi körötteli varikolle?
kuten jo monesti on todettua, Kimi oli juuri ajamassa varikolle. Puhdasta tuuria.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
pmv sanoi:
ehkä heille ei vain ollut selvää että varikolta ei letkaan saa tulla. Ei olisi tämän tiimin kohdalla yllätys.
Täytyy kuitenkin nostaa tallille(ja Montoyalle) hattua, että ovat päässeet niinkin pitkälle tietämättömänä siitä, ettei punaisia päin saa ajaa missään :D
 
Ylös