Kanadan GP

  • Viestiketjun aloittaja Joni
  • Aloituspäivämäärä

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Niin paitsi jos lähtee kisaan paalulta, johtaa kaikki kierrokset, murskaa muut, niin sanotaan että helppohan se parhaalla autolla
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
pmv sanoi:
Ns. tuurivoittojen vähättelijät tekevät sitä jotta heillä säilyisi edes jonkinmoinen linja argumentoinnissa. Onhan täysin järjen vastaista esim. ensin kiistää Alonson voiton arvo Nürburgringillä ja sitten jos Kimi voittaa hieman samalla tavalla, niin ylistää sitä. Mielestäni voitto on sellainen asia, jota ei voi vähätellä. Tälläkin kaudella ollaan nähty että nopeasta autosta huolimatta ei olla kyetty voittamaan. Ykkösenä maaliin ajaminen ei ykkösissä ole koskaan helppoa. Eikä se ole myöskään epäreilua. Lajiin kuuluu maaliin pääsy.
"Juuri näin"... , sanoi Mustakiikari.:ahem:
 

Zanthic

Musta Lammas
Liittynyt
21.7.2003
Viestit
351
Sijainti
Oulu
Tosta Montoyan tapauksesta kiinnostaisi se että miksi se meni ajamaan punaisia päin? Eikö Monttonen muka huomannut sitä vai miksi hän jätti ne huomioimatta, kuitenkin vaikka jos olisikin sinne letkan perälle joutunut niin pisteille pääsy olisi kuitenkin ollut todennäköistä. Tai no en siitä osaa kovin sanoa mitään mutta näin mutuna ajatellen jos kuudes kuljettaja jäi kierroksen Räikköselle niin kyllähän Montoya sen edelle varmasti olisi päässyt, ja erot Kimin ja Schumin jäljessä oli niin suuria että 3-4 paikkakaan ei olisi ollut mahdottomuus. Joten oliko Montoya turhan ahne ja yritti vielä kammeta itseään voittotaisteluun?`

Itse en kyllä seurannut kisaa kovin tarkasti joten ehkä siksi tilanne on minulle niin epäselvä.

Mutta kaiken kaikkiaan viihdyttävä kisa (siltä osin mitä seurasin) ja itseäni lämmitti Barrichellon toinen hyvä kisa putkeen. Vaikka Rubens nousikin lähinnä muiden keskeyttämisien ja taktiikan ansiosta niin kyllä nousu varikolta kolmanneksi on aina kova saavutus.
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
Moe Szyslak sanoi:
Eikös siellä tankkauslaitteistossa ole periaatteessa aina oikea määrä bensaa. Jos tulee aikaisemmin varikolle kuin suunniteltu, niin siinä tapauksessa tankissa on vain enemmän bensaa valmiiksi.
Mutta jos tulee aikaisemmin tankille ja bensaa on vielä autossakin jäljellä, joutuu ajamaan raskaammalla autolla joitain kierroksia. Siis sen verran kierroksia, mitä oli vielä jäljellä, ennen suunniteltua pysähtymiskierrosta. Ja tästähän on seurauksena suurempi polttoaineen kulutus. Eli ei toimi noin.

nus nus ;)
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mr Cale sanoi:
Mutta jos tulee aikaisemmin tankille ja bensaa on vielä autossakin jäljellä, joutuu ajamaan raskaammalla autolla joitain kierroksia. Siis sen verran kierroksia, mitä oli vielä jäljellä, ennen suunniteltua pysähtymiskierrosta. Ja tästähän on seurauksena suurempi polttoaineen kulutus. Eli ei toimi noin.

nus nus ;)
Niin mutta saa ilmaisen varikkokäynnin ja turva-auton takana säästää bensaa.

Eli toimii...
 

aku313

Active member
Liittynyt
12.3.2004
Viestit
40
Hauska mies tuo Salo, hyviä juttuja puolet ja toinen puoli mitä sattuu. Nytkin taivasteli pitkään että mäkillä huomasivat vasta nyt ettei rellut oo kolmen pysähdyksen taktiikalla ja kiristivät vauhtia sen takia, kun tosiasiassa Button tulppas välissä siihen, eli varikolle tuloonsa asti. Salo olis melko täydellinen pari asiantuntevalle selostajalle, nyt homma karkkaa ihan liikaa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
pmv sanoi:
Montoyan paluu radalle punaista valoa vasten ei ollut laskelmissa. Sen takia taktiikka meni pieleen.

Tallin sisältäkin on tullut ristiriitaista lausuntoa tapahtuman jälkeen. Ensin sanottiin, että Montoya ei kuullut komentoa ja siten sanottiin että sitä ei edes tehty. Edelleenkin sanon että tässä tapauksessa miettimisaikaa ei tarvittu, Montoyan varikkokäynti olisi ollut selvä asia jos kaveri olisi haluttu saada ykkösenä maaliin.
Mulla ei kyllä ihan riitä mielikuvitus tähän kuvioon, että McLaren olisi vaihtanut kaksoisjohdon ykkös- ja kolmossijoihin kun halusi Kimin Montoyan edelle... Noista ristiriitaisista lausunnoista täytyy todeta se, että itse kuulin tuon ensimmäisen version muodossa "Kuulin, että itv:llä väittivät, että Montoya ei olisi kuullut McLarenin komentoa". Luotettavuus täys kymppi.

Edit: lisäksi Montoyahan ei olisi palannut kolmospaikalle, vaan kaikkien samalla kierroksella olleiden taakse, joista viimeisenä oli Barrichello muistaakseni seitsemäntenä. Eli kun ottaa huomioon keskeytykset ja sen, että Rubens pääsi varsin onnekkaasti Massan ja Webberin ohi, olisi tulos todennäköisesti ollut neljäs jos olisi mahtunut samaan rakoon kuin Barrichello, muuten kuudes.
 
Viimeksi muokattu:

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
aku313 sanoi:
... Salo,.... Nytkin taivasteli pitkään että mäkillä huomasivat vasta nyt ettei rellut oo kolmen pysähdyksen taktiikalla ja kiristivät vauhtia sen takia, ....
Joo, tuo kyllä pisti korvaan. Ei kai nyt kukaan kisan alkupuolella rupea tahallaan ajamaan hiljaa. Sittenhän vasta löysätään, kun päästään reilusti kärkeen hyvin toimineen taktiikan ansiosta. Ei siellä takana kukaan löysäile, jos haluaa voitosta taistella. Vai ?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Porashan Alonsokin että 'tällä kaasulla' mä olen sekunnin puoltoista nopeampi kuin Siankallo.:ahem:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Moe Szyslak sanoi:
Porashan Alonsokin että 'tällä kaasulla' mä olen sekunnin puoltoista nopeampi kuin Siankallo.:ahem:
Mummielestä se kyllä sano, että "even with this problem", tuohan oli Salon versio. Fernandolla oli alussa jotain elektroniikkahäikkää, joka kuulemma hidasti startissa.
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
Bobakki sanoi:
lisäksi Montoyahan ei olisi palannut kolmospaikalle, vaan kaikkien samalla kierroksella olleiden taakse, joista viimeisenä oli Barrichello muistaakseni seitsemäntenä. Eli kun ottaa huomioon keskeytykset ja sen, että Rubens pääsi varsin onnekkaasti Massan ja Webberin ohi, olisi tulos todennäköisesti ollut neljäs jos olisi mahtunut samaan rakoon kuin Barrichello, muuten kuudes.
Kyllä. Ei Macci pelaa molempien kuljettajien puolesta. Ei toistensa kustannuksella. Jos Kimillä oli ongelmia ohjauksen kanssa niin Montoya olisi tarvinnut voittoa enemmän kuin Kimi, jos ajatellaan tallin parasta. Niinkuin Macci on tähän mennessä tehnyt.

Mutta en ole vielä kuullut, että miksi tämä punainen valo paloi? Ja miten kauan se palo sen jälkeen kun Montoya siitä ohi meni?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Niin, ihmeellinen episodi kaikkinensa tuo McLarenin varikkotaktiikka. Mielestäni tallilla pitäisi olla melkoisen selvät kuviot siihen mitä kulloinkin tehdään, ettei tarvi tehdä niitä päätöksiä sillä h-hetkellä. Turva-auton tulohan on Kanadassa varsin yleinen tapahtuma, joten yllätyksestä ei ehkä voi puhua. En usko että Mclaren oli tietoisesti tuhoamassa Montoyan kisaa, ehkä heille ei vain ollut selvää että varikolta ei letkaan saa tulla. Ei olisi tämän tiimin kohdalla yllätys.

Näissä tapauksissa tallin johtavalla autolla ja sen kuljettajalla on minun nähdäkseni tietyllä tapaa moraalinen oikeus tulla ekana varikolle. Williamsillahan tämä takkusi 1996 Spassa kun ykkösenä ajanut Hill ei osannut tulla varikolle oikealla hetkellä, vaan ajeli kierroksen turva-auton perässä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Aiwinar sanoi:
Mutta en ole vielä kuullut, että miksi tämä punainen valo paloi? Ja miten kauan se palo sen jälkeen kun Montoya siitä ohi meni?
Tuolla on erillinen otsikkokin, mutta se paloi siksi, että varikon kautta olisi ollut mahdollista ohittaa koko letka ja näin päästä kierroksella muiden eteen. Samaten turva-auton vetämään letkaan pitää liittyä sen hännille varikolta tullessaan.
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
McLarenin virallisesta lehdistötiedotteesta:
JUAN PABLO MONTOYA
"I'm disappointed because I was so close to winning my first race for the team. As a team we all try so hard to be the best but nobody is perfect and not being told to stop immediately after the Safety Car was deployed was made worse by me missing the red light which ultimately was the end of my race. I will quickly put all this behind me because I love Indianapolis and I'm really looking forward to racing there next week even though I will be somewhat penalised for having to qualify last."
Jos McLaren reagoi Safety Car-ilmoitukseen vasta sen jälkeen, kun sen tulosta oli ilmoitettu, aikaa Montoyan sisäänkutsumiseen oli ehkä se kymmenisen sekuntia. Ei ole ihme, että Montoya päätti sekavassa tilanteessa jatkaa radalla normaalisti kun ottaa huomioon sen, että päätöksen tekeminen ja viestin toimittaminen Montoyan tajuntaan vie muutaman sekunnin - ja vielä sen, että vaikka varikkokomennus olisi toimitettu samalla sekunnilla, kun SC-ilmoitus tuli, Montoya ei sitä välttämättä olisi edes kuullut: monien radioyhteys kuulemma pätki takasuoran betonirännissä.

McLarenin olisi kieltämättä pitänyt osata lukea tilannetta paremmin ja kutsua Montoya sisään jo silloin kun nähtiin mihin Barin raato jäi. Mutta toisaalta: nuo sekoiluthan ovat F-ykkösten suola.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Se nyt on tosiaan aika paksua väittää, että Montoya olisi tarvinnut viestin sisäistämiseen silmänräpäystä pidemmän ajan. Pari kautta CART:ia ja yksi Indy500 kisa opettavat nopeaan radiokäskyjen reagoimiseen.
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
pmv sanoi:
Se nyt on tosiaan aika paksua väittää, että Montoya olisi tarvinnut viestin sisäistämiseen silmänräpäystä pidemmän ajan. Pari kautta CART:ia ja yksi Indy500 kisa opettavat nopeaan radiokäskyjen reagoimiseen.
Tarkoitus oli viitata noihin radioyhteysongelmiin takasuoralla, tuli vain vähän puutteellisesti ilmaistua.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
aku313 sanoi:
Hauska mies tuo Salo, hyviä juttuja puolet ja toinen puoli mitä sattuu. Nytkin taivasteli pitkään että mäkillä huomasivat vasta nyt ettei rellut oo kolmen pysähdyksen taktiikalla ja kiristivät vauhtia sen takia, kun tosiasiassa Button tulppas välissä siihen, eli varikolle tuloonsa asti. Salo olis melko täydellinen pari asiantuntevalle selostajalle, nyt homma karkkaa ihan liikaa.
Pääasia ei ole mitä sanoo vaan miten sanoo. :tongue:
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Näyttääpi tuo Kimi olevan aika kaksijakoinen tapaus. Joko tullaan ykkösenä maaliin tai sitten ei tulla ollenkaan ruutulipulle. Ensin keskeytetään ylivoimaisen viikonlopun jälkeen vikalta kierrokselta ja sitten saadaan köröttelemällä onnekas voitto. :tongue:
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
Timoteus sanoi:
Aika vähänhän sitä reagointiaikaa jäi, jos reagoi vasta siihen, kun turva-auton tulosta ilmoitettiin. Mielestäni Button jäi kuitenkin sellaiseen paikkaan, että turva-auton tulo oli varsin selvää. Tällöin sitä reagointiaikaa olikin melkein 40 sekuntia. Ja McLarenhan ei olisi hävinnyt mitään, vaikka olisi käyttänyt kumpaakin kuskia varikolla siinä kohtaa varmuuden vuoksi.
Toisaalta taas peräkkäinen varikkokäynti on aina riski, ja jos varikkokäynnille oltaisiin tultu järjestyksessä Montoya - Räikkönen, olisi se suurimman riskin pysähdys ollut Räikkösellä.

Ja jotenkin minusta tuntuu siltä, ettei sitä aikaa ollut ihan sitä 40 sek siitä kun turva-auton radalle tulosta ilmoitettiin. Olihan Buttonin auto tietysti sellaisessa paikkaa, että turva-auton radalle tuleminen oli kohtuullisen todennäköistä.

Kuitenkin, jos Mclarenille jäi vähän aikaa Sc-ilmoituksen jälkeen valmistautua Montoyan varikkokäynnille, siis 40 sek miinus Sc-ilmoituksen viipyminen, ei molempia kuskeja ehkä haluttu ottaa samaan aikaan sisälle, koska silloin jälkimmäisen eli Kimin varikkopysähdys olisi saattanut kestää kohtuuttoman kauan. Se taas olisi voinut merkitä Montrealin radalla jarrujen ja moottorin ylikuumenemista, joka olisi taas vaikuttanut sekä siihen meneillään olevaan kisaan että seuraavaan Indianapolisin kisaan. Kukaanhan täällä tuskin tietää, paljonko Mersun moottorien lämpötila kisan aikana oli. Vai ryntääkö joku tietäjä rinta rottingilla esittelemään varmaksi sanomiaan tietoja? Bmw:llä kone paukahti, joten ei se Mersunkaan paukahtaminen olisi ollut mikään ihme.

Teoriassa siinä oltaisiin otettu ehkä aika iso riski nimenomaan Kimin kohdalla, eikä sen tosiasian tiedostamiseen tarvita puheita Kimiä suosivista tallimääräyksistä vaan ainoastaan puhdasta järkeä ja matematiikkaa.

Sitä on tosin vaikea sanoa, mikä oli "yhteispysähdyksen" sikseen jättämisen oikea syy, oliko se Montoyan ja tiimin välinen kuuloharha (eli jälkimmäisen auton tekniikan kestävyys ei olisi ollut sittenkään ongelma) vai ennätettiinkö päätös tehdä puhtaasti tekniikan kestävyyteen perustuen (otettiin sisälle siinä järjestyksessä kuin oli kaavailtukin).
 
Viimeksi muokattu:
Ylös