Kanadan GP

  • Viestiketjun aloittaja Joni
  • Aloituspäivämäärä

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
pmv sanoi:
En itse hoksannut katsoa tarkasti sitä Kimin viimeistä stoppia, mutta kestiköhän siksi jonkun verran pitempään kun piti vaihtaa Montoyan bensaletku Kimin letkuun? Joku voisi tarkistaa asian, jos on kisa nauhalla. Kimin ekakin stoppi oli aika pitkä? Kuinka paljon bensaa meni tankkiin? Sopiiko se määrä yhteen juuri tuolle kierrokselle ajoittuvan stopin kanssa?
eka stoppi oli kuulemma ihan ok, kelloa ei näkynyt mutta pulkkinen tiesi varikolta kertoa että oli 2sek nopeampi kuin toisella rellulla joka pysähtyi 12sek...

tuossa toisessa en huomannut muuta ihmeellistä kuin että Kimin pää pyörii kuin väkkärä eli ilm. jtn siinä hosuivat/tarkastivat pysähdyksen aikana
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
JTH sanoi:
Olikohan niillä muka noin hyvä säkä, vai antoiko Ron käskyn vähän kaunistella tuota juttua, niin ei näytä niin pahalta Montyn kannalta. Pysähdys oli aika hidas, mutta siihen taisi olla syynä se ohjauksen tutkiminen, eikä yllätysstoppi. Ehkä ne tutki sitä vähän enemmän, koska SC:n takia stoppia pystyi vähän venyttämään.
no kun kisaa katsoo, niin ei ole montaa sekuntia sen SC tekstin ilmestymisen ja Kimin sisääntulon välillä, tuskin sieltä käsky kuskille + mekaanikoille tulis tuossa ajassa muuriltakaan kun muistaa että Kanadassa varikolle sisääntulo on todella nopea...

edit: no joo, on siinä 25sek väliä (unofficial TagHeuer timing:D)
mutta Kimin tullessa varikolle sisään on turva-auto vasta varikkosuoran lopussa, ei siis vielä kerennyt radallekaan...
tuo kertonee omaa tarinaansa siitä ettei ainakaan kovin isoa suunnitelmaa siellä keretty tekemään jos vertaa kuinka paljon aikaa hukkasivat Monacossa vastaavassa tilanteessa...
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
pmv sanoi:
En itse hoksannut katsoa tarkasti sitä Kimin viimeistä stoppia, mutta kestiköhän siksi jonkun verran pitempään kun piti vaihtaa Montoyan bensaletku Kimin letkuun? Joku voisi tarkistaa asian, jos on kisa nauhalla. Kimin ekakin stoppi oli aika pitkä? Kuinka paljon bensaa meni tankkiin? Sopiiko se määrä yhteen juuri tuolle kierrokselle ajoittuvan stopin kanssa?
Jos Kimi oli tulossa sisälle lähikierroksilla, niin kyllä siinä tankkauslaitteistossa oli varmaan niin paljon soppaa että se riittää maaliin saakka. Mun mielestä se aika siinä auton ympärillä meni lähinnä ilmanottoaukkojen putsaamiseen ja kait ne repi niitä ripustuksiakin siinä samalla.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
FO110K sanoi:
no kun kisaa katsoo, niin ei ole montaa sekuntia sen SC tekstin ilmestymisen ja Kimin sisääntulon välillä, tuskin sieltä käsky kuskille + mekaanikoille tulis tuossa ajassa muuriltakaan kun muistaa että Kanadassa varikolle sisääntulo on todella nopea...
Todennäköisesti Kimin piti ajaa vielä ainakin kierros.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Moe Szyslak sanoi:
Todennäköisesti Kimin piti ajaa vielä ainakin kierros.
no sit oli todella nopee kierros kimiltä kun tuo väli kesti 25sek :)
(huomaa ed. postin editointi)

edit: niin ja Kimin viimenen stoppi kesti 10.2sek eli ei kovinkaan kummonen, ilmanaukkojen putsausta ja kimin päänkääntyilyä ei mitn erikoista...
 
Viimeksi muokattu:

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Tuo SC -tilanne on kyllä mielenkiintoinen McLarenin kannalta.

Itse ajattelisin, jotta tankkaajat pitäisivät jokaisella kisan kierroksella valmiuden tankata oikea määrä bensiiniä molempiin autoihin. Tankkaajat olisivat itsenäinen lenkki kokonaisuudessa, jota taktiikot muurilla ohjeistavat elikkäs kertoisivat montako kierrosta bensalla pitäisi päästä. Valmius säilytettäisiin näin toimien kuitenkin juuri yllättäviä tilanteita varten. Muurilla olevan päästrategin tulisi heti huomattuaan radalla vaaratilanteen, jossa on pieninkään mahdollisuus turva-auton kutsumiseen, antaa välittömästi valmiusmerkki varikkotiimille, joka valmistautuisi yhden tai molempien autojen pysähdykseen.

Jos mikä tahansa tiimi toimisi noin niin kuljettaja tarvisi informaation sisään tulosta viimeistään pari sekunttia ennen kuin varikolle tulo reitille siirtyminen on ajankohtaista. Kanadassa tieto olisi optimaalista saada ennenkuin normaali jarrutuspaikka viimeisensuoran päässä on kohdalla. Jokatapauksessa alle 10 sekunttia ennen varikon sisään tuloa pitäisi olla ihan realistinen hätäreakointiaika SC -tilanteeseen millä tahansa radalla. Reakointiaikaa helpottaa vielä, jos oma varikkopilttuu on varikkosuoran kauemmassa päässä, jolloin varikkotiimi voi saada helposti 3-5 sekunttiakin enemmän reakointiaikaa verrattuna toisessa päässä olevaan tiimiin.

Kimin tullessa varikolle näytti mielestäni ekalla katsomisella siltä että tiimi tuli ulos vasta Kimin saapuessa. Itse sanoisin että siellä joko kuhnittiin tai vaihdettiin viime tingassa Montyn bensa "pumppu" Kimin vastaavaan. Lisäksi vaihtoehtona on että Laarenin strategeiden keinot poikkeavat omistani (en olisi suuresti yllättynyt jos näin olisi).:p
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
FO110K sanoi:
eli pelkkää provoamista, nice...
yleensähän keskustelussa perustellaan omia näkemyksiäänkin, eikä pelkästään todeta,
"sillä oli tuuria"
"omalta osaltani keskustelu aiheesta päättyy tähän"
:D
Joo, aika etevästi pystyi Heldenviewi perustelemaan mielipiteensä. Eli ei ollenkaan. Ko. kommentit voi siis jättää puhtaaksi provoksi ja ovat melkeinpä poistamisen arvoiset.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Lisään edelliseeni jotta Monty olisi pitänyt ottaa ilman muuta sisään vaikka oli vain mahdollisuus turva-autoon. Lisäksi optioksi Kimin pysähdys samalta kierrokselta. Tossa oikee resepti sanoisin minä.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Eikös siellä tankkauslaitteistossa ole periaatteessa aina oikea määrä bensaa. Jos tulee aikaisemmin varikolle kuin suunniteltu, niin siinä tapauksessa tankissa on vain enemmän bensaa valmiiksi.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Punainen sanoi:
Itse ajattelisin, jotta tankkaajat pitäisivät jokaisella kisan kierroksella valmiuden tankata oikea määrä bensiiniä molempiin autoihin. Tankkaajat olisivat itsenäinen lenkki kokonaisuudessa, jota taktiikot muurilla ohjeistavat elikkäs kertoisivat montako kierrosta bensalla pitäisi päästä. Valmius säilytettäisiin näin toimien kuitenkin juuri yllättäviä tilanteita varten. Muurilla olevan päästrategin tulisi heti huomattuaan radalla vaaratilanteen, jossa on pieninkään mahdollisuus turva-auton kutsumiseen, antaa välittömästi valmiusmerkki varikkotiimille, joka valmistautuisi yhden tai molempien autojen pysähdykseen.
En oikein usko. En tosin tiedä tarkkaan miten tankkauslaitteet toimii, että onko niissä oma tankki aina joka täytetään aina stopin jälkeen seuraavaa stoppia varten.

Minusta näytti siltä, että Kimin SC:n aikaisella stopilla oli bensaletkun vaihdos. Ottiko mekaanikot aluksi Montyn letkun?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Matxi sanoi:
Minusta näytti siltä, että Kimin SC:n aikaisella stopilla oli bensaletkun vaihdos. Ottiko mekaanikot aluksi Montyn letkun?
ei ne sitä vaihtanu, mutta jtn häsläävät ja odottavat siinä alussa (putsaaja tms tiellä?)
kun tarkemmin katsoo niin Kimin autoa aletaan tankata vasta siinä vaiheessa kun kellossa on jo n. 5.5sek mennyt aikaa.... ja stoppi oli 10.2sek joten ei sinne paljoa laitettu löpöä...

joko siis ne aikaisti tosiaankin Kimin stoppia kunnolla, tai sitten siellä jotkut mekaanikot tutkii autoa/putsaa paikkoja pysähdyksen alussa jollon tuo bensamies ei heti päässyt autoon kiinni...
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Eipä tuolla Indianapoliksessa nyt ole kun 1 vitun pitkä kaasu pohjassa osuus ja muuten hidasta syheröä. Kai sen vanhallakin koneella pystyy voittamaan...
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Saksan RTL-kanavallakin oli kuulemma hauskaa, kun Alonso vinkui Team Radiossa pariin otteeseen. Toisaalta tilannehan on ihan epäreilu, kun McLarenin radiokeskusteluja ei kuulla.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Suomen Huippu sanoi:
Toisaalta tilannehan on ihan epäreilu, kun McLarenin radiokeskusteluja ei kuulla.
epäreilu ja epäreilu, mclaren on kai hankkinut kunnon salausjärjestelmän, ja rellu taas ei, itsepä ovat valinneet tuon...
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Onko noita Alonson radiokeskusteluja vielä netissä missään?
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
TV-lähetys oli muuten ainakin alkupuolelta kauden pohjanoteeraus. Ohjaajalta oli kertakaikkiaan pallo hukassa. Kierrostolkulla näytettiin Heidfeldin ja R. Schumacherin ajoa. Samoin mitäänsanomatonta on näyttää jonkun Karthikeanin ontuvaa ajoa varikolle. Silverstonen, Span, Italian molemmat, Saksan molemmat ja Japanin lähetykset ovat huippua.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Suomen Huippu sanoi:
Saksan RTL-kanavallakin oli kuulemma hauskaa, kun Alonso vinkui Team Radiossa pariin otteeseen. Toisaalta tilannehan on ihan epäreilu, kun McLarenin radiokeskusteluja ei kuulla.
Itseasiassa RTL:llä ei kuulunut Alonson pyyntöä saada ohittaa Fisichella, mutta sen sijaan Dannerilla (eli se toinen kommentaattori ja entinen f1-kuski) oli hauskaa siinä vaiheessa, kun Alonso huusi zigzag-linjaa madellen team-radioon sangen epätoivoisella äänellä ja vahvalla espanja-aksentilla "TEÖRRRRR IS SAMTINK VRRRRRONG VIT MAI CAARRRRRR!!!!!" ja sen päälle pamahti ruutuun hidastus, jossa näkyi Alonso pussaamassa betonia :D
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Kun lukee taas kaikki nämä kirjoitukset mitä Kimin voiton ansiottomuudesta on kirjoitettu niin ei voi kuin todeta että kyllä ollaan taas niin suomalaisia että!
Itsetunto täysin olematon; voi että kun se Kimi nyt voitti vaikka ei millään sitä olisi ansainnut! Anteeksi perkele että ollaan suomalaisia ja että se meidän Kimi nyt meni voittamaan noin röyhkeästi Kerpenin rehtorin, Espanjan suuren pojan, ja Kolumbian neron nenän edestä, Voi, voi, kyllä me suomalaiset nyt olemme pahoillamme, anteeksi kamalasti!
Muissa maissa yleensä hehkutetaan oman urheilijan puolesta, mutta miten Suomessa; naama punaisena vähän hävetään ja pahoitellaan.
KIMI VOITTI JA SILLÄ SIPULI. HYVÄ KIMI!
JA NIINKUIN KIMI ITSE SANOI; SE ON IHAN PASKAN HAILEE MITEN SE VOITTO TULEE, PÄÄASIA ETTÄ SE TULEE.
On se vaan ihmeellistä miten niin surkea kuski voitti jo melkein neljännen kerran peräkkäin!
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Ns. tuurivoittojen vähättelijät tekevät sitä jotta heillä säilyisi edes jonkinmoinen linja argumentoinnissa. Onhan täysin järjen vastaista esim. ensin kiistää Alonson voiton arvo Nürburgringillä ja sitten jos Kimi voittaa hieman samalla tavalla, niin ylistää sitä. Mielestäni voitto on sellainen asia, jota ei voi vähätellä. Tälläkin kaudella ollaan nähty että nopeasta autosta huolimatta ei olla kyetty voittamaan. Ykkösenä maaliin ajaminen ei ykkösissä ole koskaan helppoa. Eikä se ole myöskään epäreilua. Lajiin kuuluu maaliin pääsy.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
pmv sanoi:
Ns. tuurivoittojen vähättelijät tekevät sitä jotta heillä säilyisi edes jonkinmoinen linja argumentoinnissa. Onhan täysin järjen vastaista esim. ensin kiistää Alonson voiton arvo Nürburgringillä ja sitten jos Kimi voittaa hieman samalla tavalla, niin ylistää sitä. Mielestäni voitto on sellainen asia, jota ei voi vähätellä. Tälläkin kaudella ollaan nähty että nopeasta autosta huolimatta ei olla kyetty voittamaan. Ykkösenä maaliin ajaminen ei ykkösissä ole koskaan helppoa. Eikä se ole myöskään epäreilua. Lajiin kuuluu maaliin pääsy.
To finish first you first have to finish.

Joo. Voitto on aina voitto mutta onhan se hienompaa voittaa silloin kun oikeasti on kisan paras. Tosin Kimin todellinen nopeus jäi vähän pimentoon ohjausvian takia. Tai eihän se jäänyt, mieshän ajoi nopeimman kierrosajan josta Rellutkin jäi melkein puolsekkaa!
 
Ylös