Kanadan GP

  • Viestiketjun aloittaja Joni
  • Aloituspäivämäärä

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Oli muuten erikoinen voitto Kimiltä. Tämä oli pikemminkin muiden häviö kuin Kimi voitto. Edestä kolme autoa ajautui ongelmiin itsestä riippuvasta tai riippumattomasta syystä. Kimillä on jo muutamia näitä "onnenkantamoisia" kun taas Mika ajoi aina itse tiensä voittoon. Kimi on valmiimpi korjaamaan sadon muiden epäonnesta.

Vähän pitää sinivalkoraseja raottaa tässä hypetyksen keskellä. Ei Kimillä olis ollu mitään mahiksia päästä Alonson, Fischellan tai Montoyan edelle ajamalla vaikka nopeutta oli.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Muuten tuosta Renaultin tilanteesta. Luulenpa että Fisichella yritti pelata voittoa itselleen. Sillä oli kärkipaikka hallussa ja se ajoi säästellen. Ohittaminen ei olisi ollut mahdollista ja se oli valmis painamaan kovempaa varikkostoppien aikaan ja pitämään johtonsa.

Alonso sitten vähän kuumeni siinä välissä ja tiimi käski Fisiä ajamaan lujempaa, jokseenkin turhaan tämän itsensä kannalta.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
"- Kanadan piti olla meille paras rata. Nyt se meni hukkaan, Alonso tuskaili."
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
J.Heldenview sanoi:
Kimillä on jo muutamia näitä "onnenkantamoisia" kun taas Mika ajoi aina itse tiensä voittoon. Kimi on valmiimpi korjaamaan sadon muiden epäonnesta.

Vähän pitää sinivalkoraseja raottaa tässä hypetyksen keskellä. Ei Kimillä olis ollu mitään mahiksia päästä Alonson, Fischellan tai Montoyan edelle ajamalla vaikka nopeutta oli.
Alonso ajoi seinään, Monty punasia päin. Muutenkin Kimi johtais MM-sarjaa ilman epäonneaan tällä kaudella. Montako voittoa Alonso on "itse ajanu" tällä kaudella? Pientä rajaa tohon kirjoitteluun.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Kimi ajoi voittonsa tavalla, jolla esim. Schumi on ajanut ties montako voittoa: hyödynsi muiden vastoinkäymiset täydellisesti. Alonso teki sen pari viikkoa sitten ja Imolassa.

Fisico olisi ansainnut kisan voiton enemmän kuin Alonso tai Monty. Nuo kaksi mokasivat itse oman kisansa törttöilyllään, mutta Fisicon kisan katkaisi tekninen vika. Sille kuski ei voi mitään.
 

Timoteus

Maailman nisäkkäin
Liittynyt
4.4.1999
Viestit
3934
Mr Natural sanoi:
Montoya taisi olla reilut 30 sekuntia Buttonin edellä Napin täräyttäessä Mestareiden muuriin. Katsoin kisan äsken "nauhalta" ja huomasin, että ilmoitus safety carista tuli ruutuun n. 29 sekunnin kuluttua törmäyksestä, joten McLarenilla (ja Montoyalla) oli ehkä vajaa 10 sekuntia aikaa reagoida asiaan ennen kuin Montoya jo kääntyisi kohti lähtösuoraa. Paska tuuri Juan Pablon kannalta, mutta aikaa taisi vain olla liian vähän. En siis menisi McLareniakaan tuosta syyttämään. Toki Monty olisi voiton ansainnut.
Aika vähänhän sitä reagointiaikaa jäi, jos reagoi vasta siihen, kun turva-auton tulosta ilmoitettiin. Mielestäni Button jäi kuitenkin sellaiseen paikkaan, että turva-auton tulo oli varsin selvää. Tällöin sitä reagointiaikaa olikin melkein 40 sekuntia. Ja McLarenhan ei olisi hävinnyt mitään, vaikka olisi käyttänyt kumpaakin kuskia varikolla siinä kohtaa varmuuden vuoksi. Jos SC:tä ei olisi tullutkaan, Schumi olisi saattanut mennä tilapäisesti Kimin edelle (en nyt muista tarkkoja eroja tosin) mutta olisi tipahtanut omalla stopillaan takaisin taakse.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
belated sanoi:
Alonso ajoi seinään, Monty punasia päin. Muutenkin Kimi johtais MM-sarjaa ilman epäonneaan tällä kaudella. Montako voittoa Alonso on "itse ajanu" tällä kaudella? Pientä rajaa tohon kirjoitteluun.
Mistä ollaan eri mieltä? Itsehän sanoit saman eli Kimi voitti muiden virheiden ansiosta eikä ajamalla.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
J.Heldenview sanoi:
Mistä ollaan eri mieltä? Itsehän sanoit saman eli Kimi voitti muiden virheiden ansiosta eikä ajamalla.
Voisit kyllä selventää mitä nämä Kimin muutama 'onnenkantamoinen' on? Kimin voitot :

2003 - Malesia (täysin suvereeni voitto)
2004 - Spa (oikeastaan melkeinpä samaan kategoriaan ensimmäisen voiton kanssa)
2005 - Barcelona (täysin suvereeni voitto)
2005 - Monaco (täysin suvereeni voitto)
2005 - Kanada (oikeastaan ensimmäinen voitto Kimille missä mies ei (teknisten ongelmien takia) ollut kisan selkeästi nopein/paras)

Ett silleen.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Malesia: Kimi oli nopein kisassa, mutta ei olisi voittanut ilman muiden epäonnea
Spa: Kimi oli nopein kisassa, mutta ei olisi voittanut ilman muiden epäonnea.
Montreal: Kimi oli nopein kisassa, mutta ei olisi voittanut ilman muiden epäonnea
 

Leeds

Well-known member
Liittynyt
26.9.2001
Viestit
671
Sijainti
Espoo
J.Heldenview sanoi:
Kimillä on jo muutamia näitä "onnenkantamoisia" kun taas Mika ajoi aina itse tiensä voittoon. Kimi on valmiimpi korjaamaan sadon muiden epäonnesta.
No huh-huh!:thumbdown
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
J.Heldenview sanoi:
Malesia: Kimi oli nopein kisassa, mutta ei olisi voittanut ilman muiden epäonnea
Spa: Kimi oli nopein kisassa, mutta ei olisi voittanut ilman muiden epäonnea.
Montreal: Kimi oli nopein kisassa, mutta ei olisi voittanut ilman muiden epäonnea
niin selvennystä kaivattiin, ei mielipidettä...
kerros nyt millä tavalla Kimi oli onnekas Spassa ja Malesiassa...
Eilen onnea kyllä oli matkassa...
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Mietipä sitä. Omalta osaltani keskustelu aiheesta päättyy tähän.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
J.Heldenview sanoi:
Malesia: Kimi oli nopein kisassa, mutta ei olisi voittanut ilman muiden epäonnea
Spa: Kimi oli nopein kisassa, mutta ei olisi voittanut ilman muiden epäonnea.
Montreal: Kimi oli nopein kisassa, mutta ei olisi voittanut ilman muiden epäonnea
Olen eri mieltä ainakin Span kisasta. Kimi aloitti 7. ruudusta ja jyräsi kohti kärkeä. Renaultit tipuivat edestä, mutta todennäköisesti Kimi olisi ohittanut molemmat viimeistään varikkokäyntien aikana. Kimi oli Rellujen keskeytyshetkellä aivan jo niiden imussa ja kuronut niiden aika selvän etumatkan umpeen.
 
Viimeksi muokattu:

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Ei niitä kisoja voiteta pelkästään tuurilla. Tuosta McLarenin varikkotaktiikasta en kyllä menisi aivan takuuseen. Nyt kun renkaitakaan ei tarvi vaihtaa, on aivan sama kuka sinne varikolle tulee ekana. Montoyan kohtalo oli kyllä melko kova kokonaisuudessaan. Muistaakseni 2003 Ranskan kisan aikana sattunut "tallipeli" suututti Montoyan melkoisesti ja johti miehen lähtöön tallista.

Kumma jos tämä ei lämmitä kaveria vastaavalla tavalla. Monty on sen verrran monta autokisaa ajanut, että tietää mitä turva-auton tulo tuossa vaiheessa kisaa tarkoittaa: Varikolle äkkiä hakemaan polttoaine loppukisaa varten! Ei siinä vaiheessa enää tarvi taktiikkapalaveria pitää. Jossain CART:ssa nämä päätökset tehdään sekunnin osissa, kun ratakierros kestää 20 sekuntia.

McLarenilla tietenkin väitetään vaikka mitä, mutta kyllä eilen oli kyseessä kuskipolitiikka. Minähän en sitä vastusta, päinvastoin. Mutta kun Dennis väittää että talli antaa kuskien ajaa puhtaasti kisaa toisiaan vastaan, niin kyllähän tässä on melkoinen ristiriita puheiden ja tekojen välillä.

Kimi ajoi hyvän kisan ja voitti kuten Kanadassa yleensäkin. Vähiten virheitä tehnyt voittaa. Fisichellalla petti tekniikka, mutta vauhti hyytyi jo varhaisessa vaiheessa. Alonson kontakti muurin kanssa johtui siitä, että mies jätti jarrutuksen shikaaniin liian myöhäiseksi, auto hyppäsi kanttikiven päältä eikä mies saanut enää käännettyä autoa normaalilla linjalla ulso shikaanista. Auto valui kanttikivien päälle ja siinä vaiheessa perä lähti alta ja rengas osui muuriin. Eli kyse oli yliyrittämisestä.

Ferrari parantaa tuloskuntoa koko ajan. Talli on laskujen mukaan kerännyt viimeisestä kolmesta kisasta eniten pisteitä vaikka ongelmia on ollut joka kisassa. Schumacherin ote oli aika-ajoista lähtien ihan positiivasta ja huono lähtö meinasi pilata koko kisan. Kanadan kokemuksella ja rutiinilla mies paikkasi kuitenkin paljon. Barrichellon nousu oli oikeastaan parempi merkki. Viime kisoissa tallin autolla on ollut vaikeuksia nousta Sauberien ja Williamsien ohi puhtaalla nopeudella, mutta nyt se tuntui onnistuvan.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
pvm, uskotko tosiaan, että McLaren olisi uhrannut 8 merkkimestaruuspistettä ja varman kaksoisvoiton saadakseen 2 pistettä lisää Kimille? Merkkimestaruus on talleille tärkeämpi kuin kuskien mestaruus, joten itse kyllä epäilen vahvasti, että näin olisi toimittu. Minusta jo kaudet 1999 ja 2000 osoittivat sen, että McLaren antaa kuskien kisata keskenään.

Ilmoitus turva-autosta tuli vain sekuntteja ennemmin ruutuun, kun Kimi tuli varikolle. Montoya johti Kimiä 4-6 sekunttia tuossa vaiheessa. Kyllä tuossa tilanteessa kävi vastaava kämmi kuin Monacossa, jossa Kimi missasi varikkokäynnin. Nyt oli Montoyan vuoro.

Shit happens.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Montoyan paluu radalle punaista valoa vasten ei ollut laskelmissa. Sen takia taktiikka meni pieleen.

Tallin sisältäkin on tullut ristiriitaista lausuntoa tapahtuman jälkeen. Ensin sanottiin, että Montoya ei kuullut komentoa ja siten sanottiin että sitä ei edes tehty. Edelleenkin sanon että tässä tapauksessa miettimisaikaa ei tarvittu, Montoyan varikkokäynti olisi ollut selvä asia jos kaveri olisi haluttu saada ykkösenä maaliin.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
J.Heldenview sanoi:
Mietipä sitä. Omalta osaltani keskustelu aiheesta päättyy tähän.
eli pelkkää provoamista, nice...
yleensähän keskustelussa perustellaan omia näkemyksiäänkin, eikä pelkästään todeta,
"sillä oli tuuria"
"omalta osaltani keskustelu aiheesta päättyy tähän"
:D
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
pmv sanoi:
Tallin sisältäkin on tullut ristiriitaista lausuntoa tapahtuman jälkeen. Ensin sanottiin, että Montoya ei kuullut komentoa ja siten sanottiin että sitä ei edes tehty. Edelleenkin sanon että tässä tapauksessa miettimisaikaa ei tarvittu, Montoyan varikkokäynti olisi ollut selvä asia jos kaveri olisi haluttu saada ykkösenä maaliin.
nojoo, mut pidetään mielessä että Kimille kuulemma oli tuolle kierroksella jo tulossa suunniteltu stoppi ja varikkomiehet valmiina...
tuohon lisänä se että tekivät todella nopeesti ratkaisun SC:n tulosta radalle Jensonin kolaroitua, joten mokia sattuu...
itse uskon että eivät vain kerenneet ilmottaan molemmille SC:n tulosta kun oli jo aika ottaa Kimi sisään...
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
FIA:n pressitilaisuus:
"Kimi RAIKKONEN: Yeah, the team called me in on that lap and then just before I came into the pitlane the safety car was out so I was in one way quite lucky that the timing was right. ...."

Olikohan niillä muka noin hyvä säkä, vai antoiko Ron käskyn vähän kaunistella tuota juttua, niin ei näytä niin pahalta Montyn kannalta. Pysähdys oli aika hidas, mutta siihen taisi olla syynä se ohjauksen tutkiminen, eikä yllätysstoppi. Ehkä ne tutki sitä vähän enemmän, koska SC:n takia stoppia pystyi vähän venyttämään.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
En itse hoksannut katsoa tarkasti sitä Kimin viimeistä stoppia, mutta kestiköhän siksi jonkun verran pitempään kun piti vaihtaa Montoyan bensaletku Kimin letkuun? Joku voisi tarkistaa asian, jos on kisa nauhalla. Kimin ekakin stoppi oli aika pitkä? Kuinka paljon bensaa meni tankkiin? Sopiiko se määrä yhteen juuri tuolle kierrokselle ajoittuvan stopin kanssa?
 
Ylös