Karting auton tekniikkaa ja ajamisesta

  • Viestiketjun aloittaja Örfil
  • Aloituspäivämäärä

Örfil

Guest
Vuokra-autoissa nyt pystyy lähinnä istumakorkeudella ja omaa vartaloa liikuttelemalla vaikuttamaan. Jos pito on liian kehno nojaa mutkissa ulos, jos puskee kumartuu samalla ettenpäin.
Tule näyttämään mallia.
 

Örfil

Guest
Joo Racer on avulias kaveri, ilmastointiteipataan niitä kumipenkkejä pinoon siihen.
No ei, muistan kun hän silti höpötti korkeammasta painopisteestä varikolla.
Höpötys teki kahden sekunnin eron kierrosaikaan. Matti ja Teppo sai turpaan aika pahasti.

Mieti sitä :thumbup:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Höpötys teki kahden sekunnin eron kierrosaikaan. Matti ja Teppo sai turpaan aika pahasti.

Mieti sitä :thumbup:
Olen miettinyt, usko vaan. Teppo sai 4 sekkaa sua huonomman auton ja Andy&Nipsu lensi suhun verrattuna. Ittekin PITÄISI ylipäätään ajaa sinnepäin oikein märällä ni kerkeis kisaamaankin teidän kanssa. Ei auta kuin odottaa sadeajoja ja ajaa edes viime vuotisella tasollani.
 

Örfil

Guest
Olen miettinyt, usko vaan. Teppo sai 4 sekkaa sua huonomman auton ja Andy&Nipsu lensi suhun verrattuna. Ittekin PITÄISI ylipäätään ajaa sinnepäin oikein märällä ni kerkeis kisaamaankin teidän kanssa. Ei auta kuin odottaa sadeajoja ja ajaa edes viime vuotisella tasollani.
Kuka lensi kuka ei: olin omassa finaalissa 3. nopein ja 4. sija tuli ainoastaan spinnin takia. Jalka muistuttaa edelleen kyntösessioista. Veljekset jäi sekuntikaupalla vaikka välillä nurmea niitinkin.

Vielä vikalla kierroksella ajoin ulos ja puskin auton radalle hiki päässä, näin että Cmoney oli parin mutkan päässä ja kiire tuli.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Kaipa tuo psyykkaus on sitten toikin aiheesseen liittyvää "ajotekniikkaa".

Se puree itselle ainakin, jos psyykkaaja on oikeasti varteenotettava vastus. Ei minulla muuta:)
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Kaipa tuo psyykkaus on sitten toikin aiheesseen liittyvää "ajotekniikkaa".

Se puree itselle ainakin, jos psyykkaaja on oikeasti varteenotettava vastus. Ei minulla muuta:)
Mutta sillä #1llä aika harva olisi noin kovaa päässyt. Oma kierrosaika heikko oman tekemisen johdosta. Parastaan yrittäen seuraaviin ajoihin vaan:dunno:
 

PeePee

Team 107
Liittynyt
2.6.2001
Viestit
4237
Sijainti
Kiertoradalla
Mutta sillä #1llä aika harva olisi noin kovaa päässyt. Oma kierrosaika heikko oman tekemisen johdosta. Parastaan yrittäen seuraaviin ajoihin vaan:dunno:
Juuri niin. Omasta puolesta on pakko nostaa hattua DickW:lle, kun sai piiskattua ykkösen noinkin hyvään vauhtiin.

Sää kaiketi huononi koko ajan, mutta neljä sekuntia kovempaa on neljä sekuntia kovempaa. Satavarma olen siitä, ettei sillä sitä nopeammin olisi voinut päästä.

Mutta aiheeseen: Toki tuollainen korkeuden säätö auttaa balanssissa, mutta ainakin itsellä ajoasento kärsii jo niin paljon etten usko sen kannattavan.
 

Örfil

Guest
Mutta aiheeseen: Toki tuollainen korkeuden säätö auttaa balanssissa, mutta ainakin itsellä ajoasento kärsii jo niin paljon etten usko sen kannattavan.
Auttoi tai ei, oma auto oli hyvä ajettava ja sain sen kääntymään mutkiin hyvin.
Puskihan se kuin fan, mutta mikä auto ei puske sateella?

Kaks sekkaa jäin Haikista ja Nipsusta, mutta siinä on se ero rattimiesten välillä.
Auton piikkiin en tuota laita vaan nostan hattua äijille että ovat vaan nopeampia sateella. Kuivalla sitten taas eri tsembalot Kaanaassa.

Veljekset Matti ja Teppo oli pe ihan heittopusseja. Sitä ei voi ihan vaan "autotuurin" piikkiin laittaa, odotin kyllä veljeksiltä paljon kovempaa suoritusta. Onko selitystä?
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Kaks sekkaa jäin Haikista ja Nipsusta, mutta siinä on se ero rattimiesten välillä.
Auton piikkiin en tuota laita vaan nostan hattua äijille että ovat vaan nopeampia sateella. Kuivalla sitten taas eri tsembalot Kaanaassa.
Oli kyllä positiivinen ylläri, että onnistuin pitämään vaikeissa olosuhteissa tuollaista vauhtia ja noin kovatasoisessa finaalissa! Omalle kohdalle osui hyvä auto, mutta kierrosajoista päätellen taisin joka tapauksessa tehdä jotain oikeinkin.
 

Haikki

KKWCS Team Maximum Attack
Liittynyt
5.10.2009
Viestit
1123
Mutta sillä #1llä aika harva olisi noin kovaa päässyt. Oma kierrosaika heikko oman tekemisen johdosta. Parastaan yrittäen seuraaviin ajoihin vaan:dunno:
Digi veti kyllä huikeesti ykkösellä:thumbup:
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Veljekset Matti ja Teppo oli pe ihan heittopusseja. Sitä ei voi ihan vaan "autotuurin" piikkiin laittaa, odotin kyllä veljeksiltä paljon kovempaa suoritusta. Onko selitystä?
Tulostoikissa tuli jo mainittua. Tekninen vika. Se oli onneksi semmoinen, että se ei estänyt ajamista ja täydellä ajotyylin muutoksella sitä pystyi vähän paikkailemaan. Pientäkään virhettä se ei antanut anteeksi ja siksi se oli heti perä menosuuntaan.

Jos vastaava puute löytyisi moottoripuolelta(tehot), niin sitä ei kukaan pysty ajamalla edes paikkaamaan, ajettavuusongelmat usein pystyy. Mutta nämä asiat sä jo varmaan tiesitkin, kerran keskitason harrastelijakin voi tämmöistä schaissea heittää. Lisätietoa saat varmaan näiltä kokeneilta kuskeilta, tai tässä tapauksessa radan henkilökunnalta:)

Edit. Tai no voin sen itsekin kertoa, kun tiedän. Vasen etukumi--> liikaa camperia.

Siitä aiheutui syy oikealle käännettäessä, että se puski. Edessä oli kumipinta-alaa vähän. Jotta pinta-alaa sai lisää, niin autoa täytyi jarruttaa ja kääntää samaan aikaan, jotta saatiin oikea takarengas ilmaan ja vasen eturengas kokonaan asfalttiin kiinni. Tämä oli kriittisin hetki.
Takaata häipyi kumipinta-alaa ja etupää sai täyden pidon. Puskevasta tulikin yliohjaava 0,2 sekunnin ajaksi. Sinä aikana piti tehdä se tiukin käännös mutkaan ja avata kaasu. Joka kolmas kierros toimenpide epäonnistui jossakin oikealle kääntyvässä,eli etupää "haukkasi" käännöksessä. Vasureissa ei ongelmaa ollut koska oikean puolen eturengas oli radassa kiinni koko pitopinnaltaan jo ennen mutkaan taittamista

Lissää Edittiä (kun ei väsytä)

Tätä ongelmaa kun miettii eri keliolosuhteissa, niin ne ketkä ajoivat kuivalla, väittivät ongelman esiintyvän silloinkin. Vaikutus oli varmaankin vähäisempi siitä syystä, että kuivalla mutkavauhdit ovat luonnollisesti suurempia, jolloin keskipakovoima saa rungon helpommin joustamaan ja takarengas kevenee/eturengas painautuu rataan pelkästään sen vaikutuksesta. Kuivalla suurin ongelma kaiketi oli ensimmäinen neulansilmä takasuoran päässä, koska nopeudet sinne oli pienimillään, samoin G-voimat.

Sateella vauhdit oli sitten pienempiä, ja runkoa ei joustamaan saanut niin helposti, niin tarvitsi tuota jarrua tehostamaan G-voimia. En sitten tiedä, olisiko runko pitänyt löysätä joka pultista aivan veteläksi, jotta olisi kilpailukykyiseksi sen saanut, edes kuivalle.

Olisiko tässä nyt riittävästi mututietoa ja selityksen makua. Ainakin ne ketkä sillä ajoi, toivottavasti jotain selvensi. Oma kokemus oli autosta tämä. Enpä sillä mitään menetä, jos joku muu yrittää samalla tyylillä käsitellä seuraavaa kohdalleen osuvaa samalla tavalla käyttäytyvää autoa. Palkkani saan aivan muualta. Ties vaikka Kaanaassa tulisi seuraavaksi vastaava tapaus. Täytyy toivoa että olisi silloin edes kotirataetu kyseisellä kuskilla :p
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Veljekset Matti ja Teppo oli pe ihan heittopusseja. Sitä ei voi ihan vaan "autotuurin" piikkiin laittaa, odotin kyllä veljeksiltä paljon kovempaa suoritusta. Onko selitystä?
Etkö vain halua ymmärtää #1ssä olleen vikaa? Oma ajoni sensijaan ei ollut mitään mitä itseltäni odottaisin. Seuraavaa kertaan voin taas vaikuttaa itse.

Ja miksi nyt sama mies vittuilee joka viime vuonna itse sadeForssassa jutteli:

Katsomosta on hyvä arvostella (en tarkoita jakkuesia) mutta kyllä omasta mielestäni tein parhaani sillä autolla ja kommentit "ajoit ihan päin helvettiä" eivät olleet ihan mukavia. Enkä sellaista palautetta yleensäkään kaipaa kun en sellaista muillekaan ole antanut enkä anna. Muuten oli ihan kiva päivä.
Itse silloin siihen vastasin (koska en halua paskaa fiilistä toiselle):
Pirun paljon on kanssa kiinni, mikä auto sattuu sopimaan kenenkin tyylille, esim. Andy oli kyllä nopeampi sillä Parabolican jälkeisellä välisuoralla, sekä alkoi pääsuoralla ja takasuorallakin hieman saavuttaa. Ja sanoihan Andy itsekin #5n pidon tuntuvan paremmalta, ja siltä se jarrutuksissakin näytti. RX nopeampi sitten taas siinä ylämäessä hitaan mutkan jälkeen, ja vielä vikan vasurin jälkeisen suoran alussa karkasi. Kumpikaan ei ajanut päin helvettiä, vaan kieli keskellä suuta pidettiin nokka menosuuntaan ilman ratkaisevia virheitä. Kierroksellaohitus sen ratkaisi, enkä usko että ilman sitä Andy olisi noussut ilman RX:n virhettä. Kerranhan välisuoralla Andy jarruttikin ohi mutta hiukan pitkäksi se viimeinen vasuri, ja kiihdytyskilpailua mutkasta ulos jossa näkyi #6:n paremmuus siinä tilanteessa. Näillä autoilla oli ihan eri vahvuudet sadekelillä.

Muutenkin tässä sarjassa JOKAINEN KUN ANTAA PARHAANSA, tekee yhtä hyvää työtä ja uskoakseni haluan näihin karkeloihin vielä monen monta kertaa...
Ja juuri ennen viime kisaa menin höpöttämään ettei mulle ole kuittailtu ja se on mukavaa se...
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
DickW:lle kiitoksia, tämä oli hyvä pätkä. Mielenkiinnolla luin. Tykkään muutenkin kun kokeneemmat kuskit avaavat näitä autojen ajettavuuden ja ongelmien yksityiskohtia.

Tämä erityisesti oli sellainen klippi, joka pisti oikein miettimään:
Siitä aiheutui syy oikealle käännettäessä, että se puski. Edessä oli kumipinta-alaa vähän. Jotta pinta-alaa sai lisää, niin autoa täytyi jarruttaa ja kääntää samaan aikaan, jotta saatiin oikea takarengas ilmaan ja vasen eturengas kokonaan asfalttiin kiinni. Tämä oli kriittisin hetki.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
DickW:n seloste oli todella hyvä ja en epäile, etteikö asia juuri näin ollut. Mä en pystynyt ajotapaani kauheasti analysoimaan vaan vedin hampaat irvessä tehden "mitä vaan" että se kääntyisi. Wilzku oli vielä suuremmissa ongelmissa, vaikka aikaisemmissa Forssan sadekisoissa hänkin on kyennyt ihan OK-suoritukseen - nyt oli Wilzkukin täysin hukassa.

Ainoa joka ykkösestä sai jotain järkevää irti oli DickW ja se jos jokin on rattimiehen merkki, oli sitten vaikka tuloslistalla 15.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Cmoney istuu siis seuraavassa sadekisassa kahden metrin korkeuteen korotetulla ajopenkillä?
Minä laitan Forssassa aina lisäpenkin sen takia, että silloin en tarvitse poljinpintoja yltääkseni polkimille (paitsi seiskalla) ja nykpainoisena istuin minulle juuri sopivan kapea silloin. En tiedä huomasitteko, mutta viime kerralla pinosin vielä vaahtomuovinpaloja lisäpenkin alle ja taakse. Tarkoituksena oli saada painopistettä eteen -> yliohjaavaksi. Sitä en tiennyt että istumakorkeus vaikuttaisi sateella, mutta näköjään sitten fiksusti toimin :)

Täytynee jatkaa istuma-asennon virityksiä jatkossakin....
 
Viimeksi muokattu:

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Pirun paljon on kanssa kiinni, mikä auto sattuu sopimaan kenenkin tyylille, esim. Andy oli kyllä nopeampi sillä Parabolican jälkeisellä välisuoralla, sekä alkoi pääsuoralla ja takasuorallakin hieman saavuttaa. Ja sanoihan Andy itsekin #5n pidon tuntuvan paremmalta, ja siltä se jarrutuksissakin näytti. RX nopeampi sitten taas siinä ylämäessä hitaan mutkan jälkeen, ja vielä vikan vasurin jälkeisen suoran alussa karkasi. Kumpikaan ei ajanut päin helvettiä, vaan kieli keskellä suuta pidettiin nokka menosuuntaan ilman ratkaisevia virheitä. Kierroksellaohitus sen ratkaisi, enkä usko että ilman sitä Andy olisi noussut ilman RX:n virhettä. Kerranhan välisuoralla Andy jarruttikin ohi mutta hiukan pitkäksi se viimeinen vasuri, ja kiihdytyskilpailua mutkasta ulos jossa näkyi #6:n paremmuus siinä tilanteessa. Näillä autoilla oli ihan eri vahvuudet sadekelillä.

Muutenkin tässä sarjassa JOKAINEN KUN ANTAA PARHAANSA, tekee yhtä hyvää työtä ja uskoakseni haluan näihin karkeloihin vielä monen monta kertaa...
Ai tässä puhutaan vanhoista kisoista. Siinä oli kaksi tasavahvaa kuskia ja kaksi tasavahvaa, tosin eri lailla tasavahvaa autoa, ja tsägähommiksi meni että vedin pidemmän korren silloin. Viime kaudella mun ja X:n järjestys meni monta kertaa sitten toisinkin päin. Ja näin jatkossakin. Jokainen antaa parhaansa
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Mä en pystynyt ajotapaani kauheasti analysoimaan vaan vedin hampaat irvessä tehden "mitä vaan" että se kääntyisi.
Tuossa hommassa kokemuksen etu kyllä näkyy (taitoeto näkyy aina). Mulla menee aina tosi pitkään ajaessa analysoida kaikki pienimmätkin muutokset. Sitten kun pysää varikolle, tajuaa alle minuutin, mitä olisi pitänyt tehdä kun ei tarvitse ennää keskittyä ajamiseen-

Tarkoituksena oli saada painopistettä eteen -> yliohjaavaksi. Sitä en tiennyt että istumakorkeus vaikuttaisi sateella, mutta näköjään sitten fiksusti toimin :)
Mää yritän saada painopistettä ylöspäin lihottamalla itseäni sen verran, että poskiin tulee pari kiloa lisää kummallekin puolelle.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Tuossa hommassa kokemuksen etu kyllä näkyy (taitoeto näkyy aina). Mulla menee aina tosi pitkään ajaessa analysoida kaikki pienimmätkin muutokset. Sitten kun pysää varikolle, tajuaa alle minuutin, mitä olisi pitänyt tehdä kun ei tarvitse ennää keskittyä ajamiseen-



Mää yritän saada painopistettä ylöspäin lihottamalla itseäni sen verran, että poskiin tulee pari kiloa lisää kummallekin puolelle.
Poskiin saa myös enemmän massaa, tunkemalla esim. yön ajaksi kuorimattomia saksanpähkinöitä posket pullolleen. Ekana yönä menee vaan pari-kolme, mut seuraavana menee jo viisi.

Itsellä on nykyään 15 saksanpähkinää poskissa yöllä. Itse kisoihin vaihdan pähkinät Geisha-kuuliin. Jotkut käyttää myös lyijypainoja poskissa, mutta mä haluan pysyä terveenä.

 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4214
Todella yksikertaistetut ja seikkaperäiset ohjeet ensimäisessä viestissä, ei auton nopeus mihinkään nouse etupäätä leventäessä, vaan etupään pito paranee. Yleensä käy päinvastoin koska tällöin takapääin pito vähenee ja autosta tulee helposti yliohjaava.

Se balanssi, se balanssi josta F1-maailmassakin tiedetään puhuttavan! :D

Rungon säätämistä voi lähestyä ajatuksesta että mikroautolla on pitoa x-määrä, joka jakautuu etu ja taka-akselien suhteen riippuen etu- ja takaleveydestä, penkin paikasta, napojen pituudesta, penkin tukien paikasta, massakeskipisteestä, caster- ja camber kulmien säädöistä sekä rungon korkeudesta. Joku viisas kartingguru laski että nykyautolla on 60 000 ääripäästä ääripäähän säätövariaatiota joista järkevästi käytettävissä n. 6000.
 
Ylös