Katetut formulat - Pelkkää turvallisuushömppää vaiko tulevaisuutta?

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Massan päähän osunut jousi painoi 800g, 10kg kappaleen kanssa tuskin olisi ollut mitään mahdollisuuksia jäädä henkiin.
Jep ja osuma tuli suoraan edestä eli niskat ja varsinkin HANS otti sitten vastaan vielä tuon osuman energian.
(ja tosiaan kappale oli pienempi & kevyempi)
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Jep ja osuma tuli suoraan edestä eli niskat ja varsinkin HANS otti sitten vastaan vielä tuon osuman energian.
(ja tosiaan kappale oli pienempi & kevyempi)
HANS ei suojaa tuollaisissa onnettomuuksissa. HANS on suunniteltu suojaamaan niskan eteenpäin retkahduksesta johtuvilta vammoilta kuten kallonpohjan murtumalta.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Omasta mielestäni kuitenkin tuollainen kupu olisi sopivampi F1:iin kuin tuo turvakaari josta uutinen oli. Hyväksyn toki tuonkin mielipiteen, että turvakaari olisi parempi uudistus turvallisuuteen.

En tarkemmin tunne määritelmää open wheels, mutta minulle se tarkoittaa että renkaiden ympärillä ei ole lokasuojia tai mitään muutakaan joka vaikuttaisi ilmavirtauksiin tai 'kuraan' jota renkaat saavat aikaan.
Olin kyllä sekä kupua, että kaarta vastaan. Kumpikaan ei formulaan kuulu. Open wheels ymmärretty oikein, eli tiivistettynä: ei lokasuojia, tai renkaat avoinna kuten se jo suoraan suomentaen menee.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
HANS ei suojaa tuollaisissa onnettomuuksissa. HANS on suunniteltu suojaamaan niskan eteenpäin retkahduksesta johtuvilta vammoilta kuten kallonpohjan murtumalta.
kyllä tietenkin juuri noin.
tarkoitin lähinnä että lisäksi hansin niskaosa estää myös retkahduksen taaksepäin (kuin myös auton monokokkikin hyvin) suoraan edestä päin tulevissa iskuissa kuten tuo massan tapaus
(kumminkin melkein kilon kappale läsähtää vauhdilla otsaan niin kyllähän siinä liike-energiaa on mukana kivasti)
 

Razor

Well-known member
Liittynyt
12.10.2008
Viestit
1230
Joo ei mitään kuomuja. Sen verran kovaa palkkaa kuitenkin saavat, että pienet riskit ei haittaa. Eikä noita onnettomuuksia satu kovin usein..
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mitä itse testiin tulee, niin tuon perusteella turvakaari on kuomua käyttökelpoisempi vaihtoehto. Suojauksena toiminevat molemmat, mutta kuomuun lävähtäessään rengas lähtee todella lujaa sattumanvaraiseen suuntaan ja on vaaraksi sivullisille, joiden turvallisuuden pitäisi tulla ennen kilpailijoiden suojausta. Turvakaari taas testin mukaan puhkaisee renkaan ja tekee siitä vaarattomamman.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Joo ei mitään kuomuja. Sen verran kovaa palkkaa kuitenkin saavat, että pienet riskit ei haittaa. Eikä noita onnettomuuksia satu kovin usein..
Samaa mieltä. Muutenkin sairas riskikeskustelu milloin mihinkiin asiaan liittyen vaivaa nykyaikaa. Hyvä ettei kaikki jo kävele pehmustetuissa puvuissa toisiinsa kytkettyinä kaduilla. Ettei vaan kaadu tai törmää.
 

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
Adrian Neweyn suunnittlelema futuristinen x2010 formula on kyl hieno. Siinä on jostain syystä nämä molemmat sekä katetut renkaat että kupu.
 
Viimeksi muokattu:

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Kuomuidea ei toimi. Sen sijaan Indycar-tyylise taka"puskurit" ovat ihan asiallinen turvaidea. Vähentäisi lentoonlähtöjä, jotka ovat potentiaalisesti erittäin vaarallisia ja huomattavasti yleisempiä edelleen kuin irronneisiin osiin törmääminen.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Tuossa pleksissä ainakin on oletettavasti ratkaisemattomana ongelmana tuo likaantuminen, ja onnettomuus- tai kaatotilanteessa kuinka se saadaan siitä mahdollisimman nopeasti ja helposti pois niin että myös kuski ittekin voi sen tehdä.




(eikös Newey hahmotellut umpinaista monokokkia siinä dream-racer versiossaan?)
edit. tähän tyyliin voisi toimiakin tuo:
http://www1.pictures.zimbio.com/gi/Adrian+Newey+Goodwood+Festival+Speed+JKGTcPic4EGl.jpg
Adrian Neweyn suunnittlelema futuristinen x2010 formula on kyl hieno. Siinä on jostain syystä nämä molemmat sekä katetut renkaat että kupu.


Kuomuidea ei toimi. Sen sijaan Indycar-tyylise taka"puskurit" ovat ihan asiallinen turvaidea. Vähentäisi lentoonlähtöjä, jotka ovat potentiaalisesti erittäin vaarallisia ja huomattavasti yleisempiä edelleen kuin irronneisiin osiin törmääminen.
 
Viimeksi muokattu:

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse


Tossa kolarissa oli rutkasti tuuria mukana. Olisi voinut tulla kovin rumaa jälkeä. Rahalkin tuntui haastattelussa olevan vähän vakavana. :nope:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ei mainittavasti muuta sitä problematiikkaa, että kuskia ei saa ovettomassa umpikorisessa autossa stabiloitua ennen kuin kosla käännetään. Ja jos ei heti voi tai uskalla kääntää, niin sille pitäisi jollain ilveellä järjestää happea ja sen sellaista.

(Yritin löytää aiheesta kuvan, ei ollu :()
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Ei mainittavasti muuta sitä problematiikkaa, että kuskia ei saa ovettomassa umpikorisessa autossa stabiloitua ennen kuin kosla käännetään. Ja jos ei heti voi tai uskalla kääntää, niin sille pitäisi jollain ilveellä järjestää happea ja sen sellaista.
Saadaanko tajunsa menettänyt tai muuten liikuntakyvytön kuski nykyisistä F1-autoista ulos, kun auto on ylösalaisin? Jotenkin sitä luulisi, ettei kuskia ihan turvavyöt avaamalla pudoteta ohjaamosta pellolle.
 
Ylös