Tietääkö kukaan miten käy jos rengas lentää päin kypärää? En muista että kenellekkään olisi käynyt niin sinä aikana kun olen formuloita seurannut. On tosin muutama kisa jäänyt katsomatta viime vuosina joten en tiedä sitten niistä.
Todennäköisyydet on kuskin puolella, että päähän ei osu mitään. Siksi formuloissa kuskin pää on edelleen esillä: riski realisoituu harvoin. Todennäköisyys, että F1-sarjassa sattuu jotain, on melkolailla pieni, koska otos on pieni.
Rengas on jo todella vaarallinen, kuten Surteesin tapaus osoittaa. Massahan sai päähänsä paljon pienemmän ja kevyemmän jousen. Heitetään hatusta, varmaan alle 10 kg reilusti - toki pienemmälle pinta-alalle kuin rengas.
On vähän absurdia, että Surteesin ja Massan tapauksen inspiroimana testataan ratkaisua joka olisi (ehkä) toiminut Surteesin tapauksessa. Jos tuo kehikko asennetaan niin, että irroittamatta kuski pääsee ulos, siitä mahtuu rengas sisään... Jousella tai muulla vastaavalla kappaleella ei ole mitään ongelmaa päästä avoimista ovista sisään. Ja eihän testeissä edes kokeiltu sitä Surteesin tappanutta vaihtehtoa. :thumbdown
Jos tuollainen ratkaisu joskus otetaan käyttöön, sen soisi oikeasti ratkaisevan koko turvallisuusongelman. Kunnon suoja päälle irto kappaleita vastaan on niitä viimeisiä hengen päälle ottavia riskejä F1-autoilussa. Onko missään modernissä formula-luokassa ollut muun tyyppisiä kuolemantapauksia viimeisen 15 vuoden aikana?
Mieluummin olisi ratkaistu tämä ongelma kuin menty aina vain "turvallisemmille" radoille. Mikään turva-alue ei poista tuota riskiä. Dan Wheldonin onnettomuuden turvallisempi rata olisi kai estänyt, mutta mikään F1-rata ei taida olla yhtä vaarallinen. Wheldonin auton turvarakenteet pettivät ja liekkö olisivat kestäessäänkään estäneet iskuja(?). Tuon tyyppisessä onnettomuudessa tämä esitelty front roll hoop olisi hyvinkin voinut pelastaa, koska voimat olisi suuntautuneet erilailla.