Katetut formulat - Pelkkää turvallisuushömppää vaiko tulevaisuutta?

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Kupuhan olis oikein hieno ykkösissäkin, sen lisäksi että parantaisi kuljettajan turvaa merkittävästi. Lika tuskin on mikään ylitsepääsemätön ongelma nykytekniikalla. Onhan esim. noita pyyhkijänsulkia ollut iät ajat.
Juu, niillä voi kätevästi levittää sen öljyn siihen pitkin pleksiä.
 

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
Siksi autoissa on pissapoika. Kimillä sitten samasta pullosta nesteet suuhun ja pissapojalle ;)
Paitsi Bahrainissa, jossa samppanjastakin tulee sanomista :p

Ois komeeta, jos kisasivat sitten ilman kypärää kun nuo turvahäkkyrät joskus tulee kun näkisi miten nahat liikkuu naamassa muutaman G:n kiihdytyksissä.
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Paitsi Bahrainissa, jossa samppanjastakin tulee sanomista :p

Ois komeeta, jos kisasivat sitten ilman kypärää kun nuo turvahäkkyrät joskus tulee kun näkisi miten nahat liikkuu naamassa muutaman G:n kiihdytyksissä.
Ei nuo turvahäkkyrät paljon pysäytä rengasta pienempiä osia. Tuskin kukaan haluaisi vastaanottaa etusiiven palasia tai irtoilevia jousia ilman kypärää. Onhan rallissa ja koppiautoissakin ollut kypärät monta kymmentä vuotta vaikkeivat olekaan avonaisia. Tietysti kypärät voisi sitten ehkä olla avomallisia kuten rallissa, mutta ilman kypäriä ei tulla kyllä nykypäivänä ajamaan kilpaa vaikka olisi mitkä panssarit siinä edessä.
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Kuinkahan tukalat oltavat tollasessa kuomullisessa autossa olisi esim. Malesiassa.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Sillon ollaan huonolla tiellä, kun ruvetaan formuloihin laittamaan kattoja. Tai peittämään renkaita. Kaksi perusasiaa, mitkä tekevät formuloista formuloita.
Samaa mieltä. Koppiautosarjoja on aivan riittävästi niille jotka niistä tykkäävät.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Kuinkahan tukalat oltavat tollasessa kuomullisessa autossa olisi esim. Malesiassa.
Varmaan tukalampi, mutta ilmanvaihto on keksitty. Esim. LMP-säännöissä on pykälä jossa sanotaan että sisälämpötila ei saa olla enemmän kuin ulkolämpötila +n astetta.

Edit: tarkistin: jos ulkolämpötila alle 25, niin maksimi 32 astetta ja jos yli 25, niin maksimi on ulkolämpötila+7 astetta. Tosta voi siis saada jotain osviittaa.
 
Viimeksi muokattu:

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Sillon ollaan huonolla tiellä, kun ruvetaan formuloihin laittamaan kattoja. Tai peittämään renkaita. Kaksi perusasiaa, mitkä tekevät formuloista formuloita.
Samaa mieltä. Koppiautosarjoja on aivan riittävästi niille jotka niistä tykkäävät.
Mikä siinä kuskin kypärässä niin kiihottaa, että se on pakko olla näkyvissä? Auttakaa ymmärtämään. Olen kovin empaattinen ja kykenevä ymmärtämään erilaisia näkökulmia asioihin, mutta tämä ei kyllä avaudu ollenkaan. Mikä F1-auton, kilpailun tai ylipäätään lajin luonteessa muuttuu, jos kuskin pää on piilossa?

Itse asiassa, lokaritkin taitaisi mennä ihan nätisti open wheel määritelmään, koska sillä tarkoitetaan että renkaat ei ole rungon sisässä :idea:
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Samaa mieltä. Koppiautosarjoja on aivan riittävästi niille jotka niistä tykkäävät.
Omasta mielestäni kuitenkin tuollainen kupu olisi sopivampi F1:iin kuin tuo turvakaari josta uutinen oli. Hyväksyn toki tuonkin mielipiteen, että turvakaari olisi parempi uudistus turvallisuuteen.

En tarkemmin tunne määritelmää open wheels, mutta minulle se tarkoittaa että renkaiden ympärillä ei ole lokasuojia tai mitään muutakaan joka vaikuttaisi ilmavirtauksiin tai 'kuraan' jota renkaat saavat aikaan.


Tämän viestin voi poistaa jos menee liikaa ot.
 

Sussari

Well-known member
Liittynyt
19.10.2009
Viestit
60
Sijainti
Asun koirankopissa :P
Tietääkö kukaan miten käy jos rengas lentää päin kypärää? En muista että kenellekkään olisi käynyt niin sinä aikana kun olen formuloita seurannut. On tosin muutama kisa jäänyt katsomatta viime vuosina joten en tiedä sitten niistä.

Muistikuva on jäänyt että joskus 2000-luvun alkupuolella joku ratavirkailija olisi kuollut lentäneen renkaan takia, mutta nehän ei kypäriä pidä.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Tietääkö kukaan miten käy jos rengas lentää päin kypärää? En muista että kenellekkään olisi käynyt niin sinä aikana kun olen formuloita seurannut. On tosin muutama kisa jäänyt katsomatta viime vuosina joten en tiedä sitten niistä.

Muistikuva on jäänyt että joskus 2000-luvun alkupuolella joku ratavirkailija olisi kuollut lentäneen renkaan takia, mutta nehän ei kypäriä pidä.
Niska murtuu ja kuski menehtyy.

EDIT: Linkki
 
Viimeksi muokattu:

Sussari

Well-known member
Liittynyt
19.10.2009
Viestit
60
Sijainti
Asun koirankopissa :P
Niska murtuu ja kuski menehtyy.

EDIT: Linkki
Oli aika hyytävän näköistä.

Jos olisin vähän pitempään miettinyt, mitä se päätä kohti lentävä rengas aiheuttaa, niin en välttämättä olisi kirjoittanut viestiäni. Tietysti myös renkaan lentonopeus on huomioon otettava tekijä.

Mutta nämä nykyajan F1-autot taitavat olla sellaisia että rengas ei välttämättä aina lähde irti ollenkaan, vaan jää roikkumaan.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Oli aika hyytävän näköistä.

Jos olisin vähän pitempään miettinyt, mitä se päätä kohti lentävä rengas aiheuttaa, niin en välttämättä olisi kirjoittanut viestiäni. Tietysti myös renkaan lentonopeus on huomioon otettava tekijä.

Mutta nämä nykyajan F1-autot taitavat olla sellaisia että rengas ei välttämättä aina lähde irti ollenkaan, vaan jää roikkumaan.
Ehdottomasti FIA:n pitaa seurata materiaalitutkimuksen kenttaa ja kehittaa vahvempia kaapeleita renkaiden kiinnittamiseksi autoon.

Toinen viela tutkimaton polku on jonkinlainen lahdon estaminen sahkoisesti niissa tapauksissa kun rengas ei ole kiinnittynyt kunnolla varikolla. Siis renkaanvaihdon yhteydessa.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Tietääkö kukaan miten käy jos rengas lentää päin kypärää? En muista että kenellekkään olisi käynyt niin sinä aikana kun olen formuloita seurannut. On tosin muutama kisa jäänyt katsomatta viime vuosina joten en tiedä sitten niistä.
Todennäköisyydet on kuskin puolella, että päähän ei osu mitään. Siksi formuloissa kuskin pää on edelleen esillä: riski realisoituu harvoin. Todennäköisyys, että F1-sarjassa sattuu jotain, on melkolailla pieni, koska otos on pieni.

Rengas on jo todella vaarallinen, kuten Surteesin tapaus osoittaa. Massahan sai päähänsä paljon pienemmän ja kevyemmän jousen. Heitetään hatusta, varmaan alle 10 kg reilusti - toki pienemmälle pinta-alalle kuin rengas.

On vähän absurdia, että Surteesin ja Massan tapauksen inspiroimana testataan ratkaisua joka olisi (ehkä) toiminut Surteesin tapauksessa. Jos tuo kehikko asennetaan niin, että irroittamatta kuski pääsee ulos, siitä mahtuu rengas sisään... Jousella tai muulla vastaavalla kappaleella ei ole mitään ongelmaa päästä avoimista ovista sisään. Ja eihän testeissä edes kokeiltu sitä Surteesin tappanutta vaihtehtoa. :thumbdown

Jos tuollainen ratkaisu joskus otetaan käyttöön, sen soisi oikeasti ratkaisevan koko turvallisuusongelman. Kunnon suoja päälle irto kappaleita vastaan on niitä viimeisiä hengen päälle ottavia riskejä F1-autoilussa. Onko missään modernissä formula-luokassa ollut muun tyyppisiä kuolemantapauksia viimeisen 15 vuoden aikana?

Mieluummin olisi ratkaistu tämä ongelma kuin menty aina vain "turvallisemmille" radoille. Mikään turva-alue ei poista tuota riskiä. Dan Wheldonin onnettomuuden turvallisempi rata olisi kai estänyt, mutta mikään F1-rata ei taida olla yhtä vaarallinen. Wheldonin auton turvarakenteet pettivät ja liekkö olisivat kestäessäänkään estäneet iskuja(?). Tuon tyyppisessä onnettomuudessa tämä esitelty front roll hoop olisi hyvinkin voinut pelastaa, koska voimat olisi suuntautuneet erilailla.
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Mutta nämä nykyajan F1-autot taitavat olla sellaisia että rengas ei välttämättä aina lähde irti ollenkaan, vaan jää roikkumaan.
Joskus ne lähtee. No joo eipä tuo kovin yleistä ole ja onhan siellä nykyään muistaakseni kaksi vaijeria pitämässä renkaita kiinni. Tässä videossa kohdassa 0:40 olisi erittäin huonolla tuurilla kuollut kaksi tai kolme F1 kuskia renkaitten takia.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Mutta nämä nykyajan F1-autot taitavat olla sellaisia että rengas ei välttämättä aina lähde irti ollenkaan, vaan jää roikkumaan.
Ei sen pitänyt kaiketi F2-autostakaan lähteä. "The car was designed to comply with 2005 FIA F1 Safety Regulations." Kai ne kaapelit oli jo noissa spekseissä? Jossain vaiheessa kaapeleita vahvistettiin, tai määrää lisättiin, F1-säännöissä ja se on saattanut tietty olla tuota myöhemmin.

Kimiltähän lähti rengas irti Nurburgringillä ainakin tuossa 2000-luvun puolivälissä ja on niitä tapauksia sen jälkeenkin ollut. Ei tule esimerkkejä mieleen.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
On vähän absurdia, että Surteesin ja Massan tapauksen inspiroimana testataan ratkaisua joka olisi (ehkä) toiminut Surteesin tapauksessa. Jos tuo kehikko asennetaan niin, että irroittamatta kuski pääsee ulos, siitä mahtuu rengas sisään... Jousella tai muulla vastaavalla kappaleella ei ole mitään ongelmaa päästä avoimista ovista sisään. Ja eihän testeissä edes kokeiltu sitä Surteesin tappanutta vaihtehtoa. :thumbdown
Mikä olisi Surteesin tappanut vaihtoehto?

Ei rengas tule sivusta, vaan kuten videosta näet, rengas on auton päällä kun kuva pysähtyy ja Surtees ajaa siihen. Surteesin kannalta rengas tuli kohti kuten vesipisara auton tuulilasiin.. Ja se vaihtoehto tuossa kokeiltiin.

Jos aikos että sivusta tulee puolen metrin aukosta puolimetriä syvälle yltäen jokin esine, niin luoti kai sen pitäisi jo olla.. (olettaen toki että nopeus on jotain 200 kmh)

Jousi (ja muut pien esineet) on toki edelleen ongelmallinen jos se juuri kohti tulee.
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
Kimiltähän lähti rengas irti Nurburgringillä ainakin tuossa 2000-luvun puolivälissä ja on niitä tapauksia sen jälkeenkin ollut. Ei tule esimerkkejä mieleen.
Vaijeri kesti tuossa tapauksessa, eikä pyörä lähtenyt omille teilleen.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
. Heitetään hatusta, varmaan alle 10 kg reilusti - toki pienemmälle pinta-alalle kuin rengas.
Massan päähän osunut jousi painoi 800g, 10kg kappaleen kanssa tuskin olisi ollut mitään mahdollisuuksia jäädä henkiin.
 
Ylös