Tämän vuoden F1-autojen porraskeulat olivat yksi kuumimmista puheenaiheista ennen kauden alkua.
Porrasnokkaa vieroksuttiin F1-piireissä niiden ulkonäön vuoksi, mutta lajin kannattajat joutuvat hieraisemaan vieläkin pidempään silmiään, mikäli F1-autoihin otetaan käyttöön FIA:n testaama innovaatio.
Kansainvälinen autoliitto ilmoitti torstaina, että se on testannut metallista kehikkoa, jonka tarkoitus on suojata kuljettajan päätä edestä sinkoutuvilta renkailta tai muilta osilta.
FIA on harkinnut useita ratkaisuja turvallisuuden parantamiseksi sen jälkeen, kun Felipe Massa loukkaantui vakavasti vuoden 2009 Unkarin GP:ssä. Brasilialaiskuljettaja sai iskun päähänsä edellä olleesta autosta irronneesta jousesta.
FIA Institute on julkaissut nettisivuillaan videon, jossa Lotus-tallin valmistamaa titaanikehikkoa testataan. Kokeessa 20-kiloinen rengas singotaan 225 kilometrin tuntinopeudella kohti kehikkoa.
- Kuljettajien päiden suojaaminen romulta ja iskuilta on nyt kiistatta kriittisin osa-alue kilpa-autojen turvallisuuden tutkimuksessa., kattojärjestö kertoi.
Metallikehikko sai hyväksynnän FIA Instituten tekniseltä neuvonantajalta Andy Mellorilta.
- Se esti renkaan osumisen kuljettajan päähän. Testasimme sitä laukaisemmalla renkaan suoraan edestä ja myös eri kulmasta, Mellor sanoi.
Mikäli kehikot tulisivat jonain päivänä F1-autoihin, muuttaisivat ne radikaalisti kilpureiden ulkonäköä. Lisäksi kuljettajien pitäisi saada takeet siitä, ettei turvalaite heikennä kuskien näkökenttää.