Katetut formulat - Pelkkää turvallisuushömppää vaiko tulevaisuutta?

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Turhaa turvallisuushömppää kun f1 autot jo muutenkin niin neitimäisiä, kohta ei salee mennä edes yli 300km/h vauhdeissa... :wall:

Moottoriurheilu on aina vaarallista, ratkaiseva vauhti voi olla vain 100km/h, pitäisi vaan kukkahattutädit ja neidit poistaa lajeista.
Jostain taisin lukea, että katettu ohjaamo lisäisi nopeuksia parantamalla aerodynamiikkaa.
 

I'm Batman

MayorDutch
Liittynyt
24.5.2008
Viestit
309
Sijainti
Suomi
Kuomut ja turvakaaret - Formuloiden tulevaisuutta? / Lohkottu F1-uutisista

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2012/04/1535801/f1-autoihin-suunnitteilla-radikaali-ratkaisu

Katso tästä video kehikon testistä
http://www.institutequarterly.com/06-Video.html

Tämän vuoden F1-autojen porraskeulat olivat yksi kuumimmista puheenaiheista ennen kauden alkua.

Porrasnokkaa vieroksuttiin F1-piireissä niiden ulkonäön vuoksi, mutta lajin kannattajat joutuvat hieraisemaan vieläkin pidempään silmiään, mikäli F1-autoihin otetaan käyttöön FIA:n testaama innovaatio.

Kansainvälinen autoliitto ilmoitti torstaina, että se on testannut metallista kehikkoa, jonka tarkoitus on suojata kuljettajan päätä edestä sinkoutuvilta renkailta tai muilta osilta.

FIA on harkinnut useita ratkaisuja turvallisuuden parantamiseksi sen jälkeen, kun Felipe Massa loukkaantui vakavasti vuoden 2009 Unkarin GP:ssä. Brasilialaiskuljettaja sai iskun päähänsä edellä olleesta autosta irronneesta jousesta.

FIA Institute on julkaissut nettisivuillaan videon, jossa Lotus-tallin valmistamaa titaanikehikkoa testataan. Kokeessa 20-kiloinen rengas singotaan 225 kilometrin tuntinopeudella kohti kehikkoa.

- Kuljettajien päiden suojaaminen romulta ja iskuilta on nyt kiistatta kriittisin osa-alue kilpa-autojen turvallisuuden tutkimuksessa., kattojärjestö kertoi.

Metallikehikko sai hyväksynnän FIA Instituten tekniseltä neuvonantajalta Andy Mellorilta.

- Se esti renkaan osumisen kuljettajan päähän. Testasimme sitä laukaisemmalla renkaan suoraan edestä ja myös eri kulmasta, Mellor sanoi.

Mikäli kehikot tulisivat jonain päivänä F1-autoihin, muuttaisivat ne radikaalisti kilpureiden ulkonäköä. Lisäksi kuljettajien pitäisi saada takeet siitä, ettei turvalaite heikennä kuskien näkökenttää.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Andy perkule! No, kai kaikennäköisiin autoihin tottuu.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Kohta F1-sarjassa kilpaillaan näköjään maailman nopeimmilla rantakirpuilla tai oikeammin sanottuna autoilla joissa rantakirpun runko on kiinnitetty F1-auton alustaan.

Seuraavaksi F1-autoihin varmaankin tulevat lokasuojat pakollisiksi ja sitten F1-sarjassa ajetaan hot rod -autoja muistuttavilla urheiluautoilla.

Turvallisuus on kyllä tärkeä asia, mutta pitäisi myös muistaa se, että F1-autojen kuuluu olla katottomia ja lokasuojattomia tai muuten F1-autot eivät enää ole oikeita F1-autoja ja se aiheuttaa takuuvarmasti katsojalukujen tippumisen.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Turvallisuus on kyllä tärkeä asia, mutta pitäisi myös muistaa se, että F1-autojen kuuluu olla katottomia ja lokasuojattomia tai muuten F1-autot eivät enää ole oikeita F1-autoja ja se aiheuttaa takuuvarmasti katsojalukujen tippumisen.
Jaa-a, ei vältämättä semmosen takia katsojaluvut putoa.
Ei tääkään ollu takuuvarmaa:
Takuuvarmasti joku onnistuu startissa ajamaan yltiöoptimistisesti ensimmäiseen mutkaan päätyen vähintään itse turva-alueelle ja vieden pahimmillaan useamman muunkin kuljettajan mukanaan turva-alueelle jonka seurauksena voidaan tarvita turva-autoa.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Maiggarin uutinen on tyypillisen raflaava, mutta kyllähän tosta testistä on vielä hyvin pitkä matka toteutumiseen. Hyvä kumminkin että testaavat eri juttuja.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Miks ei samalla hävittäjä tyyppistä kuomua, kehikko näyttää todella typerältä.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Turvallisuus on kyllä tärkeä asia, mutta pitäisi myös muistaa se, että F1-autojen kuuluu olla katottomia ja lokasuojattomia tai muuten F1-autot eivät enää ole oikeita F1-autoja ja se aiheuttaa takuuvarmasti katsojalukujen tippumisen.
Voihan sieltä kymmenen, viisitoista, ihmistä lakata katsomasta F1-sarjaa jos kuskit jonkun häkkyrän tai pleksin suojakseen saavat. Ei sillä ole mitään merkitystä katsoja lukuihin, kun ei sillä ole mitään merkitystä kilpailutapahtumiinkaan. Ei muuta lajia mitenkään. Tekee siitä vain ehkä hiukan näyttävämmän, jos tuollaiset hävittäjäkuomut otetaan käyttöön :)

F1-auto, formula yleisemminkin, on single seater ja open wheel. En ole törmännyt määritelmään, joka edellyttäisi avoautoa. Ehkä sellaistakin on joskus esitetty, mutta enempi tuo on kyllä kustannuskysymys ollut aina.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
F1-auto, formula yleisemminkin, on single seater ja open wheel. En ole törmännyt määritelmään, joka edellyttäisi avoautoa. Ehkä sellaistakin on joskus esitetty, mutta enempi tuo on kyllä kustannuskysymys ollut aina.
Eipä se lokasuojattomuuskaan ole aina ollut itsestäänselvyys.

 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
omasta mielestä tuo met. häkkyrä peittää myös liikaa näkyvyyttä kuskilta, eli äytännössä täytyisi olla joku läpinäkyvä suoja kyseessä tyyliin F1-veneet tmv.
(eikös Newey hahmotellut umpinaista monokokkia siinä dream-racer versiossaan?)

edit. tähän tyyliin voisi toimiakin tuo:
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Tuossa pleksissä ainakin on oletettavasti ratkaisemattomana ongelmana tuo likaantuminen, ja onnettomuus- tai kaatotilanteessa kuinka se saadaan siitä mahdollisimman nopeasti ja helposti pois niin että myös kuski ittekin voi sen tehdä.

Tuo metallirunko hässäkkä ainakin tuossa koostumuksessaan on aivan käsittämättömän ruma ja julmettu näköestekin.

Mutta testejähän nämä on, kokeillaan ja haetaan hyvää ratkaisua, joista todennäköisesti kumpikaan näistä ei VIELÄ ole.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Tuossa pleksissä ainakin on oletettavasti ratkaisemattomana ongelmana tuo likaantuminen, ja onnettomuus- tai kaatotilanteessa kuinka se saadaan siitä mahdollisimman nopeasti ja helposti pois niin että myös kuski ittekin voi sen tehdä.

Tuo metallirunko hässäkkä ainakin tuossa koostumuksessaan on aivan käsittämättömän ruma ja julmettu näköestekin.

Mutta testejähän nämä on, kokeillaan ja haetaan hyvää ratkaisua, joista todennäköisesti kumpikaan näistä ei VIELÄ ole.
Likaantuminen on ongelma juu, mutta sn irrottaminen tuskin on ongelma jos vastaava ratkaisu toimii jo venepuolella kuitenkin.
Mutt alikaantuminen on paha kyllä, tuoss kehikossa taas ongelmaksi tulee näkyvyyseste sekä se että pienet osat voi edelleen tulla sen ohi huonolla tuurilla
(pysäyttää toki renkaan mutta entäs 10cm kokoisen hiilikuidun palasen)
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Sillon ollaan huonolla tiellä, kun ruvetaan formuloihin laittamaan kattoja. Tai peittämään renkaita. Kaksi perusasiaa, mitkä tekevät formuloista formuloita.
 

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
Alguersuari kieltäytyi Lotus-pestistä – piti paikkaansa varmana

Toro Rosso -tallissa viime kaudella kilpaillut Jaime Alguersuari keskeytti sopimusneuvottelut Lotus-tallin kanssa viime vuoden lopulla, koska uskoi tallipaikkansa Toro Rossolla olevan turvattu.

Espanjalaiskuskin ura kilpakuljettajana formulasarjassa kuitenkin päättyi ainakin toistaiseksi, kun Toro Rosso vaihtoi ennen kauden alkua molemmat kuljettajansa.

Sittemmin Pirellin testikuskiksi siirtyneen Alguersuarin oli Mundo Deportivo -sanomalehden mukaan vaikea olla mukana todistamassa Lotuksen menestystä Bahrainissa viime viikonloppuna.

- Epäilemättä hän muistaa marraskuun 26. päivän, jolloin Lotus oli kiinnostunut kuulemaan, olisiko hän vapaa siirtymään heille 2012, kirjoitti espanjalaislehti.

Lehden mukaan Alguersuari ilmoitti tuolloin pysyvänsä Toro Rossolla, koska tallipäällikkö Franz Tost ja Red Bull -kuljettajakonsultti Helmut Marko olivat hänelle niin kertoneet.

MTV3
Tuollaista tuli vastaan maikkarin sivuilla. Alguersuarin kohtalo alkaa tuntua jo aika kovalta, jos näin on asiat.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Eipä se lokasuojattomuuskaan ole aina ollut itsestäänselvyys.

Tuolla autolla on kai osallistuttu yhdellä kaudella muutamaan kisaan. Monza-design, nopeille radoille tarkoitettu, tjsp. tuo on nimeltään. Vissiin 50-luvulla on joku porsaanreikä ollut. Onko mikään muu talli kuin Mersu ajanut lokari-"formulaa"?

Sinälläänhän kyse ei ole säännöistä, viitaten tuohon porsaanreikä-ilmaukseen, vaan siitä mikä on formula. Minusta siinä on aika epäolennaista, onko kuskin pää kuvun tai suojarakenteiden alla vai ei. Ero muihin protoluokkiin säilyy riittävän selkeänä. Onhan Le Mans -prototkin sääntöjen mukaan joko kuvun kanssa tai ilman. Eli ei se irtoromulle altistettu kuskin pää ole F1-luokan ja formuloiden yksinoikeus. Ilman kupua Le Mans-luokan kisossa ajaa yksityistiimit säästääkseen rahaa. Kustannus- ja tekninen kysymys se kuvuttomuus F1:ssä on. Kupu parantaa aerodynamiikkaa, mutta se on kallis ja haastava toteuttaa. Siksi sellaista ei formuloissa aikanaan ole ollut ja varmaan jo useamman vuosikymmenen säännöt on moisen viritelmän kieltäneet.

Sen sijaan open wheel on oikeasti olennainen osa formulaa. 50-luvulla formulan ja urheiluproton ero oli vissiin aika epämääräinen vielä. Lähinnä kaksi paikkaisuus erotti jo silloin. Mersu taisi modailla F1/LeMans-autojaan jotenkin ristiinkin tuolloin: F1:n pohjalta rakennettiin LeMans-auto tjsp.

Niin ja toki F1-auton pitää olla rakennettu spesifisesti kovapintaisella, suht tasaisella, radalla kilpailuun. Noin muuten minä en oikein näe ehdottomia vaatimuksia. Esim. siivet voisi poistaa F1-autoista ja silti ne olisivat minulle F1:ä. Näyttäisivät paljon paremmiltakin...
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Kupuhan olis oikein hieno ykkösissäkin, sen lisäksi että parantaisi kuljettajan turvaa merkittävästi. Lika tuskin on mikään ylitsepääsemätön ongelma nykytekniikalla. Onhan esim. noita pyyhkijänsulkia ollut iät ajat.

Tuo turvakaarihässäkkä todennäköisesti vain lisäisi kolareita, koska ainakin tuossa muodossa on aika pahasti näkökentässä.
 
Ylös