Katetut formulat - Pelkkää turvallisuushömppää vaiko tulevaisuutta?

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Saadaanko tajunsa menettänyt tai muuten liikuntakyvytön kuski nykyisistä F1-autoista ulos, kun auto on ylösalaisin? Jotenkin sitä luulisi, ettei kuskia ihan turvavyöt avaamalla pudoteta ohjaamosta pellolle.
Ei saataisi, eikä myöskään otettaisi. Olettaen, että turvakaari on ehjä, pääsee kuskiin kuitenkin käsiksi, minkä ansiosta selkäruoto saadaan tuettua ja auto käännettyä niin, ettei tule enempää vaurioita. F1:n ensihoito perustuu siihen, että ensimmäiset hoitotoimenpiteet tehdään kuljettajan ollessa vielä ohjaamossa. Siirtoa ei lähtökohtaisesti koskaan tehdä ennen kuin kuljettajan tila on tiedossa ja vakiinnutettu siinä määrin kuin se on ohjaamossa mahdollista.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Saadaanko tajunsa menettänyt tai muuten liikuntakyvytön kuski nykyisistä F1-autoista ulos, kun auto on ylösalaisin? Jotenkin sitä luulisi, ettei kuskia ihan turvavyöt avaamalla pudoteta ohjaamosta pellolle.
Muusta en tiedä, mutta kuskin saa nykyään penkin kera ulos kabiinista. Vai saako? Näin muistelisin... Millaista akrobatiaa se sitten vaatii auton ollessa katollaan onkin ihan eri juttu.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Indycar-tyyliset taka"puskurit" ovat ihan asiallinen turvaidea. Vähentäisi lentoonlähtöjä, jotka ovat potentiaalisesti erittäin vaarallisia ja huomattavasti yleisempiä edelleen kuin irronneisiin osiin törmääminen.
Noikin taitaa toimia lähinnä suunnittelupöydällä. Käytössä myös mikroautoissa, mutta ei ne juurikaan lentoonlähtöjä ja päälleajoja vähennä edes niissä nopeuksissa! Miinuspuolena kuskien ei tarvi olla yhtä varovaisia kontaktien kanssa. "Vähän" voi aina osua. :thumbdown
 

European_Minardi

Well-known member
Liittynyt
30.8.2011
Viestit
214
Ajatus kaunis tässäki ideassa, mutta jättäsivät rauhaan tollaset kyhäelmät. Le Mans-protot on kauniita autoja, ja ennen kaikkea ne on kohtuu turvallisia, mutta on ne Formulatki kohtuu turvallisia jo. Viimesin kuolonkolari on tapahtunu 18v sitten, ja sen jälkeen on ollu oikeestaan 5 äärettömän vakavaa kolaria. Wendlingerin mälli Monacossa, Häkkisen ulosajo Adelaidessa, Schumin kolari Silverstonessa, Kubican seiniin ajo Montrealissa ja Massan epäonninen lauantai-iltapäivä Unkarissa. Jättäsivät formulat formuloiksi, eivätkä alkais kyhäilemään mitään Le Mans-proto safetyshellejä, saatika mitään putkikyhäelmiä alkasivat asentelemaan autoihin..
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Voisivat muuttaa lajin nimen jos he haluavat kopit. :wall:
Eikö kypäriä voisi kehittää vielä turvallisemmiksi?
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Sitä koitetaan sitten korjata sitä ripulia pieremällä noitten uusien kuvanpostaussääntöjen suhteen?

Nyt menee varoituksella näin yleisesti, kun tossa on joku ajatus taustalla sentään.

Eli tekstillä keskustellaan, ei kuvin, kiitos.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Voisivat muuttaa lajin nimen jos he haluavat kopit. :wall:
Eikö kypäriä voisi kehittää vielä turvallisemmiksi?
Johan Massan jälkeen sinne visiiriin laitettiin titaanilevyä ja hiilikuituvahviketta niin että kypärät kestää kyllä. Ne kun on vielä HANSsilla köytetty kiinni niin ei ole huolta yli lentävistä autoista saati pomppivista renkaista tai jousista. Ihmeellistä kukkahattutäteilyä edes harkita mitään kuomuja tai turvakaaria.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Voisivat muuttaa lajin nimen jos he haluavat kopit. :wall:
Eikö kypäriä voisi kehittää vielä turvallisemmiksi?
Ei siinä nimessä puhuta mitään avo-ohjaamosta.

Kypärien vahvistaminen ei paljon auta jos pettävä kohta on kuljettajan niska.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niin missähän formulaluokassa on koppi?
"Formula" tarkoittaavaa vain kaavaa eli säännöstöä. Säännöstöön voi hyvin kuulua myös suljettu ohjaamo vaikkei niin perinteisesti ole ollutkaan.

-Edit- Tosiaan F1-veneissä jo on. Ja taitaa olla F3-veneissäkin.
 
Viimeksi muokattu:

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Anssi Kela esitteli joskus Formula kolmostaan ja kertoi, että formulaan kuuluu eturenkaat edessä, moottori keskellä ja takarenkaat takana.;)
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Ne kun on vielä HANSsilla köytetty kiinni niin ei ole huolta yli lentävistä autoista saati pomppivista renkaista tai jousista.
Miten HANS suojaa kohti tulevilta objekteilta? Muodostaako niskatukihenki Hans jonkun suojan kypärän ympärille? :rolleyes:
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Jos haluavat laittaa lisaa turvakaaria ja/tai putkia niin laittakoon vaakatasossa olevan pyhimysrenkaan kuskien kyparien ylle. Moisen kun viela kultamaalilla varjaa ja oikein kiiltavaksi hinkkaa niin johan on hieno. Estaisi samalla myos lentavia renkaita junttaamasta kuskin paakoppaa syvalle hartioiden valiin!
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Miten HANS suojaa kohti tulevilta objekteilta? Muodostaako niskatukihenki Hans jonkun suojan kypärän ympärille? :rolleyes:
Ei se mitään suojaakkaan vaan pitää sen kypärän kiinni kuskin harteilla ettei se jonkun objektin voimasta irtoa pää mukanansa ja kieri pitkin rataa.:p
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Metakeskustelu lienee myös kiellettyä?

5. Metakeskustelu eli keskusteluun itseensä viittaava keskustelu (suomeksi: kuka sanoi ja teki mitä, miksi se on väärin ja mitä moderaattorien tulisi asialle tehdä) ketjun sisällä ei ole suvaittavaa. Asiattomuuksista tulee ensisijaisesti ilmoittaa moderaattoreille report post -painikkeen avulla ja tilanteen niin vaatiessa ketjun aiheeseen liittymätön keskustelu tulee käydä yksityisviestein tai ylläpitopuolella.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Ah.

No ei sillä, että tuolla olisi enää merkitystä. Ei täällä ole tullut viime aikoina käytyä enää kuin ehkä kerran parissa kuukaudessa, ja silloinkin vain mielijohteesta... joten samapa tämä muodollisuus on hoitaa nyt pois alta, klara vappen ja heips
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Ei se mitään suojaakkaan vaan pitää sen kypärän kiinni kuskin harteilla ettei se jonkun objektin voimasta irtoa pää mukanansa ja kieri pitkin rataa.:p
Jos kumminkin kyse Surteesin tapaisesta mahdollisuudesta niin ei sillä ole paljon merkitystä, eikä tietenkään HANS siihen ole tarkoitettukaan. Pitäähän siinä kuitenkin olla liikkumavaraa ihan ajamisenkin takia ja vaikka kypärä olisi kokonaan titaania niin niska ei ole.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös