Katetut formulat - Pelkkää turvallisuushömppää vaiko tulevaisuutta?

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Mutta syöksylaskussa on todennäköisempää kuolla kuin F1:ssä, koska syöksyssä mikään ei suojaa. (Kypärä ainoa turvaväline, sekä selkäpanssari.)
Onhan myös monta muutakin vaarallisempaa perinteistä lajia (vaikka mäkikelkkailu), mutta erohan on ehkä siinä, että mottoriurheilussa kilpaillaan autoilla ja ne osalliset myyvät autoja, joten siitä ja turvallisuudesta tulee suora yhteys. Ei-moottoriurheilulajeissa ei tarvitse välittää autovalmistajien imagoista.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Niin, F1 on moniin muihin lajeihin verrattuna melko turvallinen laji. Kori suojaa kehoa. Pää on ainoa paikka joka ei ole suojassa rungon sisässä. Kypärä suojaa.
F1 on nopeudet ja muut tekijät huomioiden suorastaan uskomattoman turvallinen laji. Ja kyllähän ne kalleimmatkin nykyisissä laitteissa on (varsinkin kaudelle 2008 tulleen korotuksen jälkeen) todella hyvin suojattu ja piilossa.

Turvallisuus on hyvä asia, mutta hysteriaan ei pidä sortua. Nopeusrajoituksia tai sadekelin ajokieltoa kukaan ei ole tainnut ykkösiin vielä vakavissaan esittää, mutta kait ne voitaisiin keskustelun alla olevaan pakettiin liittää.

Onhan myös monta muutakin vaarallisempaa perinteistä lajia (vaikka mäkikelkkailu), mutta erohan on ehkä siinä, että mottoriurheilussa kilpaillaan autoilla ja ne osalliset myyvät autoja, joten siitä ja turvallisuudesta tulee suora yhteys. Ei-moottoriurheilulajeissa ei tarvitse välittää autovalmistajien imagoista.
Mutta sponsoreista ja näkyvyydestä tarvitsee.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Turvallisuus on hyvä asia, mutta hysteriaan ei pidä sortua. Nopeusrajoituksia tai sadekelin ajokieltoa kukaan ei ole tainnut ykkösiin vielä vakavissaan esittää, mutta kait ne voitaisiin keskustelun alla olevaan pakettiin liittää.
Käytännössä sadekelillä molemmat on jo käytössä (turva-auto ja punaiset liput). Muutenkin autoja pidetään säännöillä noin nykyisen nopeina. Autojen ei anneta kehittyä tästä juurikaan nopeammiksi.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Käytännössä sadekelillä molemmat on jo käytössä (turva-auto ja punaiset liput). Muutenkin autoja pidetään säännöillä noin nykyisen nopeina. Autojen ei anneta kehittyä tästä juurikaan nopeammiksi.
Mikähän siinä nykyään sitten on kun ei sateella ajeta? Ettei renkaat ja ajokorkeus.
F1 on ulkoilmalaji joten kyllä sadetta pitää kestää.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mikähän siinä nykyään sitten on kun ei sateella ajeta? Ettei renkaat ja ajokorkeus.
F1 on ulkoilmalaji joten kyllä sadetta pitää kestää.
Nykyiset saderenkaat eivät syrjäytä vettä yhtä paljon kuin muinoiset monsuunirenkaat. Ja varmaan autojen niiava asento, jossa splitteri raapii maata on myös rankkasateella toimimaton. Nämä olisi toki korjattavissa, mutta suurin syy lienee näkyvyys. Turvallisuussyistä nollanäkyvyydessä (renkaiden nostattama vesiseinä) ei ajeta, joten ylläolevia ei ole tarvetta korjata.

Kyllä pientä sadetta kestetäänkin, rankkasadetta ei. Ja ihan hyvä niin, rankkasateella pyörähtely ja matelu on kilpa-autoilun irvikuva.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Mikähän siinä nykyään sitten on kun ei sateella ajeta? Ettei renkaat ja ajokorkeus.
F1 on ulkoilmalaji joten kyllä sadetta pitää kestää.
Kyllä autot sadetta kestävät ja niillä voidaan sateella ajaa. Ongelma on se että keväällä ja syksyllä kisat järjestetään kaukomailla. Silloin on sadekausi, jolloin sitä vettä tulee kerralla niin perkeleesti. Yksinkertaisesti aivan liikaa. Viemäröinti ei pysty käsittelemään sellaista määrää vettä kerralla millään radalla. Euroopassa sateet olisivat pienempiä, jolloin voitaisiin ajaa, mutta kesällä niiden todennäköisyyskin on pienempi.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Mutta sponsoreista ja näkyvyydestä tarvitsee.
Itse asiassa kun tuota muokkailin niin mainitsinkin ne ensin, mutta siis pointtini oli että yhteys on suorempi autourheilussa. Jos syöksylaskija loukkaantuu, niin eihän se ole jollekin energiajuomasponsorille samalla tavalla imagokysymys kuin kuskin loukkaantuminen olisi tallille/autovalmistajalle.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Hävittäjälentäjä ei tarvitse kypärää, koska siinä vaiheessa kun hävittäjä on törmäämässä jonnekin, lentäjän ei ole enää tarkoitus olla hävittäjässä.
Sen verran on korjattava ettei minkaanlainen koppa poista sita kyparantarvetta. Kaikkien vahiten havittajalentajilla.
 

Mestarismies

Well-known member
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
208
Mikä on ongelma?

Eihän mitään oikeasti vaarallista kolaria ole sattunut sitten kubican hurjan onnettomuuden bmw llä. Massan onnettomuus voidaan katsoa epäonnen piikkiin. Elämässä voi aina käydä epäonni ja elämä voi päättyä vaikka rattijuopon alle liikenteessä. Jos esim tuulilasia hieman suurennettaisiin, niin että se torjuisi satunnaiset päätä kohti lentävät objektit.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Eihän mitään oikeasti vaarallista kolaria ole sattunut sitten kubican hurjan onnettomuuden bmw llä. Massan onnettomuus voidaan katsoa epäonnen piikkiin. Elämässä voi aina käydä epäonni ja elämä voi päättyä vaikka rattijuopon alle liikenteessä. Jos esim tuulilasia hieman suurennettaisiin, niin että se torjuisi satunnaiset päätä kohti lentävät objektit.
Ei silloin kun käy niin kuin Surteesin tapauksessa. Siitä kai tämä keskustelu lähti liikkeelle.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eihän mitään oikeasti vaarallista kolaria ole sattunut sitten kubican hurjan onnettomuuden bmw llä.
Massa sai jousen päähänsä ja loukkaantui vakavasti. Surtees sai renkaan, kuolettavasti. Eikö ole tarpeeksi vakavia?
Massan onnettomuus voidaan katsoa epäonnen piikkiin.
No epäonnisia tilanteita varten ne turvavarusteet etupäässä onkin. Kaikki tähänastisetkin. Turvakaariratkaisu ei edes täysin poista Massan onnettomuuden tyyppisten mahdollisuutta.
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
Ei kuomua kiitos, kesälajiin kuuluu avo-ohjaamot. Jonkinlaiset törmäyssuojat etupyörien edessä ja takapyörien takana eivät välttämättä romuttaisi lajia, ja vois ne ponttoonitkin vähän leveemmät olla nojattavuuden ja ulkonäön parantamiseksi. Sora-ansoja tarvitaan lisää myös.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Turvallisuus on hyvä asia, kunhan ei mene hysteriaksi.
 

Wagner

Well-known member
Liittynyt
21.3.2007
Viestit
254
Happinaamari ei ole kypärästä riippuvainen vaikka onkin hävittäjissä integroitu kypärään.
Happinaamaria ei tarvita, mutta kuulokkeet, mikrofoni ja juomaletku ovat kiinni kypärässä. Lisäksi kypärää tarvitaan suojaamaan päätä tulipalossa. Joten kypärä pitää olla joka tapauksessa, mutta se voisi olla huomattavasti kevytrakenteisempi, jos autossa olisi ulkoinen kuomu.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
1994 turvallisuustilanne tosin olikin sen verran heikko, että pieni hysteria olikin ihan paikallaan.
Ehkäpä... Tosin varsinkin ratojen suhteen ammuttiin reilusti yli. Moni rata raiskattiin shikaaneilla turvallisuuden nimissä.
 
Ylös