Katetut formulat - Pelkkää turvallisuushömppää vaiko tulevaisuutta?

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Ja minä haluan nähdä jonkin muun viritelmän, mikä suojaa vaikkapa lentäviltä irto jousilta, tukivarsilta, ym ihqu-sälältä.
Sitä kutsutaan kypäräksi. Montako tapausta tiedät, siis Massan tapauksen lisäksi, joissa lentävä "ihQ-sälä" on aiheuttanut loukkaantumisen?


Tuo kuulostaa fiksulta, mikäli unohdetaan jo yllämainittu ja se, ettei niitä reunoja voi kypärän etuosan tasalle asti venyttää ja jo nykyisellään nuo rumilukset alkavat olemaan siinä rajoilla että alkaisivat jo haittaamaan näkyvyyttä.
Miksi ei voisi? Eivät kuljettajat nykyiselläänkään sivuille näe, riittää kun näkee eteenpäin mihin on ajamassa ja peilit. Tutustupa piruuttasi millaiset päänsuojat on vaikkapa NASCAReissa, siis koppiautoissa.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Tapaus Senna. Tukivarsi meni kypärän läpi ja pään läpi.
Se ei ollut pelkkä tukivarsi. Se tukivarsi oli kiinni irronneessa renkaassa, joka jäi betoniseinän ja auton väliin törmäyksessä. Se ei olisi mahdollista, jos autoissa olisi ehdottamani korotettu pään sivusuoja. Toisaalta autoissa on jo muutenkin vaijerit pitämässä renkaita kiinni tukivarsien hajottua.

Ja tarkennuksena vielä, se tukivarsi ei mennyt kypärän läpi, vaan visiirin puhkaisi ohimon.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Kuomu tekisi kuskeista "persoonattomia", kun kypärätaide häviäisi kuvaruuduista ja muutenkin tähän lajiin kuuluu, niin vanhvasti kuskin näkeminen.
Ääni kuomulle!

Asia on juuri päinvastoin, kuomuun voidaan tehdä 10x suuremmat grafiikat joka helpottaa Mustakiikarille ja Pulkkiselle kuskien erottamista toisistaan entisestään. Samalla saadaan lisää näkyvyyttä sponsoreille.

Toiseksi mikään kuomuun voitaisiin laittaa "grafiikkakalvo" joka heijastaa kuomungrafiikat katsojille mutta kuski näkökentää se ei vaikuta lainkaan.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Kumma, että kuomuista ei muistaakseni puhuttu mitään Coulthardin ja Wurtzin kolarin jälkeen 2006. http://www.youtube.com/watch?v=pc0SxqHFhxY
Ja mikäli tällaisilta kolareilta oltaisi sattumalta vältytty tähän asti, kenellekään katettu auto tuskin tulisi edes mieleen. Pahoin pelkään, että seuraavan kerran kun auto lähtee rengaskosketuksesta volttien kera rengasvallin päälle, ollaan välittömästi tuomassa sivuponttooneja Indy-tyyliin.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Yksi ongelma joka kuomuihin liittyy mahtaa olla sadekeli. :doubtful:
Miten näkyvyys ja entä miten estetään huuruuntuminen? :doubtful:
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Yksi ongelma joka kuomuihin liittyy mahtaa olla sadekeli. :doubtful:
Miten näkyvyys ja entä miten estetään huuruuntuminen? :doubtful:
-Mitenkäs F1-veneissä nuo ongelmat on ratkaistu?
Vaikkei veneillä sateessa ajettaisikaan, roiskuu vettä varmaan väkisinkin kuvulle kisatessa. ;)
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Kumma, että kuomuista ei muistaakseni puhuttu mitään Coulthardin ja Wurtzin kolarin jälkeen 2006. http://www.youtube.com/watch?v=pc0SxqHFhxY
Ja mikäli tällaisilta kolareilta oltaisi sattumalta vältytty tähän asti, kenellekään katettu auto tuskin tulisi edes mieleen. Pahoin pelkään, että seuraavan kerran kun auto lähtee rengaskosketuksesta volttien kera rengasvallin päälle, ollaan välittömästi tuomassa sivuponttooneja Indy-tyyliin.
Kuomuista taidettiin alkaa puhua vasta Massan tapauksen jälkeen.
 

junnu146

Well-known member
Liittynyt
23.9.2009
Viestit
203
Kumma, että kuomuista ei muistaakseni puhuttu mitään Coulthardin ja Wurtzin kolarin jälkeen 2006. http://www.youtube.com/watch?v=pc0SxqHFhxY
Ja mikäli tällaisilta kolareilta oltaisi sattumalta vältytty tähän asti, kenellekään katettu auto tuskin tulisi edes mieleen. Pahoin pelkään, että seuraavan kerran kun auto lähtee rengaskosketuksesta volttien kera rengasvallin päälle, ollaan välittömästi tuomassa sivuponttooneja Indy-tyyliin.

Eikös tuo wurz-daavid keissi tapahtunut 2007 australiassa? ja sit seuraavalla kaudella tuli noi korotetut sivut ohjaamoihin? Jos en ihan väärin muista..
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Eikös tuo wurz-daavid keissi tapahtunut 2007 australiassa? ja sit seuraavalla kaudella tuli noi korotetut sivut ohjaamoihin? Jos en ihan väärin muista..
Katsopa tarkemmin, korotetut ohjaamon sivut oli jo tuossa. Itse asiassa ne tuli jo 90-luvulla. Muoto on ajan kanssa muutunut, mutta muistelisin niiden tulleen Häkkisen onnettomuuden jälkeen.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Katsopa tarkemmin, korotetut ohjaamon sivut oli jo tuossa. Itse asiassa ne tuli jo 90-luvulla. Muoto on ajan kanssa muutunut, mutta muistelisin niiden tulleen Häkkisen onnettomuuden jälkeen.
Noita reunoja on korotettu useamman kerran. Muistaakseni ensimmäisen kerran 1995, jossain vaiheessa 2000-luvulla ja 2008.

edit. niin ja 1998 tietenkin.
 
Viimeksi muokattu:

JahJahBlowJob

Well-known member
Liittynyt
9.7.2010
Viestit
640
Formulat on vaarallinen laji ja sen tiedostaa kaikki kuskit, jos pää ei kestä niin pitäisi siirtyä toisiin lajeihin.

En siis tule koskaan kannattamaan mitään katteita formula 1 autoihin. Se on aikalailla tyly fakta, että joskus se kuolema tulee tapahtumaan vielä formula ykkösissäkin.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Kuomu on varmaan hyvä turvaväline F1-autoon, mutta kuomu ei ole tae kuolemattomuudesta.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Formulat on vaarallinen laji ja sen tiedostaa kaikki kuskit, jos pää ei kestä niin pitäisi siirtyä toisiin lajeihin.
Heh... Ihan niin kuin ongelma olisi se ettei pää kestä. Pikemminkin päinvastoin. Pää kestää vähän liiankin hyvin, kun formulat ovat niin turvallisia. Ottavat sellaisia riskejä, joita ei otettaisi jos autot olisivat turvattomampia. Sitten taas ajaudutaan sellaisiin tilanteisiin, jonka vuoksi autoista tulee tehdä turvallisempia.
 
Ylös