Katetut formulat - Pelkkää turvallisuushömppää vaiko tulevaisuutta?

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Ehkäpä... Tosin varsinkin ratojen suhteen ammuttiin reilusti yli. Moni rata raiskattiin shikaaneilla turvallisuuden nimissä.
Barcelonakin on sellainen rata, että sitä ei olisi uskonut huonommaksi saatavan, mutta niin vain siinäkin onnistuttiin.

Juu, menihän tuo yli, mutta onneksi siitä on ehkä sopivassa suhteessa jäänyt muistiin ja unohtunut.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ehkäpä... Tosin varsinkin ratojen suhteen ammuttiin reilusti yli. Moni rata raiskattiin shikaaneilla turvallisuuden nimissä.
Sillä kaudella toki, mutta autoihin olisi ollut paljon vaikeampi tehdä radikaaleja muutoksia kesken kauden. 1994 jälkimainingeissa tehdyt pysyvät shikaanit nyt kuitenkin etupäässä kai tulivat kohtiin joissa niitä tarvittiin turva-alueiden riittämättömyyden vuoksi. Epäilemättä esimerkkejä päinvastaisestakin löytyisi, mutta puhutaan nyt kuitenkin etupäässä pään suojaamisesta tässä ketjussa. Jonkinlainen etusuoja olisi saattanut pelastaa Sennan.
Barcelonakin on sellainen rata, että sitä ei olisi uskonut huonommaksi saatavan, mutta niin vain siinäkin onnistuttiin.
En nyt ole ihan varma mistä muutoksista puhut, mutta vuodeksi 1995 tehty Campsan jälkeisen puikkauksen poistaminen oli ihan hyvä muutos, se loi takasuoran. 1994 rengasshikaani toki oli ylilyönti ja ehkä väärässä paikassakin. Ainut selkeä huononnus - eikä sekään perusteeton - oli tuoreehko shikaanin lisääminen ennen viimeistä mutkaa. Sen olisi voinut toteuttaa toisinkin (kuten moottorirataketjussa on keskusteltu).
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Hävittäjälentäjien kypäräntarve tuli mieleen, kun katselin Maxilta "Lentomakasiini" -ohjelmaa. Siellä esiteltiin F-35 hävittäjää ja sen kypäränäyttösysteemiä, jossa koneeseen on sijoiteltu videokameroita eri paikkoihin ja niiden kuvaa heijastetaan kypärän visiiriin lentäjän katsellessa niiden kuvaamiin suuntiin. Esimerkiksi kun lentäjä katsoo eteen alas, näkyy visiirissä näkymä samaiseen suuntaan eli lentäjä tavallaan näkee lentokoneen läpi.

Tuollaista voisi soveltaa F-ykkösissäkin. Eipähän pääsisi kuskit sanomaan, että: "Mutku mä en nähny sen tulevan siinä vieressä!" kiilattuaan kilpakumppanin nurmikolle. Taitaa toistaiseksi olla vielä turhan kallis systeemi.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Closed cockpits now appear to be inevitable in Formula 1, with technical chiefs set to ramp up efforts to bring them in following Fernando Alonso's lucky escape in the first lap crash at the Belgian Grand Prix.

[...]

Lowe says that an initial focus on canopy protection has now been abandoned, with tests highlighting that a bar/cage type design is much better.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/102213
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Taas oli läheltä piti tilanne, tällä kertaa Alonson kohdalla. Tarvitaan ensimmäinen uhri kun näitä kupuja aletaan harkitsemaan ja kehittämään.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Aiemmin tänä vuonna dragstereissa kokeiltua:
Jokin tuon tyylinen ratkaisu ei näyttäisi ollenkaan huonolta formuloissa. :thumbup:

Kuskien tunnistamiseksi tosin tarvittaisiin näkyvämmät nro:t tai jotain muuta vastaavaa, mutta tuo on sivuseikka ja todella nopeasti korjattavissa kuskien turvallisuuteen verrattuna.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Toivottavasti ei tule. Pitää olla aika jykevä rakennelma, että se ei olisi tuossa tilanteessa vain hajonnut ja estänyt kuljettajan ulospääsyn. Tuollaisia tilanteita ollaa sitäpaitsi nähty todella monia, eikä niissä ole mitään käynyt ennenkään.

Pilaavat vain ulkonäön, rikkovat perinteitä vastaan ja se turvallisuuden lisääntyminen ei ole kiistatonta. Kai niihin silti tottuisi nopeasti. Voisivat ajoittaa turbojen tulon yhteyteen, kun käsittääkseni sitä ilmanottoa kuskin päällä ei enää tarvita, joten katon voisi toteuttaa vapaammin/tyylikkäämmin kuin copypaste nykyisen päälle.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Ja pyörät katetaan indytyyliin seuraavaksi?
Joutuu pian katsomaan alempia open-wheel luokkia, koska tuskin kaiken maailman pikkuformuloilla on varaa moisiin turvajärjestelmiin. Muutenkin ajavat yleensä vaarallisemmilla radoilla, kuten Brands-Hatchissa tai Paussa.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Noi pitaa vaan tehda sellaisiksi, et kestavat niin perkuleesti ulkoa- ja sivultapain tulevaa rangaistusta, mutta ulospain vetamalla/tyontamalla koppa pitaa saada pois nopeasti.

Muuten seuraava kuolonuhri tulee KERS-tulipalosta, kun kuski jai kopan sisaan jumiin...
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Pitäisi se kuomu tehdä sillain että laittaa kiinni siihen juttuun, jonka kuskit ottaa pois nytkin, kun autosta poistutaan.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Kyllähän nuo kuomut varmasti monista tuntuvat vastenmieliseltä ajatukselta, mutta entä ajatus vielä joskus päänsä menettäneestä kuskista:
http://www.bbc.co.uk/sport/0/formula1/19464178 ?
Turha se on sitten ihmetellä, miten noin pääsi käymään ja mitä pitäisi tehdä tai olisi jo pitänyt tapaturman estämiseksi. No vaarallisuushan lajista tekee jännittävän.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
No Paddy Lowehan toteaa tuossa Autosportin jutussa, että kuomun sijaan tulee todennäköisesti jonkinlainen häkki/tankoviritelmä.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7572
No Paddy Lowehan toteaa tuossa Autosportin jutussa, että kuomun sijaan tulee todennäköisesti jonkinlainen häkki/tankoviritelmä.
Kannatan kehikkoa. Se tehdäänkö se metritavarasta vai kehitetäänkö jokin hiilikuitu osa on aivan sama. Kuomu tekisi kuskeista "persoonattomia", kun kypärätaide häviäisi kuvaruuduista ja muutenkin tähän lajiin kuuluu, niin vanhvasti kuskin näkeminen.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Mä haluan kanssa nähdä sen muovikuomun, joka kestää seitsemänsataakiloisen formula 1-auton törmäämisen vaikkapa 100 km/h. Järkevintä olisi rakentaa kuljettajan pään sivuille riittävän kokoiset suojat, jotka peittäisivät kypärän sivusuunnassa ja estäisi isompien kappaleiden kuten renkaiden törmäämisen edestäpäin ulottumalla kypärän etuosan edelle. Ohjaamohan on sivuilta jo nyt melko korkea, että siitä vaan lisää korkeutta ja ulottuvuutta.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Kannatan kehikkoa. Se tehdäänkö se metritavarasta vai kehitetäänkö jokin hiilikuitu osa on aivan sama. Kuomu tekisi kuskeista "persoonattomia", kun kypärätaide häviäisi kuvaruuduista ja muutenkin tähän lajiin kuuluu, niin vanhvasti kuskin näkeminen.
Eikös sitä samantien voi sanoa lajiin kuuluvan kuskin naaman näkeminen, että eikun vaan avokupärät takaisin! Noinhan se oli ennen kuin joku keksi alkaa hössöttämään typeristä turvallisuus asioista. Se mikä formuloissa on persoonatonta on nämä tribaali + mattamusta/glitter oksennukset ja päähän vedetyt Red Bull tölkit. Persoonaalliset kypärät ovat olleet historiaa jo vuosia..

Mä haluan kanssa nähdä sen muovikuomun, joka kestää seitsemänsataakiloisen formula 1-auton törmäämisen vaikkapa 100 km/h.
Ja minä haluan nähdä jonkin muun viritelmän, mikä suojaa vaikkapa lentäviltä irto jousilta, tukivarsilta, ym ihqu-sälältä.

Järkevintä olisi rakentaa kuljettajan pään sivuille riittävän kokoiset suojat, jotka peittäisivät kypärän sivusuunnassa ja estäisi isompien kappaleiden kuten renkaiden törmäämisen edestäpäin ulottumalla kypärän etuosan edelle. Ohjaamohan on sivuilta jo nyt melko korkea, että siitä vaan lisää korkeutta ja ulottuvuutta.
Tuo kuulostaa fiksulta, mikäli unohdetaan jo yllämainittu ja se, ettei niitä reunoja voi kypärän etuosan tasalle asti venyttää ja jo nykyisellään nuo rumilukset alkavat olemaan siinä rajoilla että alkaisivat jo haittaamaan näkyvyyttä.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7572
Eikös sitä samantien voi sanoa lajiin kuuluvan kuskin naaman näkeminen, että eikun vaan avokupärät takaisin! Noinhan se oli ennen kuin joku keksi alkaa hössöttämään typeristä turvallisuus asioista. Se mikä formuloissa on persoonatonta on nämä tribaali + mattamusta/glitter oksennukset ja päähän vedetyt Red Bull tölkit. Persoonaalliset kypärät ovat olleet historiaa jo vuosia..
Oli taas sarjassamme ´ymmärrän tahallaan väärin, että pääsen pätemään´. Olen edelleen sitä mieltä, että turvallisuutta pitää parantaa, varsinkin kun se olisi niin helposti toteutettavissa.
 

Googlahoo

Well-known member
Liittynyt
18.11.2011
Viestit
372
Sanompa ensiksi, että ajatus pelkästä metalli kehikosta ei kuulosta ollenkaan mahdottomalta, kuvitellaampa vaikkapa jonkillaiset metalliputket nykyisten kuskin sivuilla olevien korokkeiden päälle/eteen, ei ollenkaan paha?

Sanottaneen toiseksi, että itse rupesin nyt miettimään, voiko auto edes tulla kuskin kohdalta yli. Tuntuu siltä, että eilisen kaltaisissa tilanteissa, joita tapahtuu ainakin kausittain, auto lentää järjestäen kuskin edestä, siksi epäilenkin, että sivuponttoonit estävät auton lentämisen toisessa autossa olevan kuskin päähän?

Ajatuksia?
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Sanottaneen toiseksi, että itse rupesin nyt miettimään, voiko auto edes tulla kuskin kohdalta yli. Tuntuu siltä, että eilisen kaltaisissa tilanteissa, joita tapahtuu ainakin kausittain, auto lentää järjestäen kuskin edestä, siksi epäilenkin, että sivuponttoonit estävät auton lentämisen toisessa autossa olevan kuskin päähän?

Ajatuksia?
Silleen tuntuu yleensä ohjautuvan, mutta lienee mahdollista sekin että jotain formulanpainoista tulisi suoraan kypärän päälakeen painaen kuskia alaspäin. Sitten sattuisi...
 
Ylös