Katetut formulat - Pelkkää turvallisuushömppää vaiko tulevaisuutta?

rikke

Well-known member
Liittynyt
6.4.2009
Viestit
276
Heh... Ihan niin kuin ongelma olisi se ettei pää kestä. Pikemminkin päinvastoin. Pää kestää vähän liiankin hyvin, kun formulat ovat niin turvallisia. Ottavat sellaisia riskejä, joita ei otettaisi jos autot olisivat turvattomampia. Sitten taas ajaudutaan sellaisiin tilanteisiin, jonka vuoksi autoista tulee tehdä turvallisempia.
Tämähän johtuu sitten taas ihan täysin nykyisistä feeder-sarjoista. Jo niissä porukka oppii, että pitää ostaa järjettömällä summilla paikkoja autoista ja sitten ne pitää joko tuoda maaliin ykkösenä tai ei ollenkaan. Muuten ei ole oikein asiaa formuloihin. Kaikista tämän hetken F1-kuskeista "vaarallisimmiksi" erottuvat juurikin ne nuorimmat. Ei kai kukaan voi väittää, että Kimi tai Alonso ottavat formuloilla liian suuria riskejä ja heidän takiaan joutuisivat turvallisuutta parantamaan.

Lisäksi tuo GP2- ja GP3 -sarjojen pistelaskutyyli sekä tuo toiseen lähtöön saatu paalupaikka ei minusta juuri kannusta maalille ajamiseen yhdentenätoista. Siinä kun ensimmäisessä kisassa on vaikkapa yhdeksäntenä Monacossa ja tietää, että vauhtia olisi voittoon asti toisessa lähdössä, ei ole muuta mahdollisuutta kuin ottaa järjettömiä riskejä saadakseen tuon kahdeksannen paikan. Mielestäni näistä asioista nuoret kuljettajat oppivat vääränlaisen mentaliteetin periksiantamattomuudesta.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Tämähän johtuu sitten taas ihan täysin nykyisistä feeder-sarjoista.
Ei johdu feeder-sarjoista, kun sama ongelma on F1:ssä itsessäänkin. Mikään ei rajoita nykyjunnujen riskinottoa. Jos kolisee, taputetaan päätä ja todetaan että ensikerralla paremmalla onnella.

Kimi ja Alonso on vielä sitä sukupolvea, jolle se vaaramomentti upposi selkärankaan junnuna, eikä omaa autoa viedä kolariin mistään hinnasta. Molempien ajamat pikkuformulat oli kai jo Senna-päivityksensä saaneet, mutta esim. hans-tuet puuttui vielä. Oleellisinta lienee kuitenkin, että kilpa-ajokulttuuri on vasta 2000-luvulla mukautunut eli rapautunut näiden turvallisempien autojen mukaiseksi.

Seuravaksi pitäisi mukauttaa säännöt ja rangaistukset... Kyllä se kunnon päänsuojuskin vielä formuloihin tulee. High tech imago vaatii, että tuollainen puute on kyettävä korjaamaan... Toivottavasti ratkaisu ei ole pelkkää rautaputkea, koska se tuo mieleen ikivanhat Indy-autot ja jenkki-kilpureiden imagosta on high tech kaukana :D

Kopalliset Le Mans -protot on huomattavasti modernimman näköisiä kuin nykyiset F1-autot.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Pitäisikö olla esim. tämänkaltainen nyrkkisääntö, että kaikki yli 300km/h tai 200 m.p.h. (320 km/h) kulkevat kilpa-autot olisivat umpinaisia vai veisikö tämä lajeista vaarallisuuden mukanaan tuoman viihdearvon?
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
naurattaan laitto toi kuva ainakii :D Noh ehkä tosta joku vois tykätä
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2012/09/1610531/mika-salo-suljettu-ohjaamo-olisi-kaikkein-holmointa
Mika Salo: Suljettu ohjaamo olisi kaikkein hölmöintä

Julkaistu 05.09.2012 12:25/MTV3

MTV3:n F1-kommentaattori Mika Salo toivoo hartaasti, ettei F1-autoihin koskaan tule kuomua, joka sulkisi ohjaamon.

Keskustelu ohjaamon sulkemisesta kiihtyi jälleen Span lähtökolarin jälkeen, kun Romain Grosjeanin Lotus-auto meni aivan Fernando Alonson pään vierestä.

Työryhmä pohtii parhaillaan F1-autojen ohjaamoon muutoksia, jotka tulisivat sääntöihin jo vuonna 2014.

– Suljetuista ohjaamoista alettiin taas puhua Span kolarin jälkeen, mutta minun mielestäni suljettu ohjaamo formula ykkösissä on täysin naurettava idea. Se olisi kaikkein hölmöintä, mitä voisi tehdä, Salo kirjoittaa MTV3:n nettisivujen F1 Salon silmin -blogissaan.

– Se ei olisi enää formula ykkönen, vaan sitten mentäisiin prototyyppeihin. En tiedä, voiko ohjaamon laitojakaan enää korottaa, kun ei sieltä autosta nykyäänkään näe lähes ollenkaan ulos. Jos korotetaan, niin vielä hankalammaksi menee. Mielestäni tässä on turha alkaa panikoida yhden kolarin jälkeen, kun ei edes mitään sattunut, Salo jatkaa.
 

JahJahBlowJob

Well-known member
Liittynyt
9.7.2010
Viestit
640
Ehkä pitäisi siirtyä polkuautoihin, että Webberin kaltaiset tissiposket uskaltaisi ajaa sarjassa :D
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
-Niinpä ja toiset kuskit nauroivat aikoinaan, kun Jackie Stewart ehdotti turvavöitä. F1 olisi tosimiesten laji, jos ajettaisiin ilman vöitä ja kypäriä pelkissä lentäjän laseissa. :rolleyes:
Juuri näin.

Veikkaampa että tuossa kävisi juuri niin kuin muissakin säännöissä, jotka ovat auton ulkonäköä muokanneet. Kukaan ei enää sano vuoden päästä että ompas kamala, kun silmä on tottunut muutokseen.
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Mites tohon tyyliin? Avo-ohjaamo, näkösektori vaakatasossa ja kypäräkin näkyy. Jos yläkehä ulottuisi tarpeeksi leveälle etu- ja sivusuunnissa, niin vakavan onnettomuuden riskin luulisi pienenevän melkoisesti. Kohti lentävä esinekkin mitä suurimmalla todennäköisyydellä osuisi ensin ylä- tai alakehään menettäen nopeuseroaan. Kuormurin perälautavahinkoa toikaan ei tietysti estä.


 
Viimeksi muokattu:

tmekt

Well-known member
Liittynyt
23.7.2012
Viestit
475
Kimi ja Alonso on vielä sitä sukupolvea, jolle se vaaramomentti upposi selkärankaan junnuna, eikä omaa autoa viedä kolariin mistään hinnasta. Molempien ajamat pikkuformulat oli kai jo Senna-päivityksensä saaneet, mutta esim. hans-tuet puuttui vielä. Oleellisinta lienee kuitenkin, että kilpa-ajokulttuuri on vasta 2000-luvulla mukautunut eli rapautunut näiden turvallisempien autojen mukaiseksi.
Mä näkisin että tässä on juuri ongelman ydin. Kun autoista tehdään "liian" turvallisia, ei tarvitse kuskienkaan ottaa toisiaan niin paljon huomioon kun pahin seuraus kolaroimisesta on keskeyttäminen. Pitäis jotenkin saada tehokkaasti ennaltaehkäistyä uusien maldonadojen kehittyminen.

Turvallisuuttakin pitää tietysti kehittää ei siinä mutta ei pidä lähteä siitä että vaikeisiin ongelmiin lähdetään hakemaan helppoa ratkaisua. ...Tämänhän voisi suunnata myös esimerkiksi asekieltointoilijoille näin off-topiccina.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Mika Häkkinen sitten ei varmaan ole sitä sukupolvea, jolle vaaramomentti upposi. Ajamisen standardit ei ole muuttunut sitten 90-luvun yhtään mihinkään. Ei junioriformuloissa, eikä ykkösissä.
Oikeastaan ajaminen on mielestäni siistimpää kuin aiemmin ja kolarit harvemmassa. Kuvittele Hill ohittamassa Schumia ulkokautta.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Kärjistettynä ongelma on mielestäni nuori videopelisukupolvi joka on tottunut että resettiä painamalla saa uuden auton tai että auto on haavoittumaton ja seiniä päin voi ajella huoletta...
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Mika Häkkinen sitten ei varmaan ole sitä sukupolvea, jolle vaaramomentti upposi. Ajamisen standardit ei ole muuttunut sitten 90-luvun yhtään mihinkään. Ei junioriformuloissa, eikä ykkösissä.
Oikeastaan ajaminen on mielestäni siistimpää kuin aiemmin ja kolarit harvemmassa. Kuvittele Hill ohittamassa Schumia ulkokautta.
Kuvittele Hill ohittamassa? Aika vaikeaa.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
P*skat kisaaminen mihinkään ole muuttunut. Joka vuosikymmenellä on ollut Maldonadonsa. Nyt taas puhuu sellaiset, jotka ei muuta muista tai tiedä.
 
Ylös