Kauden 2023 autojen esittelyt, spekulaatiot ja kaikki

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4374
Näyttää nopealta, mutta kun Astonilla oli viime kaudella konsepti niin pahasti sekaisin, niin ei vielä kehtaa julistaa Alonsoa mukaan mestaruustaistoon. :unsure:
Ylihuomenna se kausi taas pärähtää käyntiin... Sunnuntaina tiedetään voimasuhteista jo enemmän.
 

OriginalFormulastara

Well-known member
Liittynyt
22.2.2017
Viestit
338
Näyttää nopealta, mutta kun Astonilla oli viime kaudella konsepti niin pahasti sekaisin, niin ei vielä kehtaa julistaa Alonsoa mukaan mestaruustaistoon. :unsure:
Mut onhan tuo ainakin radikaali yritys. Kaikki tai ei mitään -Yes! Parempi näin kuin vaikka Mclarenin hirvitys. Johon ei ole oikeastaan muu muuttunut kuin jäähdytysritilät ja tietty jos mahdollista -entistäkin karmeampi väritys.
Kehtaan väittää, että Mac jää Astonin jalkoihin :)
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4250
Mäkin autokin saattaa olla testeissä jo aika erilainen. Nyt kun ajoivat shake downeja niin pohjaan on ilmestynyt aika iso ilma-aukko, josta ohjataan virtauksia alapuolelta päälle. Sijainti jotakuinkin ponttoonin paikkeilla. Tälläistä en ole vielä muilla nähnyt .
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5534
Onko tullut mitään lukujärjestystä ajovuoroista?
Felipe aloittaa Astonilla, mutta muuten ei ole omaan silmään sattunut uutisia aiheesta.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3570
Onko tullut mitään lukujärjestystä ajovuoroista?
Felipe aloittaa Astonilla, mutta muuten ei ole omaan silmään sattunut uutisia aiheesta.
Williamsin ajovuorot olivat jossakin. Ensimmäinen päivä puoliksi ja loput kokonaisina. Sargeant molemmissa ajovuorossa ensin.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3570
Red Bullikin jatkaa viime kauden ponttoonifilosofiallaan. Evoluutiota ei revoluutiota.
 
Viimeksi muokattu:

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3570
Nyt kun on kaikista autosta nähty radalla kuvat, on hyvä hetki rankata ne puusilmäisen ponttoonianalyysin perusteella paremmuusjärjestykseen.

1. Ferrari - ulkonäkö hivelee silmiä. Eteenpäin on menty viime kaudesta. Haastaa Red Bullin jos moottoria päästään ajamaan täydellä teholla.
2. Red Bull - etumatkaa on viime kaudelta, mutta odotuksia vaisumpi uutuus. Eivät uskaltaneet muuttaa voittavaa konseptia radikaalisti.
3. Mercedes - kulmikkaat miniponttoonien etuosat ja möhkälemäinen moottorikate eivät vakuuta. Uusi auto tulossa parin kilpailun jälkeen?
4. McLaren - viime kaudesta on tultu selkeästi eteenpäin ponttoonien osalta. Liukkaan näköinen.
5. Alpine - näyttää aika geneerilseltä versiolta siitä, mitä keskipakka ponttooneilta tavoittelee.
6. Aston Martin - vähän turhan radikaaliksi viety ponttoonin yläpinnan alamäki ei yksinään autosta voittajaa tee.
7. Haas - viime kauden Ferrarin tyylinen jäljitelmä, tuskinpa keskikastin parhaimmistoa
9. Afla Romeo - todella tylsä design, ei mitään ihmeellistä. Viime kauden gridillä tämä olisi ihan hyvä, mutta tänä vuonna ei vain riitä.
8. Williams - keskinkertainen luomus, selkeästi keskeneräisempi kuin McLaren tai Alpine
10. Alpha Tauri - yksinkertaisella tavalla veisteltyä designia, amatöörimäinen luomus.
 

OriginalFormulastara

Well-known member
Liittynyt
22.2.2017
Viestit
338
Nyt kun on kaikista autosta nähty radalla kuvat, on hyvä hetki rankata ne puusilmäisen ponttoonianalyysin perusteella paremmuusjärjestykseen.

1. Ferrari - ulkonäkö hivelee silmiä. Eteenpäin on menty viime kaudesta. Haastaa Red Bullin jos moottoria päästään ajamaan täydellä teholla.
2. Red Bull - etumatkaa on viime kaudelta, mutta odotuksia vaisumpi uutuus. Eivät uskaltaneet muuttaa voittavaa konseptia radikaalisti.
3. Mercedes - kulmikkaat miniponttoonien etuosat ja möhkälemäinen moottorikate eivät vakuuta. Uusi auto tulossa parin kilpailun jälkeen?
4. McLaren - viime kaudesta on tultu selkeästi eteenpäin ponttoonien osalta. Liukkaan näköinen.
5. Alpine - näyttää aika geneerilseltä versiolta siitä, mitä keskipakka ponttooneilta tavoittelee.
6. Aston Martin - vähän turhan radikaaliksi viety ponttoonin yläpinnan alamäki ei yksinään autosta voittajaa tee.
7. Haas - viime kauden Ferrarin tyylinen jäljitelmä, tuskinpa keskikastin parhaimmistoa
9. Afla Romeo - todella tylsä design, ei mitään ihmeellistä. Viime kauden gridillä tämä olisi ihan hyvä, mutta tänä vuonna ei vain riitä.
8. Williams - keskinkertainen luomus, selkeästi keskeneräisempi kuin McLaren tai Alpine
10. Alpha Tauri - yksinkertaisella tavalla veisteltyä designia, amatöörimäinen luomus.
Laitan oman arvioni jahka kerkiän. Nyt laivalle bilettämään :)
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4374
Oma veikkaukseni voimasuhteista talvitestien perusteella. Ryhmittely tallien keskinäisen kilpailun perusteella. Aston yllättää koko gridin...

1. Red Bull
2. Ferrari
3. Aston Martin

4. Mercedes
5. Alpine
6. Afla Romeo

7. Haas
8. Mclaren
9. Alpha Tauri
10. Williams
 

speedster?

Well-known member
Liittynyt
11.12.2007
Viestit
509
Se ongelma uusissa värityksissä on, että autoja on tosi hankala erottaa toisistaan, ainakin keinovalossa pääosin yhtä mustaa massaa varsinkin etukulmasta. Voisi verrata vaikka Indy Series - autoihin
. Siellä on panostettu mm. helpon tunnistettavuuden kautta katselijoihin.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9631
Sijainti
Helsinki
Se ongelma uusissa värityksissä on, että autoja on tosi hankala erottaa toisistaan, ainakin keinovalossa pääosin yhtä mustaa massaa varsinkin etukulmasta. Voisi verrata vaikka Indy Series - autoihin
. Siellä on panostettu mm. helpon tunnistettavuuden kautta katselijoihin.
FIA:n tiukat säädökset eivät pädekään Indycarissa. Siellä saman tallin autojen ei tarvi olla samanvärisiä, vaan tallitoverin autossa voi olla kuljettajan oma sponsori tai mikä tahansa tallin omista sponsoreista. Keulan lisäksi auton numero on sijoitettu roll hoopiin eli kuljettajan yläpuolella olevan turvakaareen sekä takasiiven päätylevyihin.

Amerikan tapaan selostajat namedropppailevat autojen sponsoreita, jotta voivat erottaa kuskit toisistaan.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2807
Isoin ongelma kai eilen oli Mersujen ja Astonien erottaminen toisistaan. Ehkä tuo valoisammissa olosuhteissa ei ole niin paha, kun Astonin vihreys toivottavasti pääsee paremmin esiin.

McLarenin ruman värityksen kunniaksi sanottava, että ainakin erottuu helposti.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3428
Sijainti
F1-fanikatsomo
kun vertaa Williamsia ja Mersun (tai Redbullin) pohjalevyn muotoilua, niin ei enää ihmettele miksi autot ovat gridin eri päädyissä. Williamsin pohjan aerosuunnittelussa on selkeästi otettu minimalistinen lähestyminen
IMG_0966.jpeg
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5664
Williamsin auto näyttää kyllä ihan siltä, että joku on sanonut suunnittelijoille, että jos ette tiedä mitä olette tekemässä, niin älkää koskeko ollenkaan. Tuossa on aerodynamiikkaa yhtä paljon kuin soutuveneessä.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4250
kun vertaa Williamsia ja Mersun (tai Redbullin) pohjalevyn muotoilua, niin ei enää ihmettele miksi autot ovat gridin eri päädyissä. Williamsin pohjan aerosuunnittelussa on selkeästi otettu minimalistinen lähestyminen
Näytä liitetiedosto 3620
Ja RB on vielä huimasti Meseä mietitymmän näköinen. Aikamoisia eroja on pohjissa
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Toi kuva kyllä hiukan hämää Williamsin kohdalla, kun se on otettu huomattavan takaa verrattuna Mersun vastaavaan. Williamsin pohjassa kuitenkin esim. näkyy myös Mersutyyliset ohjaimet lankun etuosassa. En toki tiedä millaisella soutuveneellä SJ vetää, mutta onhan tuossa sentään jotain yritystä. sanomattakin on selvää, ettei pikkutallin resursseilla voida päästä niin pitkälle kuin Mersulla tai RB:lla.
 
Ylös