Kauppojen sunnuntaiaukiolo

DFiaA

I told you so
jaska sanoi:
Edelleen, mulla ei ole varaa Bemariin. Pitäisikö kaikilta kieltää Bemarit ?

Kukaan ei pakota yrittämään, tahi pitämään kauppaa sunnuntaina auki.
sama kun sanoisi vuorotyöläiselle "kukaan ei pakota menemään töihin, varsinkaan sunnuntaina"

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
J.Heldenview sanoi:
sama kun sanoisi vuorotyöläiselle "kukaan ei pakota menemään töihin, varsinkaan sunnuntaina"
Ei kukaan pakotakaan? Ainakaan irtisanomisajan jälkeen, toki rahan tulo voi katketa, mutta elämä on valintoja.

Hurmurisija sanoi:
Ei niin, mutta pienyrittäjän tulotkin voivat olla kiikun kaakun, jolloin ainuttakaan mahdollista euroa ei ole vara menettää, jos haluaa säilyttää elinkeinonsa.
Ei ymmärrä. Jos sunnuntai on huono myyntipäivä, niin miten sen aikana saamatta jääneet tulot voi ajaa konkkaan?

Tiedän kyllä näistä kauppakeskusten pikkuliikkeistä, jotka pakollinen sunnuntaiaukiolo on kaatanut. Mutta miksi sen takia, että jonkun liikeidea on sen verran huono, että se ei kannata, pitäisi muidenkin pitää liikkeensä kiinni? Vähän sama, kun minä pakottaisin teidät ajamaan Micralla, koska mulla ei ole muuta.

Black Leopard sanoi:
Itsehän kuulun niihin joiden mielestä vapaata aukioloa ei tarvita.Syytkin on keskustelussa otettu esille jo muutamaankin otteeseen.

-Henkilökunta
-Pienet kaupat
-Edes yksi täydellisestä kulutushysteriasta vapaa viikonpäivä.
Mitä erikoista kaupan myyjissä on? Miksi heidän ei tarvitsisi tehdä sunnutaisin töitä, mutta esim. kiskan myyjien pitää. Tai pienten kauppojen.

Miksei tueta samantien verovaroista pieniä kauppoja? Miksi meidän pitää tukea keinotekoisella lailla huonoja lähikauppoja?

Kulutushysteriasta vapaa viikonpäivä? Ei sinun ole pakko shoppailla, mutta miksi haluat viedä sen mahdollisuuden muilta ?

Hurmurisija

Well-known member
jaska sanoi:
Mutta miksi sen takia, että jonkun liikeidea on sen verran huono, että se ei kannata, pitäisi muidenkin pitää liikkeensä kiinni?
Yhden miehen tai naisen puljussa kannattavan ja kannattamattoman toiminnan ero voi olla juuri siinä viikon yhdessä päivässä.

Törni

Well-known member
Edit: olenkin hiljaa

Viimeksi muokattu:

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Hurmurisija sanoi:
Yhden miehen tai naisen puljussa kannattavan ja kannattamattoman toiminnan ero voi olla juuri siinä viikon yhdessä päivässä.
Ja jos on noin, niin ei ole pakko pitää sunnuntaita auki.

Hurmurisija

Well-known member
jaska sanoi:
Ja jos on noin, niin ei ole pakko pitää sunnuntaita auki.
Ajattelin sen toisinpäin: asiakkaista on pakko kilpailla.

Siis ajattelen niin, että työllisyyttä (ja samalla yrittäjyyttä) tukisi se, että ihmiset jakelisivat rahansa mahdollisimman laajalle sen sijaan, että ne kaappaa jokin suuri kauppakeskus. Pieni tai keskikokoinen lähikauppa työllistää suhteessa enemmän ihmisiä kuin suuri äärimmilleen tehostettu Cittari.

En näe, että suurten tukeminen on parasta yrittäjyyden tukemista.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Hurmurisija sanoi:
Siis ajattelen niin, että työllisyyttä (ja samalla yrittäjyyttä) tukisi se, että ihmiset jakelisivat rahansa mahdollisimman laajalle sen sijaan, että ne kaappaa jokin suuri kauppakeskus. Pieni tai keskikokoinen lähikauppa työllistää suhteessa enemmän ihmisiä kuin suuri äärimmilleen tehostettu Cittari.

Usein pieni yritys työllistää suhteessa isoa enemmän. Eli tällä logiikalla meidän pitäisi tukea kaikkia pikkufirmoja. Miksei samantien laiteta aukioloaikoja työntekijämäärän, eikä keinotekoisen neliömäärän mukaan?

Hurmurisija sanoi:
Ei tässä kukaan ole suuria tukemassa, poistamassa ennen kaikkea erillaisia yrittämisen esteitä.

Ja ennen kaikkea tässä on kyse siitä, että ketä varten kaupat on. Jos ne on asiakkaita varten, niin silloin kauppias saa itse päättää aukiolosta.

.... ja mitä tulee noihin pikkukauppoihin(ilm. emme puhu elintarvikeliikkeistä, jotka saa olla auki jo nyt isoja enemmän) niin toki asiakkaista on pakko kilpailla. Mutta mitä kilpailua se on, jossa ei saa vapaasti valita kilpailukeinoja, joita pikkuliikkeellä voi olla esim. palvelu, isolla hinta ja aukiolo.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Ne pienet, ja varmaan myös keskikokoiset lähikaupat,ovat sunnuntain aukioloista riippumatta katoavaa kansanperinnettä. Tuskinpa sunnuntai -myynnillä on juurikaan apua näiden kannattavuudelle pidemmällä ajalla.

Hurmurisija

Well-known member
jaska sanoi:
Usein pieni yritys työllistää suhteessa isoa enemmän. Eli tällä logiikalla meidän pitäisi tukea kaikkia pikkufirmoja.
Jos kaupungissa on yksi palveleva lihakauppa jokaista 1000 asukasta kohden, niin se työllistää huomattavasti enemmän ihmisiä kuin iso marketti, josta ihmiset ostavat lihansa paketeissa.

Ostamalla suomalaista ja kannattamalla pikkuliikkeitä voisimme tukea sekä työllisyyttä että yrittäjyyttä, mutta kuluttajan kannalta se ei siinä mielessä ole etu, että suuret yksiköt pystyvät tarjoamaan tavaraa halvemmalla.

Itse pyrin kannattamaan pikkuliikkeitä niin paljon kuin se vähäisten varojeni puitteissa on mahdollista, koska olen käsittänyt niin, että hyvinvoinnin kannalta olisi hyvä, jos raha kiertäisi eikä keskittyisi.

Hurmurisija

Well-known member
Formulanomi sanoi:
Tuskinpa sunnuntai -myynnillä on juurikaan apua näiden kannattavuudelle pidemmällä ajalla.
Pienessä puljussa marginaalitkin ovat pienet. Jos viidellä päivällä saadaan peitettyä kulut, niin se kuudes päivä voi tuoda leivän - niukan, mutta kuitenkin. Jos kuudennella päivällä joutuu kilpailemaan muiden kanssa, niin se leipäkin voi loppua.

Olen seurannut tällaista pienyrittäjyyttä perhepiirissä.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Hurmurisija sanoi:
Pienessä puljussa marginaalitkin ovat pienet. Jos viidellä päivällä saadaan peitettyä kulut, niin se kuudes päivä voi tuoda leivän - niukan, mutta kuitenkin. Jos kuudennella päivällä joutuu kilpailemaan muiden kanssa, niin se leipäkin voi loppua.

Mutta kun sunnuntai on jo seittemäspäivä :rolleyes:

Hurmurisija

Well-known member
jaska sanoi:
Mutta kun sunnuntai on jo seittemäspäivä :rolleyes:
Idea tuli kaiketi selväksi.

En minäkään mitenkään fanaattisesti vastusta sunnuntaiaukioloa, mutta sitten on hyväksyttävä myös sen seuraukset.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Hurmurisija sanoi:
Jos kaupungissa on yksi palveleva lihakauppa jokaista 1000 asukasta kohden, niin se työllistää huomattavasti enemmän ihmisiä kuin iso marketti, josta ihmiset ostavat lihansa paketeissa.
Kyllä minä tämän ymmärrän. Siksi kysyinkin, että eikö sitten tuen pitäisi olla suoraa, eikä välillistä. Tai eikö aukioloaikojen pitäisi olla riippuvia henkilökunnasta, joka on töissä, eikä esim. neliöistä, kuten nyt.

Hurmurisija sanoi:
Ostamalla suomalaista ja kannattamalla pikkuliikkeitä voisimme tukea sekä työllisyyttä että yrittäjyyttä, mutta kuluttajan kannalta se ei siinä mielessä ole etu, että suuret yksiköt pystyvät tarjoamaan tavaraa halvemmalla.

Itse pyrin kannattamaan pikkuliikkeitä niin paljon kuin se vähäisten varojeni puitteissa on mahdollista, koska olen käsittänyt niin, että hyvinvoinnin kannalta olisi hyvä, jos raha kiertäisi eikä keskittyisi.
Hyvä, että sinä pyrit. Mutta miksi haluat estää meiltä sen mahdollisuuden, että esim. minä haluan ostaa ruokani sieltä, mistä:
- Saa sen hyvään hinta/laatusuhteeseen
- Saa tuoretta ja laadukasta tavaraa
jne.

esim. harvemmasta pikkuliikkeestä saa tuoretta leipää, siis itse paikanpäällä leivottua, joiden suurkuluttaja olen. Sama koskee esim. pieniä Chiabata-leipiä, jotka on leivottu paikanpäällä ja joita tiedän saavani vain Lepuskin Cittarista (vain sieltä olen niitä löytänyt) ja joihin olen aivan koukussa.

Miksi minun (tai kenenkään muun) on pakko tukea pieniä liikkeitä, jotka eivät tuota palveluita, joita me haluamme?

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Hurmurisija sanoi:

Saatat ajatella nyt vähän liikaa kyläkauppatyyppisiä liikkeitä haja-asutusalueilla!?

Minun käsitykseni mukaan suurin osa pääkaupunkiseudulla ja isommissa kaupungeissa/taajamissa (jossa niitä isoja markettejakin on) on hyvin vähän yksityisten omistamia pieniä kauppoja. Eiköhän suurin osa kauppiaista ole renkejä.

Jos muistellaan aikaa esim. 30 vuotta taaksepäin, niin niitä pieniä kauppoja oli "joka nurkassa". Nyt ne ovat lähes kadonneet. Marketit veivät asiakkaat ja suuntaus on edelleen yhä isompiin kauppoihin tai kauppakeskuksiin. Pienet kaupat kuolevat (ainakin taajamista) joka tapauksessa.

Minusta tämä on lähinnä vahinko eli olisi huomattavasti mukavampi, jos ruokakaupat olisivat entiseen malliin lähellä, pieniä. Tämä ei vaan nykypäivänä ole realistista.

Hurmurisija

Well-known member
jaska sanoi:
Hyvä, että sinä pyrit. Mutta miksi haluat estää meiltä sen mahdollisuuden, että esim. minä haluan ostaa ruokani sieltä, mistä:
- Saa sen hyvään hinta/laatusuhteeseen
Tämähän se juuri näivertää suomalaista yrittäjyyttä.

- Saa tuoretta ja laadukasta tavaraa
No, minä ostan silloin tällöin leipäni lämpimänä leipomosta tai leipomomyymälästä, jossa ne ovat markettileipiä halvempiakin. Omassa lähikaupassanikin tuorevalikoima on hyvä.

esim. harvemmasta pikkuliikkeestä saa tuoretta leipää, siis itse paikanpäällä leivottua, joiden suurkuluttaja olen. Sama koskee esim. pieniä Chiabata-leipiä, jotka on leivottu paikanpäällä ja joita tiedän saavani vain Lepuskin Cittarista (vain sieltä olen niitä löytänyt) ja joihin olen aivan koukussa.
Oletko varma että leivät leivotaan? Minä epäilen, että ne ovat valmispakasteita, jotka pistetään vain uuniin.

Miksi minun (tai kenenkään muun) on pakko tukea pieniä liikkeitä, jotka eivät tuota palveluita, joita me haluamme?
Ei tarvitsekaan. Menee vain sivustolle vertaa.fi, katsoo sieltä halvimman hinnan ja tilaa ulkomailta (useimmin). Turha palvelu jää väliin ja hinnat ovat edullisia. Samalla tietenkin työllisyys pienenee ja yhä harvemmalla on vara ostaa edes niitä edullisia tuotteita.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Hurmurisija sanoi:
No, minä ostan silloin tällöin leipäni lämpimänä leipomosta tai leipomomyymälästä, jossa ne ovat markettileipiä halvempiakin. Omassa lähikaupassanikin tuorevalikoima on hyvä.
minulla ei toisessa noista kahdesta KK:sta ole mitään tuoretta, siis paikalla leivottuja, ja toisessa jotain, pääasiassa pullia tms.

Hurmurisija sanoi:
Oletko varma että leivät leivotaan? Minä epäilen, että ne ovat valmispakasteita, jotka pistetään vain uuniin.
Melko varmasti, mutta silti en ole vastaavia muualta löytänyt.

Hurmurisija sanoi:
Ei tarvitsekaan. Menee vain sivustolle vertaa.fi, katsoo sieltä halvimman hinnan ja tilaa ulkomailta (useimmin). Turha palvelu jää väliin ja hinnat ovat edullisia. Samalla tietenkin työllisyys pienenee ja yhä harvemmalla on vara ostaa edes niitä edullisia tuotteita.
En tuota sivua pahemmin käytä. Mutta joidenkin tuotteiden kohdalla arvostan palvelua, joitain (esim. DVD:t, kirjat) tilaan sieltä, mistä halvimmalla saa. Enkä kyllä tunne pahaa omaatuntoa.

Hurmurisija

Well-known member
jaska sanoi:
Mutta joidenkin tuotteiden kohdalla arvostan palvelua, joitain (esim. DVD:t, kirjat) tilaan sieltä, mistä halvimmalla saa. Enkä kyllä tunne pahaa omaatuntoa.
Niin minäkin suurempien ostosten kohdalla ja niin ihmiset yleensä. Käyn sovittamassa vaikka jonkin kalliin vaatteen suomalaisessa kaupassa ja tilaan sen sitten ulkomailta. Päivittäistä kulutusta yritän ohjata yrittäjäystävälliseksi.

Vaan mikä on tällaisen kehityksen lopputulos? Kun nettisukupolvesta tulee suurin kuluttaja, niin mitä tapahtuu työpaikoille?

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
missä sitten sinusta menee raja, että työpaikkojen vuoksi ei pidä liikaa maksaa ? Tehdäänkö diili, mä myyn sulle hyvän käytetyn Micran uuden 5-sarjan Bemarin hinnalla - ja työllistän ihmisen vuodeksi siivoomaan ja tiskaamaan, kun se penteleen tiskikonekin meni rikki. Käykö?

Tottakai ihmiset ostaa sieltä, missä hinta/laatu/palvelu (jotain noista aina korostaen) on kohdallaan, muutenhan tilanne olisi idioottimainen, kuten ehdottamassani diilissä.

Kilpailun toimivuudesta käy esimerkiksi esim. Lidl, jonka tullessa markkinoille sekä Kesko, että S-ryhmä laski hintojaan. Sama tilanne on kaikessa muussa. Varmasti DVD:t maksaisivat Suomessa enemmän, ellei olisi KV-kilpailijoita jne. Ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan joka maksaa.

En siis edelleenkään ymmärrä, miksi minun pitäisi käyttää kauppaa, jossa on
- Huonompi valikoima
- Huonompilaatuiset tuotteet
- Kalliimmat hinnat
vain työllisyyden takia.

Hurmurisija

Well-known member
jaska sanoi:
Tottakai ihmiset ostaa sieltä, missä hinta/laatu/palvelu (jotain noista aina korostaen) on kohdallaan
Näinhän ihmiset tekevät, minäkin suurimmaksi osaksi. Ja juuri tämähän Kiina-ilmiön takana on.

Tulevaisuus sitten näyttää, mitä tulee tapahtumaan. Voi olla, että kymmenen vuoden päässä Suomessa ei kannata ryhtyä hierojaksi, koska halvan kylpyläloman saa jostain halpamaasta (vrt. Virosta silmälasinsa hakevat).

Hurmurisija

Well-known member
jaska sanoi:
En siis edelleenkään ymmärrä, miksi minun pitäisi käyttää kauppaa, jossa on
- Huonompi valikoima
- Huonompilaatuiset tuotteet
- Kalliimmat hinnat
vain työllisyyden takia.
Jos ei ole työtä, ei ole varaa ostaa, jolloin ei myöskään kannata tuottaa. Jos kännykkämyyjä ei osta porkkanoita naapuriltaan, vaan ostaa ne kiinalaiselta viljelijältä, niin siihen loppuu naapurin työt eikä hänkään enää osta kännyköitä.

Joku taloustietelijä kai osaisi esittää tästä monenlaisia laskelmia, joissa erilaiset muuttujat olisi huomioita mahdollisimman hyvin. En minä tiedä, mikä on lopputulos. Intuitiivisesti vain syntyy sellainen vaikutelma, että vapaa kilpailu maailmassa, jossa alueelliset erot ovat valtavia, ei voi toimia, jos rikkaat maat eivät ole valmiita laskemaan rajusti elintasoaan.