Kauppojen sunnuntaiaukiolo

Törni

Well-known member
Moe Szyslak sanoi:
Eikös samantien voi heittää kaikki työaikasäädäntöä koskevat lait romukoppaan.
Kärjistäminen on loistava veto. Tässä minun:

Eikö kielletä lailla kaikkien myyntipisteiden, kuten kioskien, huoltoasemien yms aukipitäminen sunnuntaina.

Eikö saman tien kielletä lainsäädännöllä aivan kaikki työnteko sunnuntaisin. Poikkeuksena ainoastaan pakolliset hätätyöt, kuten poliisi ja sairaala.

Törni

Well-known member
ettelbruck sanoi:
Moen ja Törnin kärjistyksissä on yksi ISO ero. Törnin kärjistys on silkkaa paskaa, Moen turhan lähellä totuutta työntekijöiden asemasta.
Mene kysyyn siltä mimmiltä joka siellä huoltoaseman tiskillä tekee sunnuntaina duunia että miten isoo paskaa se on. Vai eikö se asia sinusta liity työntekijöiden asemaan?

Hurmurisija

Well-known member
Törni sanoi:
Mene kysyyn siltä mimmiltä joka siellä huoltoaseman tiskillä tekee sunnuntaina duunia että miten isoo paskaa se on.
Kaikki eivät pidä sitä paskana. Olen ollut työpaikassa, missä huonosta asenteesta rangaistiin (epävirallisesti tietenkin) päivätyöllä. Yövuorot kun olivat niitä kaikkein halutuimpia.

Oleellista sunnuntaityössä minusta on se, että työntekijällä on aito mahdollisuus kieltäytyä siitä (hyvissä ajoin tietenkin). Luulisi, että mm. opiskelijoille kelpaa hyvin tuplapalkka. Neljä sunnuntaita kuukaudessa tekee kai jo jotain 500 euroa, mikä opintotukeen verrattuna on kelpo summa.

ettelbruck

Well-known member
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Täh? Mahdoinko tulla väärinymmärretyksi. Eli Törni, vaikka milliäkään ei avattaisi lisää kaupanovia sunnuntaina ei ole mitään mahdollisuutta paluuseen pulavuosiin ja nyt aukiolevien liikkeiden sulkemiseen.

Eli tuossa sun kärjistyksessä EI ole mitään realismia.

Moen "kärjistys" taas on aivan liiankin realismia.

Ja mitä vittua mä siltä huoltoaseman mimmiltä kyselen, on mulla jo 25v kokemusta sunnuntaityöstä (kuten kaikista muistakin mahdollisista vuoroista). Saa siitä jonkinmoisen rahallisen korvauksen siitä että mitään ei voi harrastaa ryhmässä, liian monet ihmissuhteet menevät vituiksi ja jotkut kusipäät luulevat että on joku sosiaalipummi kun vapaapäivänä jonain arkipäivänä menee ostoksille klo 10.

Törni

Well-known member
ettelbruck sanoi:

Eli jos annetaan kauppiaiden päättää pitävätkö putiikkiaan sunnuntaina auki (sehän on siis aivan eri asia kuin se että kaikki kaupat OVAT sunnuntaina auki), niin se on sitten aivan sama kun kaikki työaikalait vedettäisiin vessanpöntöstä alas.

:D :D :D

Hypätkää nyt jo pituutta.

Törni

Well-known member
Jos kauppiaille annetaan oikeus päättää kauppojen aukiolosta, suurin osa kaupoista pysyy silti sunnuntaina tiukasti kiinni. Muutos nykyiseen tulee olemaan paljon pienempi kuin täällä monissa kommenteissa annetaan ymmärtää. Päätöksellä ei tule olemaan lähimainkaan niin dramaattisia vaikutuksia kuin täällä aukiolon fanaattiset vastustajat maalailevat.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
ettelbruck sanoi:
Täh? Mahdoinko tulla väärinymmärretyksi. Eli Törni, vaikka milliäkään ei avattaisi lisää kaupanovia sunnuntaina ei ole mitään mahdollisuutta paluuseen pulavuosiin ja nyt aukiolevien liikkeiden sulkemiseen.

Ja mitä vittua mä siltä huoltoaseman mimmiltä kyselen, on mulla jo 25v kokemusta sunnuntaityöstä (kuten kaikista muistakin mahdollisista vuoroista). Saa siitä jonkinmoisen rahallisen korvauksen siitä että mitään ei voi harrastaa ryhmässä, liian monet ihmissuhteet menevät vituiksi ja jotkut kusipäät luulevat että on joku sosiaalipummi kun vapaapäivänä jonain arkipäivänä menee ostoksille klo 10.
Ihan samaa mieltä epäsäännöllisistä työajoista. Et voi harrastaa mitään missään porukassa. Perhesuhteet kärsii helvetisti ja helposti jää ulkopuoliseksi ihan oman lapsenkin elämästä. Eikä se välttämättä ole terveydellekään kauhean hyväksi että tekee pitkää päivää ilman minkäänlaista rytmiä.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Törni sanoi:
Jos kauppiaille annetaan oikeus päättää kauppojen aukiolosta, suurin osa kaupoista pysyy silti sunnuntaina tiukasti kiinni. Muutos nykyiseen tulee olemaan paljon pienempi kuin täällä monissa kommenteissa annetaan ymmärtää. Päätöksellä ei tule olemaan lähimainkaan niin dramaattisia vaikutuksia kuin täällä aukiolon fanaattiset vastustajat maalailevat.
Silloin pitää myös olla oikeus kieltäytyä sunnuntaitöistä perhesyistä yms. johtuen, sekä velvoitetaan sitä kauppiasta hommaamaan lisätyövoimaa ettei se 'arkinen' puurtaja joudu tekemään myös sen sunnuntaivapaalla olevan hommia.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Moe Szyslak sanoi:
Silloin pitää myös olla oikeus kieltäytyä sunnuntaitöistä perhesyistä yms. johtuen, sekä velvoitetaan sitä kauppiasta hommaamaan lisätyövoimaa ettei se 'arkinen' puurtaja joudu tekemään myös sen sunnuntaivapaalla olevan hommia.
Ja niinku miksi? Mitä ihmeellistä kaupanmyyjissä on, että heidän säännölliset työajat pitää taata? Miksei samalla anneta samaa oikeutta ravintolatyöntekijöille, kiskanmyyjille, huoltoasemantyöntekijöille jne. Kaikille niille tuhansille, jotka jo nyt tekee säännöllisesti töitä.

Musta tuo myyjien sunnuntaista meluaminen on lähinnä häväistys noille.

Tämä hommahan tiivisyy yhteen kyssäriin, onko meillä olemassa kauppoja, jotta ihmiset voi ostaa tavaroita, vai sen takia, että ne työllistää.

Ja mitä palkkaan tulee, niin jokuhan ehdotti, että myyjien kokonaispalkkaa nostettaisiin ja lisiä vähennettäisiin, kauhea vastalausemyrsky tuli siitä. Mutta musta tuo asia ei kuulu tähän keskusteluun, jossa puhutaan siitä, saako yrittäjä pitää kauppaansa auki, kun haluaa.

Archie

Well-known member
Onhan siiinä aivan oma logiikka jos miettii, että kun x:n työaika on perseestä, niin on loukkaus jos y:n työaika ei ole myös. Siksi on oikein muuttaa y:n työaika olemaan perseestä myös.

Mutta oma kantani on, että kaupat olkoot auki silloin kun omistaja niin haluaa.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Willer sanoi:
Onhan siiinä aivan oma logiikka jos miettii, että kun x:n työaika on perseestä, niin on loukkaus jos y:n työaika ei ole myös. Siksi on oikein muuttaa y:n työaika olemaan perseestä myös.
Ei vaan lähinnä mesoaminen, että niiden perhesuhteet, harrastukset jne. muuttuu mahdottomiksi. Ilm. muilla jo sunnuntaityötä tekevillä ei noita ole.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
jaska sanoi:
Ei vaan lähinnä mesoaminen, että niiden perhesuhteet, harrastukset jne. muuttuu mahdottomiksi. Ilm. muilla jo sunnuntaityötä tekevillä ei noita ole.
Elikkä kun työajat muuttuu, niin pitää sitten vaihtaa myös työpaikkaa?

Tarkoittaa sitä, että perinteisesti sunnuntaisin ei olla oltu kaupassa töissä, voi myös olla syy siihin miksi sinne on hakeuduttu.

Jos joku osaa lukea, niin minun kantani on, että kaupan saa pitää auki koska haluaa, mutta ketään ei saa pakottaa sunnuntaitöihin ilman omaa tahtoaan. Eikä myöskään saa kasata muiden hommia kieltäytyneen harteille, kuten nyt tehdään.

Omasta puolesta kun olen vain joka toisen viikonlopun kotona ja silloinkin olen useinmiten lauantain töissä, tuntuisi tosi haljulle jos emäntä olis sitten sen sunnuntain töissä. Eli ainoan päivän 2 viikossa saisi olla 'yhdessä' kotona palaisi johonkin typerään aukioloon.

Kyllä se haittaisi perhesuhteita.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Ja jaskan väitteeseen että mä mesoaisin täällä, niin kehoittaisin kyllä tässä tapauksessa katsomaan peiliin. Kukas sen topiikin aloitti ja heittää bensaa liekkeihin.? :nope:

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Moe Szyslak sanoi:
Elikkä kun työajat muuttuu, niin pitää sitten vaihtaa myös työpaikkaa?
Jos ei uusista työajoista pidä.

Moe Szyslak sanoi:
Tarkoittaa sitä, että perinteisesti sunnuntaisin ei olla oltu kaupassa töissä, voi myös olla syy siihin miksi sinne on hakeuduttu.
Mä muistan ajat, kun kaupat oli 9-20 arkisin ja lauantaisin 9-18 ja käsittääkseni joskus nuo ajat on ollut vielä pienemmät. Ravintolat ei ollut joulusin auki jne. Maailma kehittyy, niin muillakin aloilla, miksi kaupan pitäisi olla poikkeus.

Moe Szyslak sanoi:
Jos joku osaa lukea, niin minun kantani on, että kaupan saa pitää auki koska haluaa, mutta ketään ei saa pakottaa sunnuntaitöihin ilman omaa tahtoaan. Eikä myöskään saa kasata muiden hommia kieltäytyneen harteille, kuten nyt tehdään.
Mielenkiintonen kanta, että työntekijä saa yksipuolisesti päättää, milloin tekee töitä.

Ja ihan esimerkkinä, asiakaspalvelu, jossa olin töissä, oli siellä ollessani auki 7,30-20 ja 9-17 (la) sunnuntaisin kiinni. Nykyään tuo on käsittääskeni 365 24h. Kummaa, ettei noiden työntekijöiden sunnuntaiduunista itketä.

-> Edelleenkään en ymmärrä, mikä niissä myyjissä niin erikoista on, että heillä pitäisi jotain erivapauksia muihin verrattuna olla.

Moe Szyslak sanoi:
Omasta puolesta kun olen vain joka toisen viikonlopun kotona ja silloinkin olen useinmiten lauantain töissä, tuntuisi tosi haljulle jos emäntä olis sitten sen sunnuntain töissä. Eli ainoan päivän 2 viikossa saisi olla 'yhdessä' kotona palaisi johonkin typerään aukioloon.

Kyllä se haittaisi perhesuhteita.
Toki. Mutta tässäkin on toinen puoli. Nythän teidän yhteinen aika on kortilla (käsittääkseni) sinun duunin takia. Mutta jos emäntäsi työaika muuttuisi yhdellä päivällä, niin koko homma olisi hänen työnantajan syytä.

Kyllä tuosta varmasti perhesuhteet kärsii, mutta se suunta mihin syytä laitetaan ei minusta ole kaikkein loogisin.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Tässä kun on tälläkin hetkellä vaimo töissä, niin voin sanoa, että homma vielä toimii, kun perheessä VAIN toinen aikuinen tekee epäsäännöllistä työtä. Mikäli molemmilla on tällaisia ongelmia, rupeaa lasten hoitopaikkojen saaminen olemaan paikoittain hankalaa ja lisäksi tulee mukaan Moen ilmoittamat henkiset sekä fyysiset ongelmat. Hyvähän se on huudella, kun itsekseen elelee, eikä tarvitse miettiä muita kuin omia menoja.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
En minä kiistä, etteikö epäsäännöllinen työaika aiheuttaisi ongelmia. Mutta en vain ymmärrä, miksi juuri myyjillä pitäisi olla joku erioikeus kieltäytyä siitä.

Archie

Well-known member
jaska sanoi:
En minä kiistä, etteikö epäsäännöllinen työaika aiheuttaisi ongelmia. Mutta en vain ymmärrä, miksi juuri myyjillä pitäisi olla joku erioikeus kieltäytyä siitä.
Ehkä siksi ettei ole mitään oikeaa syytä, että kauppojen pitäisi olla auki sunnuntaina. Muuta kuin ihmisten yhä lisääntyvä mukavuudenhalu. Palomiesten, poliisien, sairaanhoitajien yms. ammattien kohdalla on hieman ymmärrettävämpää, että ne perustuvat toisenlaisiin 'aukioloaikoihin'. Miksei samalla muuteta kaikkien muidenkin työehtosopimuksia? Jos työnantaja haluaa, niin toimistolle on mentävä klo 02.00 aamulla... Maailma muuttuu, miksi muuttaa sitä vain vähän kerrallaan, kun saatais kerrallakin kaikkien työajat ja elämä perseelleen? Eikö siinä olisi tasa-arvoa, mitä?

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
jaska sanoi:
Oletko koskaan kuullut saavutetuista eduista, joista ei haluta luopua ;)

En minäkään enää viitsi nykyisellä sopimuksella tehdä ylitöitä. Vaikka periaatteessa vastaankin hyvin kriittisistä palveluista 24/7 niin silti mikään sopimus ei voi velvoittaa minua tekemään muuta kuin kahdeksan tunnin päivän :thumbup: Mikäli jossain vaiheessa nykyisestä sopimuksesta kiinni pitävänä työnantajalle aiheutuu miljoonien tappiot, olisi syytä lähteä miettimään sopimusta uudestaan. Yksipuolisesti uusia sopimuksia on turha lähteä tekemään tai työn laatu kärsii myös vanhoina aikoina ;)

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Willer sanoi:
Ehkä siksi ettei ole mitään oikeaa syytä, että kauppojen pitäisi olla auki sunnuntaina. Muuta kuin ihmisten yhä lisääntyvä mukavuudenhalu. Palomiesten, poliisien, sairaanhoitajien yms. ammattien kohdalla on hieman ymmärrettävämpää, että ne perustuvat toisenlaisiin 'aukioloaikoihin'. Miksei samalla muuteta kaikkien muidenkin työehtosopimuksia? Jos työnantaja haluaa, niin toimistolle on mentävä klo 02.00 aamulla... Maailma muuttuu, miksi muuttaa sitä vain vähän kerrallaan, kun saatais kerrallakin kaikkien työajat ja elämä perseelleen? Eikö siinä olisi tasa-arvoa, mitä?
Poliisit ja sairaanhoitajat on eri kategoriaa, mutta esim. samalla voitaisiin Ravintolat sulkea sunnuntaiksi, jos tuolla perusteella sunnuntaiaukiolo kielletään.

... ja kuten jo kerran tässä keskustelussa totesin, käsittääkseni esim. IT-alalla ei ole yleissopimusta, joka kieltää yötyön, tai sunnuntaityön. Jokainen on sen omassa sopparissaan määritellyt, milloin on töissä.