Jaksatko valaista?(Muistuttaa ikävästi projektista, joka minulta jäi pahasti kesken. )
Minun piti tehdä uusille sukupolville kunnon kertaus Keken mestaruusvuodesta 1982, sen 25-vuotisjuhlan kunniaksi. Myöhästyin lopulta jo lähdöstä vuodella, mutta tarkoitus oli seurata sitä kautta "reaaliaikaisesti" samalla käynnissä olevan F1-kauden ohella.Jaksatko valaista?
Ensimmäiset jutut olivat varsin mainoita, mielellään olisin lukenut koko kauden ajalta kisaraportteja.Minun piti tehdä uusille sukupolville kunnon kertaus Keken mestaruusvuodesta 1982, sen 25-vuotisjuhlan kunniaksi. Myöhästyin lopulta jo lähdöstä vuodella, mutta tarkoitus oli seurata sitä kautta "reaaliaikaisesti" samalla käynnissä olevan F1-kauden ohella.
Lähteenä olisivat olleet vanhat Vauhdin Maailmat, ja internetin tuomat uudet tiedot ja niitä yhdistellen tehdä esitys, joka olisi jäljitellyt sen aikaista tyyliä. Valitettavasti sain aikaiseksi vain kausiennakon ja ensimmäisen kisan. Kolmas (tai tosiallisesti toinen) kisa on myös valmiiksi kirjoitettu, mutta jäi julkaisematta muiden kiireiden vuoksi.
Ja kun riittävästi viivyttelin, projekti pääsi unohtumaan kokonaan. Viime aikoina on pari kertaa käynyt mielessäni, että voisin uudelleen ottaa sen työn alle. Nähtäväksi jää.
Vähäiset aikaansaannokseni on luettavissa täältä.
Samaa mieltä. Harvinaisen raskas ja kivinen tie oli kyllä miehellä kuninkuusluokan huipulle. Mukavasti itse kirja valoitti myös toisen aikalaisensa suomalaiskuskin, Michael Kozarowitzkyn, tarinaa. Miehet kilpailivat toisiaan vastaan tasaväkisesti useissa luokissa ja Kozarowitzky oli - jos ei jopa parempi - niin ainakin yhtä kova ratinvääntäjä kuin Keke. Valitettavasti F1-ura tärvääntyi muutamaan karsiutumiseen roskatalleissa.Tulipahan tässä eilen luettua tämä "Keke Rosbergin elämä ja ajot" kirja. Joulupukki kyseisen kirjan mukanaan toi
... suosittelen sitä kaikille, jotka ovat Keken urasta kiinnostuneita.
Suosittelen lämpimästi Christopher Hiltonin kirjaa "1982 - Inside story of the sensational Grand Prix season".Olisi todella hienoa jos jatkaisit tuota projektia WebSlave. Ihan sama, vaikka päivittäisi kaksi kertaa vuodessa; kunhan homma etenisi edes jotenkin. Kun kerran sitä on suuri F1-fani, on hieman häpeällistä, ettei tiedä kauden 1982 tapahtumista kauheasti. Sen tiedän, että tiukkaa oli ja Pironilla kävi huonosti, mutta jotain pientä nippelitietoa olisi kiva lukea.
En minäkään jaksa tulkita Keken sanomaa mitenkään kielteiseksi. Toinen asia on sitten se, että pitääkö sitä nyt aina niin maan perusteellisesti "tulkita" toisten olemuksia ja yrittää vedellä johtopäätöksiä pähkäilyjensä pohjalta. Kimihän, esimerkiksi, ruumiinkielestä ja ties mistä teenlehdistä piittaamatta, on sanonut koko ajan missä mennään. End of story.Ihmeellistä tulkintaa Keken kommentista. Eikös tuo nyt tarkoita sitä, että Keke ei tiedä mitä Kimi tekee ensi vuonna, koska Kimin olemuksesta ei pysty lainkaan päättelemään mitä pään sisällä tapahtuu. Ei minkäänlaista haukkumista, vaan neutraali toteamus.
Muistelen samaa, tosin ikää ei ihan kauheasti tuolloin ollut....on muuten aika ymmärrettävää että Keken kirjallinen anti on parempaa kuin ammattikoulupojilla Räikkösellä ja Häkkisellä, koska Keke kuitenkin kävi lukion ja olisi voinut käsittääkseni kenties jatkaa opintoja jopa yliopistotasolla.Nuorempien sukupolvien kannattaa yrittää saada käsiinsä Keken ajovuosien Vauhdin Maailmoja, sillä mies toimi lehden kolumnistina. Sana oli hallussa myös kirjoitetussa muodossa. Voin olla puolueellinen ja nostalginen, mutta mielestäni ne hakkaa nykykuskien kirjoitukset mennen tullen ja valottavat ammatin arkea paljon paremmin. Ja tietysti tarjoavat pilkahduksen siihen mitä F1 oli kulissien takana noina aikoina.
(Muistuttaa ikävästi projektista, joka minulta jäi pahasti kesken. )
Keke nukkui pommiin yliopiston pääsykokeista, eikä ikinä päässyt kirjoille. Hänellä oli kuitenkin siviilityö ensimmäisinä kilpavuosina systeemisuunnittelijana.Muistelen samaa, tosin ikää ei ihan kauheasti tuolloin ollut....on muuten aika ymmärrettävää että Keken kirjallinen anti on parempaa kuin ammattikoulupojilla Räikkösellä ja Häkkisellä, koska Keke kuitenkin kävi lukion ja olisi voinut käsittääkseni kenties jatkaa opintoja jopa yliopistotasolla.
Keke oli myöhemmin kolumnistina myös MSa:ssa. On edelleen erittäin arvostettu asiantuntija saksankielisellä alueella, eikä syyttä.Nuorempien sukupolvien kannattaa yrittää saada käsiinsä Keken ajovuosien Vauhdin Maailmoja, sillä mies toimi lehden kolumnistina. Sana oli hallussa myös kirjoitetussa muodossa. Voin olla puolueellinen ja nostalginen, mutta mielestäni ne hakkaa nykykuskien kirjoitukset mennen tullen ja valottavat ammatin arkea paljon paremmin. Ja tietysti tarjoavat pilkahduksen siihen mitä F1 oli kulissien takana noina aikoina.
(Muistuttaa ikävästi projektista, joka minulta jäi pahasti kesken. )
Radio on hieno keksintö. Muistan erään kerran kuunnelleeni radiota yömyöhälle, jos ei ihan aamuun saakka, kun sieltä tuli aina tasatunnein lyhyt lähetys silloin juuri käynnissä olevasta MM-rallisarjan ratkaisusta. RAC-ralli taisi olla kyseessä ja Kankkunenhan sen mestaruuden lopulta vei. Työstin siinä samanaikaisesti yhtä artikkelia, ja keskeytin hommat aina siksi hetkeksi kun joku, en muista kuka, liekkö ollut Pöntinen, päästettiin radiossa ääneen ja kertomaan missä mennään. Tuskin siinä mitään erityisen mainittavaa sinällään tapahtui, mutta jotenkin se vain jäi mieleeni sykähdyttävänä kokemuksena.Kyseinen kisa Las Vegasissa radioitiin
Kyllähän Jokinen aika jäätävästi selosti tuon maaliintulonkin. :alppu:Sellainen keltaiseksi ruskettunut selostaja lämmittelykierroksen aikana