Kesäharjoittelutopic 2013

  • Viestiketjun aloittaja DSQ
  • Aloituspäivämäärä

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
#1 oli ainakin mulla ihan hirveä, keulassa ei mitään pitoa, puski aika karmeesti ja sitten kun pitoa tuli niin se tuli joka kierroksella eri kohdassa.
Sillä en uskaltanut oudolla radalla ajaa oikeastaan ollenkaan, pyysin ennen kisaa että katsovat sen eturenkaat läpi mutta en huomannut RX:n kommentteja siitä kysyä kisan jälkeen...

"kisa" meni hieman pilalle kun ooteltiin nippua kasaan, sitten yhtäkkiä abc ja BMW menee yhtäkkiä täysillä :D
Noh, yllättävän hauskaa oli, BMW meni ihan leikitellen tolla #9:llä joka oli ihan omalla planeetallaan....
abc:n kanssa oli hyvää kisaa kuitenkin :ahem:
 

Powered by BMW

Well-known member
Liittynyt
9.10.2004
Viestit
859
Jep, ratahan on edelleen maukas, mutta kkkwcs kisaa ajatellen tulee ylläri. Autoissa on sekuntien erot.

Harkoissa hirtti kaasu kiinni ja jarrut eivät toimineet. Tuli kiire etsiä sammutinvipu, kun vauhdissa vaikea katsella viereen-->neulasilmään spinni ja sain sammutettua moottorin. Kokeiltiin jarrujen tehoa ja kädellä painaen oli vaikea pysäyttää auto-->ei juuri mitään vaikutusta. Kolmosella radalle ja siinä taas tulpan johto irtosi kesken ajon racerilla ja mulla-->kävely varikolle. Kisaan sitten parsittiin jarrut kuntoon ja nyt piti hienosti ja autohan muutenkin oli eri sekuntiluvulla kun muut. Tuloksena tämän vuoden paras aika vuokra-autoilla:alppu:
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Aivan älyttömät erot autojen välillä. #1:n lisäksi ainakin #10 oli hidas.

Pääsin ajamaan ensimmäistä kertaa märällä radalla. Sade oli kyllä loppunut jo hyvän aikaa sitten, mutta rata oli aloittaessa edelleen kauttaaltaan märkä. Ekat harkat meni ihan opetellessa märällä ajamiseen. Tuloksena lähes 8 sekuntia kärkeä hitaampi aika. En sentään ajanut ulos kertaakaan enkä edes pyörähtänyt.

Toisissa harjoituksissa sain 2 metriselle pitkäkätiselle tarkoitetun #10:n. Rata alkoi kuivua jo enemmänkin. Pikkuhiljaa ajaminen alkoi löytyä. Mitä nyt kerran vedin huolella nurmikolle. Kello ei arvostanut ajamistani - olin edelleen 5 sekuntia kärkeä hitaampi.

Leikkimieliseen kisaan piti lähteä järjestyksessä Alppu, Follo, minä. Lämmittelykierroksella Follo ja Alppu näytti jotain merimiesten käsimerkkejä. Törpöt olivat sammuttaneet autonsa. No jatkoin sitten keulapaikalla odottaen, että mekaanikot käynnistävät törppöjen autot. Puoli kierrosta myöhemmin sammutin itsekin auton. Käynnistysapua odottaessa muut karkasivat kauas. Sain ne lopulta kierroksen viimeisissä mutkissa kiinni. Follo himmaili ykköspaikalla odottaen ilmeisesti Alppua. Bemari huitoi, että lähdetään jo ajamaan - olimmehan ajelleet lämmittelykierroksia jo 2.5 kierroksen verran. Follo ei niitä merkkejä kuitenkaan ymmärtänyt. Totesin itse, että tästä ei tuu yhtään mitään. Lähdin paineleen täysiä ja nopeasti muut seurasivat perässä. Follon kanssa oli ihan hyvää kisailua. Ohittamisen totesin haasteelliseksi. Kisassa sain näköjään ajettua jo ihan kelvollisen kierrosajan.

Tästä on hyvä jatkaa viikon päästä.
 
Viimeksi muokattu:

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Tässä vielä kahden jälkimmäisen session parhaat kierrosajat autoittain/kuskeittain ryhmiteltynä:

Autoittain:
#9 BMW 54,101
#9 BMW 53,870

#7 Asko s. 54,810
#7 FO110K 56,280

#5 RacerX 55,635
#5 abc 56,210

#8 Sue_me 56,635
#8 Albert Oil 58,287

#10 abc 59,132
#10 Sue_me 58,317

#2 FO110K 1:00,006
#2 Asko S. 57,229

#1 Albert Oil 1:01,283
#1 RacerX 58,521

Kuskeittain:
#9 BMW 54,101
#9 BMW 53,870

#7 Asko s. 54,810
#2 Asko S. 57,229

#5 RacerX 55,635
#1 RacerX 58,521

#10 abc 59,132
#5 abc 56,210

#2 FO110K 1:00,006
#7 FO110K 56,280

#8 Sue_me 56,635
#10 Sue_me 58,317

#1 Albert Oil 1:01,283
#8 Albert Oil 58,287

Noista näkee, että tuolla porukalla:
Kuskien erot: pääsääntöisesti max 2s / kierros
Autojen erot: pahimmillaan vähintään 3s / kierros
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kokemäkirapsa

Harkat: #7

Kuivuva rata ja täydellisesti hansikkaaseen istuva auto ajokäytökseltään, jarruiltaan ja ajoasennoltaan. Kulkuakin oli. Näinollen ajamisestakin nautti ihan täysillä.


Aika-ajot: #8

Järkytys iski auton vaihdon myötä. #8:ssa oli heikkotehoisemmat jarrut ja lisäksi perä kampesi kunnolla sivulle kaikissa oikealle kääntyvissä mutkissa. Ei mitään saumaa vastata BMW:n, Racerin ja Askon vauhtiin. Mm. varikon jälkeisessä nopeassa oikeassa kaksoismutkassa oli tekemistä, että pysyi jo liki kokonaan kuivuneella radalla vaikka kevyesti jarruttikin ennen mutkaa. #7:lla meni lappu lattiassa vieläpä kosteammalla radalla.


"GP" #10

Yritettiin lentävän lähdön kilpailua, mutta autojen herkkä sammuilu (HOX KKWCS kisaa silmälläpitäen) teki siitä turhan hankalaa. Lopulta ajettiin sekalaisissa ryhmissä mitä vaan saatiin koottua. Käännetty lähtöjärjestys muuttui lottoriviksi sekalaisilla eroilla.

Kuten abc aiemmin totesi, tämä auto on mitoitettu parimetrisille hujopeille. Ajoasento oli itselleni vähintäänkin heikko ja jo tästäkin johtuen ajaminen oli varman päälle ottamista, kun ratti ja polkimet jäivät aivan liian etäälle niiden tehokkaan käyttämisen kannalta. Lisäksi jarrut olivat lähes täysin poissa pelistä joten mutkiin joutui jarruttamaan puolta aikaisemmin kuin muut joiden kanssa kisasin. Alussa meinasin kertaalleen ajaa Askon perään jarrutuksessa kun jarrutin samassa paikassa missä edelläajavat. Väistö ulkokurviin pelasti tilanteen ajanmenetyksen kera.

Askolla ja Racerilla kunnon vääntöä, kipinät ja pikkukivet sinkoilivat omaankin visiiriin asti. Kertaalleen Asko meinasi ohittaa Racerin ajamalla tämän läpi sivusladissa, mutta hanskalla ja tuurilla homma jatkui pienen "kirjoittamisen" jälkeen.

Itse pääsin ajamaan vain viimeisen kierroksen vapaalla radalla ja silläkin tein pari ajovirhettä ja koitinkin estellä taakseni jääneen Racerin ohitusyrityksiä puolustavilla linjoilla. Kierrosaika oli sen mukainen, todellisuudessa auto olisi pitkäraajaisemmalla kuskilla ollut paljon nopeampi.


Kotimatka:

Käytiin abc:lla abc:n, BMW:n ja Racerin kanssa eväillä turisten niitä näitä.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13781
Kotimatka:

Käytiin abc:lla abc:n, BMW:n ja Racerin kanssa eväillä turisten niitä näitä.
Niin juu, abc on varmaan rahamiehiä yritysketjuineen.

Autoista, niin toivotaan vähän tasaisempia ensi viikolle, ja ehkä kosteus vaan kasvatti eroja. Ne (aikaerot) vaikuttaa suoraan semmoisilta ettei kaikki edes toimi kunnolla. Silti, kunnon erot tuovat yllätyksiä eikä sarjalle haittaa vaikka tulisi oikein yllätysvoittajakin.
Pienet autoerot olisi pop vain painotasauksilla.
 

Slug

Well-known member
Liittynyt
10.3.2010
Viestit
1251
Vuoden takaisesta testisessiosta jäi mieleen kyllä se että autot sammu todella helposti kun yritettiin kerätä porukka kasaan. Eli sihen pitää siis edelleen kiinnittää huomiota.
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Tosiaan lentävä lähtö oli yllättävän haastava tällä kertaa. Viime harkassa Kaanaassa ei ollut minkäännäköisiä ongelmia tällä saralla...

Lentävää lähtöä ajatellessa pitäisi nämä huomioida ainakin:

- Ei radalle ennen kuin kaikki autot ovat käynnissä. Menee tuhottomasti aikaa, kun varikkomies juoksee ympäri rataa käynnistelemässä autoja. Tai jos autoja ei millään saa pidettyä paikallaan käynnissä, niin radalle pitäisi ainakin lähteä minimivauhtia, vaikka kaikki toki haluavaisitkin koittaa auton rajoja jo lämppärillä.
- Rataa pitää toki kiertää hitaasti, mutta aivan kävelyvauhdissa joidenkin autojen käynnissä pitäminen voi olla mahdotonta. Ei siis turhia jarrutteluita jonossa. Tasainen ja hidas vauhti muutaman metrin väleillä, niin homma pelaa.
- Hitaassa vauhdissakin kannattaa välillä antaa enemmän kaasua, jotta kierrokset pysyy ylhäällä. Olis varmasti omakin auto sammunut ilman pumppaamista, vaikkei ollutkaan herkin sen suhteen.
- Varikolla autojen järjestelyssä voi mennä aikaa, mutta jos nyt edes sen paaluauton saisi jo varikolta lähtiessä kärkeen, jotta järjestyksen saisi ainakin hieman nopeammin kuntoon.
 

Örfil

Guest
Oli mukavaa ajaa pitkästä aikaa uudella radalla ja isommalla porukalla :)

Kaikki oleelliset olikin aiemmissa postauksissa kommentoitu.

#1 oli kyllä melkoinen Orthex-puskija. Joka mutkaan piti veivata eturenkaat poikittain että kääntyi kuivalla radalla. Ilmanpaineet siitä tosin tsekattiin, mutta uusi setti renkaita olisi kenties paikallaan ennen kisaa.

Jos autolle ei ole tehty/tehdä mitään ennen kisaa, sen voisi jättää sivuun.

Lisäksi #3 irtoili tulpanhattu ajossa. Kerran jäin tien poskeen sen takia ja kerran onnistuin laittamaan sen auton vielä rullatessa takaisin paikalleen, auto käynnistyi lennosta ja pääsin jatkamaan. Pitemmillä suorilla sitten aina kopauttelin tulpanhattua oikealla hanskalla ettei se irtoa enää uudestaan.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
#1 oli kyllä melkoinen Orthex-puskija. Joka mutkaan piti veivata eturenkaat poikittain että kääntyi kuivalla radalla. Ilmanpaineet siitä tosin tsekattiin, mutta uusi setti renkaita olisi kenties paikallaan ennen kisaa.
Kiva kuulla että muutkin samaa mieltä, aloin ekassa setissä jo miettimään enkö vain osaa vai miksei tää paska käänny :D
Märällä radalla meinaan ei mitään logiikkaa käytöksessä, auto puski ihan hulluna ...
 

Örfil

Guest
21.7 su salaharkat Hangossa.

Rata auki 12-18:00

Olemme koko viikonlopun tuolloin siellä eli menemme omilla kyydeillä koko kopla.

Laitan nyt viestiä radalle ja varmistan että on tilaa ajaa.

Menemme samalla Russarö:höhhööhön laivakeikalle tutustumaan rannikkotykistöön sekä illastamme Länsisatamassa. Tersetuloa mukaan.
 

DSQ

Elossa
Liittynyt
5.11.2012
Viestit
5377
Sijainti
Huumorin tuolla puolen
Niin, ja piti muuten raportoida käynnistä Joensuun Karting Centerissä eli paikallisella sisäradalla.

Ei voi kuin harmitella, kuinka onnettomiin tiloihin olivat muuttaneet. Kierros kestää nyt aika tarkalleen 16 sekuntia, ja kaiken huipuksi radan pinta ei ole täysin betoninen. Tilathan ovat VR:ltä vuokralla, joten radan pinnassa on ajoittain kaiken maailman laattoja (luukkuja, raiteiden peitteitä ym.), jotka on tehty vieläpä täysin eri materiaalista kuin muu pinta.

Pukuhuoneet ja muut vastaavat turhuudet (;)) menettelivät, mutta radallahan sitä ajetaan. Autoissakin oli pahimmillaan sekunnin verran eroa (16 sekunnin radalla!), joten niissäkään ei ollut liiemmin kehumista.

Ai että. On se niin mukavaa olla taas pääkaupunkiseudulla. 8)
 

Örfil

Guest
Tiesittekö muuten miksi Chuck Norris lopetti karting -harrastuksen?
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Koska se hävis Korhoselle? Korhonen ajoi yhessä kisassa itsensä kolme kertaa kierroksella kiinni.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13781
Koska se hävis Korhoselle? Korhonen ajoi yhessä kisassa itsensä kolme kertaa kierroksella kiinni.
Kaksi kertaa, ja sitten liputettiin liian erivauhtisena pois radalta.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Kaksi kertaa, ja sitten liputettiin liian erivauhtisena pois radalta.
Niinhän se taisi olla, legenda on vähän ajan myötä kasvanut.

Tuosta mun edellisestä postauksesta puuttuu muuten sana "samalla" sanojen "kertaa" ja "kierroksella" välistä.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13781
Niinhän se taisi olla, legenda on vähän ajan myötä kasvanut.

Tuosta mun edellisestä postauksesta puuttuu muuten sana "samalla" sanojen "kertaa" ja "kierroksella" välistä.
Ahaa no sitten asia saa uuden vinkkelin täältäkinpäin. Mutta Korhosia on ihan hemmetin monta että ehkä eri tapaus.
 
Ylös