oldez
Well-known member
Eipä se metsästäjä keräilijä joka päivä eläintä kaatanut tai löytänyt ruokaa.Klo 19 ja TV1. Ohjelmaa paastosta.
Eipä se metsästäjä keräilijä joka päivä eläintä kaatanut tai löytänyt ruokaa.Klo 19 ja TV1. Ohjelmaa paastosta.
Aivan.Eipä se metsästäjä keräilijä joka päivä eläintä kaatanut tai löytänyt ruokaa.
Harva osaa kaivata jotain sellaista mitä ei ole koskaan kokenut. Tämä erityisesti oman terveyden, hyvinvoinnin ja suorituskyvyn suhteen.Paasto laukaisee uusien aivosolujen kehittymisen.
Jonkin aikaa sitten uutisoitiin laajalti, että oliiviöljyn tai pähkinöiden lisääminen Välimeren ruokavalioon laski riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin. Ei mennyt kauaakaan, kun Itä-Suomen yliopiston tiedotuskoneisto ryhtyi raksuttamaan: Itse asiassa Itämeren ruokavalio onkin koostumukseltaan lähes samanlainen kuin Välimeren ruokavalio. Ja tietenkin vähintään yhtä terveellinen. Käyttäkää siis rypsiöljyä ja täysjyväruisleipää.
Tiedotus perustui SYSDIET-projektin tutkimukseen, jossa Itämeren ruokavaliota verrattiin keskimääräiseen pohjoismaiseen ruokavalioon vajaan puolen vuoden ajan. Päätutkija oli Matti Uusitupa Itä-Suomen yliopistosta. Paperiin oli kirjoittanut nimensä myös iso liuta muita tutkijoita eri Pohjoismaista.
Mitä tutkijat sitten tekivät? Ohjeistivat koeryhmän noudattamaan Itämeren ruokavaliota ja vertailuryhmän jatkamaan tavanomaisella ruokavaliollaan? Kuulostaa järkevältä, vai mitä? Niin ei kuitenkaan käynyt. Tutkijat käskivät vertailuryhmää syömään oikein epäterveellisesti.
Jäbä on ihan tuutissa:alppu:Olen tänään syönyt kolme (3) jäätelöä joten hajotkaa mun parhauteen.
Samixii<3Olen tänään syönyt kolme (3) jäätelöä joten hajotkaa mun parhauteen.
Seuraavaksi varmaan ryhtyvät kannattamaan itäsuomalaista perusterveellistä ruokavaliota.
Maisteletko useinkin? :doubtful:Naudan paistijauhelihaa = Terveellistä, ei hiilareita
Rasvaton maitorahka = Terveellistä, minimaalinen määrä hiilareita, protskua niin sulla on vähintään piilolihakset
Kevytmaito = Sopivasti rasvaa muttei liikaa ja kalsiumia että pysyy luut kunnossa!
Ananasta sillontällön = Maukkaampaa seksielämää
Monipuolista salaattia = Noh ihan vain terveyden vuoksi
Ei, nyt IHAN OIKEESTI!Ananasta sillontällön = Maukkaampaa seksielämää
Kannattaa syödä kaikea punaista hedelmää ja tomaattia ja jalapenoa. Ei maun vuoksi vaan toimintavarmuuden.Ananasta sillontällön = Maukkaampaa seksielämää
*hajoaa*Olen tänään syönyt kolme (3) jäätelöä joten hajotkaa mun parhauteen.
Aikuisten lihominen pysähtynyt Suomessa
kommentoi 1 kommenttia
06.08.2010 12:52
Aikuisten lihominen pysähtynyt Suomessa
Lihavuuden ja vyötärölihavuuden lisääntyminen suomalaisilla aikuisilla on pysähtynyt.
Lääkärilehdessä julkaistujen tutkimusten mukaan lihavuuden esiintyminen on jopa saattanut kääntyä laskuun.
Projektipäällikkö, ylilääkäri Timo Saaristo Pirkanmaan sairaanhoitopiiristä uskoo, että valistus ja elintapaohjaus ovat tehonneet suomalaisiin.
- Viesti menee pikkuhiljaa perille, kun asioista puhutaan. Voi olla, että tämä lihavuusepidemia on ohimenevä ilmiö, joka tullaan voittamaan, kun sitä vastaan oikein taistellaan, Saaristo toivoo.
Tutkijat uskovat, että lihavuuden väheneminen alkaa näkyä viiveellä myös diabetesluvuissa. Toistaiseksi kuitenkin erityisesti miesten diabetes yleistyy edelleen.
Lääkärilehdessä julkaistut tutkimukset perustuvat vuosien 2003-2008 aikana toteutetun diabeteksen ehkäisyohjelman tuloksiin.
(MTV3)
Ruotsalaistutkimus on selvittänyt vähähiilihydraattisen ruokavalion terveysvaikutuksia.
Tulosten mukaan karppaus altistaa sydänsairauksiin. Kuopiolainen professori Matti Uusitupa ei ole yllättynyt tuloksista
Pitkäaikainen vähähiilihydraattinen ruokavalio altistaa sydänsairauksille ja aivohalvauksille, todetaan laajassa ruotsalaistutkimuksessa. Tutkimus on julkaistu arvostetussa British Medical Journal -julkaisussa.
Ruotsalaistutkimuksessa oli mukana lähes 44 000 naista.
Itä-Suomen yliopiston kliinisen ravitsemustieteen professori Matti Uusitupa sanoo, että tulos ei ole iso yllätys.
- Jo viime syksynä varoittelimme vähähiilihydraattisten ruokavalioiden haitallisista vaikutuksista. Toivottavasti tämä nyt panee ihmiset ajattelemaan, kannattaako jokaiseen muotidieettiin lähteä mukaan, professori Uusitupa sanoo.
Uusituvan mielestä parhaita terveyden lähteitä ovat ruisleipä, muut täysjyvävalmisteet, kasvikset, hedelmät ja kotimaiset marjat.
Seppo Tikkanen Seppo Tikkanen Yle Savo