Keskustelua ravinnosta

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Perustetaas oikein virallinen otsake tälle vähän niinkun kokkailuille ja syön parhaillaan täydennykseksi.

Millaista ravintoa tai ruokaa te yleensä syötte? Syöttekö valmisruokia, pikaruokaa vai ihan tavallista kotiruokaa. Entäpä noudatatteko ns. virallisterveellistä ruokavaliota (http://www.tervesuomi.fi/fi/julkaisu/11728 ) ?

Miten sitten painonhallinta? Pysyykö kilot kurissa vai joudutteko todella tsemppaamaan asian kanssa?

Tällä on varmaankin paljon tietämystä asiasta esim. Knoukkarilla ja Joe Tantolla.

Niin ja tietysti erilaiset sairaudet vaikuttaa myös ravintoon, on allergioita ja jne.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4854
Sijainti
Vantaa
Semmonen kyssäri aiheeseen liittyen tuli mieleen, että voiko kasvissyöjä syödä hedelmälihaa?
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Leivät sun muut ostelen valmiina..harvemmin tulee mussutettua valmisruokia, silloinkin yleensä hernekeitto/maksalaatikko. Koetan kokkailla jotain uutta suurinpiirtein kerran viikkoon ja sitten joskus saan neronleimauksia tekemällä ihan omia kokeiluita..Aina ei ne voi onnistua ja silloin tällöin hyvät aineet päätyy roskiin:frown:

Prinsiipit:
Kasviksia turhan vähän, mehuja sitten tulee kilitettyä vastapainoksi.
Kalaa turhan harvoin. Tonnikala varmaan useimmin, mutta muikut, lohet, hauki sun muut maittavat myös.
Rasvaa ja suolaa riittämiin, Pohjois-Karjala-projekti toimii osaltani.
 
Viimeksi muokattu:

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17744
Sijainti
East of Eden
Lähes kaikki ruoka on kotiruokaa, siis itse kokkailen. Pääasiassa lihaa, joskus kalaa, broilerin filettäkin muutamana päivänä kuukaudessa. Kalaruokana yleensä Norjan lohi tai paikallisilta vesiltä pyydetty muikku. Itämeren kalaa en suuhuni laita.
Lisukkeina yleensä perunaa, erilaisia pastoja, salaattia, vihanneksia jne.

Paino pysyy kurissa. Ei tarvii katella kalori- tai muitakaan arvoja sen kummemmin. Allergioitakaan ei meillä ole.

Hyvin harvoin tulee jotain valmisruokaa ostettua; pizzaa kaupan pakastehyllystä tai paikallisesta Pizzeriasta tilattua.

Kaipa sitä aika terveellisesti tulee syötyä kun on tähänkin saakka pärjätty.

*odottelee joulua ja joulukinkun paistoa vesi kielellä*
 

Siggeboi

Banned
Liittynyt
6.9.2006
Viestit
4475
Sijainti
Puskassa
Kyllähän sitä tulee itse tehtyä safkat. Harvemmin mitään kaupan valmisruokia tulee ostettua. Yleensä ruokaan sisältyy pastaa tahi perunaa ja sitten kanaa tai muuta lihaa. Hedelmiä ja kasviksia tulee aina silloin tällöin ostettua. Kasviksia tosin voisi syödä vähän enemmän.

Kilot pysyy aika hyvin kurissa, kun on järkevä ravinto ja jaksaa vähän harrastaa liikuntaa. Talvella toki ei niin paljon tule liikuttua kuin kesällä, mutta kuitenkin.
 

Juskanen

Naisilleninen
Liittynyt
3.8.2003
Viestit
6598
Sijainti
lähiö
Vältän eineksiä ja duunipaikan Amicaa samasta syystä: itse tekemällä saa paljon parempaa. Ja halvemmallakin.

Allergioita ei onneksi perheessä ole, joten vain mieltymykset ohjaavat ruokavalintoja. Mitään karppausta tai larppausta meillä ei myöskään harrasteta.

Olen tuoteselostenysvääjä, ja jo senkin takia jää useimmat einekset ostamatta. Kun tekee itse alusta alkaen, niin tietää mitä syö. Lisäksi einekset on minun mielestä yleensä jos ei nyt suorastaan pahoja niin ainakin ei-hyviä. Pakastepizzaa on kyllä pakastimessa hätätilanteiden varalta. Pakastepinaattikeitto menee myös.

En kuitenkaan ihan aina tee kaikkea itse. Leipää syön melko vähän, mies vielä vähemmän. Se hankitaan kaupasta valmiina. Pizzaa tai kebabia tilataan välillä ja käydään oikeissakin ravintolaissa syömässä. Jälkiruokia, leivonnaisia yms. ei meillä juurikaan ole tarjolla kuin julapäivinä. Mies tosin on alkanut syödä karkkia tupakanpolton jätettyään.

Kasviksia yritän saada tuputettua aterioiville miespuolisillekin mahdollisimman paljon. Olen tosi huono syömään hedelmiä, siinä pitäis tsempata. Mutta kun porkkana maistuu paremmin kuin persikka. Kalaa pyrin laittamaan vähintään kerran viikossa. Silakkaa ei meillä syödä, ja muitakin Itämeren myrkynkerääjiä vältellään, samoin tonnikalaa vaikkakin muista syistä. Muikku on muksunkin suosikki :thumbup:

Suolaa ja voita käytän maun mukaan. Oliiviöljyä myös. Kummallakaan ei ole mitään ongelmia veriarvojen tai verenpaineen kanssa, joten ei niuhoteta. Miehellä ei paino nouse millään, mäkin olen normaalipainoinen. Niin kauan kun mä olen parisuhteen kevyempi osapuoli, niin kaikki hyvin :wink:

edit: Se piti vielä lisätä, että lihat ja kanat ostan marinoimattomina. Oranssi sotku on yäk. Syynään myös ne tuoteselosteet lihapaketeista, kun nykyään on tullut tavaksi myydä kaikenlaista sotkua salaa lihan seassa. Esim. "kevyet broilerinfilesuikaleet" = lisätty suolaa ja E-aineita ja ties mitä, broilerinlihaa 80% sisällöstä. Muuttuu halpa kilohinta äkkiä kalliiksi.
 
Viimeksi muokattu:

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Olen tuoteselostenysvääjä, ja jo senkin takia jää useimmat einekset ostamatta.

Sama vika nykyään, ennen en oikein jaksanut välittää. Nyt jätän tuotteita tuosta syystä hyllyyn. Yllätyksekseni olen viimeaikana huomannut, että monet maustesekoitukset sisältävät aika pitkät litaniat E-koodillisia lisäaineita.
 

Joe Tanto

Well-known member
Liittynyt
30.3.2009
Viestit
383
Sijainti
Katalanian laiva
Otetaan alkuun vielä pari juttua tuolta toisesta ketjusta:

Mitkä ruoat ovat terveellisiä? Lyhyesti sanottuna ne ruoat, joita ihmiselimistö on tottunut käyttämään. Sellaiset ruoka-aineet, joita ihmiset ovat syöneet tuhansia vuosia sitten. Ja sellaisessa muodossa kuin niitä on syöty tuhansia vuosia sitten.
Ihmiset ovat käyttäneet viljatuotteita vasta noin 10000 vuotta, joillakin alueilla paljon vähemmän aikaa.
Hmmm... Monet suositeltavat terveellisinä pidetyt vihannekset (esimerkiksi vaikka porkkana) ovat jalostettu nykyiseen muotoonsa huomattavan myöhäisessä vaiheessa, ja ne ovat kuuluneet ihmisen ruokavalioon vasta satoja vuosia, eli sinänsä en kauheasti itse kiinnitä huomiota argumenttiin "viljoja on käytetty vasta 10000 vuotta". Eivät ne vuodet yksin ole se asia, mitä kannattaa tarkastella, vaan kokeilla itse, mikä toimii ja mikä taas ei. Tuntuu siltä, että tiettyjä ruoka-aineita tarkastellaan usein huomattavasti innokkaammin juuri tuosta evoluutionäkökulmasta.

Itse olen tullut melko varovaiseksi vehnän suhteen, eli vehnäjalosteita en käytä lainkaan. Silloin tällöin idätän ja versotan vehnää, ja näissä muodoissa kyseessä onkin ominaisuuksiltaan jo aivan toisenlainen tapaus. Ei vehnä minulle mitään näkyviä oireita aiheuttanut, mutta luetut jutut liittyen vehnän huonoihin vaikutuksiin esimerkiksi aivoissa ovat saaneet pohtimaan hyötyjä ja haittoja uudelleen. Johtopäätöksenä vehnäkielto noita aiemmin mainittuja lukuun ottamatta.

Leipää menee suhteellisen vähän nykyään. Sekin on sitten nokkosruisleipää. Omasta mielestäni kaikkien viljojen niputtaminen samaan joukkoon on myös melko turhaa toimintaa. Pidän melko hassuna sellaista, että esimerkiksi vehnä, riisi, amarantti ja tattari laitetaan "kiellettyjen" listalle samoilla perusteilla, vaikka niiden koostumukset poikkeavat paljon toisistaan, sekä ravinteiden että haitta-aineidenkin osalta. Jotkut jopa sullovat erittäin terveellisen kvinoan samaan joukkoon, vaikka se ei oikeastaan ole edes viljakasvi. Yleisesti olen kuitenkin sitä mieltä, että melko monelle tekisi hyvää vähentää viljatuotteiden käyttöä paljonkin. Erityisesti vehnästä kannattaisi aloittaa, koska luettujen juttujen perusteella se on melko selvä voittaja, mitä tulee ongelmien (ylipaino, diabetes...) aiheuttamiseen.

Oma ruokavalio on mielestäni perusterveellinen vegaaniruokavalio, eli kaikenlaiset eläinkunnan tuotteet on karsittu pois. Syyt osittain eettiset, osittain terveydelliset. En juuri osta valmisruokia, vaan pyrin valmistamaan ruoat itse mahdollisimman vähän käsitellyistä raaka-aineista. Ruoat yritän pitää myös melko yksinkertaisina, eli en kauheasti yhdistele kerralla. Yrttejä ja mausteita käytän kyllä reippaasti.

Erilaisia palkokasveja menee reippaasti. Hommaa ei kuitenkaan kannata päästää pelkän jalostetun soijan syömiseksi, vaan vaihtelua paljon, eikä kannata hylätä kotimaista hernettä tai härkäpapua, vaikka ne eivät aminohappoprofiileiltaan esimerkiksi soijalle pärjääkään. Tietysti linssit kuuluvat joukkoon myös. Palkokasveja kannattaa tietysti vähintään liottaa ennen keittämistä. Idättäminen on monessa tapauksessa suositeltavaa. Vitamiinit ja mineraalit moninkertaistuvat, ja samaan aikaan haitta-aineiden määrät laskevat, eli muuttuvat huomattavasti vatsaystävällisemmiksi.

Myös siemeniä tulee syötyä paljon. Esimerkkeinä vaikka hampunsiemenet, kvinoa, seesaminsiemenet, auringonkukansiemenet, kurpitsansiemenet ja pellavansiemenet. Muita sitten hieman harvemmin. Erityisesti hamppu ja pellava ovat tärkeässä asemassa, koska ne ovat hyviä omega 3 -rasvahappojen lähteitä. Tosin pellavan suhteen pitää mainita, että suositeltu päiväannos on noin 40 grammaa, jota ei kannata kovin paljoa ylittää. Pellavansiemenet pitää saada rikottua, jotta niistä olisi varsinaista ravitsemuksellista hyötyä. Kokonaisina ne eivät sula elimistössä. Hampunsiemeniä yritän syödä päivittäin desilitran tai kaksi. Siinä on yksi ravintoarvoiltaan loistava kasvi, johon kannattaa kyllä tutustua.

Nuo mainitut hamppu ja pellava korjaavat jossakin määrin monella nykyihmisellä pahasti vääristynyttä omega 3 ja 6 -rasvahappojen suhdetta parempaan suuntaan. Pellavaa otan öljynä jo senkin takia. Moni kasvissyöjä tuntuu omien havaintojen perusteella suhtautuvan kovin kevyesti tähän asiaan. "Syön vähän pähkinöitä, niin eiköhän se riitä..." Jos kala on ulkona yhtälöstä, niin kyllä asiaan kannattaa mielestäni laittaa jonkin verran harkintaa. Jälleen tulee vastaan se, että seuraukset esimerkiksi aivoille eivät ole välttämättä niitä kaikista mukavimpia, jos jättää omega 3 -rasvahapot vähälle huomiolle, ja syö vielä lisäksi paljon omega 6 -rasvahappoja ja tyydyttynyttä rasvaa, transrasvoista puhumattakaan.

Vihanneksia yritän syödä mahdollisimman paljon. Usein ne tulee syötyä raakoina, vähän kasvista riippuen. Monet kaalit ovat ainakin kasvissyöjille tärkeitä proteiinin ja vaikka kalsiuminkin lähteenä, joten niitäkään ei kannata hyljeksiä. Lehtikaali ja parsakaali ovat tietääkseni ravintoarvoiltaan parhaita kaalien joukossa.

Perunaa en juurikaan enää syö, vaan "perustärkkelyksen" paikan on ottanut riisi. No, se ei ole ekologisessa mielessä järkevin vaihtoehto. Pyrin sitten vastapainoksi syömään paljon kotimaisia lähialueilla tuotettuja kasviksia.

Lisäystä: Paino pysyy hallinnassa, vaikka en kaloreita laskekaan. Ihannepainossa ollaan, melko tarkalleen yhtä lähellä ali- kuin ylipainoakin. Muutaman kilon voisi kyllä pudottaakin, mutta enpä ole varsinaisesti yrittänyt. Tällä hetkellä syön kuitenkin ehkä hieman turhan paljon liikkumiseen nähden, mutta ei tuo vielä ole vaa'alla näkynyt. Pientä kalorien rajoittamista olisi ehkä kuitenkin ihan fiksua harrastaa, koska on esitetty, että se olisi yksi tärkeimmistä tekijöistä okinawalaisten pitkäikäisyydessä.
 
Viimeksi muokattu:

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Arkisin käyn paljon lounasravintoloissa. Kävelymatkan päässä noita on suht monta. "Läskipaikkoja" yritän vältellä, ei kiinnosta syödä liian raskasta ruokaa keskellä päivää. Nyt syksyn mittaan olen välillä innostunut ottamaan mukaan edellisenä päivänä kokkaamaani ruokaa evääksi.

Eineksiä pyrin välttämään vuorokaudenajasta riippumatta. Pikaruokaan sortuu sillon tällöin iltaisin, jos aika ja energia ei meinaa muuten riittää kaikkien asioiden hoitamiseen. Ja joskus krapulassa kans sen pizzan tai kebabin hakee.

Paino pysyy kohtuullisen hyvin hallinnassa ilman suurempia ruokavalion muutoksia. Sen verran katson, etten ihan huvikseen uskomattomia kaloripommeja vedä. En voi kuitenkaan sanoa rajoittavani syömisiäni kauheasti eli painoa varmaan saisi tätä kautta pudotettua. Säätelen pääasiassa painoani liikunnalla. Nyt ilmeisesti yritän nostaa painoani.

Mulla on jonkun asteinen laktoosiongelma. Suuremmin tämä ei syömisiini vaikuta, kunhan vaan pitää maalaisjärjen mukana. Kotona juon laktoositonta maitojuomaa (hylamaidosta en pidä yhtään) ja koitan muutenkin laktoosittomia sekä hylallisia tuotteita vetää mahdollisuuksien mukaan.

Liha on parhautta, mutta kyllä niitä kasviksia ja hedelmiä on vuosi vuodelta oppinut enemmän syömään. Liikaa niitä en vieläkään syö.

PS. Porukka pistänyt niin pitkiä postauksia, että täytyy paremmalla ajalla lukea niitä läpi. :eek:
 

toleranssisiipi

Langennut enkeli
Liittynyt
14.9.2003
Viestit
14061
Sijainti
SEKOS-marketin vihannesosasto
Milloin mitäkin tulee syötyä. Jaksa kiihkoilla jonkun ruuan takia. Takuulla olen terveempi ku joku keskivertoidunpurija, ja varmasti mieleltäni rauhallisempi ku vaa'an äärellä syövät.
Makkaraa, lihapiirakkaa, leipää... jos mekapeipe ei ole himassa.
Rouvan patojen ääressä tosin aika paljon monipuolisemmin ja terveellisemmin. Pääosassa silloinkin kuitenkin maku. Jos muona sen lisäks on terveellistä, niin ok, mutta terveellisyyden nimissä en todellakaan ala ruokaa pilaamaan.
Satunnaisesti mäkki-hese-eväri-mättöäkin tulee syötyä. Vailla tunnontuskia.

Pillereillä ja jollain vitamiinilitkuilla en takuulla ala itseäni ravitsemaan. Ei se oikeasti mitään jaksamista, hyvinvointia tai terveyttä paranna, mutta pakkohan se on itselleen niin selittää, koska sellaista paskaa suustaan alas tunkee.

Ylipainoa on... ei nyt kovinkaan paljoa, mutta joitain kiloja, ja saa olla, kun ei se (paino siis) näytä enempää nousevan. En viitsi silläkään asialla stressata. Aiemmin laihdutin toistakymmentä kiloa ja a) ei se "kevyt olo" oikeasti tunnu yhtään sen paremmalta. Jotain Painonvartijoiden mainospaskapuhetta on se. Uskoo ken tahtoo (sen verran myönnetään, että jos kyseessä on kymmenien kilojen pudotus, niin varmaankin eron huomaa itsekin). Vituttaa vaan kun pitää tuhlata elämää johonkin kaloreiden ja muun hölynpölyn laskemiseen. Ja b) jaksan tasan saman verran fyysisesti nykyisellä olomuodolla ku kevyempänäkin.

Tällä kaavalla on menty kohta 40 vuotta, ja oon luottanut omaan kroppaani enemmän ku joihinkin numeroihin tai teorioihin, jotka onkin tarkoitettu lähinnä kai eräänlaiselle uskonlahkolle. Niin ja aina olen ollut keskivertoa selvästi terveempi, kuten myös ne lapsoset ketterät kotihaasta, joita olen alkuun saattanut, ja jotka ovat suht samalla setillä edenneet ku mäkin.

Mut jos joku saa kiksit jostain tuoteselosteista tai Painonvartijain pistelaskuista, tahi muista vastaavista, niin eikun siitä vaan, ei ole multa mitenkään pois (kunhan onanoitte vähän sivummalla niitä lukien, että mä saan otettua sen oman lisäainepurkkini siitä hyllystä). Ja jos maailman meinaa parantaa heinän siemeniä syömällä, niin eiku antaa mennä vaan. Jos sellaisesta saa itselleen mielenrauhan, ja kokee tekevänsä oikein, niin taatusti se ei ainakaan pahasta ole.

Halusin vaan kirjoittaa pitkän liirumlaarumin.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Onneks luoja soi mulla niin paskat silmät, etten näe tuoteselosteita! Eipä siis paljon stressaakaan mitä suuhunsa laittaa, esim. tien poskesta.
 

Joe Tanto

Well-known member
Liittynyt
30.3.2009
Viestit
383
Sijainti
Katalanian laiva
Jatkan pitkää liirumlaarumia...

Voisin lisätä vielä, että vaikka tuosta aiemmasta kirjoituksesta saattaakin saada kuvan kuolemanvakavasta asiasta, niin siten ei kuitenkaan ole. En laske kaloreita (osaan sanoa jonkinlaisen ympäripyöreän arvion, mutta siihen se jää), vaa'alla olen käynyt tämän vuoden aikana enintään kolme kertaa, enkä mieti joka aterialla, että saankohan tarpeeksi kaikkia ravinteita. Etikettejä en kaupassa juuri katsele, koska suuri osa ostamistani ruoista sisältää vain yhtä raaka-ainetta. Mausteiden vapaamielinen käyttö taas takaa sen, että mistään mauttomasta mössöstä ei ole kyse. Maailmaa en usko pelastavani, mutta oman henkilökohtaisen etiikan ja moraalin seuraaminen nyt vain sattuu tuntumaan oikealta.

Hieman naurattaa tämä nykyinen hiilihydraattikammo, tosin vastaavia jaksoja on aiemminkin tullut ja mennyt. Ei se hiilihydraattien rajoittaminen mikään automaattinen tie hyvinvointisairauksista vapaaseen ja pitkään elämään ole. Robert Atkins kuoli tietääkseni 72-vuotiaana, ylipainoisena, verenpaine- ja sydäntautisena, vaikka luultavasti noudatti omaa terveellistä vähähiilihydraattista ruokavaliotaan. Lisäksi ne hänen ongelmansa olivat juuri niitä, jotka olisi pitänyt onnistua välttämään sillä ruokavaliolla...

Urheilijoiden juttuja on myös kiinnostavaa lukea. Monella vaikuttaisi tulevan ongelmia, kun hiilihydraatteja aletaan kunnolla rajoittamaan. Ei se rasva pääasiallisena energialähteenä toimikaan läheskään aina niin hyvin, ja suoritustaso alkaa putoamaan, palautuminen heikentyy, eikä pysty harjoittelemaan riittävästi. Toki osa saa homman toimimaan.

On myös kiinnostavaa, että usein unohdetaan, että ihmiset ovat eläneet todella korkeahiilihydraattisilla ruokavalioilla pitkään ja suhteellisen vähillä hyvinvointisairauksilla. Esimerkiksi 1900-luvun alkupuolen Japanissa keskimäärin jopa yli 80 prosenttia kokonaisenergiasta oli peräisin hiilihydraateista. Sama kansa kuului maailman pitkäikäisimpien joukkoon, ja hyvinvointisairauksien määrä kuului maailman alhaisimpiin. Hiilihydraattien lähteet olivat tosin pitkälti muuta kuin valkoista jauhoa, maissitärkkelystä ja vastaavia jalosteita.

Jos ei juurikaan liiku, niin sitten hiilihydraattien vähentäminen on varmaan ihan hyvä idea. En vain ymmärrä, miksi runsaasti liikkuvien tai fyysistä työtä tekevien kannattaisi alkaa rajoituksia harrastamaan. Ennemmin ehkä kiinnittää huomiota niiden laatuun.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26848
Valmisruokia lähinnä. Enimmäkseen Saarioisten. Pientä kotiinpäin vetoa ja maistuvat mulle parhaiten. Hedelmiä tulee syötyä aika harvoin. Vihanneksia noissa paketeissa onkin. Vaaleata leipää. Ei mulle ravitsemusterapeutti suositellutkaan raakoja hedelmiä/vihanneksia eikä tummaa leipää, kun on suolistotulehdus. Eli en joutunu sairastumisen takia muuttamaan ruokavaliota. Ylipainoa ei ole koskaan ollut.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18370
Kaikenlaiset pastaruuat ovat itselleni suosikkeja (Makaroonilaatikko, Lasagne, Kinkkukiusaus ynnä muut). Keittoruokia en ole syönyt oikeastaan moneen vuoteen enää tai no ehkä joskus sattumalta jos olen ollut muualla kuin kotona. Salaattiakin syön toisinaan joko itse tehtyä tai ostettua italiansalaattia tai perunasalaattia tai Kaisersalaattia. Hedelmiä tulee syötyä hyvin vähän mutta joskus otan niin silloin kylmän omenan. Imelää lähinnä silloin kun on tarjolla (esim suklaata ei kärsi syödä paha olo tulee). Juoma puolella mehua, jääteetä ja piimää, maito hieman jäänyt syrjään tosin käytän maitotuotteita muita esim juustoa jne. Tummaa ja Vaaleaa leipää päällä levitettä kera juuston Makkaran/kinkkuleikkeen, toisinaan kurkkua.

Kilot ovat pysyneet kurissa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Leipää syön aika harvakseltaa nykykään. Ehkä joka kolmas viikko ostan yhden pussin. Yleensä ruisleipää, joskus kaurapaloja tai harvemmin paahtoleipää. Päälle juustoviipale. Joskus myös tomaattia tai meetwurstia.

Viljaa syön hyvin harvoin. Mysliä en ole ostanut aikoihin, hiutaleita kuluu todella harvakseltaan. Sama on myös puuro- ja ruokariisin kohtalo.

Hedelmiä ei hirveesti tule syötyä. Ehkä joka toinen päivä yks. Vihannekset ei mene raakana, paitsi joskus salaatti esim. lihan kanssa.

Maidossa suosin vähälaktoosisia iskukuummennettuja. Pari litraa viikossa. Joskus ostan piimän. Pienemmissä maitotuotteissa ei laktoosittomuus ole niin tärkeää ja voi sitä tavallista maitoakin lasillisen ottaa, muttei kolmea.

Kananmunien ja rahan kulutus on ollut selvässä kasvussa. Muna tai kaksi sopii hyvin aamiaiseksi tai ruoan lisukkeeksi. Joskus paistan leivän päälle rasvassa. Rahkaa tulee yleensä lantrattua maidolla tai kermalla, niin maistuu paremmin. Lievästi makeutettuna. Jogurttia syön joskus, lähinnä maustamatonta.

Makaronia eri muodoissaan menee lähes joka päivä. Yleensä vaan keitän ja pistän sekaan vaikka jotain pinaattia tai muita vihersuikaleita, ja öljyä. Sen kanssa sitten jokin kastikeliha ja päälle juustoa. Ei yleensä jaksa mitään laatikoita väsätä. Tällä hetkellä yritän improvisoida lihatta.

Perunaa laitan todella harvoin, mummonmuusia joskus, varsinkin kalan kanssa. Toisinaan keitettyjä kaaleja tai juureksia. Joskus otan pakkasest vaan ranskikset ja kalapuikot ja heitän uuniin ja ketsuppia päälle, mutten joka viikko. Joskus harvoin kanaa.

Pari kertaa viikossa nautin ei-itse-laittamaani ruokaa. Se voi olla mitä tahansa ni tulee monipuolisuutta. Keittoja tulee todella harvoin itse laitettua tai syötyä, mutta joskus kuitenkin.

Energiajuomia ja kahvia menee säännöllisen epäsäännöllisesti. Suosin sokeritonta. Ajoittain on jaksoja jolloin juon mehua, mutta parempi olis juoda vaan vettä sillä mehut lihottaa salakavalasti. Limpparia ostan ehkä kerran kuussa. Karkkia harvemmin.

En väitä että tämä olis mitenkään täydellinen ruokavalio, tämmönen se vaan sattuu olemaan on tällä hetkellä. Eineksiä ei normaalissa arjessa kulu. Paino nousee herkästi, mutta nyt on pysynyt vakaana tyydyttävällä tasolla. Lisälaihduttaminen vaatis varmaan kaloreista/annoskoosta tinkimistä...
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Itsehän kuulun karppaajiin ja treeneissä tarvittavan energian saan lähinnä proteiineistä ja rasvasta.

Painoa pudotin kesäkuulle asti. Nyt ylläpitävässä dietissä. Oli kyllä aika huikeita tunteita viime talvena kun uima-altaassakin paleli. Eikä treeni tietenkään kulkenut lainkaan.:D Ei vaan pidä panikoitua, vaan pitää valittu linja.

Miksi energia protskuista ja rasvasta? Hiilareista mulle tulee aika tönkkö olo. Sellainen joulupossufiilis. Sama määrä energiaa mahtuu paljon pienempää tilaan rasvan muodossa. Lisäksi proteiineja tarvitaan lihasten palautumiseen treenin jälkeen joten niitäkin. Rasvoista suosin näitä pehmeitä versioita. Oliiviöljyn suurkuluttaja kenties.

Se vielä mitä tulee proteiineihin, niin pitävät myös nälkää paremmin kuin hiilarit. Hiilareita tulee hieman aamupalaleipien ja iltamyslin merkeissä jogurtin päällä. Kokojyvälinjalla mennään. Ja toki myös hedelmistä tulee hiilareita. Sikspäkin kannalta 2 hedelmää per päivä kuitenkin maksimi.
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Syön erinomaista ruokaa. Itse tehtyä, koska niin saa parasta. Rajoittuneet ruokavaliot on just niitä asioita, mitä mun elämään ei voi kuulua. Ruoka on liian suuri nautinto antaa pelleilylle. Panostan raaka-aineisiin ja laatuun, en määrään. Valmisruoat, einekset, marinadit ja mausteseokset on melkosta paskaa.
 
Ylös