Ketsuppi

Lisäätkö usein valmiiseen ruokaan suolaa 'ulkona' syödessä.

• Äänestäjiä yhteensä
    19

tmoi

No niin
Sijainti
turkus
Isä laittaa suoraan jo spahettikastikkeeseen ketsuppia, joten arvostelee aina kovin sanoin kun itte lisään vielä jälkeenpäin ketsuppia vielä kaiken päälle.
Samoin lisää vaimo.

ja myös äiti.

Ja kuten isäsi, muistavat kumpikin aina huomauttaa, että siellä on jo ketsuppia :eek:
Kuten myös itse laitan, samoin kuin vaimo. Itse tosin laitan sitä jo valmiiksi aika runsaasti, joten vaimo protestoi, "toi on jo melkein kokonaan ketsuppia" :eek:

*muistuttaa*

Captain Howdy

Well-known member
Enää ei mene kauaa, kun Mehe ja Knoukka tulevat tänne kertomaan, kuinka ketsuppi (lausutaan: 'geit-shuup') pitää tehdä itse maustaen tuoreista raaka-aineista.

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Enää ei mene kauaa, kun Mehe ja Knoukka tulevat tänne kertomaan, kuinka ketsuppi (lausutaan: 'geit-shuup') pitää tehdä itse maustaen tuoreista raaka-aineista.
Itse viljellyistä tomaateista, joita survovat kaksi kiloa yhteen ketsuppikiloon (miten se muuten tehdään?) ja hyppysellinen sitä ja tätä tuoretta maustetta.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Surströmmingiä voi tehdä luomusti hapattamalla silakat suolessa.

Jjusban

Newbie
Sijainti
(
Se oli kyllä hauska se filmi, joka kertoi tuosta sattumuksesta.

WebSlave

Trackman
Mun suurin synti on kuitenkin spaghetti bolognese, johon kohitoloissa lisään AINA ketsuppia.
Eikö valmistusvaiheessa ole käytetty tarpeeksi tomaattimurskaa/puretta/paseerattua tomaattia? Olennainen osa valmistusta on tomaattikastikkeen hauduttaminen.
Äh eiku.. kirjotetaanko spaghetti muuten Suomessa ilman hoota? Kyl kai? Vai? :thumbfh:
Suomen kielessä kyllä, ilman h:ta. Toisaalta ruokalajin nimen "spaghetti bolognese" voidaan katsoa olevan italiaa eikä suomea, jolloin h ei ole väärin. (Vaikkei kyseessä varsinaisesti italialainen ruokalaji olekaan - italialaisvaikutteinen kylläkin.)

burb

.
Kantsii muuten muistaa (tai jos ei aiemmin tätä faktaa tiennyt niin ensin sisäistää ja sitten myöhemmin muistaa) että tomaatille ominainen lykopeeni-mömmö, joka mm. suojaa sydän- ja verisuonitaudeilta ja maapalloa Tohtori Doomin juonilta on semmoinen niljake että se toimii paremmin kun tomaatti käsitellään ketsupiksi tai kastikkeeksi.
Eli surutta vaan ketsuppia maksalaatikkokeittoon ja kissanfileisiin, koska tuolleen se on terveysvaikutuksellisempaa kuin irtotomaatit.

jjv

Arschloch
Spagettiin, makaronilaatikkoon, lihaperunasoselaatikkoon, pyttipannuun ja joskus ranskanperunoiden päälle laitan ketsuppia. Useimmin tulee ulkomailla ravintolassa just spagettia tilattua, koska se on usein ainoa listalla mistä varmasti tietää mitä sieltä tulee riippumatta ruokalistan kielestä (wieninleike on toinen varma tapaus). Muistelisin, että yleensä ovat spagetin mukana tuoneet kepsuttia jossain pikkukipossa, en ainakaan koskaan muista erikseen pyytäneeni.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Eikö valmistusvaiheessa ole käytetty tarpeeksi tomaattimurskaa/puretta/paseerattua tomaattia? Olennainen osa valmistusta on tomaattikastikkeen hauduttaminen.
Toki, mutta silti mä kaipaan siihen lisukkeeksi ketsuppia. Ketsuppi kuitenkin maistuu erilaiselta kuin tomaattimurska tai - pyree tölkistä/purkista/tuubista.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
wieninleike on toinen varma tapaus
Nojaa. Wieniläinen turitsi tuskin kuvittelisi Suomessa wieninleikettä tilatessaan, että pöytään kannetaan paneroitu vasikanleike, jonka päällä on sitruunan lisäksi anjovista ja kaprista ;)

jjv

Arschloch
Mutta juoko joku tomaattimehua? Sitähän on esimerkiksi lentoemäntien kärryssä vakiovarusteena. Koskaan en ole kenenkään sellaista nähnyt pyytävän. En ole koskaan itse maistanut, vähän ennakkoluuloja myönnän.

Lunssila

Well-known member
On pitänyt ostaa tässä syksyn aikan keptsuttia jääkaappiin, mutta aina on jäänyt. Hyvin oon pärjännyt ilmankin. Ravintellissa en ketpsutti ruokia syö.

jjv

Arschloch
Nojaa. Wieniläinen turitsi tuskin kuvittelisi Suomessa wieninleikettä tilatessaan, että pöytään kannetaan paneroitu vasikanleike, jonka päällä on sitruunan lisäksi anjovista ja kaprista ;)
Käydessäni Wienissä vuosia sitten siellä oli keskellä kaupunkia joku maatalousnäyttely tms. jossa iso ravintolateltta ja siellä myytiin erilaisia wieninleikkeitä. Jotain maakuntien erikoisuuksia. Kattelin aikani ja ostin sitä joka näytti normaalimmalta. Hyvää oli ja nahkahousuiset äijät hyppi pöydillä.

WebSlave

Trackman
Toki, mutta silti mä kaipaan siihen lisukkeeksi ketsuppia. Ketsuppi kuitenkin maistuu erilaiselta kuin tomaattimurska tai - pyree tölkistä/purkista/tuubista.
Onneksi maistuu. Olennaisin ero tosin on makeus. Bolognesessakin kypsytetyn tomaatin kitkeryyttä leikataan sokerilla (kai hunajaa ym. voisi myös käyttää). Ketsupilla tietysti ei ole mitään tekemistä italialaisen keittiön kanssa, mutta eipä tuollaisesta tarvitse kotioloissa välittää.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Ketsupilla tietysti ei ole mitään tekemistä italialaisen keittiön kanssa, mutta eipä tuollaisesta tarvitse kotioloissa välittää.
Ei tietenkään, mutta pääasiahan tässä ei ollutkaan oikeaoppisuus vaan se miten tuo parhaiten itselleen maistuu :frank:

IWE

Well-known member
Kun tilaat ravintolassa pashaa kannattaa olla tarkka lausumisen kanssa, koska muuten voit saada syötäväksi lautasellisen paskaa.
Tietyissä paikoissa tuntuu saavan, tilaatpa sitten mitä tahansa. :yuck: