Noniin, sitten rapoa..
Ennen tapahtumaa fiilis vähän heikkeni, kun ilmoittivat ettei tapahtumassa olekaan virallista ajanottoa ja että pyöräteitä olisi pakko käyttää aina kun sellainen on. Etukäteen pelotti turvallisuus, jos tuota pyörätiesääntöa olisi noudatettu tarkasti, mutta kyllä siellä oikeasti maalaisjärjen käyttö oli sallittua. Pyöräteille oli ohjaus vain loogisissa vaarallisissa paikoissa. Eli no problemo..
Startti oli siis klo 8:00 kauppakeskus Myllyn parkkipaikalla Raisiossa. Saavuin paikalle hyvissä ajoin ennen seitsemää ja sain rauhassa valmistautua. Ainoa vain että en syönyt mitään aamupalan jälkeen (klo 4 nautittu), joten pientä nälän tuntua oli jo aika alkuvaiheessa.
Alku lähti kuitenkin taas hyvin. Aloitin rauhallisesti erään kaverin kanssa, johon tutustuin hetki ennen lähtöä. Koska meillä oli sama aikatavoite niin päätimme ajaa pitkälti yhdessä. 140km olinkin hänen kanssaan samassa porukassa. Välillä ryhmä oli isompi (parhaimmillaan ~100 ajajaa) ja välillä pienempi (pienimmillään 4 ajajaa). Iso ryhmä hajosi kun osa porukasta piti taukoja aina välillä.
Tuo 140km meni 33km/h keskinopeudella, eli aika hyvällä vauhdilla. Voimia tuntui olevan jaloissa, joskin vähän alkoi hapottamaan siinä 140km kohdalla. Sitten tuli erhe. Väsyneistä käsistäni lipsahti juomapullo ja mun piti hakea se tietenkin. Ja tuo hyvä ajoporukka karkasi. Vastatuulessa mun oli mahdotonta saada sitä enää kiinni, joten jäin odottelemaan seuraavaa porukkaa. Sitä ei koskaan tullut, joten jäin ajamaan hitaampaa vauhtia erään ko. porukasta samaan aikaan tipahtaneen tyypin kanssa. Hän oli aivan tsippi, joten vetotyö jäi pääosin mun harteilleni. Siinä rauhallisempaa vauhtia ajellessani palauduin mukavasti, mutta päätin silti ajella heikomman ehdoilla. Kun siinä samalla juteltiin niin se oli paljon paljon mukavampaa ajaa kuin yksin.
200km kohdalla huoltoasemalta sain vihdoin syötävää (aiemmilla, joilla olin pysähtynyt, ei syötävää ollut), ja energiavarastot pääsivät täyttymään. Siinä vaiheessa päätin pitää omaa vauhtiani loppuun asti kun eräs lyhyemmän matkan ajaja jäi tälle kaverilleni vetomieheksi. Tuo 140-200 väli meni ~24km/h vauhdilla ja loput 40km meni ~28km/h vauhdilla. 160-200 väli ois varmaan ainakin teoriassa mennyt ehkä 26km/h keskarilla, mutta mitäpä siinäkään olisin voittanut? pahimmassa tapauksessa tsipannut ihan täysin, kun vastatuulta oli kuitenkin 90km - 200km välisellä pätkällä aikalailla paljolti.
Maalissa vähän petyin kun ei ollut mahdollisuutta tehdä omaa tavaramerkkiäni eli superkovaa loppukiriä. Vähän kuitenkin spurttasin ja siitähän huomautti sekä kuuluttaja että halaajanainen (~30 vuotta iäkkäämpi kuin finlandiahiihdon halaajatar, mutta ei se mitään

).
Kaiken kaikkiaan kyllä huikea kokemus ja olen tosi tosi tyytyväinen. Nyt voin Tour De Helsingissä yrittää kärkiryhmässä pysymistä kun tämä myllyn ajo meni näin hyvin. Nyt menee varmaan ensi viikko palautumiseen. Jalat on kyllä nyt kuin tönkkösuolatut muikut, niskat tosi jäykät ja kipiät.. mutta lepoa lepoa.. ahh..