KHO: Opintolainaan oikeutettu ei saa toimeentulotukea

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
jps sanoi:
Mielestäsi opiskelijan on saatava kaikki ilmaiseksi ilman mitään henkilökohtaista riskiä tai panostusta. Itse olen sitä mieltä, että opintotuen poisto ja opsikelun rahoittamien lainalla nopeuttaisi valmistumista ja kasvattaisi motivaatiota. Seurauksena myöskin koulutus näkyisi palkkauksessa nykyistä enemmän.
Ei kovin moni muu tukiryhmä Suomessa joudu panostamaan tai ottamaan riskiä ;)

Mutta siitä ollaan (varmaan) samaa mieltä, että tukea voisi sitoa opiskelutahtiin ja opiskeluoikeudelle (nyt ehdotettua) tiukemmat rajat...

SamiJ

Well-known member
Kannattaa myös ottaa huomioon, että vuokrat on aika paljon korkeemmat esim. pk-seudulla...

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
SamiJ sanoi:
Kannattaa myös ottaa huomioon, että vuokrat on aika paljon korkeemmat esim. pk-seudulla...
:D No Hoasin kautta saa kämppiä, jossa elää pelkällä tuella (kaverini on tehnyt tätä) ... itsehän en soluun halunnut :nope:

-> yksiöni Vuokra oli 7e enemmän, kun mitä Kelalta sain (sen 6kk, jotka yksinasuessani sain tukia...)

tosin noistakin 6:sta tosiaan 3 maksoin takas, siinä meni matka katsomaan Malesian GP:tä 04 :jaska:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
jaska sanoi:
Ei kovin moni muu tukiryhmä Suomessa joudu panostamaan tai ottamaan riskiä ;)
Pitäisi siis perustaa paljon lisää tukiryhmiä ja pyrkiä siihen ettei kukaan joudu panostamaan tai ottamaan riskiä. Mun mielestä ois parempi, että tukiryhmiä karsittais.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
jaska sanoi:

tosin noistakin 6:sta tosiaan 3 maksoin takas, siinä meni matka katsomaan Malesian GP:tä 04 :jaska:
Tuo on niin pirun väärin kun yhteiskunnan tuilla ei ole varaa lähteä edes Malesian GP:tä katsomaan.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
jps sanoi:
Tuo on niin pirun väärin kun yhteiskunnan tuilla ei ole varaa lähteä edes Malesian GP:tä katsomaan.
Niin no... senhän takia mä maksoin noita takas, että olin tehnyt liikaa töitä...

Voishan tähän todeta myös sen, että en olisi noita tukia tarvinnut elämiseen - ilmankin olisin pärjännyt, eläminen ei vain olisi ollut niin "leveää" (Valtio kun antoi ilmaista rahaa, niin tyhmäähän siitä on kieltäytyä) .. tämänkin estäisi jos olisi käytössä negatiivisen verotuksen malli...

Viimeksi muokattu:

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
jps sanoi:
Pitäisi siis perustaa paljon lisää tukiryhmiä ja pyrkiä siihen ettei kukaan joudu panostamaan tai ottamaan riskiä. Mun mielestä ois parempi, että tukiryhmiä karsittais.
Ryhmien karsimisesta olen samaa mieltä. Mutta mielestäni yhden ryhmän asettaminen eriarvoiseen asemaan muihin nähden ei ole oikein.

Vaikka olenkin eri mieltä 70% korkeakoulututkinto tavoitteen kanssa, niin mielestäni tilanne jossa työttömänä oleminen on kannattavampaa, kuin opiskelu on idioottimainen. Se että mahdollisimman moni edes. pyrkii opiskelemaan on valtion kannalta paras tilanne "resurssien" ideaalia hyödyntämistä...

Olga

.
Sijainti
lakitukossa
Tää on mielenkiintoista luettavaa, kun itse sattuu olemaan todella köyhästä kodista korvesta ja on täysin velkarahalla (ja töillä) opintonsa eteläisessä Suomessa maksanut. Kun opintolaina loppui ennen kesää, tehtiin isän kanssa vekseli, jonka maksoin kesätöillä jne. Hittolainen, kun jäi ne formulat silloin katsomatta senkin takia. :dunno:

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Olga sanoi:
Tää on mielenkiintoista luettavaa, kun itse sattuu olemaan todella köyhästä kodista korvesta ja on täysin velkarahalla (ja töillä) opintonsa eteläisessä Suomessa maksanut. Kun opintolaina loppui ennen kesää, tehtiin isän kanssa vekseli, jonka maksoin kesätöillä jne. Hittolainen, kun jäi ne formulat silloin katsomatta senkin takia. :dunno:
:thumbup: :ahem:

Niin jäi minullakin, vaikka töitä on tullut tehtyä hyvinkin ahkerasti ja vain yhtenä kesänä vähän huonommalla palkalla. Kahden opiskelijan taloudessa saatuna kaksi lasta ei päässyt oikein tuloilla leveilemään. Lainaa piti ottaa yhtenä vuotena vauvan tarvikkeisiin. Vanhemmillakaan kun ei tuota rahaa ollut yhtään ylimääräistä, joten apuja ei liiemmin tullut sieltä suunnalta. Silti missään vaiheessa ei käynyt mielessä, että olisin mielummin työttömänä kuin opiskelisin ja elättäisin lasta myös velkarahalla.

Todetaan vielä, että vasta työelämään vakituisesti siirryttyäni tajusin miten arvokasta tukea olen valtiolta saanut:ahem:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Olga sanoi:
Vaikken itse korvessa asunutkaan, otin opintolainaa, tein töitä ja tarvittaessa lainasin vanhemmilta. Opintotukia en edes anonut. Tosin en edes kuvitellut lähteväni Malesiaan tai muualle kaukomaille lomailemaan.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Olga sanoi:
'

(en osaa/jaksa muotoilla tätä paremmin, mutta sen ei ole tarkoitus olla näin töksähtävä) :D

Mutta varmaan on muidenkin edut samassa ajassa kehittynyt...

Olisin täysin tyytyväinen, jos työttömien tukienmäärä laitetaan samalle tasolle opiskelijoiden kanssa ja heidän pitää osa elämisestään rahoittaa valtion takaamalla velalla, jota maksetaan kun päästään töihin.

Minusta on vain väärin, että yksi "kansanryhmä" joutuu elämään velkarahalla ja kärsimään siitä, että haluaa kehittää itseään (ja pitkällä tähtäimellä valtion verotuloja)

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Mun mielestä on väärin kun kaikkien rahat ei riitä haluamaansa elintasoon. Valtio vois maksaa jokaiselle Suomessa asuvalle, vaikkapa aluksi 4.000,-/kk, niin vois tehdä kaikkea kivaa ja kehittää itseään.

Knoukka

Well-known member
Voi luoja taas. Onko sulla jaska yhtä ainutta asiaa jota et rahassa ja kannattavuudessa mittaisi?

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
jaska sanoi:
Olisin täysin tyytyväinen, jos työttömien tukienmäärä laitetaan samalle tasolle opiskelijoiden kanssa ja heidän pitää osa elämisestään rahoittaa valtion takaamalla velalla, jota maksetaan kun päästään töihin.
Etköhän ehdota eduskunnalle tätä:thumbup:

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Ei opintotukia tartte nostaa...

[15:18] <Valker> mun tukiaiset ovat riittäneet ihan kohtalaisesti sekä ruokaan, että viinaan

DFiaA

I told you so
Olga sanoi:
Näin meillä. Sama juttu tarkemmin täällä.
Mutta eihän tuo opiskelija saa opintotukea eikä opintolainaansa elokuuta varten ... vaikka sen lainan voisikin nostaa jo elokuussa, se ei sisällä elokuun lainamäärää. Eli periaatteessa opiskelijan pitäisi olla oikeutettu toimeentulotukeen kuukaudelta jolla hänelle ei ole myönnetty opintotukea eikä lainatakausta :jaska:

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Re: Re: KHO: Opintolainaan oikeutettu ei saa toimeentulotukea

J.Heldenview sanoi:
Mutta eihän tuo opiskelija saa opintotukea eikä opintolainaansa elokuuta varten ... vaikka sen lainan voisikin nostaa jo elokuussa, se ei sisällä elokuun lainamäärää. Eli periaatteessa opiskelijan pitäisi olla oikeutettu toimeentulotukeen kuukaudelta jolla hänelle ei ole myönnetty opintotukea eikä lainatakausta :jaska:
Riippuu koulusta. AMK:t yleensä alkaa elokuussa, jolloin hän (tod. näk, jos koulu oli alkanut elokuussa) oli oikeutettu sekä tukeen, että lainaan.