312T4
Lehtori
Olen onneksi maksanut opintolainan jo pois!
Opettajan palkalla? Kusetat!312T4 sanoi:Olen onneksi maksanut opintolainan jo pois!
Vastikkeeton kansalaispalkka ei mielestäni ole hyvä idea ... negatiivinen verotus sen sijaan toimisi :ahem:KnowHow sanoi:Opintorahan pitäisi olla riittävä eikä heidänkään pitäisi velaksi joutua elämään. Jonkinlainen kansalaispalkkamalli olisi paikallaan.
Se negatiivinen tulovero olisi tuohon kansalaispalkkaan kytkettävissä helpommin kuin nykyisiin tukiin.jaska sanoi:Vastikkeeton kansalaispalkka ei mielestäni ole hyvä idea ... negatiivinen verotus sen sijaan toimisi :ahem:
Nyt menee käsitteet sekaisin. Opintotukeen kuuluvat opintoraha, opintolaina ja asumistuki. Opintorahaa ja asumistukea ei tarvitse maksaa takaisin, tosin ainakin ensinmainitusta menee tulovero.Mity sanoi:Mutta senhän takia sitä lainaa otetaan kun pelkkä opintotuki ei riitä.
Motivoisi nopeampaan valmistumiseen, joo ehkä... vaikuttaisi palkkaukseeen, siis häh?? Mistä ihmeestä sä ton päättelit. Ihan oikeesti haluaisin kuulla perustelut tuohon logiikkaan, sillä niin hieno oivallus tuo on.jps sanoi:Itse olen sitä mieltä, että opintotuen poisto ja opsikelun rahoittamien lainalla nopeuttaisi valmistumista ja kasvattaisi motivaatiota. Seurauksena myöskin koulutus näkyisi palkkauksessa nykyistä enemmän.
Yhdeksän vuotta sitä paskaa maksoin pois:thumbdowngnz sanoi:Opettajan palkalla? Kusetat!![]()
Mul oli 45 000 mk. Maksoin kerralla veke312T4 sanoi:Yhdeksän vuotta sitä paskaa maksoin pois:thumbdown
Mulla oli vanhan lainasysteemin lainaa noin 56000mk, kova homma oli maksaa:nope:
Asumislisä. Yleinen asumistuki ei ole sidoksissa opintotukeen.AJ sanoi:Nyt menee käsitteet sekaisin. Opintotukeen kuuluvat opintoraha, opintolaina ja asumistuki. Opintorahaa ja asumistukea ei tarvitse maksaa takaisin, tosin ainakin ensinmainitusta menee tulovero.
Menikö koko viikon palkka siihen?OoPee sanoi:Mul oli 45 000 mk. Maksoin kerralla veke![]()
Edit: typoja mutta olikin quote.KnowHow sanoi:Hyvä frendi maksoi noin 60 000mk opintolainansa pois Nokian (oli siellä siinä vaiheessa jo pari vuotta työskennellyt) osakkeilla vuonna -92. Oli kovasti innoissaan, mutta kymmenen vuoden perästä laskeskeltiin että oli takuulla maailman kallein opintolaina.
Matxilta täyttä asiaa! :ahem:Matxi sanoi:Senttiäkään, tai penniäkään, ei tarvinnut ottaa opiskeluaikana lainaa. Silti asuin yksiössä eikä ollut tiukkaa taloudellisesti. Joten se vain on höpöhöpöä ettei tuella elä. Pitää vaan kesäsin käydä kesätöissä.
Niin kauan kuin on varaa ostaa yhtään alkoholia tai juhlia niin on ihan turha valittaa ettei tuella elä.
Totta. Ja eikös se ole vielä niin, että toi yleinen asumistuki voi olla ja onkin suurempi kuin opiskelijan saama asumislisä?Observer sanoi:Asumislisä. Yleinen asumistuki ei ole sidoksissa opintotukeen.
Silloin kun itse olin tukien saavien joukossa, opiskelin siis, niin asumislisä riippui vain vuokran koossa, asumistukeen vaikuttaa myös asunnon koko suhteessa vuokraan. Yksiöstäni sain täydet asumislisät, mutta kun silloinen tyttöystäväni (nykyinen vaimo) muutti samaan asuntoon siirryimme asumistuen piiriin joka olikin pienempi kuin asumislisä. Kun muutimme kaksioon, missä oli hieman suurempi vuokra, oma osuus olikin yllättäen pienempi kuin yksiössäAJ sanoi:Totta. Ja eikös se ole vielä niin, että toi yleinen asumistuki voi olla ja onkin suurempi kuin opiskelijan saama asumislisä?
Mikä on opinnoista saatu arvo? Miten opiskelujen kustannus Suomessa poikkeaa yleensä läntisistä teollisuusmaista? Mä rohkenen olla ton opiskelun kannattavuudesta jokseenkin eri mieltä ainakin, jos kannattavuutta tarkastellaan talous perspektiivistä. Muut seikat saattavat puoltaa opiskelun mielekkyyttä mutta ne seikat ovat enemmänkin sisäsyntyisiä. Allekirjoittaneen mielestä korkeaa koulutusta suomalainen yhteiskunta arvostaa lähinnä juhlapuheissa just niinkuin firmat henkilöstöään viikkoa ennen joukkoirtisanomisia.Sam sanoi:Ottaen huomioon opiskelujen kustannuksen sekä opinnoista saadun arvon, on mielestäni opiskelu Suomessa hyvin kannattavaa.