KHO: Opintolainaan oikeutettu ei saa toimeentulotukea

Knoukka

Well-known member
Aukotonta systeemiä ei ole eikä tule. Mutta jos pitää valita että hukataanko rahaa vai ihmisiä niin valintani on raha.

Opintorahan pitäisi olla riittävä eikä heidänkään pitäisi velaksi joutua elämään. Jonkinlainen kansalaispalkkamalli olisi paikallaan.

En jaksa uskoa, että työttömyys kovinkaan monen vapaaehtoinen valinta on. Ja olisi aivan kohtuutonta, että harvojen väärinkäytön vuoksi rangaistaan niitä joita on jo kertaalleen työn menetyksellä rangaistu.

Koskaan ei tiedä missä sitä itsekään vuoden päästä on. Kaikenlaista voi sattua ja tukiverkkoja tarvitaan. Tämä hyvinvointiyhteiskunta ´ja ihmisenä oleminen kun meinaa mun mielestä sitä, että kun se laitapuolen arska voi huonosti niin samalla voin minäkin.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
KnowHow sanoi:
Opintorahan pitäisi olla riittävä eikä heidänkään pitäisi velaksi joutua elämään. Jonkinlainen kansalaispalkkamalli olisi paikallaan.
Vastikkeeton kansalaispalkka ei mielestäni ole hyvä idea ... negatiivinen verotus sen sijaan toimisi :ahem:

Knoukka

Well-known member
jaska sanoi:
Vastikkeeton kansalaispalkka ei mielestäni ole hyvä idea ... negatiivinen verotus sen sijaan toimisi :ahem:
Se negatiivinen tulovero olisi tuohon kansalaispalkkaan kytkettävissä helpommin kuin nykyisiin tukiin.

Yksilön kannaltahan negatiivinen verotus voi toimiakin, mutta matalapalkka-aloihin ja sitä kautta verokertymään sillä voi olla vääristäviä vaikutuksia.

Käy pian niin että valtio maksaa veroja yrityksen puolesta ja yritys kotiuttaa tai maksattaa näin syntyvän voiton osakkeenomistajille.

AJ

Well-known member
Sijainti
Toinen Maailma
Mity sanoi:
Mutta senhän takia sitä lainaa otetaan kun pelkkä opintotuki ei riitä.
Nyt menee käsitteet sekaisin. Opintotukeen kuuluvat opintoraha, opintolaina ja asumistuki. Opintorahaa ja asumistukea ei tarvitse maksaa takaisin, tosin ainakin ensinmainitusta menee tulovero.

300 SLR

Well-known member
Sijainti
Oulu
jps sanoi:
Itse olen sitä mieltä, että opintotuen poisto ja opsikelun rahoittamien lainalla nopeuttaisi valmistumista ja kasvattaisi motivaatiota. Seurauksena myöskin koulutus näkyisi palkkauksessa nykyistä enemmän.
Motivoisi nopeampaan valmistumiseen, joo ehkä... vaikuttaisi palkkaukseeen, siis häh?? Mistä ihmeestä sä ton päättelit. Ihan oikeesti haluaisin kuulla perustelut tuohon logiikkaan, sillä niin hieno oivallus tuo on.

Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
312T4 sanoi:
Yhdeksän vuotta sitä paskaa maksoin pois:thumbdown

Mulla oli vanhan lainasysteemin lainaa noin 56000mk, kova homma oli maksaa:nope:
Mul oli 45 000 mk. Maksoin kerralla veke :)

Observer

Well-known member
AJ sanoi:
Nyt menee käsitteet sekaisin. Opintotukeen kuuluvat opintoraha, opintolaina ja asumistuki. Opintorahaa ja asumistukea ei tarvitse maksaa takaisin, tosin ainakin ensinmainitusta menee tulovero.
Asumislisä. Yleinen asumistuki ei ole sidoksissa opintotukeen.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Minä maksoin parissa erässä omani pois. Sitä ei onneksi ollut kuin yhdeltä vuodelta. Eipä juuri vituttanut maksaa, kun laina oli aikanaan otettu järkeviin hankintoihin.

Knoukka

Well-known member
Hyvä frendi maksoi noin 60 000mk opintolainansa pois Nokian (oli siellä siinä vaiheessa jo pari vuotta työskennellyt) osakkeilla vuonna -92. Oli kovasti innoissaan, mutta kymmenen vuoden perästä laskeskeltiin että se oli takuulla maailman kallein opintolaina.

Knoukka

Well-known member
KnowHow sanoi:
Hyvä frendi maksoi noin 60 000mk opintolainansa pois Nokian (oli siellä siinä vaiheessa jo pari vuotta työskennellyt) osakkeilla vuonna -92. Oli kovasti innoissaan, mutta kymmenen vuoden perästä laskeskeltiin että oli takuulla maailman kallein opintolaina.
Edit: typoja mutta olikin quote.

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Matxi sanoi:
Senttiäkään, tai penniäkään, ei tarvinnut ottaa opiskeluaikana lainaa. Silti asuin yksiössä eikä ollut tiukkaa taloudellisesti. Joten se vain on höpöhöpöä ettei tuella elä. Pitää vaan kesäsin käydä kesätöissä.

Niin kauan kuin on varaa ostaa yhtään alkoholia tai juhlia niin on ihan turha valittaa ettei tuella elä.
Matxilta täyttä asiaa! :ahem:

Archie

Well-known member
jps taisi ehdottaa, että opiskelu rahoitettaisiin kokonaan lainalla, joka motivoisi opiskelijoita.. Itse en usko tuohon, luulen että se vain venyttäisi opiskeluaikoja, kun lainan sijasta halutaan käydä töissä. Minusta sopiva malli olisi sellainen, jossa jokaista opiskelijaa kohden olisi varattu tietty määrä rahaa, joka jaetaan opintotukena esim. viiden vuoden aikana. Jos opiskelija valmistuu neljässä vuodessa, hän saa käyttämättömän tulon itselleen. Jos menee yli viisi vuotta, niin silloin putoaisi kokonaan lainalle. Uskon vakaasti ahneuden voimaan!

AJ

Well-known member
Sijainti
Toinen Maailma
Observer sanoi:
Asumislisä. Yleinen asumistuki ei ole sidoksissa opintotukeen.
Totta. Ja eikös se ole vielä niin, että toi yleinen asumistuki voi olla ja onkin suurempi kuin opiskelijan saama asumislisä?

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
AJ sanoi:
Totta. Ja eikös se ole vielä niin, että toi yleinen asumistuki voi olla ja onkin suurempi kuin opiskelijan saama asumislisä?
Silloin kun itse olin tukien saavien joukossa, opiskelin siis, niin asumislisä riippui vain vuokran koossa, asumistukeen vaikuttaa myös asunnon koko suhteessa vuokraan. Yksiöstäni sain täydet asumislisät, mutta kun silloinen tyttöystäväni (nykyinen vaimo) muutti samaan asuntoon siirryimme asumistuen piiriin joka olikin pienempi kuin asumislisä. Kun muutimme kaksioon, missä oli hieman suurempi vuokra, oma osuus olikin yllättäen pienempi kuin yksiössä:D

Oho

Senile membrane
Sijainti
Lounaalla
Sam sanoi:
Ottaen huomioon opiskelujen kustannuksen sekä opinnoista saadun arvon, on mielestäni opiskelu Suomessa hyvin kannattavaa.
Mikä on opinnoista saatu arvo? Miten opiskelujen kustannus Suomessa poikkeaa yleensä läntisistä teollisuusmaista? Mä rohkenen olla ton opiskelun kannattavuudesta jokseenkin eri mieltä ainakin, jos kannattavuutta tarkastellaan talous perspektiivistä. Muut seikat saattavat puoltaa opiskelun mielekkyyttä mutta ne seikat ovat enemmänkin sisäsyntyisiä. Allekirjoittaneen mielestä korkeaa koulutusta suomalainen yhteiskunta arvostaa lähinnä juhlapuheissa just niinkuin firmat henkilöstöään viikkoa ennen joukkoirtisanomisia.

- Oho, koulunsa loppuun, vaikkei aina tiedä miksi, käynyt -