Kimi & Ferrari -toikki

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
VJR sanoi:
No mut olihan yks selostajaheppu sitä mieltä, että Mikan ois pitäny mennä Williamsille kaudeksi 1998.

Tähän asiaan kannattaa palata vuoden (tai oikeastaan parin) päästä. Enivei, mahtais Kimiä vituttaa, jos Alonso veis ens vuonna mestaruuden McLarenilla
Tuolle tapahtumalle on kyllä häviävän pieni mahdollisuus, kun ottaa McLarenin huomioon. Onkos muuten McLarenilla jo pääsuunnittelija ensi kaudeksi?
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Öhöm, tarkoitin muutosta Kimin kohdalla. Siis väitän, ettei Kimi ole koskaan motivoinut tallinsa väkeä muilla keinoin kuin antamalla kaikkensa radalla. Tässä suhteessa en näe tapahtuneen mitään muutosta viime aikoinakaan. Hurmurisija taas väitti nähneensä muutosta, kyselin sen perään, että mihin väite perustuu.

Ja jos nyt pitää alkaa jankkaamaan mekaanikkojen ja insinörttien motivoimisesta, niin voi kysyä, että kuinka paljon parempi motivaattori täytyy kuskin olla jotta voi paikata mahdollista nopeuden puutetta radalla? Väitän, että jos kuljettaja A on todella hyvä motivaattori mutta pari kolme kymmenystä hitaampi kuin kuljettaja B, ei mitkään motivointikyvyt riitä auttamaan kuljettajaa A kuljettajan B edelle radalla. Lähinnä tällaiset seikat voivat ratkaista jos kuljettajat ovat muuten tasaveroiset.

No, näitä on kiva väitellä suuntaan tai toiseen, kun todistaa ei voi.
 

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
Calvin sanoi:
Öhöm, tarkoitin muutosta Kimin kohdalla. Siis väitän, ettei Kimi ole koskaan motivoinut tallinsa väkeä muilla keinoin kuin antamalla kaikkensa radalla. Tässä suhteessa en näe tapahtuneen mitään muutosta viime aikoinakaan. Hurmurisija taas väitti nähneensä muutosta, kyselin sen perään, että mihin väite perustuu.

Ja jos nyt pitää alkaa jankkaamaan mekaanikkojen ja insinörttien motivoimisesta, niin voi kysyä, että kuinka paljon parempi motivaattori täytyy kuskin olla jotta voi paikata mahdollista nopeuden puutetta radalla? Väitän, että jos kuljettaja A on todella hyvä motivaattori mutta pari kolme kymmenystä hitaampi kuin kuljettaja B, ei mitkään motivointikyvyt riitä auttamaan kuljettajaa A kuljettajan B edelle radalla. Lähinnä tällaiset seikat voivat ratkaista jos kuljettajat ovat muuten tasaveroiset.

No, näitä on kiva väitellä suuntaan tai toiseen, kun todistaa ei voi.
Aika outoa, silloin voitaisiin sanoa että Schumi ja Kimi eivät vaan osaa!:D

Schumilla on ollut motivaattorit Irvistus, Baarikello ja nyt Massu.
Kimillä on ollut motivaattorit Kuutiopää, Mono ja nyt Ruusu.
Missä vika?:doubtful:

Muistaisin Kimistä lukeneeni, että vielä hän oli karting-urallaan ja pienissä luokissa, osannut tarkkaan kertoa perstuntumalla, että missä oikein mättää auton ajettavuudessa ja antanut palautteita mekaanikoille. Mekaanikot kummeksuivat palautteista, tarkistivat asian ja totesivat, että kyllähän se Kimble oli oikeassa.

Et kai usko, että joku kuski motivaattorina voisi kannustaa tallia. Ei Schumi varmaan ole sanonut Japanin GP:ssä keskeytysaikana ja piipahdellut talliin sanomaan: "Hei kamoon, ajatelkaa asioiden valoisia puolia, nyt voimme vihdoin tehdä vaellusretkin ja paistaa makkaroita tikuissa palavan ferkkuni ääressä!"
 

äxä

Johtaja
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
502
Sijainti
Maranello
Onko joku teistä ollut Kimin tai Schumin mukana testi- tai kilpailupäivän aikana tiimin jäsenenä seuraamassa miten he oikeasti siellä työskentelevät?

Tietääkö meistä kukaan itse asiassa miten asian laita todellisuudessa on?
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4218
äxä sanoi:
Onko joku teistä ollut Kimin tai Schumin mukana testi- tai kilpailupäivän aikana tiimin jäsenenä seuraamassa miten he oikeasti siellä työskentelevät?

Tietääkö meistä kukaan itse asiassa miten asian laita todellisuudessa on?
Tottakai! Et kai luule että Suuret Foorumilaiset väärässä olisivat?! Tottakai Heillä on aina lähin & uusin sisäpiirin tieto!!!1!
 

Miss Piggy

Schufosa
Liittynyt
14.9.2006
Viestit
1827
äxä sanoi:
Onko joku teistä ollut Kimin tai Schumin mukana testi- tai kilpailupäivän aikana tiimin jäsenenä seuraamassa miten he oikeasti siellä työskentelevät?

Tietääkö meistä kukaan itse asiassa miten asian laita todellisuudessa on?
Tuskin. Mutta nähtiinhän se Japanin GP:n jälkeen, miten Schumi toimii. Ja Kimi ei kyllä toimi samoin. Joten kyllä mäkin kallistun sille kannalle, että Kimi mtivoi tiimiään ajamalla nopeita kierroksia, Schumi myös noilla muilla eleillä. Se olis Kimiltäkin fiksu veto, mutta ei oikein ehkä istu miehen luonteeseen...
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Miss Piggy sanoi:
Tuskin. Mutta nähtiinhän se Japanin GP:n jälkeen, miten Schumi toimii. Ja Kimi ei kyllä toimi samoin. Joten kyllä mäkin kallistun sille kannalle, että Kimi mtivoi tiimiään ajamalla nopeita kierroksia, Schumi myös noilla muilla eleillä. Se olis Kimiltäkin fiksu veto, mutta ei oikein ehkä istu miehen luonteeseen...
Ja Schumihan tiesi TV-kameroiden seuraavan häntä.. :rolleyes:
 

Miss Piggy

Schufosa
Liittynyt
14.9.2006
Viestit
1827
mh_84 sanoi:
Ja Schumihan tiesi TV-kameroiden seuraavan häntä.. :rolleyes:
No toki. Mutta kyllähän noista Schumin motivointikonsteista on ollut puhetta muulloinki. Ja ainahan se joka lehdistötilaisuudessa on kiittänyt tallin väkeä niin enkuksi kuin saksaksikin ja hyvin tuntunut muistavan, ettei ihan yksin voita kisoja. Mutta omaa etuahan se palvelee, tietysti. Mutta että ei olis pahasta muidenki tämmöisiä tapoja omaksua. Pieni myönteinen palaute on hyvästä ihan tavan työyhteisössäkin, eikö vaan. Kiva kuulla joskus, että hyvin olet hommat tehnyt, vaikka tiedätkin, että pomo kiittää, että jaksat painaa vielä kovempaa. Mutta ei se koskaan tyhjästä tule se kehu silti.

Rellullahan tää motivointi tapahtuu Alonson toimesta pikuisen eri tavalla...:rolleyes:
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4979
Sijainti
Vantaa
Tämä siirto tuli nyt kalliiksi suomalaisille, kun Mersut on vaihdettava Ferrareihin. Oletettavasti Ferrarin myynti tulee nousemaan Suomessa tämän sopimuksen myötä. Ja Mersun myynti kenties laskemaan. :alppu:
 

Timppa78

License to SPY
Liittynyt
28.8.2006
Viestit
1523
Sijainti
Täällä
Iltalehti

Työtä vuorotta
Kimi Räikkösen päivät venyvät pitkiksi. Ferrarilla pilottienkin on opittava paiskimaan töitä kukonlaulusta myöhäiseen iltaan.

Kimi Räikkönen ajaa sunnuntaina viimeisen Grand Prix'nsa McLarenilla.

Ensi vuonna seuraavat uudet haasteet Ferrarilla. Saksalainen Auto, Motor und Sport -lehti uskoo, että Kimillä on edessään todellinen kiirastuli.

- McLarenilla viettämiensä viiden vuoden jälkeen Räikköstä odottaa koko F1:n vaikein tehtävä: korvata Michael Schumacher, kummatkin tallit läpikotoisin tunteva toimittaja Michael Schmidt kirjoittaa.

Schumacherin ruudun paikkaaminen pakottaa Kimin muokkaamaan omaa käytösmuottiaan. Sinänsä hän on tallipäällikkö Jean Todtille juuri sellainen kuljettaja, mitä Ferrari haluaakin: hiljainen ja sisäänpäin kääntynyt.

Auto, Motor und Sport kuitenkin tietää, että Kimi on lähtenyt GP-viikonloppuina varikolta viimeistään kello 17. Sellainen peli ei Ferrarilla vetele.

- Aikainen lähtö hotelliin pilaisi tiimin hengen. Jo pelkästään se, että Ferrarin viimeiset palaverit alkavat kello 19 sanelee pitkälle kuljettajien iltaohjelman, tallin tekninen johtaja Ross Brawn muistuttaa.

Brawn ylistää ja korostaa Schumin vahvuutta todellisena tiimihengen nostattajana.

- Michaelin suuruus on se, ettei hän koskaan sanonut insinööreille tai mekaanikoille, mitä näiden pitää tehdä. Hän antautui omakohtaisesti työlleen, antoi sille kaikkensa ja ennen kaikkea jokaiselle muulle rohkaisevan esimerkin. Kaikki tallissa halusivat tehdä töitä hänen ehdoillaan, jottei Michael pahoittaisi mieltään, Brawn selvittää
Mutta kaippa Räikkönen sen tiesikin sopimusta tehdessä.:ahem:
 

Miss Piggy

Schufosa
Liittynyt
14.9.2006
Viestit
1827
Erityisesti tuo viimeisessä kappaleessa mainittu juttu on se, jossa Schumi on Kimiä edellä valovuosia. Kuskin motivaatio= tiimin motivaatio.

Siitä voidaan sitten olla monta mieltä onko hyvä juttu, että tiimi työskentelee älyttömösti, ettei kuskin mieli pahoitu. Mutta tässä kohtaa kai se sanottiin hyvässä mielessä.

Toivottavasti Kimi on tosiaan huippumotivoitunut sitten. Jos vaikka mestaruusvauhtia ei heti ALKUkaudesta löydykään... Sitä mä vähän pelkään, että tiimin NOSTAMISEEN vaikeassa tilanteessa ei Kimistä ole samallai ku MS:stä. Jos Ferrarilla on taas huippuauto, niin varmaan sitten ajelee aika mukavasti.:)
 

Warwick

Well-known member
Liittynyt
27.9.2005
Viestit
294
On se kumma kun sitä pitää kaivamalla kaivaa ja toivomalla toivoa Kimille epäonnistumista.
En jaksa uskoa että Ferrari olisi pestannut suurella rahalla kuljettajan joka "tuhoaa" tallin. :rolleyes:
Ja minusta on aika epäkiitollista verrata kuljettajien persoonia toisiinsa, koska on ilmiselvää että ne eroavat toisistaan - mitä vittua ihmiset oikein odottavat? Kimille on koittamassa siinä mielessä ikävää aikaa että nyt hänen jokaista liikettään verrataan Schumiin, ja jälkiviisaat pääsevät hykertelemään että Schumi olisi taatusti ollut parempi jne... Reilu peli perseestä.

Turunsanomat:
- Kun Schumacher alkoi voittaa, ei hän yrittänyt lähestyä ihmisiä ja alkanut opetella italiaa. Ihmiset alkoivat opetelle saksaa, Barrichello muistuttaa.

- Ei Michael tuhonnut muita kuljettajia, vaan sen tekivät ne muut häntä aina auttavat tyypit. Kun asiat eivät suju Michaelin kannalta hyvin, silloin muut - kuten Ross Brawn ja Jean Todt - tekevät töitä hänen puolestaan. Eivät he ole riippuvaisia Michaelista, mutta sivullisesta tuntuu kuin he olisivat kolme veljestä, Barrichello prässää.
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Hurmurisija sanoi:
Minusta kysymys ei ole (perustellusta) mielipiteestä vaan silkasta arvauksesta. Ferrari saattaa jatkaa vahvana ensi vuonnakin, mutta siitä ei ole kuitenkaan takeita. McLaren taas on ollut viime vuodet varjossa, mutta se ei tarkoita, etteikö se voisi nousta ensi vuonna. Niin ikään Renault on arvoitus eikä poissuljettua ole sekään, etteikö jokin nousevista talleista pääsisi mukaan kärkeen.

Mielenkiintoinen pohdinnan kohde on myös renkaat. Hyötyykö Ferrari niistä ensi vuonna vai ei. Voi olla, että se on entistä nopeampi suhteessa muihin, mutta tilanne voi olla myös päinvastainen.

Kimin kannalta on tärkeää, että autolla ehdittäisiin kärkeen heti ensi kaudesta alkaen. En näet usko, että Kimi jaksaa takoa Ferrarilla motivoituneena vuosikausia ilman mestaruutta, koska minusta motivaation puute näkyy jo nyt.

Minun mielestä taas on uskomatonta, ettei sen enempää Häkkinen - jonka pitäisi tajuta asian merkitys - kuin suurin osa täältä foorumiltakaan tajua seurailla sitä minne ns. kuumat suunnittelijat menevät. Ei se Häkkinenkään vuonna 98 yks-kaks tullut sen nopeammaksi kuljettajaksi, vaan syynä oli sen hetken suunnittelijastarban Neweyn käden jälki autoon. Nyt sama starba on Tombazis, jonka koskettamat autot menevät - ainakin vielä - voitosta voittoon joka vuosi. Joten ilman muuta Ferrari on järkevä valinta.

ja Kimin pitäis lyödä vaan Häkkisen mielestä päätä seinään Larenilla, vaikka suurin osa huippunimistä on tallin jättänyt. Ei hyvää päivää.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
öö ruz sanoi:
Niin, en usko että Kimin pinna olisi kestänyt enää samanlaista kautta Mäkillä.

No emmä tiiä... Vuonna 04 Kimi vielä jaksoi raivota, kun auto oli sekä paska että hajoili. Söihän se varmaan miestä, kun 03 oli jo melkein mestaruus taskussa, ja varmaan ajatus oli, että suunta on ylöspäin. Tänä vuonna ei tosiaan ole enää paljoa jaksanut kiinnostaa.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Observer sanoi:
Näin minäkin sen näkisin. Häkä on Mersun mies loppuun asti ja nuo kommentit Kimin urasta on syytä suodattaa sen filtterin läpi.

Mun mielestä tollanen lojaalisuus, jota Häkkinen nyt edustaa on jo idiotismin puolella. Jotenkin samalla aikaa sekä hellyttävää että raivostuttavaa, kun Häkkinen ei pysty näkemään asioita lainkaan objektiivisesti.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Observer sanoi:
Päinvastainen?!!! Tuskimpa. Onhan se tällä kaudella nähty että vaikka ajavat samoilla renkailla niin ei Williams eikä Toyota ole sen lähempänä Ferraria kuin Misukoilla kurvaillessaan. Bridgestone varmasti kuuntelee kehitystyössään pelkästään nykyisiä tiimejä (ja eniten Ferraria) ensi kautta varten. Nykyiset Misukka-tallit saavat sitten koittaa sopeutua näihin renkaisiin parhaansa mukaan. Eikä tilanne ole muuttunut vuosituhannen vaihteesta kun Bridgellä oli edellisen kerran rengasmonopoli vaan Ferrari on edelleen se tiimi jonka mestaruus tuo eniten julkisuutta ja nyt kahden kuivan kauden jälkeen uusilla kuskeilla siinä ei ole edes sitä "joko taas"-aspektia mukana.


Niinno, mites kävi vuonna 98 kun Macci vaihtoi viimeksi brisukoihin...

Että todellakin siitä vaihdosta voi olla yhtä lailla hyötyä kuin haittaakin. Miten nuo Williamsit ja muut nyt tähän liittyy? Logiikkaa peliin. Edelleen ne Williamsit ja muut varmasti voivat ensi kaudellakin olla Ferrarin perässä, mutta sillä nyt ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Calvin sanoi:
Miten se näkyy?

Minun mielestäni on aika huvittavaa, kun erilaisilla internetfoorumeilla puhutaan siitä, kuinka joku kuski on niin ja niin motivoitunut, hyvää tai huonoa pataa insinöörien kanssa, käy vähän vitsailemassa tehtaalla siivojien kanssa jne. Aika harvoin missään muualla kuin näissä piireissä näkee ihmisten kertoilevan faktoina asioita joista eivät yhtään mitään oikeasti tiedä. Astrologit ovat vähän samanlaista porukkaa. :rolleyes:
Asiaa!
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
VJR sanoi:
No mut olihan yks selostajaheppu sitä mieltä, että Mikan ois pitäny mennä Williamsille kaudeksi 1998.

Tähän asiaan kannattaa palata vuoden (tai oikeastaan parin) päästä. Enivei, mahtais Kimiä vituttaa, jos Alonso veis ens vuonna mestaruuden McLarenilla
Just. Kyllä on ollut puusilmäinen selostajaheppu. Sehän nyt oli jo nähtävissä -97 puolen välin jälkeen, kun Newey pääsi säätelemään sen kauden Larenia, että nopeutta alkoi yllättäen löytyä ja huolella. Selvää jo tuossa vaiheessa oli, että NYT ei kannata Macilta lähteä. Miten ihmiset voi olla tuollaisia PUUSILMIÄ/KORVIA/PÄITÄ!!??
 

Miss Piggy

Schufosa
Liittynyt
14.9.2006
Viestit
1827
Warwick sanoi:
On se kumma kun sitä pitää kaivamalla kaivaa ja toivomalla toivoa Kimille epäonnistumista.
En jaksa uskoa että Ferrari olisi pestannut suurella rahalla kuljettajan joka "tuhoaa" tallin. :rolleyes:
Ja minusta on aika epäkiitollista verrata kuljettajien persoonia toisiinsa, koska on ilmiselvää että ne eroavat toisistaan - mitä vittua ihmiset oikein odottavat? Kimille on koittamassa siinä mielessä ikävää aikaa että nyt hänen jokaista liikettään verrataan Schumiin, ja jälkiviisaat pääsevät hykertelemään että Schumi olisi taatusti ollut parempi jne... Reilu peli perseestä.
En mä ainakaan TOIVO Kimille huonoa onnea. Miksi mä toivoisin, kun aion Ferraria kannattaa vastaisuudessakin. Mutta faktahan se on, että vanhempi, kokeneempi kuljettaja erilaisen persoonansa kanssa vielä ON eri asia. Mutta eipä tästä tän enempää. Hyvää kautta Ferrarille toivotaan!:thumbup:

Ja mitä tulee tähän "asiantuntemukseen" täällä (tai muualla) niin kai sen nyt huomaa, että esim. Schumi ja kimi on persoonina ihan eri planeetoilta. Näkeehän sen käytöksestä haatatteluissa, lehdistötilaisuuksissa ym. Ja kyllä kai ne Ykkösissä toimivat tyypit, jotka näitä heppuja työkseen seuraavat tietävät sentään jotain faktojakin. Eli ei kai ne lehti- ym. jutut sentään ihan kenenkään subjektiiviseen mielipiteeseen perustu. Ainakaan aina.;)

Mutta se sitten kumpi persoona on "parempi" tms. on jokaisen itse arvioitavissa. Kaikki tuon lajin parissa on itsekeskeisiä omalla tavallaan ja raivosuttavia persoonia. Mukavat ei kilpaile, tai ainakaan voita ammatikseen.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
formulastara sanoi:
Observer sanoi:
Päinvastainen?!!! Tuskimpa. Onhan se tällä kaudella nähty että vaikka ajavat samoilla renkailla niin ei Williams eikä Toyota ole sen lähempänä Ferraria kuin Misukoilla kurvaillessaan. Bridgestone varmasti kuuntelee kehitystyössään pelkästään nykyisiä tiimejä (ja eniten Ferraria) ensi kautta varten. Nykyiset Misukka-tallit saavat sitten koittaa sopeutua näihin renkaisiin parhaansa mukaan. Eikä tilanne ole muuttunut vuosituhannen vaihteesta kun Bridgellä oli edellisen kerran rengasmonopoli vaan Ferrari on edelleen se tiimi jonka mestaruus tuo eniten julkisuutta ja nyt kahden kuivan kauden jälkeen uusilla kuskeilla siinä ei ole edes sitä "joko taas"-aspektia mukana.


Niinno, mites kävi vuonna 98 kun Macci vaihtoi viimeksi brisukoihin...

Että todellakin siitä vaihdosta voi olla yhtä lailla hyötyä kuin haittaakin. Miten nuo Williamsit ja muut nyt tähän liittyy? Logiikkaa peliin. Edelleen ne Williamsit ja muut varmasti voivat ensi kaudellakin olla Ferrarin perässä, mutta sillä nyt ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa.
Miksi sinä McLarenin tähän vedät? Tilannehan oli totaalisen erilainen koska Ferrari jatkoi Goodyearilla ja McLaren vaihtoi Bridgestoneihin. Ensi kaudella kaikilla on Ferr..Bridgestonen renkaat. McLarenin tilanne oli myös sen puolesta suosiollinen että saivat (vielä) huipulla olleen Neweyn vääntämään hienon auton samaan aikaan kun Mersu/Ilmor onnistui tekemään erittäin hyvän berylliumilla ryyditetyn moottorin ja Häkkinen ajoi uransa parhaita kausia. Kaikki palaset loksahtivat kohdalleen. Hyötyä ensi kaudella renkaidenvaihdosta voi olla vain siinä tapauksessa että Bridgestone toimittaisi silloin paremmat renkaat kuin Michelin EHKÄ olisi toimittanut tai että uskoo että Bridgestonen renkaat ovat tällä hetkellä paremmat kuin Michelinit ja että Ferrarin tämänhetkinen suorituskyky olisi huonompi Michelineillä ja että ensi kaudella autojen keskinäinen suoritustaso säilyy samana mutta muut tiimit hyötyvät kun ei tartte enää ajaa huonommilla renkailla kuin Ferrari. Logiikkaa? Uhhuh katsopas missä Toyota ja Williams on suhteessa Ferrariin tänä vuonna verrattuna viime kauteen kun ajavat samoilla renkailla. Olin kyllä tuossa aikaisemmassa viestissä turhankin kohtelias Corollaa ja Frankkia kohtaan sillä niiden suorituskyky vs. Ferrari on romahtanut täydellisesti tällä kaudella kun ei ole enää parempia renkaita ryydittämässä vauhtia ja silti myös viime kaudella molemmat ottivat kuokkaan Ferrarilta. Pisteet 2005: Ferrari 100, Toyota 88, Williams 66. Pisteet 2006 ennen Brasiliaa: Ferrari 186, Toyota 35, Williams 11.
 
Ylös