Kimi & Ferrari -toikki

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Observer sanoi:
formulastara sanoi:
Miksi sinä McLarenin tähän vedät? Tilannehan oli totaalisen erilainen koska Ferrari jatkoi Goodyearilla ja McLaren vaihtoi Bridgestoneihin. Ensi kaudella kaikilla on Ferr..Bridgestonen renkaat. McLarenin tilanne oli myös sen puolesta suosiollinen että saivat (vielä) huipulla olleen Neweyn vääntämään hienon auton samaan aikaan kun Mersu/Ilmor onnistui tekemään erittäin hyvän berylliumilla ryyditetyn moottorin ja Häkkinen ajoi uransa parhaita kausia. Kaikki palaset loksahtivat kohdalleen. Hyötyä ensi kaudella renkaidenvaihdosta voi olla vain siinä tapauksessa että Bridgestone toimittaisi silloin paremmat renkaat kuin Michelin EHKÄ olisi toimittanut tai että uskoo että Bridgestonen renkaat ovat tällä hetkellä paremmat kuin Michelinit ja että Ferrarin tämänhetkinen suorituskyky olisi huonompi Michelineillä ja että ensi kaudella autojen keskinäinen suoritustaso säilyy samana mutta muut tiimit hyötyvät kun ei tartte enää ajaa huonommilla renkailla kuin Ferrari. Logiikkaa? Uhhuh katsopas missä Toyota ja Williams on suhteessa Ferrariin tänä vuonna verrattuna viime kauteen kun ajavat samoilla renkailla. Olin kyllä tuossa aikaisemmassa viestissä turhankin kohtelias Corollaa ja Frankkia kohtaan sillä niiden suorituskyky vs. Ferrari on romahtanut täydellisesti tällä kaudella kun ei ole enää parempia renkaita ryydittämässä vauhtia ja silti myös viime kaudella molemmat ottivat kuokkaan Ferrarilta. Pisteet 2005: Ferrari 100, Toyota 88, Williams 66. Pisteet 2006 ennen Brasiliaa: Ferrari 186, Toyota 35, Williams 11.
Eli edelleen renkaiden vaihdosta voi aivan yhtä hyvin olla muille talleille hyötyä kuin haittaakin. otin nyt Mclarenin 98 vaan esille sen takia, että he vaihtoivat tuolloin bridgestoneen, eikä se nyt ainakaan tuntunut vauhtia hidastavan. Minusta vaan jotenkin tuntuu, että tuota on toitotettu ihan liikaa tuota "kun heillä on etulyöntiasema kun on niin paljon kokemusta renkaista". Ensi kaudeksi tulee ihan totaalisesti erilaiset renkaat kaikille talleille. Ei vain misukkatalleille. Ja on mahdoton tietää, ketä se hyödyttää. Sitäkään ei mitenkään voi tietää, miten esim tän kauden Mäcci kulkis tän kauden Bridgestoneilla. Se, että Toyota tippuu koko ajan kauemmas kärjestä tuskin on renkaiden vika. Voisivat joskus yrittää muuttaa auton aerodynamiikkaa ihan perustavalla tavalla. Ja Williams Coswortheineen ja budjetteineen. Siinäpä vakuuttava esimerkki. Sitäpaitsi olivat eka kisassa kisavauhdissa Ferrarin tasolla. Mutta kun ei ole sitä kehitystyötä niin kuin muilla...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Bridgestonen mukaan ensi kaudella käytettävät renkaat ovat vanhempaa, jo käytössä ollutta tyyppiä pienin muutoksin. Täten Ferrarilla voisi kuvitella olevan edun.
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Bridgestone tarjoaa varmaan niin vanhanmalliset renkaat, ettei Ferrari enää muista miten niitä käytetään.


Louise Goodman (ITV): "...how'd you think Fernando's going to fit into the team?"
Kimi Räikkönen: "I think so it's fine, they have good easy people to work with, so I don't see any problem, I think so *heh* they have had much more harder time with me than anyone else, so..."
Louise: "What do you mean?"
Kimi: "Aah... you can ask from them!"
Louise: "Why, you're not very easy to work with?"
Kimi: "No it's fine but there's always um... I'm bit lazy sometimes, so..."
Louise: "So Ferrari are in for a bit of a shock next year?"
Kimi: "I don't know, let's see what happens..."
 

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
Eli täällä jo tunnutaan tietävän, että Kimi on liian laiska Ferrarille ja muutenkin koko vaihto on tuhoon tuomittu. Väittäisin muuta.

En usko hetkeäkään, että Kimi olisi jotenkin motivaatiotasoltaan heikompi kun tämän kauden Schumi. Päinvastoin, Michaelilla on niitä seitsemän mitä Kimillä ei ole yhtään. Äijien toimintatavoissa on varmasti eroja mutta kyllä on syytäkin, Schumi jäänee lajin historiaan kaikkien aikojen häikäilettömimpänä kuskina, Kimi toivottavasti nopeimpana ja kilpailutilanteessa peräänantamattomimpana.

Nämä tallin motivoinnit ja muut ovat loppuviimeksi tallin johtohenkilöiden duunia. En oikein jaksa uskoa, että Schumi muiden hommiensa ohella on johtanut koko Ferrari -talliakin. Lisäksi uskon, että Kimi pystyy voittamaan MM:n Ferrarille ihan omalla tyylillään. Tallissa on ajanut menestyksekkäästi myös tällaisia tapauksia kuin Niki Lauda, joka ei varmasti motivoinut tallia mitenkään. Jotenkin en usko Ferrarin kilpailukyvyn perustuvan siihen, että Schumi on niin kiva insseille..


Tämä Mäciltä vaihdon krapula pitäisi jo pikkuhiljaa saada päätökseen tällä Forumilla. Vertailut Häkkisen aikoihin ovat turhia, nyt on eri meininki. Jos talli olisi jotenkin paranemaan päin, olisihan Räikkönen sinne jäänyt kun kerran oli mahdollisuus. Väitän että hän tietää Mäcin potentiaalisen kilpailukyvyn ehkä kaikista parhaiten, kun on joutunut sen kanssa melko pitkään elämään.
 
Viimeksi muokattu:

Mera

Tutkija
Liittynyt
15.10.2003
Viestit
589
Sijainti
Finland
Rapu-70 sanoi:
Jotenkin en usko Ferrarin kilpailukyvyn perustuvan siihen, että Schumi on niin kiva insseille..
No ei se kivana olo auton kehitystä eteenpäin vie, mutta... Talli on yhtäkuin osiensa summa eikä tuollainen motivointi asioita pahenna.

Off topicina voisi mainita, että toisinkin voi olla. Tämä on IS-Veikkaajan F1-liitteestä 2004:

Ranskan Magny-Coursin osakilpailu viime kesänä. Williamsin Ralf Schumacherilla ja Juan Pablo Montoyalla on kaksoisjohto. Talli päättää ottaa kisaa johtavan Schumacherin varikolle. Montoya käsittää tallin päätöksen niin että se suosii Schumacheria ja saa infernaalisen raivokohtuksen.

Seuraavat kymmenen minuuttia talli saa kuunnella radiosta Montoyan primitiivireaktiota. Kolumbialaisen käyttämä kieli ei ole julkaisukelpoista.
...

Montoya ei selviä suullisella varoituksella. Hän saa Williamsilta kirjeen, jossa todetaan, että Ranskan osakilpailun tapainen käytös ei ole soveliasta.
...

Montoya puolestaan olisi voinut niellä suullisen varoituksen, mutta kirje oli liikaa. Hän oli jo valmiiksi riitautunut Williamsin pääinsinöörin Sam Michaelin kanssa. Montoyalla oli varsinkin ensimmäisinä Williams-vuosina suuria ristiriitoja teknisen henkilökunnan kanssa.
Ferrarillakin tekniselle porukalle laitetaan joka vuosi kovat menestyspaineet. Jos Ferrarilla tallin ykköskuski olisi Montoyan tyylinen, niin menisiköhän kaikki ihan suunnitelmien mukaan? Kimihän sai pestin mm siksi, ettei valita eikä narise eikä syytä muita omista virheistään - joita nyt ei kauhean usein kyllä tulekaan.
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Renessanssinero sanoi:
Tämä siirto tuli nyt kalliiksi suomalaisille, kun Mersut on vaihdettava Ferrareihin. Oletettavasti Ferrarin myynti tulee nousemaan Suomessa tämän sopimuksen myötä. Ja Mersun myynti kenties laskemaan. :alppu:
Noh, miten sen nyt ottaa. Kyllähän pikkuferrareihin (Fiat) lähes jokaisella rahaa riittää :ahem:

Ja toki Alfassakin on monelle tavoitetta
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Mitä taasen tulee Kimin avauskauteen Ferrarilla, niin normaalin rytmin mukaan sen täytyisi olla varsin menestyksekäs:

2001: :ahem:

2002: :nope:

2003: :thumbup: :ahem:

2004: :nope:

2005 :ahem: :thumbup:

2006: :thumbdown

2007: :doubtful: ????
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Warwick sanoi:
On se kumma kun sitä pitää kaivamalla kaivaa ja toivomalla toivoa Kimille epäonnistumista.
Ainakin osalla on taustalla luultavasti pelko, että Kimi kyykyttääkin Massaa enemmän kuin Schumi ja voittaa lisäksi enemmän kisoja kuin Schumi tässä viime aikoina. Haetaan ikäänkuin jo valmiiksi seikkoja, joilla tuetaan näkemystä ettei Kimi pysty täyttämään Schumin saappaita. Koska nopeutensa Kimi on jo todistanut, pyritään etsimään vikoja muualta, lähinnä tiimityöskentelystä, testaamistaidosta, tms. Se on kova paikka monelle jos Kimi onkin niin kova että tulosta tulee samalla tavalla kuin Schumin kanssa, tai jopa enemmän.

Schumifanit ovat ehkä hieman samanlaisessa asemassa kuin Häkäfanit: Häkä toi voittoja ja mestaruudet McLarenille, mutta Kimin korvattua Häkän Mäkillä on vähitellen, tilastoista huolimatta, käynyt melko selväksi että Kimi on Häkää selvästi kovempi kuski. Tämä näkyy hyvin pitkälti ei ainoastaan erilaisten "asiantuntijoiden" kommenteissa ympäri maailman (ei siis vain suomalaisessa mediassa), mutta myös tallipäälliköiden arvostuksessa. Ei Häkä ollut koskaan yhtä haluttu kuski kuin Kimi oli nyt kun Kimin Mäkkisoppari loppui. Kimistä taisteli kolme parasta tallia, palkkatarjousten ollessa sellaisia että ainoastaan Schumille on moisia tarjottu. Nyt Kimi korvaa Schumin Ferrarilla, ja voi hyvinkin olla ettei hän pysty takomaan samanlaisia tilastoja kuin Schumi (vrt. Häkä Mäkillä), mutta saattaa silti käydä riittävän selväksi että taidollisesti on silti kovempi kuski. Tilastot kun riippuvat autosta ja tallista niin paljon.

Saavat olla sekä Häkä- että Schumifanit (ehkä) iloisia ettei koskaan nähty suomalaisia tallikaveruksia Mäkillä, eikä myöskään Schumia "opettamassa" Kimiä Ferrarilla.

Siis en nyt tarkoita että Kimi välttämättä näin hyvä on, mutta tämä pelko tuntuu olevan joillakin perseessä, siksi mustamaalaus.

Mikäli Kimi on todella menestyksekäs Ferrarilla, tulee olemaan mielenkiintoista seurata toisaalta todellisten tifosojen, ja toisaalta schufosien reaktioita.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4218
Mikäköhän perusoletus täällä foorumilla tuntuu olevan, että Kimi on Michaelia kovempi kuski. Varmaan sisäpiirin tietoa... :doubtful:
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Tämä on omituinen foorumi, koska kaikki pohdinta käännetään esimerkiksi Kimi-vastaisuudeksi.
 

Miss Piggy

Schufosa
Liittynyt
14.9.2006
Viestit
1827
Calvin sanoi:
Mikäli Kimi on todella menestyksekäs Ferrarilla, tulee olemaan mielenkiintoista seurata toisaalta todellisten tifosojen, ja toisaalta schufosien reaktioita.
Tämä schufoso on ainaki happy Kimin puolesta.:thumbup: Miksi en olis? Schumi on sunnuntain jälkeen kisansa ajanut ja mulle Schumi tulee henkilökohtasesti olemaan Se Suurin aina. Sehän on siis ihan subjektiivinen mielipide, ei tilastojenkaan valossa muodostettu. Sitten Schumin aika on ohi ja toivotaan menestystä muille, itse ainakin toivon Ferrari-kuskeille. Miksi en Kimille menestystä toivoisi, kun eihän se enää Schumia vastaan kilpaile? Omaa suosikkiansa sitä aina tietty kannattaa ja toivoo sille menestystä, mutta ensi sunnuntain jälkeen mun ajatusmailmassani on enää vaan Ferrarin menestys oleellinen juttu ykkösissä.

Eikä kukaan kuski ketään korvaa. Kaikki me ihmiset ollaan erilaisia, joten ketään ei voi ajatella korvaavansa. Kimi menee Ferrarille ajamaan omaa suoritusta, ei korvaamaan Schumia. Näin mä ainakin ajattelisin. :ahem:
 

Warwick

Well-known member
Liittynyt
27.9.2005
Viestit
294
"Jos kenelle tahansa formulakuljettajalle, Mika mukaan lukien, tarjottaisiin pestiä Ferrarilla, niin eiköhän sinne joka jätkä lähtisi nopeammin kuin ohjus."

Kimi Räikkösen vastaus Mika Häkkisen kommenttiin siitä, että Räikkösen olisi kannattanut Ferrari-siirron sijaan jatkaa McLarenilla. :p
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
- Tähän loppui Michaelin aikakausi ja ensi vuonna meillä on hänen tilallaan uusi kuljettaja. Uskon Kimin auttavan meitä sekä iskukyvyssä että kasvussa kilpatiiminä.

Todt ei ole alkuunkaan huolissaan Räikkösen kera seuraavissa vuosia jatkuneissa törkyjutuissa.

- Me Ferrarilla olemme aina suojelleet omiamme ulkopuoliselta pahalta ja negatiiviselta julkisuudelta. Minusta Kimi on hyvin miellyttävä nuori mies, enkä usko yhteistyöstä hänen kanssaan koituvan minkäänlaisia ongelmia, Todt julisti sunnuntai-iltana italialaislehdistölle.


http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:35:0:0:0;4:36:0:0:0;4:34:528:1:2006-10-23,104:34:414026,1:0:0:0:0:0:
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Oletko nyt entistä motivoituneempi voittamaan viiden mestaruudettoman McLaren-kauden jälkeen?

- En enempää motivoinut kuin ennenkään, mutta tietenkin sitä nyt haluaa voittaa sen mestaruuden. Mikään ei ole muuttunut. Mennään nyt Ferrarille ja katsotaan, mitä tapahtuu, Räikkönen tuumaili Turun Sanomille.

- Kaikki muuttuu niin paljon. On eri talli, erilaiset työtavat, mutta toivottavasti tulee hyvä kausi. Odotan sitä kovasti. Ensi vuonna näkee, missä mennään.

- Ferrari oli nyt loppukaudesta koko ajan nopea, varsinkin kahdessa viimeisessä kisassa. Heillä oli hyvä kausi, mutta mistä sitä koskaan tietää, miten seuraava sujuu.

McLaren jäi kokonaan voitotta ensimmäisen kerran Räikkösen aikana ja ensimmäisen kerran sitten kauden 1996.

- Tämä oli vaikea kausi meille. Halusimme parempaa, mutta tämä oli, mitä saimme. Voimme syyttää vain itseämme, Räikkönen tukisti.

- Tietenkin tämä on pettymys, niin se on meille kaikille. Ei se siitä mihinkään ole muuttunut tämän päivän aikana. Olisi voinut olla paljon parempi kausi, mutta toki olisi voinut olla huonompikin. En minä sitä enää murehdi.


http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:35:0:0:0;4:36:0:0:0;4:34:528:1:2006-10-23,104:34:414023,1:0:0:0:0:0:
 

kristian.s

Well-known member
Liittynyt
10.12.2000
Viestit
1548
Sijainti
Helsinki
En nyt olisi niinkään huolissani Kimin yhteistyökyvyistä. Onhan se totta kai selvää, ettei samanlaista suhdetta tule syntymään kuin Schumacherin kanssa, mutta voi niitä mestaruuksia voittaa toisenlaisillakin lähestymistavoilla. Schumi on ainutlaatuinen tapaus, enkä nyt tietenkään tarkoita pelkästään raakaa nopeutta, vaan monia muitakin ominaisuuksia. On epäreilua vaatia Kimiltä samanlaisia ominaisuuksia koska yksinkertainen tosiasia on se, että jo henkilöinä nämä kaksi, Kimi ja Schumi, ovat tyystin erilaisia. Kimillä on omat tavat ja tottumukset ja hyvä niin. Ainakin McLarenin kanssa Kimi muodosti voittavan tiimin, joten en näe mitään syytä miksei näin voisi käydä myös Ferrarilla. Suhteessa tallikavereihinsa Kimi on ollut harvinaisen ylivoimainen McLaren-vuosiensa aikana, joten on täysin kohtuutonta esimerkiksi väittää, että ne mestaruudet olisivat jääneet kiinni Räikkösen yhteistyökyvyn puuttumisesta taikka jostain tuollaisesta.

Toinen asia mikä on tullut esille on se, että Kimi olisi muka valinnut huonon ajankohdan liittyä Ferrarille. Tätä en minä ainakaan allekirjoita. On totta, että tallissa tulee talven aikana tapahtumaan aika paljon muutoksia, mutta eivät ne välttämättä tilannetta heikennä. Uudet tuulet voivat joskus olla ihan tervetulleita. Sitä paitsi, kun katsotaan muiden huipputallien tilanteita, niin kyllä niissäkin tapahtuu jos jonkinmoisia muutoksia. Renaultilta lähtee ykköstykki, keltanokka tilalle. McLarenilla tapahtuu käsittääkseni muutoksia suunnittelupuolella ja kaiken lisäksi autoja ajaa todennäköisesti kaksi uutta kuljettajaa. Muutoksen tuulet puhaltavat formuloissa, joten mielestäni tämä on mitä parhain ajankohta Kimille siirtyä uuteen talliin. Ensi kaudella ei tarvitse antaa tasoitusta jo vuosia yhdessä työskenneelle kaksikolle (esim. Alonso-Renault), sillä pahin vastustajakin (todennäköisesti juuri Alonso?) on hänkin aivan uuden tilanteen edessä.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
kristian.s sanoi:
En nyt olisi niinkään huolissani Kimin yhteistyökyvyistä. Onhan se totta kai selvää, ettei samanlaista suhdetta tule syntymään kuin Schumacherin kanssa, mutta voi niitä mestaruuksia voittaa toisenlaisillakin lähestymistavoilla. Schumi on ainutlaatuinen tapaus, enkä nyt tietenkään tarkoita pelkästään raakaa nopeutta, vaan monia muitakin ominaisuuksia. On epäreilua vaatia Kimiltä samanlaisia ominaisuuksia koska yksinkertainen tosiasia on se, että jo henkilöinä nämä kaksi, Kimi ja Schumi, ovat tyystin erilaisia. Kimillä on omat tavat ja tottumukset ja hyvä niin. Ainakin McLarenin kanssa Kimi muodosti voittavan tiimin, joten en näe mitään syytä miksei näin voisi käydä myös Ferrarilla. Suhteessa tallikavereihinsa Kimi on ollut harvinaisen ylivoimainen McLaren-vuosiensa aikana, joten on täysin kohtuutonta esimerkiksi väittää, että ne mestaruudet olisivat jääneet kiinni Räikkösen yhteistyökyvyn puuttumisesta taikka jostain tuollaisesta.

Toinen asia mikä on tullut esille on se, että Kimi olisi muka valinnut huonon ajankohdan liittyä Ferrarille. Tätä en minä ainakaan allekirjoita. On totta, että tallissa tulee talven aikana tapahtumaan aika paljon muutoksia, mutta eivät ne välttämättä tilannetta heikennä. Uudet tuulet voivat joskus olla ihan tervetulleita. Sitä paitsi, kun katsotaan muiden huipputallien tilanteita, niin kyllä niissäkin tapahtuu jos jonkinmoisia muutoksia. Renaultilta lähtee ykköstykki, keltanokka tilalle. McLarenilla tapahtuu käsittääkseni muutoksia suunnittelupuolella ja kaiken lisäksi autoja ajaa todennäköisesti kaksi uutta kuljettajaa. Muutoksen tuulet puhaltavat formuloissa, joten mielestäni tämä on mitä parhain ajankohta Kimille siirtyä uuteen talliin. Ensi kaudella ei tarvitse antaa tasoitusta jo vuosia yhdessä työskenneelle kaksikolle (esim. Alonso-Renault), sillä pahin vastustajakin (todennäköisesti juuri Alonso?) on hänkin aivan uuden tilanteen edessä.
Kivahan se on spekuloida kaikenlaisella. Totuus kuitenkin on, että se talli on nopein missä on Tombazis. Onneksi hän on Ferrarilla :thumbup:
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Muutoksen tuulet puhaltaa tosiaankin. Voi hyvinkin olla että seuraavat 10v valtaosan kisoista voittaa Räikkönen & Alonso - pääpaino tietysti pohjoisen suunnalla. ;)
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Matxi sanoi:
Muutoksen tuulet puhaltaa tosiaankin. Voi hyvinkin olla että seuraavat 10v valtaosan kisoista voittaa Räikkönen & Alonso - pääpaino tietysti pohjoisen suunnalla. ;)
Juu, ja Heikki napsii Massan kanssa myös joitakin voittoja. Ei tosin yhtä paljon kun Kimi tai Alonso mutta kuitenkin.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
IceManFani sanoi:
Juu, ja Heikki napsii Massan kanssa myös joitakin voittoja. Ei tosin yhtä paljon kun Kimi tai Alonso mutta kuitenkin.
Valtaosa ei ole sama kuin kaikki. Eli Massa ja Kovalainen keräilee rippeet. :D
 
Ylös