Kimi & Ferrari -toikki

Janne A.

Well-known member
Liittynyt
13.2.2006
Viestit
541
Sijainti
Mäntsälä
Observer sanoi:
Kimi on kuulemma käynyt jo Maranellossa penkin sovituksessa.
Aika varmuudella voi sanoa että sekä Kimi että Fernando ovat käyneet jo ensi kauden penkkiä sovittelemassa. Alonsolla tosi helppoa koska sen himasta paragoniin joku kiven heitto...
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Janne A. sanoi:
Aika varmuudella voi sanoa että sekä Kimi että Fernando ovat käyneet jo ensi kauden penkkiä sovittelemassa. Alonsolla tosi helppoa koska sen himasta paragoniin joku kiven heitto...
Eikä ole varmaan välttämätöntä tehtaalle raahautua, istuu muottiin vaikka sopimusta allekirjoittaessa.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Mun mielestä Häkkisen näkökanta edustaa hieman vanhanaikaista mielipidettä. Silloin kun Mika pääsi ykkösiin, oli todella niin että vain Williamsilla ja McLarenilla pystyi taistelemaan mestaruudesta. Sitten tuli Schumi ja Benettonin tiimi ja näytti että ei se homma mitenkään mahdotonta muille ole.

Nyt Williams on käytännössä menneen talven lumia ja McLareninkin viimeisestä mestaruudesta alkaa olla uuosia, itseasiassa seitsemän. Eikä ole ollut kuskista kiinni. 2005 antoi McLarenille sen, että talli voi pitää itseään huipputallina, mutta jos siitäkin kaudesta olisi tullut yhden voiton vuosi, niin perustelut McLarenin pitämisestä huipputallina olisivat äärimmäisen ohuet. Häkän kohdalla Mclarenin tarjoama ympäristö taisi olla juuri oikea.

Kimin kohdalla näkisin asian hieman erillä tavalla. Mies ei ole missään vaiheessa ollut niin tiiviisti kiinni McLarenissa kuin Häkä. Häkän kohdalla mies ja talli nousivat yhdessä menestykseen toisiaan tukien. Kimin ja McLarenin kohdalla on niin, että molemmat tietävät päivänselvänä tosiasiana että Kimin pärjääminen ei ole muusta kuin kalustosta kiiinni. Olihan se Häkälläki sama homma, mutta jotenkin kun katsoo Mikaa vuosina 93-97 ja Kimiä 02-06, niin jotenkin tuo Kimistä vain tulee aika paljon itsevarmempi kuva.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
WebSlave sanoi:
Muistetaan nyt kuitenkin minkä merkkisellä autolla kaikki Räikkösen (ja miksei Häkkisenkin) voitot ovat toistaiseksi tulleet.
Muistetaan nyt kuitenkin että McLarenilla (mukana ei kautta 1993) :

Mika 2,5 voittoa/vuosi
Kimi 2 voittoa/vuosi

Ei kovinkaan kummoinen saavutus. Voitottomia vuosia kuitenkin 1994, 1995, 1996, 2002 ja todennäköisesti myös 2006. Eli melkein joka toinen vuosi keskimäärin McLaren on tarjonnut auton jolla on voitettu edes yksi kisa vuodessa. Realistisesti MM:llä on ajettu vuosina 1998, 1999, 2000, 2003 ja 2005. Tosin vähän niin ja näin kuinka realistiset mahdollisuudet 2005 oli mestaruuteen.

Alonsolla Renaultilla 3,75 voittoa per kausi. Voitottomia kausia 1/4. MM-auto 2/4.
 
Viimeksi muokattu:

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
pmv sanoi:
Mun mielestä Häkkisen näkökanta edustaa hieman vanhanaikaista mielipidettä.
Minusta kysymys ei ole (perustellusta) mielipiteestä vaan silkasta arvauksesta. Ferrari saattaa jatkaa vahvana ensi vuonnakin, mutta siitä ei ole kuitenkaan takeita. McLaren taas on ollut viime vuodet varjossa, mutta se ei tarkoita, etteikö se voisi nousta ensi vuonna. Niin ikään Renault on arvoitus eikä poissuljettua ole sekään, etteikö jokin nousevista talleista pääsisi mukaan kärkeen.

Mielenkiintoinen pohdinnan kohde on myös renkaat. Hyötyykö Ferrari niistä ensi vuonna vai ei. Voi olla, että se on entistä nopeampi suhteessa muihin, mutta tilanne voi olla myös päinvastainen.

Kimin kannalta on tärkeää, että autolla ehdittäisiin kärkeen heti ensi kaudesta alkaen. En näet usko, että Kimi jaksaa takoa Ferrarilla motivoituneena vuosikausia ilman mestaruutta, koska minusta motivaation puute näkyy jo nyt.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Häkkinen oli liiankin uskollinen Mäkille. Ei Kimin tarvii lyödä päätä seinään ja odottaa että kyllä se muuttuu. Voihan se muuttua Mäkilläkin jo vaikka ensi vuonna ,mutta kyllähän tuo Kimin siirto on kaikkea muuta kuin virhe.
Häkähän puhui tästä jo kesällä joten ei mittään uutta ja mullistavaa.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Hurmurisija sanoi:
Kimin kannalta on tärkeää, että autolla ehdittäisiin kärkeen heti ensi kaudesta alkaen. En näet usko, että Kimi jaksaa takoa Ferrarilla motivoituneena vuosikausia ilman mestaruutta, koska minusta motivaation puute näkyy jo nyt.
Kyllähän se motivaatiota syö kun joko auto on hidas tai sitten nopea mutta hajoaa melkein joka kerta. Sitähän se Häkkinenkin sano että kun sen kans oli aina ongelmia (siis auto & luotettavuus) jossain haastattelussa tänä vuonna.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Niin, en usko että Kimin pinna olisi kestänyt enää samanlaista kautta Mäkillä.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
öö ruz sanoi:
Voihan se muuttua Mäkilläkin jo vaikka ensi vuonna ,mutta kyllähän tuo Kimin siirto on kaikkea muuta kuin virhe.
Se selviää vasta muutamien vuosien kuluessa. Ei sitä etukäteen voi tietää.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
öö ruz sanoi:
Häkkinen oli liiankin uskollinen Mäkille.
Näin minäkin sen näkisin. Häkä on Mersun mies loppuun asti ja nuo kommentit Kimin urasta on syytä suodattaa sen filtterin läpi.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Hurmurisija sanoi:
Mielenkiintoinen pohdinnan kohde on myös renkaat. Hyötyykö Ferrari niistä ensi vuonna vai ei. Voi olla, että se on entistä nopeampi suhteessa muihin, mutta tilanne voi olla myös päinvastainen.
Päinvastainen?!!! Tuskimpa. Onhan se tällä kaudella nähty että vaikka ajavat samoilla renkailla niin ei Williams eikä Toyota ole sen lähempänä Ferraria kuin Misukoilla kurvaillessaan. Bridgestone varmasti kuuntelee kehitystyössään pelkästään nykyisiä tiimejä (ja eniten Ferraria) ensi kautta varten. Nykyiset Misukka-tallit saavat sitten koittaa sopeutua näihin renkaisiin parhaansa mukaan. Eikä tilanne ole muuttunut vuosituhannen vaihteesta kun Bridgellä oli edellisen kerran rengasmonopoli vaan Ferrari on edelleen se tiimi jonka mestaruus tuo eniten julkisuutta ja nyt kahden kuivan kauden jälkeen uusilla kuskeilla siinä ei ole edes sitä "joko taas"-aspektia mukana.

Kimin kannalta on tärkeää, että autolla ehdittäisiin kärkeen heti ensi kaudesta alkaen. En näet usko, että Kimi jaksaa takoa Ferrarilla motivoituneena vuosikausia ilman mestaruutta, koska minusta motivaation puute näkyy jo nyt.
Kuinkahan paskoja ne Kimin tallikaverit sitten oikein ovatkaan kun Kimi motivoimattomanakin on ryöpyttänyt sekä Montoyaa että Rosaa aika huolella. :eek!:
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Observer sanoi:
Päinvastainen?!!! Tuskimpa.
En minä tuollaista väitä, kunhan pohdin. Joka tapauksessa olen kuullut useampaan kertaan asiantuntijoiden sanovan, että juuri renkailla voidaan tehdä huikeita hyppäyksiä nopeudessa. Mistäs sen tietää, muuttuuko auto nopeammaksi uusilla renkailla?

Minulla ei myöskään ole aavistustakaan, miten paljon aikaisempi tieto renkaista auttaa nopeuteen. Kuinka todellinen Ferrarin rengasetu lopulta on ja kuinka kauan se kestää?

Kuinkahan paskoja ne Kimin tallikaverit sitten oikein ovatkaan kun Kimi motivoimattomanakin on ryöpyttänyt sekä Montoyaa että Rosaa aika huolella. :eek!:
Kimi onkin poikkeuksellisen lahjakas ja nopea kuski. Siltikin motivaation puute vaikuttaa sekä nopeuteen että tallin muuhun työskentelyyn.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Hurmurisija sanoi:
En näet usko, että Kimi jaksaa takoa Ferrarilla motivoituneena vuosikausia ilman mestaruutta, koska minusta motivaation puute näkyy jo nyt.
Miten se näkyy?

Minun mielestäni on aika huvittavaa, kun erilaisilla internetfoorumeilla puhutaan siitä, kuinka joku kuski on niin ja niin motivoitunut, hyvää tai huonoa pataa insinöörien kanssa, käy vähän vitsailemassa tehtaalla siivojien kanssa jne. Aika harvoin missään muualla kuin näissä piireissä näkee ihmisten kertoilevan faktoina asioita joista eivät yhtään mitään oikeasti tiedä. Astrologit ovat vähän samanlaista porukkaa. :rolleyes:
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Hurmurisija sanoi:
Innostuneisuuden puutteena. Aivan kuin Kimi tekisi vain työtä.
Kuten sanottua.. kyllähän se motivaation syö kun joka vuosi, vaikka ite teet hommasi kuinka hyvin niin aina tiimissä on joku joka pistää öljypumppua väärinpäin, jättää mutterin kiristämättä tms...

Tuskinpa Kimin motivaatiossa on ongelmia "suuremmassa mittakaavassa" - mestaruutta ei ole vielä saavutettu. Voi vain olla että tällä hetkellä ei suuremmin kiinnosta - kautta kun on yksi kisa jäljellä ja sen jälkeen pääsee viimeisen 10 vuoden aikana maailman ehdottomasti parhaaseen tiimiin.. ykköskuskiksi.

Uskoisin, että ensi vuonna kauden avauksessa tulemme näkemään motivoituneemman Kimin kuin koskaan ennen.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Hurmurisija sanoi:
Innostuneisuuden puutteena. Aivan kuin Kimi tekisi vain työtä.
Voipi olla. Haastatteluista voi saada tuon kuvan. Mutta tarkoitinkin että miten se näkyy radalla? Siinä minä en ole huomannut mitään muutosta, aina 100% on Kimi mielestäni antanut, enkä siten usko sen vaikuttavan mekaanikkoihin/insinörtteihinkään. Tuskinpa Kimi on talliaan ennenkään muuten motivoinut kuin antamalla kaikkensa radalla.
 

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
Hurmurisija sanoi:
Kimi onkin poikkeuksellisen lahjakas ja nopea kuski. Siltikin motivaation puute vaikuttaa sekä nopeuteen että tallin muuhun työskentelyyn.
Kyllähän Kimi on lähes ainoa henkilö, joka Mclarenilla julkisuuteen antaa sellaisia kommentteja, että voittoa ollaan hakemassa ja mielestäni se näkyy myös radalla. Muutenhan Kimin suoritukset olisivat tasolla Pedro De La Rosa. Eli mielestäni Kimi lähtee edelleen voittamaan joka kisaa vaikka kalusto on suolesta. En ole havainnut mitään motivaation puutetta. Mäcin pärjäämättömyys ei ole Kimin motivaatiosta kiinni, ongelmat ovat aika paljon syvemmällä.

Nyt vaan on niin, että tämän vuoden Mäcillä ei tuon parempia sijoituksia ajeta. Tämä motivaation puute- keskustelu tulisi torpata heti. Mielestäni viime kisan pari ekaa kierrosta osoitti, että ratissa on sellainen kaveri, jolta ei motivaatiota puutu. Se, että auto on ollut tällä kaudella melkoisen paska, ei johdu Kimin motivaatiosta vaan Mäcin johtamisesta, jolla konsistenstisti saadaan aikaiseksi vain tämän kauden kaltaisia tuloksia.
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
No mut olihan yks selostajaheppu sitä mieltä, että Mikan ois pitäny mennä Williamsille kaudeksi 1998.

Tähän asiaan kannattaa palata vuoden (tai oikeastaan parin) päästä. Enivei, mahtais Kimiä vituttaa, jos Alonso veis ens vuonna mestaruuden McLarenilla
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Calvin sanoi:
Voipi olla. Haastatteluista voi saada tuon kuvan. Mutta tarkoitinkin että miten se näkyy radalla? Siinä minä en ole huomannut mitään muutosta, aina 100% on Kimi mielestäni antanut, enkä siten usko sen vaikuttavan mekaanikkoihin/insinörtteihinkään. Tuskinpa Kimi on talliaan ennenkään muuten motivoinut kuin antamalla kaikkensa radalla.
Mekaanikoista ja insinörteistä... Benettonin mekaanikkona Schumin mestaruusvuosina toiminut Steve Matchett on sittemmin äitynyt kirjailijaksi ja on kirjoittanut kirjan sekä noista mestaruusvuosista että omasta ajastaan F1:ssä. Seuraava on Schumin ensimmäisen F1-voiton Belgiassa 1992 jälkeisistä tapahtumista:
On returning to the garage he (Schumacher) shook everyone by hand, thanking us all individually for our help, another genuine show of appreciation that would continue with each subsequent win. I have never felt such an integral part of a team than when working with Michael and sharing in the pleasure of one of our victories.
F1-mekaanikot painavat hommia pahimmillaan vuorokauden ympäri ja toista päivää valvoessa voisin kuvitella motivaation löytymisen sen viimeisen pultin tarkastamiseen olevan aika tiukassa. Siinä vaiheessa tuollainen voi oikeasti olla todella merkittäväkin asia. Ei silti, on Kiminkin tyylillä mestaruuksia voitettu ennenkin, eikä se häntä tule estämään, mutten silti sanoisi, etteikö tuo lainkaan vaikuttaisi.
 
Ylös