Kimi & Ferrari -toikki

kessel

Well-known member
Sijainti
Tampere
Jaguri sanoi:
Kimi on ollut Ferrarin mies jo viime vuoden kesästä saakka, ja Ferrari on myös jo maksanut siitä Kimille. Odotan jo mielenkiinnolla tätä mahdollista, mutta tosin vielä aika epärealistista tilannetta: Brasilian GP:n viimeiset mutkat, Kimi johtaa, Schumi toisena ja Schumi/Ferrari tarvitsee vain pisteen tai kaksi lisää MM-titteliin...
Luultavasti Ferrari kuitenkin maksoi Kimille aiesopimuksesta eikä siitä että hän auttaisi Ferraria mestaruusmittelössä tarpeen tullen...

abc

DNF
Tohon itse aiheeseen vois kommentoida, jotta ihan kivahan se on, että Kimi pääsee McLarenin savuista voittajatalliin. Mut ei Kimi sillä tavalla mitenkään erityisemmin ole tunteita herättäny ikinä, kuten Mika joskus aikaisemmin. Yhtä lailla Kovalaisen menestystä tulee toivottua ensi (ja sitä seuraavilla) kausilla kuin Kiminkin.

Sillä, että voittajatalli - johon Kimi siirtyy - on Ferrari, ei ole minulle paskankaan merkitystä. Ihan sama, josko ois menny Rellulle. Jos F1-Ferrarissa jotain legendaarista joskus oli, niin eiköhän tässä viimeisen 10 vuoden aikana tapahtuneella legendaarisuuden raiskaamisella ja rahastamisella ole menetty siitä viimeisetkin rippeet. Kukaan ei tainnu edes huomata kuinka Maranellon punainen vaihtui Marlboron punaiseen.

Tai no onhan sillä tallin nimellä tietysti sen verran väliä, jotta jos FIA:n touhut jatkuu samanlaisina, niin tuskinpa jaksan kovin korkealle Kimin mahdollisia mestaruuksia arvostaa.

Mikkoz84

Schufosi
VJR sanoi:
Tohon itse aiheeseen vois kommentoida, jotta ihan kivahan se on, että Kimi pääsee McLarenin savuista voittajatalliin. Mut ei Kimi sillä tavalla mitenkään erityisemmin ole tunteita herättäny ikinä, kuten Mika joskus aikaisemmin. Yhtä lailla Kovalaisen menestystä tulee toivottua ensi (ja sitä seuraavilla) kausilla kuin Kiminkin.

Sillä, että voittajatalli - johon Kimi siirtyy - on Ferrari, ei ole minulle paskankaan merkitystä. Ihan sama, josko ois menny Rellulle. Jos F1-Ferrarissa jotain legendaarista joskus oli, niin eiköhän tässä viimeisen 10 vuoden aikana tapahtuneella legendaarisuuden raiskaamisella ja rahastamisella ole menetty siitä viimeisetkin rippeet. Kukaan ei tainnu edes huomata kuinka Maranellon punainen vaihtui Marlboron punaiseen.

Tai no onhan sillä tallin nimellä tietysti sen verran väliä, jotta jos FIA:n touhut jatkuu samanlaisina, niin tuskinpa jaksan kovin korkealle Kimin mahdollisia mestaruuksia arvostaa.

Eiköhän kaikki jo tiedä mielipiteesi ferrarista, ei siitä tarvitse vähän väliä muistuttaa. Oma on häpeesi jos et tajua ferrarin legendaarisuutta.

abc

DNF
Mikkoz84 sanoi:
Eiköhän kaikki jo tiedä mielipiteesi ferrarista, ei siitä tarvitse vähän väliä muistuttaa. Oma on häpeesi jos et tajua ferrarin legendaarisuutta.
Ajattelin, että jos jollakulla ois unohtunu

Ferrari 4ever

Well-known member
Sijainti
Saarimaa
Ehkä muutamat henkilöt lopettavat Kimin kannustamisen miehen siirtyessä Ferrarille mutta voitte olla varmoja siitä, että Suomen lippuja tullaan näkemään katsomoissa tulevana vuotena enemmän kuin koskaan ennen.

Allekirjoittanut matkustaa ainakin muutamaan kilpailuun kauden kuluessa - Monzaan on pakko mennä.

maradona

Resistive User
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
Miulle tulee olemaan vaikeaa nähdä Ferrari ilman Schumia. Kuitenkin olen sen verran kakara että Ykkösiä olen seurannut enemmän tai vähemmän aktiivisesti melko tarkalleen sen saman ajan jonka Schumi on Ferrarilla ajanut.

Mutta toivon kuitenkin Kimille menestystä, saa nähdä kuka sitten suosikikseni lopulta nousee.

Miss Piggy

Schufosa
Mulla on niin päin, että Ferraria kannatan jatkossakin, vaikka Ykkössuosikkini poistuukin tän kauden jälkeen radoilta. Siis kuljettajana. Eikös se Schumi jää Ferrarille muihin hommiin kumminki?

Mä en osaa puolestani ajatella kannustavani muuta kun Ferrari-autoa kisoissa, joten koitan oppia sietämään Kimiä...:rolleyes:

Mulle ei toista Schumin verosta "idolia" enää tule. Toi idoli-ikä kuitenki on jo tullut ohitettua meikäläisen kohdalla. Eli siltä kannalta mulle on sama kuka sitä Punasta Autoa ajaa jatkossa. Kaikki koitetaan hyväksyä ja heille hyviä kisoja toivottaa. Kenenkään kuskin fania ei musta enää tule.

Viimeksi muokattu:

mariko

Well-known member
Ferrari 4ever sanoi:
Ehkä muutamat henkilöt lopettavat Kimin kannustamisen miehen siirtyessä Ferrarille mutta voitte olla varmoja siitä, että Suomen lippuja tullaan näkemään katsomoissa tulevana vuotena enemmän kuin koskaan ennen.

Allekirjoittanut matkustaa ainakin muutamaan kilpailuun kauden kuluessa - Monzaan on pakko mennä.

-olitko ihan rivi miehenä tänä vuonna paikan päällä...vai miten....kaverini oli monzassa erään karting verstaan vieraana,oli ferrarin vipt/pit-lane passit yms.asiallinen reissu kuulemma,epäilemättä....:mad_old: itte on tullu myös jonkun verran kisoja kierreltyä,monza tosin on jäänyt toistaiseksi väliin,jos sitte mennää ens vuonna mykkää sparraamaan...:ahem: :ahem: :ahem:

Pete

Well-known member
Sijainti
Oulu
VJR sanoi:

Täysin samoin tunnen minä. Ferrari tunnettiin aikoinaan tietyistä periaatteista, joista pidettiin lujasti kiinni. Väri oli Maranellon punainen ja sillä selvä. (Roope Ankkakin yritti vaihtaa Verrarin väriä mansikkamehunsa sävyiseksi, mutta mies potkaistiin saman tien ulos toimistosta).

Pahin pelko on tulevalta kaudelta on, jos vaikkapa Alonso on viemässä McLarenia mestaruuteen, sitten Ferrari itkee FIAlle ja McLarenilta pari osaa muuttuukin yhtäkkiä laittomiksi. Kimble sitten kiitäis mestaruuteen niillä avuilla. No onneksi todennäköisintä on kuitenkin Ferrarin ylivoimaisuus ensi kaudella kun Bridgestoneista on "hieman" enempi kokemusta kuin muilla kärkitalleilla.

McHaka

Well-known member
Pete sanoi:
(Roope Ankkakin yritti vaihtaa Verrarin väriä mansikkamehunsa sävyiseksi, mutta mies potkaistiin saman tien ulos toimistosta).
No mutta mutta, Ferrari on vaihtanut autojensa väritystä viimeksi vuonna 1996. Alkuperäinen Rosso Corsa, Italian kansallinen autourheiluväri, vaihtui tuolloin TV-ystävällisemmäksi ja vaaleammaksi. Maranellon punainen ei ole mikään väri, vaan autot ovat Maranellosta ja ne ovat punaisia.

Vuonna 1964 Surtees voitti Ferrarille tallimestaruuden ajamalla kaksi viimeistä kisaa sini-valkoisessa Ferrarissa. Mietipä sitä. :yuck:

pmv

Well-known member
Sijainti
Perä-Pohjola
Meikästä olisi tosi hienoa, jos Ferrari laittaisi vaikka Pohjois-Amerikan kiertueella autot tuohon sini-valkoväritykseen. Sehän on USA:n kansallinen väri kilpa-autoilussa. Surteesin tapauksessa väritys oli siksi perusteltu, että noissa kisoissa autoa ei ajattanu Scuderia Ferrari vaan NART, eli North American Racing Team, vetäjänä muistaakseni Carlo Chitti.

Sinivalkoinen Ferrari olisi pikemminkin kunnianosoitus noille ajoille ja jos se olisi oikein maalattu, niin hienohan sellainen kilpa-auto olisi kaikessa yksinkertaisuudessaaan!

Aiwinar

Well-known member
Sijainti
Jyväskylä
VJR sanoi:
Itse olen kanssa miettiny, että miksi en saa samanlaista intoa kuin Häkkisen aikoihin. Lopulta kyllä löysin nipun ihan hyviä syitä. Häkkinen oli ensimmäinen mestari minulle jonka näin hyvin. Taistelu maailmanmestaruudesta Kimin osalta on siis nähty jo. (Wanhe). Toisekseen olin 10v nuorempi silloin. Kyllä ikäkin rauhottaa.

Jollain tapaa sitä tiedostaa nykyään sen, että Alonso, Schumi ja Kimi voittaisi mestaruuden kun saa vaan voittaja-auton. Kimiltä tämä on vielä puuttunut. Aikanaan sitä ajatteli että Ferrari ja Mclaren on suurinpiirtein yhtä hyviä. Ajotaito ratkaisee.

Tuli sitten mieleen vielä, että Kimiltä ei varsinaisesti olla nähty sellasta kasvamista kuljettajana niin rankasti kuin Mikalta nähtiin. Mika pystyttii helposti todentamaan inhimilliseksi/erehtyväiseksi kuljettajaksi. Kimi on taas robottimainen, toki virheitä tekevä, mutta ei läheskään niin paljoa. Myöskin se innostus mikä sitten näkyi Mikasta voittojen hetkellä oli toista luokkaa. Siihenkin on helppo samaistua.

Viimeksi muokattu:

Hurmurisija

Well-known member
Aiwinar sanoi:
Jollain tapaa sitä tiedostaa nykyään sen, että Alonso, Schumi ja Kimi voittaisi mestaruuden kun saa vaan voittaja-auton. Kimiltä tämä on vielä puuttunut. Aikanaan sitä ajatteli että Ferrari ja Mclaren on suurinpiirtein yhtä hyviä. Ajotaito ratkaisee.
Todellisen kilpailun puute on minustakin eniten kokemusta laimentava tekijä. Joskus ihmetyttää, kun jengi ylistää täällä jonkun suoritusta ja itselläni on sellainen olo, että kuka tahansa "kolmesta kovasta" olisi pystynyt samalla autolla ja säädöillä suunnilleen samaan - joskus vähän parempaan, joskus vähän huonompaan.

Toki toivon Kimille mestaruutta, mutta toivon myös, että se on ansaittu. Horisonttiin katoava Ferrari edes Kimin ohjastamana ei säväytä.

NiPzyyZ

Well-known member
formulastara sanoi:
No joo, mutta olisi se mun mielestä mielenkiintoista. Parashan tietysti olisi, kun näkisi autot päällekkäin-kuvissa, jollaista grafiikkaa rallissa on ollut. Siitä näkisi suoraan millaisia ajolinjoja ja millä nopeudella kukakin vetää :thumbup:
Laita FOMille, fialle tai jollekkin asiasta vastaavalle postia k.o aiheesta ;) :thumbup:

Rapu-70

Well-known member
Aiwinar sanoi:
Tuli sitten mieleen vielä, että Kimiltä ei varsinaisesti olla nähty sellasta kasvamista kuljettajana niin rankasti kuin Mikalta nähtiin. Mika pystyttii helposti todentamaan inhimilliseksi/erehtyväiseksi kuljettajaksi. Kimi on taas robottimainen, toki virheitä tekevä, mutta ei läheskään niin paljoa. Myöskin se innostus mikä sitten näkyi Mikasta voittojen hetkellä oli toista luokkaa. Siihenkin on helppo samaistua.
Luulenpa, että Kimi on ihmisenä kasvanut enemmän ja nopeammin kuin Häkkinen. Kimi on selvästi eräs lahjakkaimpia kuskeja mitä F1:ssä on pitkään aikaan ollut. Siksi lienee on ollut turhauttavaa se, että kaksi kertaa on mennyt MM siihen, että ajaa väärässä tallissa, lisäksi monta lähes legendaarista kisaa on kone- ja muut rikot tuhonneet.

Varmasti Kimillä itsellä on tarkka tieto siitä, mihin hän pystyy ajotaidollisesti suhteessa muihin. Onhan Mclaren näyttänyt tasoaan paremmalta tallilta koko Kimin tallissa olon ajan. Tämä jos joku kasvattaa luonnetta kun joutuu tappelemaan alivertaisella kalustolla ensin Schumia ja sitten Alonsoa vastaan ja kummallakaan kerralla ei jäänyt paljosta kiinni.

Häkkisen tapauksessa menestystä alkoi tulla uran aika myöhäisessä vaiheessa. Alku-ura meni typerien virheiden merkeissä, siinä mielessä kasvua kyllä tapahtui kuskina. Räikkösen tapauksessa vaan on kyse heti valmiimmasta paketista. Kimi oli jo sarjaan tullessaan kuljettajana kypsempi kuin Häkkinen muutamana ekana vuotenaan F1:ssä. Tämä tällainen "maalaisjärjen" puuttuminen huomataan kiusallisesti Nicon tapauksessa. Kaveri alkoi leijua heti muutaman keskinkertaisesti menneen kisan jälkeen ja muutenkin kun on aikaisemmissa luokissa ajanut huippuvehkeillä ja F1:ssä lyödään alle keskitason peli, niin jo alkaa olla ongelmia.

mh_84

Well-known member
Rapu-70 sanoi:
Luulenpa, että Kimi on ihmisenä kasvanut enemmän ja nopeammin kuin Häkkinen. Kimi on selvästi eräs lahjakkaimpia kuskeja mitä F1:ssä on pitkään aikaan ollut. Siksi lienee on ollut turhauttavaa se, että kaksi kertaa on mennyt MM siihen, että ajaa väärässä tallissa, lisäksi monta lähes legendaarista kisaa on kone- ja muut rikot tuhonneet.

Varmasti Kimillä itsellä on tarkka tieto siitä, mihin hän pystyy ajotaidollisesti suhteessa muihin. Onhan Mclaren näyttänyt tasoaan paremmalta tallilta koko Kimin tallissa olon ajan. Tämä jos joku kasvattaa luonnetta kun joutuu tappelemaan alivertaisella kalustolla ensin Schumia ja sitten Alonsoa vastaan ja kummallakaan kerralla ei jäänyt paljosta kiinni.

Häkkisen tapauksessa menestystä alkoi tulla uran aika myöhäisessä vaiheessa. Alku-ura meni typerien virheiden merkeissä, siinä mielessä kasvua kyllä tapahtui kuskina. Räikkösen tapauksessa vaan on kyse heti valmiimmasta paketista. Kimi oli jo sarjaan tullessaan kuljettajana kypsempi kuin Häkkinen muutamana ekana vuotenaan F1:ssä. Tämä tällainen "maalaisjärjen" puuttuminen huomataan kiusallisesti Nicon tapauksessa. Kaveri alkoi leijua heti muutaman keskinkertaisesti menneen kisan jälkeen ja muutenkin kun on aikaisemmissa luokissa ajanut huippuvehkeillä ja F1:ssä lyödään alle keskitason peli, niin jo alkaa olla ongelmia.
Kun mietti Mäkkiä kaudesta 2002 tähän päivään, mitä olisi menestys ollut ilman Kimiä? ;)

kessel

Well-known member
Sijainti
Tampere
Rapu-70 sanoi:
Siksi lienee on ollut turhauttavaa se, että kaksi kertaa on mennyt MM siihen, että ajaa väärässä tallissa, lisäksi monta lähes legendaarista kisaa on kone- ja muut rikot tuhonneet.
Tänä vuonna tulee Kimille kuudes, auton takia "Menetetty mestaruus" :frank:

kristian.s

Well-known member
Sijainti
Helsinki
Aiwinar sanoi:
Itse olen kanssa miettiny, että miksi en saa samanlaista intoa kuin Häkkisen aikoihin. Lopulta kyllä löysin nipun ihan hyviä syitä. Häkkinen oli ensimmäinen mestari minulle jonka näin hyvin. Taistelu maailmanmestaruudesta Kimin osalta on siis nähty jo. (Wanhe). Toisekseen olin 10v nuorempi silloin. Kyllä ikäkin rauhottaa.
Juu, itse olen pitänyt tuota ikää selvästi suurimpana syynä. Varmasti täältä forumilta löytyy monia sellaisiakin, jotka olivat parikymppisiä Häkkisbuumin aikoihin ja he pystyvät antamaan toisenlaisen näkemyksen. Kaiken kaikkiaan Häkkinen oli sellainen ilmiö, että ei sitä enää uudestaan koeta. Moottoriurheilulla on pitkät perinteet Suomessa, mutta se on mielestäni aika selvää, että yksi nimi sieltä nousee esille jos suomalaisilta kysytään, että minkä takia aloit seurata formula ykkösiä. Silloin se oli uutta ja tuoretta ja alkuhuuman jälkeen seuraa väistämättä jonkinlainen laantuminen.

Räikkönen on sitten ihan oma lukunsa. Ainakin minulle formuloiden seuraaminen on ihan erilaista kuin vajaat kymmenen vuotta sitten. Ikäni takia Kimi on ensimmäinen suosikki, jonka uraa olen päässyt alusta asti seuraamaan. Siksi uskon, että jos ja kun se mestaruus Kimille jonain kauniina päivänä suodaan, tunteetkin nousevat pintaan. Eri tavalla kuin Häkkisen aikoina, mutta nousevat kuitenkin. Häkkistä katsoi ylös aivan eri tavalla kuin Kimiä. On Kimikin itseäni vanhempi, mutta kuitenkin suunnilleen samaa sukupolvea, joten ei hän tietenkään nouse sellaiseen jumalan tai kuninkaan asemaan kuin Häkkinen ;).

Täytyy kuitenkin myöntää, että olisi mukavaa jos pystyisi eläytymään tapahtumiin oikein aidosti lapsuuden innolla. Toisaalta täytyy olla kiitollinen siitä mitä on lapsena saanut kokea. Eivät kaikki 11-vuotiaat pääse kokemaan sitä, että oma esikuva ajaa kauden päättävän kisan ruutulipulle maailmanmestarina. :)

Viimeksi muokattu:

Miss Piggy

Schufosa
kristian.s sanoi:
Eivät kaikki 11-vuotiaat pojat pääse kokemaan sitä, että oma esikuva ajaa kauden päättävän kisan ruutulipulle maailmanmestarina. :)
Tai tytöt.:wink: On meitä tyttöjäkin, joilla on formulaesikuvia.:ahem: