Kimi & Ferrari -toikki

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Voihan se olla sattumaa että Tombazisin urasiirrot ovat seurailleet tiimien pärjäämistä viime vuosina. McLaren oli täysin hukassa kunnes Tombazis pääsi säätämään MP4-19B:n parissa ja seuraavan kauden MP4-20 oli sarjan nopein (vaikkei paras epäluotettavuudesta johtuen) auto. Samaan aikaan Ferrari sukelsi. Täksi kaudeksi Tombazis palasi Ferrarille ja suurinpiirtein kauden puolivälistä Ferrarin kilpailukyky parani selvästi vs. Rellu. Kauden alkuunhan Tomba ei päässyt varmasti vielä paljon vaikuttamaan koska paluu Ferrarille tapahtui siinä vaiheessa kun F248 oli julkaisunsa kynnyksellä. McLaren otti taas oikein kunnolla takapakkia.
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
Mikkoz84 sanoi:
Mutta nämä kaverit ne autot on ns.piirtänyt
Niin, piirtääkö vai eikö piirrä?

Sanoisin että 'piirtää' aika paljon, vaikkei ole mikään pääsuunnittelija.

Hieman taaksepäin palatakseni, en siis näe syytä miksi Ferrari rakentaisi lähitulevaisuudessa huonompia autoja kuin aivan lähihistoriassa. Costa on pääsuunnittelija kuten kahtena edellisenäkin vuonna, ja pitkäaikainen pääsuunnittelija Byrne konsultoi taustalla. Autonrakennuspuolella ainoa takapakki on moottoripomon lähtö. Kun moottorit nyt jäädytetään, en näe syytä ruutulipun maalailemaan huoleen. Autonrakennuspuoli on kunnossa, ja kisatiimi pyörii kyllä uudistuneilla kasvoilla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Lonso_567 sanoi:
Itse en kyllä näe mikä syvä ja pitkä lama se on ollut jos auto melkein joka vuosi on kuitenkin ollut mukana kärkipään taistoissa, ja usein voittanut edes kisan.
Mutta McLarenilla samanlainen "menestys" on kuitenkin rämpimistä?

Oli se Ferrari kyllä aika alamaissa juuri ennen Schumin tuloa. Kausilla 91-93 ei voiton voittoa, 94-95 vain yksi voitto kummallakin. Ja niistäkin jälkimmäinen oli Schumin Benettonin ongelmien ansiota.
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
Lonso_567 sanoi:
Sanoisin että 'piirtää' aika paljon, vaikkei ole mikään pääsuunnittelija.

Hieman taaksepäin palatakseni, en siis näe syytä miksi Ferrari rakentaisi lähitulevaisuudessa huonompia autoja kuin aivan lähihistoriassa. Costa on pääsuunnittelija kuten kahtena edellisenäkin vuonna, ja pitkäaikainen pääsuunnittelija Byrne konsultoi taustalla. Autonrakennuspuolella ainoa takapakki on moottoripomon lähtö. Kun moottorit nyt jäädytetään, en näe syytä ruutulipun maalailemaan huoleen. Autonrakennuspuoli on kunnossa, ja kisatiimi pyörii kyllä uudistuneilla kasvoilla.
Siis eikös Tombaziz ottanut Costan paikan nytten ja seuraava auto tulee olemaan hänen tekele vai tekeekö Costa tuon seuraavankin?. Byrne ne loistavat ferrarit kuitenkin piirsi/suunnitteli, eikä suinkaan Tombaziz niin kuin eräs stara tuossa mainosti. Loppujen lopuksi Tomban meriitit ovat vielä kuitenkin suhteellisen vähäiset, joten pienellä varauksella kannattaa suhtautua...
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mikkoz84 sanoi:
Siis eikös Tombaziz ottanut Costan paikan nytten ja seuraava auto tulee olemaan hänen tekele vai tekeekö Costa tuon seuraavankin?. Byrne ne loistavat ferrarit kuitenkin piirsi/suunnitteli, eikä suinkaan Tombaziz niin kuin eräs stara tuossa mainosti. Loppujen lopuksi Tomban meriitit ovat vielä kuitenkin suhteellisen vähäiset, joten pienellä varauksella kannattaa suhtautua...
Tombazis oli Ferrarin pääaerodynaamikko 1998-2002, että eiköhän sillä jotain vaikutusta asiaan ollut. Mikäli pistät kaiken glorian Byrnelle, syyllistyt samaan kuin formulastara itse, eli laitat liikaa painoarvoa yhden henkilön tekosille.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
WebSlave sanoi:
Mutta McLarenilla samanlainen "menestys" on kuitenkin rämpimistä?

Oli se Ferrari kyllä aika alamaissa juuri ennen Schumin tuloa. Kausilla 91-93 ei voiton voittoa, 94-95 vain yksi voitto kummallakin. Ja niistäkin jälkimmäinen oli Schumin Benettonin ongelmien ansiota.
Njoo, mutta 1995 Monzasta olisi kyllä todennäköisesti tullut ihan ansaittu voitto ilman sitä hämmästyttävää kameraepisodia.
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
WebSlave sanoi:
Mutta McLarenilla samanlainen "menestys" on kuitenkin rämpimistä?

Oli se Ferrari kyllä aika alamaissa juuri ennen Schumin tuloa. Kausilla 91-93 ei voiton voittoa, 94-95 vain yksi voitto kummallakin.
Ei se Ferrarin pitkä musta jakso silti läpeensä musta ollut. Monta kertaa auto oli toiseksi paras ja jopa voitettiin kisoja. Ties vaikka Schumacher olis Ferrarilla 94 ja 95 pärjännyt liki yhtä hyvin kuin Benettonilla. Ei mestaruuksia silti...

1979
113.00 Ferrari
75.00 Williams
61.00 Ligier
39.00 Lotus
28.00 Tyrrell

1980
120.00 Williams
66.00 Ligier
55.00 Brabham
38.00 Renault

8.00 Ferrari


1981
95.00 Williams
61.00 Brabham
54.00 Renault
34.00 Ferrari
33.00 Ligier

1982
74.00 Ferrari
69.00 McLaren
62.00 Renault
58.00 Williams
41.00 Brabham

1983
89.00 Ferrari
79.00 Renault
76.00 Brabham
38.00 Williams
34.00 McLaren

1984
143.50 McLaren
57.50 Ferrari
47.00 Lotus
38.00 Brabham
34.00 Renault

1985
90.00 McLaren
82.00 Ferrari
71.00 Williams
71.00 Lotus
26.00 Brabham

1986
141.00 Williams
96.00 McLaren
58.00 Lotus
37.00 Ferrari
29.00 Ligier

1987
137.00 Williams
76.00 McLaren
64.00 Lotus
53.00 Ferrari
28.00 Benetton

1988
199.00 McLaren
65.00 Ferrari
39.00 Benetton
23.00 Lotus
22.00 Arrows

1989
141.00 McLaren
77.00 Williams
59.00 Ferrari
39.00 Benetton
16.00 Tyrrell

1990
121.00 McLaren
110.00 Ferrari
71.00 Benetton
57.00 Williams
16.00 Tyrrell

1991
139.00 McLaren
125.00 Williams
55.50 Ferrari
38.50 Benetton
13.00 Jordan

1992
164.00 Williams
99.00 McLaren
91.00 Benetton
21.00 Ferrari
13.00 Lotus

1993
168.00 Williams
84.00 McLaren
72.00 Benetton
28.00 Ferrari
23.00 Ligier

1994
118.00 Williams
103.00 Benetton
71.00 Ferrari
42.00 McLaren
28.00 Jordan

1995
147.00 Benetton
118.00 Williams
73.00 Ferrari
30.00 McLaren
24.00 Ligier

1996
175.00 Williams
70.00 Ferrari
68.00 Benetton
49.00 McLaren
22.00 Jordan
 
Viimeksi muokattu:

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
Mikkoz84 sanoi:
Siis eikös Tombaziz ottanut Costan paikan nytten ja seuraava auto tulee olemaan hänen tekele vai tekeekö Costa tuon seuraavankin?. Byrne ne loistavat ferrarit kuitenkin piirsi/suunnitteli, eikä suinkaan Tombaziz niin kuin eräs stara tuossa mainosti. Loppujen lopuksi Tomban meriitit ovat vielä kuitenkin suhteellisen vähäiset, joten pienellä varauksella kannattaa suhtautua...

-eihän tän saitin "vakio asiantuntijat" voi todellakaan tietää koko totuutta asiasta nimeltä ferrari f1,niinkuin ei kukaan muukaan niiden maranellon muurien ulkopuolelta...pelkkää spekulaatiota sanon mää,joka on tietysti tässäkin maassa sallittua...:ahem: ps.paljonkos muuten ferrarilla on ykkösissä duunareita yhteensä,siis tehtaalla+muualla...?
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
Bobakki sanoi:
Tombazis oli Ferrarin pääaerodynaamikko 1998-2002, että eiköhän sillä jotain vaikutusta asiaan ollut. Mikäli pistät kaiken glorian Byrnelle, syyllistyt samaan kuin formulastara itse, eli laitat liikaa painoarvoa yhden henkilön tekosille.
No joo, mutta kun formulastara esitti, että Tombazis oli kaiken ferrari menestyksen takana, tottakai auton suunnittelee tiimi ja moni henkilö siihen vaikuttaa. Tombazis on kova, mutta en pidä automaationa sitä, että kun hän on tallissa niin auton on pakko olla hyvä. Toivon että ferrarista tulee hyvä ja että Tombazis on hehkutuksen arvoinen, mutta itse suhtaudun pienoisella varauksella ennen kuin auto on kilparadoilla.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Bobakki sanoi:
Tombazis oli Ferrarin pääaerodynaamikko 1998-2002, että eiköhän sillä jotain vaikutusta asiaan ollut. Mikäli pistät kaiken glorian Byrnelle, syyllistyt samaan kuin formulastara itse, eli laitat liikaa painoarvoa yhden henkilön tekosille.

Paitsi, että mä en syyllisty moiseen. Tompan mukaantulo mihin tahansa talliin parantaa melkoisella varmuudella auton nopeutta. Ei tarvitse kuin katsoa lähihistoriaan. Turha asiaa on vähätellä noilla iänikuisilla "ei yksi mies kesää tee" -kommenteilla. Kun kerta selvästi tekee.

Alkaa pikkuhiljaa jurppimaan moinen päätä-seinään asenne tällä foorumilla. :jaska:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Mikkoz84 sanoi:
No joo, mutta kun formulastara esitti, että Tombazis oli kaiken ferrari menestyksen takana, tottakai auton suunnittelee tiimi ja moni henkilö siihen vaikuttaa. Tombazis on kova, mutta en pidä automaationa sitä, että kun hän on tallissa niin auton on pakko olla hyvä. Toivon että ferrarista tulee hyvä ja että Tombazis on hehkutuksen arvoinen, mutta itse suhtaudun pienoisella varauksella ennen kuin auto on kilparadoilla.

Äläkä sää laita sanoja mun suuhun. En ole väittänyt että Tomppa on Ferrarin kaiken menestyksen takana. Olen väittänyt, että Tomppa on kaikkien tallien mahdollisen menestymisen takana. Ilman Tomppaa ei kukaan voi menestyä. Ikinä. Missä sun järki juoksee?

Asiaan. Jos sä et pidä automaationa tota mistä puhut, niin mähän en sille mitään voi. Asian sisäistäminen kestänee aina x-ajan. Koska jos tätä asiaa logiikalla katsotaan, niin Tombazisin mukaan tulo nostaa näillä näkyminen auton nopeutta. Eri asia on se, kuinka pitkään tämä tendenssi jatkuu. Loppuihan se Neweylläkin, tosin huippuvuosia oli monta, ja uskon myös Tomballa näitä olevan.

Palataan asiaan ensi vuoden ekan kisan jälkeen. Jokohan se automaatio olisi sen jälkeen sullekin sisäistynyt.
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Ihan yleisesti vielä sen verran, että jos oletetaan tallien ajavan samoilla renkailla ja moottorikehitys jäädytetään, niin millä osa-alueella sitä nopeutta on mahdollisuus eniten saavuttaa. Olisko se aerodynamiikka?

Itse asiassa mielestäni aerodynamiikka on ollut vuosikaudet se suurin tekijä, joka on vaikuttanut siihen mikä auto on ollut nopea ja mikä ei. Joten jos Tombazis on ollut vain pääaerodynamisti, niin mielestäni tässä viimeisessä lauseessa on aikamoinen paradoksi.

Ja koska joku älypää kuitenkin väittäisi, että formulastara on sanonut, ettei moottorilla, renkailla, jousituksella, kuljettajalla ym. ym. ole mitään merkitystä autojen nopeuteen, niin ei, en ole tällaista väittänyt.
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Moe Szyslak sanoi:
Tomban edellisen auton hylkäsit 'muotoiluvarauksin'.:D
Pitääkö sulle erikseen kertoa, milloin huumori loppuu ja asia alkaa? Jos ei ole mitään fiksua kerrottavaa tähän aiheeseen, niin minusta olisi parempi olla hiljaa. Eli ei niinkuin Alonso.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
formulastara sanoi:
Pitääkö sulle erikseen kertoa, milloin huumori loppuu ja asia alkaa? Jos ei ole mitään fiksua kerrottavaa tähän aiheeseen, niin minusta olisi parempi olla hiljaa. Eli ei niinkuin Alonso.
Jälkikäteen pieleen menneitten veikkaustesi on tarkoitustin ollut olla huumoria, ja oikeaan osuneitten sitä mitä olet kirjoittanut? Siltä ainaskin vaikuttaa:nope:
 
Ylös